۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۱۲۹۳
تعداد نظرات: ۷۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷-۰۵-۱۳۹۶
کد ۵۵۱۲۹۳
انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷-۰۵-۱۳۹۶
ماجرای آزاده نامداری از منظری دیگر

دوگانگی فرهنگ رسمی و عمومی: از موسیقی داخل ماشین ها تا لباس پوشیدن مردم

اگر مردم از سر ترس،طمع،محافظه کاری و...،تظاهر به پذیرش فرهنگ رسمی و حکومتی کنند،"ریاکاری" نه پدیده ای زشت و نابهنجار که یک رویه عمومی و ناگریز خواهد بود.
عصر ایران؛ جعفر محمدی - در روزهای گذشته، ماجرای پوشش آزاده نامداری در سفر خانوادگی اش به سوئیس، به مهم ترین سوژه داخلی تبدیل شده و سایت ها، روزنامه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی که محدودیت رسانه های رسمی را ندارند، از زوایای مختلف بدان می پردازند.
گروهی بر این باورند که نشر تصاویر او در سفر به خارج، امری نکوهیده و ناقض حریم خصوصی اوست و برخی این کار را مصداق روزنامه نگاری می دانند و می گویند که این کار در جهان امروز رایج است و حتی برای عکاسانی که از زندگی خصوصی چهره ها عکس می گیرند و منتشر می کنند، اصطلاح paparazzi ابداع شده است که نوعی ژانر به شمار می رود.

البته قطعاً بین paparazzi ها که نام و نشان دارند، کارشان مانند هر حرفه دیگری ضابطه مند است و برای فروش عکس هایشان به رسانه ها، رقم های کلانی هم می گیرند با افرادی مجهول الهویه ای که با هدف دردسرسازی و آبروریزی از مردم عکس می گیرند و آن را قربة الی الله(!) در فضای مجازی منتشر می کنند، تفاوت از زمین تا آسمان است اما موضوع بحث حاضر، فراتر از مورد خاص آزاده نامداری است؛ موضوعی که اگر از سر دلسوزی برای جامعه امروز ایران بدان پرداخته نشود، قطعاً در آینده آسیب های بیشتر و عمیق تر متوجه فرزندان مان خواهد شد.

جامعه امروز ما، درگیر بیماری مزمنی به نام دوگانگی فرهنگ رسمی و عمومی شده است. به جای توضیح این پدیده، چند مثال می زنم:

- به داخل خودروهای مردم می رویم: موسیقی هایی که از رادیوی رسمی کشور پخش می شود و حتی شبکه ای به نام رادیو "آوا" 24 ساعته برای مردم ترانه پخش می کند، در حال و هوای دیگری است و سی دی ها و فلش هایی که مردم در ماشین هایشان دارند و به ترانه های ضبط شده آنها گوش می کنند، دنیای دیگر دارد.
موسیقی که در وصف آن گفته می شود "زبان مشترک انسان هاست" ، در ایران به دو گونه تقسیم شده است: موسیقی رسمی و حکومتی و موسیقی عمومی و مردمی؛ به ویژه جوان تر ها فاصله بسیار بیشتری با موسیقی رسمی دارند. نهادهای رسمی ساز خود می زنند و مردم به نوایی دیگر گوش می کنند.

- روز عزای مذهبی است: شبکه های رسمی غرق در سوگ هستند، مجری های تلویزیون جامه مشکی به تن می کنند و با لحنی بغض آلوده سخن می گویند، بر سر در ادارات، بنرهای سیاه عزا نصب می شود، شهرداری ها پرچم های سیاه را در جای جای شهر علم می کنند، سینماها تعطیل است، روزنامه ها، روبان مشکی کنار لوگوی خود رسم می کنند و شبکه های تلفن همراه، این روز را به مشترکان خود تسلیت می گویند. برخی از این ایام نیز تعطیل رسمی است تا مردم بتوانند با آسودگی خاطر در مراسم مذهبی عزا، شرکت کنند.

اما ناگهان یک اشکال فنی باعث می شود تا مردم برای چند ثانیه هم که شده، پشت صحنه تلویزیون جمهوری اسلامی را بدون نقاب ببینند و خنده های مجری زن در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) را به نظاره بنشینند و لحظاتی بعد، دوباره "حالت رسمی" همان مجری را تماشا کنند که با چه بغضی درباره صادق آل محمد(ص) می گوید!

