۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۴۳۰۳۱
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۶
کد ۵۴۳۰۳۱
انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۶

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ رویکرد امنیتی صدا و سیما/ "خندوانه" و حوادث تروریستی تهران/مردم در می رفتند و بر می گشتند!

تروریست ها از پنجره شلیک و مردم فرار می کردند، سپس جمع می شدند و مجدداً با تیراندازی بعدی می رفتند و دوباره بر می گشتند!
عصر ایران - یک روز بعد از اقدام تروریستی در تهران، نکات زیر قابل تأمل هستند:

خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران

در پی حوادث تروریستی تهران، عده ای زبان به انتقاد گشوده اند که پس چه شد آن امنیتی که می گفتید؟ و مگر نه این است که می گفتید در سوریه می جنگید تا در ایران امنیت داشته باشیم؟ و نظایر این ها.

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ عربستان، کینه و عقده/  رویکرد امنیتی صدا و سیما/
اگر بخواهیم منصفانه در این باره سخن بگوییم باید تصریح کنیم که ایران، همچنان امن ترین کشور منطقه است ، آن هم در شرایطی که سال هاست مستقیم و غیر مستقیم علیه داعش می جنگد.

گذشته از این، حوادث تروریستی تهران نشان داد که سیاست بردن خط مقدم نبرد با تروریسم به خارج از مرزها، کاملاً اصولی بوده است. اگر ایران صدها کیلومتر دورتر از مرزهایش با تروریست ها نمی جنگید، حمله تروریست ها، نه اتفاقی نادر در دو نقطه تهران که رویدادی عادی در سراسر کشور می شد.

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ عربستان، کینه و عقده/  رویکرد امنیتی صدا و سیما/
به این فکر کنید که ایران دست روی دست می گذاشت و به عراق و سوریه در مقابله با داعش کمک نمی کرد و با سقوط این دو کشور، "دولة الاسلامية في العراق والشام" در آن سوی مرزهای غربی ایران شکل می گرفت و ما با کشور غاصب "داعش" همسایه می شدیم. آنگاه آیا داعش به تهران پیام می داد که بیایید حسن همجواری را رعایت کنیم یا آن که در اندیشه تشکیل "دولت الاسلامیه فی ولایة الخوراسان" بود؟ (داعش ایران را ولایت خوراسان/خراسان می نامد).

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ عربستان، کینه و عقده/  رویکرد امنیتی صدا و سیما/

حادثه تهران مهر تأییدی است بر این که اولاً باید مبارزه با تروریسم را تقویت کرد و ثانیاً هر چه خط مقدم این مبارزه، دورتر از ایران باشد، مردم ایران در امنیت بیشتری خواهند زیست.

عربستان، کینه و عقده

دو نقطه مورد حمله تروریست ها قرار گرفت: حرم امام (ره) و مجلس شورای اسلامی.
امام خمینی(ره) همیشه مورد کینه سعودی ها بوده است. وزیر دفاع عربستان نیز که یک ماه پیش گفته بود نبرد را به ایران منتقل می کنیم در همان مصاحبه کلی علیه امام خمینی(ره) حرف زده بود.

مجلس شورای اسلامی نیز مظهر مردمسالاری و انتخابات در ایران است، یعنی جایی که ایران بر عربستان مزیت و برتری مطلق دارد. اتفاقاً بعد از سفر ترامپ به عربستان و اظهارات ضد ایرانی اش، مهم ترین جوابی که به او داده شد این بود که ترامپ از یک حکومت دیکتاتوری دفاع و به حکومتی حمله می کند که همزمان یکی از بزرگ ترین انتخابات منطقه را برگزار کرده است.

حمله داعش، به دو نقطه ای بود سعودی ها در تعامل با ایران به آن حساسیت دارند: "کینه" نسبت به امام و "عقده" نسبت به مردمسالاری در ایران.
دست داشتن عربستان در حوادث تروریستی تهران، گزاره ای است که نیازمند بررسی جدی است. هر چند که برخی کارشناسان، مداخله اسرائیل را نیز دور از ذهن نمی دانند.

