۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۴۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۸-۰۴-۱۳۹۶
کد ۵۴۹۷۸۸
انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۸-۰۴-۱۳۹۶

صف فست‌فودهای اروپایی پشت دروازه‌‌های ایران

شماری از رستوران‌های زنجیره‌ای اروپایی برای ورود به بازار ایران لحظه شماری می‌کنند.

ارزیابی‌های صورت گرفته از آن حکایت دارند که مردم ایران هر سال چیزی حدود ۷ میلیارد دلار در رستوران‌های کشور هزینه می‌کنند، یعنی مبلغی در حدود ۶ میلیارد یورو.

طبق ارزیابی‌ ILIA این رقم می‌تواند در دهه آینده حتی دو برابر شود، یعنی ۱۴ میلیارد دلار. ILIA شرکتی است مشاوره‌ای که هدف خود را بررسی بازارهای ایران و تغذیه اطلاعاتی شرکت‌های خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در این کشور تعیین کرده است.

سهم گرفتن از این رقم کلان البته که برای رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود اروپا جذاب است. از همین رو، بسیاری به فکر آن افتاده‌اند تا رستوران‌های خود را در ایران نیز ایجاد کنند.

اولین رستوران زنجیره‌ای که پا به بازار ایران گذاشت، شرکت اسپانیایی Telepizza بود. این رستوران زنجیره‌ای اولین شعبه خود را در تهران افتتاح کرد و اینک تصمیم دارد با صرف ۱۰۰ میلیون یورو در سطح کشور شعبه‌های دیگر خود را نیز راه‌اندازی کند.

اما یک شرکت فرانسوی مایل است برای ورود به بازار ایران سرمایه‌کلان‌تری اختصاص دهد؛ یک رستوران زنجیره‌ای که قرار است توسط یک فرانسوی ۴۱ ساله به نام آمائوری دلا سرا در ایران راه‌اندازی شود.

او در جریان سفر سال ۲۰۱۳ خود به ایران، عاشق این کشور شد و پس از آن تصمیم گرفت یک رستوران زنجیره‌ای عرضه سوشی در ایران افتتاح کند. حق فروش و عرضه سوشی در ایران را نیز کسب کرده است. یک شعبه از این رستوران نیز پس از انجام کارهای اولیه راه‌اندازی شده است؛ یک رستوران شیک و مدرن واقع در شمال تهران.

دلا سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در باره برنامه فعالیت خود در ایران گفته است: «دولت قدرتمندی وجود دارد که خواستار جذب سرمایه‌ خارجی و فوت وفن کار است، اما کار کردن با این سیستم اجرایی که سیاست‌هایش روز به روز تعیین می‌شوند، واقعا دشوار است.» دلا سرا برای اینکه یک نمونه از دشواری کار را بیان کند، می‌گوید: «فقط کسب اجازه واردات سُس از ژاپن یک سال طول کشید.»

دولت ایران رسما اعلام کرده است که به منظور جذب سرمایه‌های خارجی تصمیم دارد از بوروکراسی اداری بکاهد. اما به‌رغم این تصمیم، ایران از حیث سهولت سرمایه‌گذاری در رتبه بندی بانک جهانی سه پله سقوط کرده و در بین ۱۹۰ کشور، در رتبه ۱۲۰ قرار دارد.
برچسب ها: فست فود ، ایران
ارسال به دوستان