 رویکرد امنیتی صدا و سیما

در توجیه رویکرد صدا و سیما در هنگام حادثه تروریستی تهران گفته می شود که چون می خواسته جو ناامنی در کشور درست نکند، از کنار اطلاع رسانی همزمان و جدی با بی اعتنایی گذشته و به یک پوشش عادی بسنده کرده است.

این نگاه، از منظر امنیتی قابل تأمل است اما واقعیت این است که تلویزیون در تمام دنیا و از جمله در ایران، یک رسانه است و نه یک سازمان امنیتی. اتفاقاً همین نگاه امنیتی به رسانه است که باعث شده رسانه های ایران نتوانند آن گونه که باید و شاید رشد کنند و به برندهای منطقه ای و بین المللی تبدیل شوند. همین نگاه امنیتی است که باعث می شود صدا و سیمای ایران بازی را به شبکه های ماهواره ای ببازد.

اگر صدا و سیما، پوشش خبری مناسبی داشته باشد و در عین حرفه ای گری، ملاحظات ملی را نیز رعایت کند، آنگاه مردم ایران برای دستیابی به خبرها  به رسانه های خارجی و حتی معاند مراجعه نمی کنند، به ویژه در لحظاتی که عطش خبری وجود دارد.

فراتر از این، حتی اگر نگاه امنیتی مدرن و نه کلاسیک به رسانه وجود داشته باشد، باید آن را در فعالیت حرفه ای اش تقویت کرد چرا که رسانه های آزاد، حرفه ای و فعال، از عناصر نرم امنیت پایدار هستند.

"خندوانه" و حوادث تروریستی تهران

بعد از پخش برنامه دیشب "خندوانه"، عده ای بر صدا و سیما خرده گرفتند که چرا ساعاتی بعد از اقدام تروریستی داعش در مرکز کشور، برنامه ای چنین شاد پخش کرده است؟!
 به نظر می رسد تصمیم تلویزیون برای پخش خندوانه، کاملاً درست بوده است. یادمان باشد که هدف تروریست ها، صرفاً کشتن چند انسان نیست، هدف آنها گسترش رعب و وحشت و اخلال در روند عمومی جامعه است. بنابر این نباید در مسیر طراحی شده تروریست ها حرکت کرد و روند جاری امور را متوقف کرد.

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ عربستان، کینه و عقده/  رویکرد امنیتی صدا و سیما/

تصمیم مناسب مجلس و جمله نامناسب رئیس مجلس

این که مجلس، همزمان با اقدام تروریست ها جلسه کاری خود را ادامه داد، اقدامی جالب توجه و تحسین برانگیز بود که در راستای عدم حرکت در مسیر طراحی شده تروریست ها ارزیابی می شود. اما این جمله رئیس مجلس که "حادثه جزئی بوده" ، آن هم در شرایطی که بیرون از صحن، مردم کشته و مجروح می شدند، اصلاً مناسب نبود هر چند با هدف تحقیر تروریست ها گفته شد.

مردم در می رفتند و بر می گشتند!

یکی از معضلات حادثه تروریستی دیروز تهران، تجمع مردم پیرامون محل درگیری در بهارستان بود. خبرنگاران عصر ایران که دیروز برای تهیه گزارش به مجلس رفته بودند روایت می کنند که مردم در اطراف ساختمان مجلس جمع شده بودند؛ هر از گاهی تروریست ها از پنجره های مجلس به سمت بیرون شلیک می کردند و مردم به کوچه های اطراف فرار می کردند و دقایقی بعد دوباره جمع می شدند و تماشا می کردند و مجدداً با تیراندازی بعدی می رفتند و دوباره بر می گشتند!

نکته نگاری های بعد از حادثه تروریستی در تهران: خط مقدم مبارزه با تروریسم، جایی دورتر از مرزهای ایران/ عربستان، کینه و عقده/  رویکرد امنیتی صدا و سیما/
این رفتار غیر حرفه ای مردم، یکی از دردسرهای نیروهای امنیتی و انتظامی و از دلایل افزایش تلفات بوده است. گذشته از لزوم آموزش مردم که دیروز بدان اشاره کردیم، لازم است در چنین مواردی پلیس با قاطعیت و حتی اگر لازم شد با ابزارهایی مانند گاز اشک آور هم که شده، جمعیت را متفرق کند تا اولاً خود مردم در حملات تروریست ها آسیب نبینند و هم نیروهای عمل کننده علیه تروریست ها، بتوانند روی عملیات اصلی تمرکز کنند.

عادت زشت "تجمع مردم در جاهایی که نباید"، اکنون یک معضل اجتماعی شده است؛ از صحنه تصادفات گرفته تا محل عملیات تروریستی!


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱۰۸
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
8
101
مثلا اگه پلیس برای متفرق کردن مردم گاز اشک آور میزد، خودش میتونست بمونه؟؟؟؟
جایی که نیاز به چالاکی هست و عملیاتی که زمان بر هست آیا میشه با ماسک ادامه داد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
کاش خود مردم فرهنگ داشته باشن که نیاز به این کارها نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
منظور خیابون های اطرافه که مردم تجمع کرده بودن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
83
154
افرین نقد جالبی بود. باشد تا بعضی ها قدر شهدای مدافع حرم را بدانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
99
119
عصر ايران پخش برنامه ي خندوانه اصلا كار درستي نبود وقتي ١٧نفر از هموطنانمون شهيد شدند چرا فكر ميكنيد همدردي با داغديدگان نشانه ي ترسيدن مردم از اين ماجراست؟؟چرا فكر نميكنيد همدردي ما نشانه ي همبستگي و ايران دوستي ماست متاسفم انها هموطنان ما بودند هموطن
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
چی واسه خودت میگی حاجی!
تروریست میکشه تا بر موج کشتارش سوار شه. نشون ندادن ضعف و عادی جلوه دادن اوضاع یکی از شگردهای امنیتی ای هست که در سراسر جهان اجرا میشه. در حوادث 11 سپتامبر در حالی که در انگلیس عزای عمومی اعلام شد در آمریکا تا چندین روز هیچ علامت عزا و مصیبتی علنی منتشر نشد. اینها اثرات روانی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
موافقم دست کم باید یکی دو روز برخی برنامه‌های مفرح کمرنگ‌تر می‌شد . . .
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
27
96
واقعا آدم از تحلیل های به جای عصر ایران به وجد میاد . مرسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
25
47
خیلی باحالن مردم. دمتون گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
39
64
عصر ایران چه عجب یک تحلیل منصفانه نیز از شما دیدیم امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد و جناحی تحلیل نکنید
مصطفی خادمی راوندی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
14
58
این که عصر ایران نظر می دهد تجمع مردم غیر حرفه ای است درست ولی اینکه برخورد با مردم جهت متفرق کردن برای حفظ جانشان با گاز اشک آور باشد این حرف نیز غیر عقلانی و بیشتر باعث تشنج و ایجاد تنش بین مردم و نیروهای انتظامی می شود . خواهشا نظر دهنده روی نقطه نظرها بیشتر تامل کند و بعد مطلب بنویسد ........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
2
73
نیروهای نظامی باید منطقه ورود ممنوع را در شعاع بیشتری ایجاد می کردند تا دور از میدان تیر و دید تروریست ها باشد ،
تخلیه خیابان های اطراف وظیفه آنها بود ،
هرچند مردم هم باید یاد بگیرند به هشدارها اعتماد کنند ،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
67
54
پخش برنامه خندوانه درست نبود و استدلال شما در این زمینه صعیف می باشد گر چه نادرست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
2
59
یک جایی باید به مردم آموزشهایی رو داد و فرهنگ سازی کرد
در دادن کارت ملی نکات امنیتی
در دادن گواهینامه نکات و روشهای ترافیکی
...
..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
11
68
تحلیل منصفانه ای بود.
سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
3
1
به نظر من تو این حادثه انصافاً کار صدا و سیما درست بود نه مردم رو بی خبر گذاشت و نه شلوغش کرد که تروریست‌ها به هدفشان برسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
3
در کل مدیریت بحران در ایران ضعیف هست و مردم برای شرایط بحرانی آموزش ندیده اند برای این موضوع بایستی فکر جدی کرد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
5
با سلام.
1- وقتی برای تماشای اعدام مردم را به خیابان جمع میکنیم انتظار دارید که برای دیگر کشتارها جمع نشوند.
2- وقتی بی بی سی تحلیل حملات تهران را انجام می دهد اما شبکه خبر تحلیل اقتصادی، انتظار دارید مردم به صدا و سیما اعتماد کنند و برای دریافت مستقیم اخبار هجوم نیاورند.
3- و از این دست مشکلاتی که ما به دنبال پاک کردن صورت مساله هستیم زیاد است.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
3
به نظرم اگه صداوسیما حادثه رو به طور کامل پوشش خبری می داد مردم کمتر تجمع می کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
1
این تحلیل دور از سیاسی بازی جای تشکر داره. سپاس.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
2
مردم یه رگ فضولی تو هرکاری را دارن و یکی هم سر نترس دارن که باید در مبارزه رودررو با داعش خرجش کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
1
مخالفم
ايا نشون دادن خندوانه وحشت و ترس مردم رو كم مي كنه؟
اين كار بيشتر خود رو به خواب زدن و انكار
عليخاني به درستي تو برنامه اش به اين حادثه تلخ اشاره كرد
باران
Belgium
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
0
گاز اشک اور گزینه مناسبی نیست ولی اگر یکی از خبرنگارانی که حاضر در محل هستند از این جمعیت مخل و مزاحم در این شرایط حساس عکس بگیره و بعد در روزنامه ها و سایت ها این عکس ها رو پخش کنه و از مردم بخواد شناساییشون بکنن -رفتاری مثل مجرم باهاشون بشه- تا جریمه بشند بابت رفتارشون، درس عبرتی براشون میشه. این رفتارها باید جلوش گرفته بشه چون بی نهایت بی فرهنگیه و در شرایط حساس، باعث دردسر برای خودشون و برای دیگران هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
1
معمولا حزبی تحلیل می کردید واقعا تحلیل منصفانه بود با تشکر از شما . امیدوارم سایر رسانه های وایسته به جریانات سیاسی کشور منافع و مصالح ملی را به منافع گروهی در اولویت قرار دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
1
این یکی از تحلیل های بی طرفانه بود،امیدوارم ادامه پیدا کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
0
چه دلیل دارد مردم برای دیدن نماینده ها و رفع مشکلاتشون به نهران بیایند.مگر نماینده ها در حوزه انتخابی اشون دفتر ندارند یا به حوزه خود سر نمیزنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
2
وقتی تلویزیون اینطور خبر را بصورت زیرنویس پوشش می دهد مردم هجوم میارند که خودشان تصاویر وخبر بگیرند ودر فضای مجازی اطلاع رسانی کنند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
0
تجکع مردم برای دیدن اخبار به چشم خودشون بود یعنی سانسور های صداسیما باعث شده مردم برای فهمیدن واقعیت خودشون تو میدون باشن نه منتظر برنامه سانسور شده و هدایت شده صداسیما لطفا نشون بدین کامنت رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
2
0
پخش برنامه خندوانه درست نبود و استدلال شما در این زمینه صعیف می باشد گر چه نادرست نیست کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
1
1
اسراییل فراموش نشود تنها کشور منطقه که داعش عملیاتی در آن انجام نداد اسراییل است وانگهی اسراییل با کردستان عراق روابط اطلاعاتی نزدیکی دارد اسراییل خیلی دوست داره کشورهای منطقه رو بجون هم بندازه همونطوریکه نتانیاهو گفت ما از کشته شدن مسلمانان بدست همدیگر خوشحال میشویم
ناشناس
Canada
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
عصر ایران مانند همیشه بسیار درست و بجا تحلیل کردید متشکریم از زحمات شما و قلم شریفتان
ناشناس
Germany
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
1
تحلیل درستی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
1
ممنون تحليل بسيارخوب واميدواركننده بوداين گونه تحليل ها راه درست ايجادهمدلي ووحدت وانسجام ملي است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
1
بسیار عالی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
3
شاید اگر تلویزیون پوشش خبری مناسبتری داشت این تجمع مردم هم کمتر می شد!
shahab
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
3
یعنی ملتی هستیم به مفهوم واقعی کلمه همیشه در صحنه برای تماشای رخدادهای ریز و درشت ، مهم و عادی ، امنیتی و غیر امنیتی !