در ایام تعطیل به مناسب عزاداری، سفرهای تفریحی چنان اوج می گیرد که پلیس مجبور می شود جاده ها را به سمت مقصد یک طرفه کند و نیروهایش به حالت آماده باش در می آیند.

این البته بدان معنا نیست که عموم مردم، حرمت نگه نمی دارند؛ آنها از دیرباز به حرمت چنین ایامی، مراسم عقد و عروسی و جشن را در روزهای عزای مذهبی برپا نمی کنند و خیلی ها اصرار دارند که جشن های مهمی مانند ازدواج را در اعیاد مذهبی به پا کنند. ولی دلیلی نمی بینند که در هر روزی که عزای دینی است، حتماً لباس مشکی تن کنند، گریه سر دهند و تمام روز را بغض آلود سخن بگویند.

- یکی از افرادی که مأموران پلیس به پشت بام خانه شان آمده و ماهواره شان را جمع کرده بودند خاطره اش را از آن روز چنین تعریف می کند: درجه داری که دیش را از جایش می کند به من می گفت "با چهار تا آجر که دور بشقاب چیده ای باد همه چیز را می برد، من پایه های دیش خودمان را با سیمان و گچ، محکم کرده ام، تو هم این کار را بکن!"

این که 70 درصد از مردم -حتی برخی جمع کنندگان بشقاب ها- ماهواره داشته باشند و قانون، داشتن ماهواره را جرم بداند، قطعاً از مصداق های جامعه ای است که دچار دوگانگی شده است؛ مردم یک راه می روند و حکومت حرف دیگری می گوید.

- پوشش های مردم ما نیز درگیر این دوگانگی است. کسانی که باورهای مذهبی قوی دارند، قطعاً در همه حال مراعات آموزه های دینی را می کنند ولی بقیه، به ویژه زنان درگیر دوگانگی شدیدتری در پوشش هستند؛ شرح این ماجرا را همه می دانند.

- ...

این قصه سر دراز دارد و حتی بسیاری از سیاسیون را نیز در بر می گیرد که در خلوت، از لزوم اصلاحاتی مانند تغییر رویه در سیاست خارجی سخن می گویند ولی در تریبون رسمی، بر این و آن شعار مرگ نثار می کنند.

چنین حال و روزی دستکم بخش مهمی از مردم ما را درگیر دوگانگی های رفتاری کرده است. روان شناسان می گویند نقش بازی کردن مستمر، سلامت روانی افراد را نیز با مخاطرات جدی مواجه می کند و وقتی چنین پدیده ای عمومیت داشته باشد، با جامعه ای که درگیر اختلالات روانی حاصل از دوگانگی رفتاری است، مواجه خواهیم بود که کارآمدی اش را با سرعت زیادی از دست می دهد.

حکومت ها برای حل چنین مشکلی، دو راه بیشتر ندارند: یا مردم را با فرهنگ رسمی همراه کنند یا فرهنگ عمومی را به رسمیت بشناسند.
همراهی مردم با فرهنگ رسمی، تنها اگر به دلیل نهادینه شدن و پذیرفته شدن درونی فرهنگ رسمی باشد، می تواند قابل قبول باشد نه این که مردم از سر محاسبه گری، در ظاهر بدان پایبند باشند و هر گاه بتوانند از آن فرار کنند. وانگهی اگر مردم فرهنگ پیشنهادی حکومت را بپذیرند، آن فرهنگ، نه رسمی و حکومتی که عمومی خواهد بود.

اما اگر مردم از سر ترس، طمع، محافظه کاری یا به هر دلیل دیگر،  تظاهر به پذیرش فرهنگ رسمی و حکومتی کنند، "ریاکاری" نه پدیده ای زشت و نابهنجار که یک رویه عمومی و ناگریز خواهد بود که در آن، اگر پرده از زندگی یکی از ریاکاران بیفتد، بقیه ریاکاران در نهایت ریاکاری، او را تمسخر و نکوهش خواهند کرد و چون به خلوت می روند، خود "آن کار دیگر" را تکرار می کنند.

اگر حکومت، از ظواهر درگذرد و فرهنگ عمومی را - همان گونه که هست، نه آنگونه که نمایش داده می شود - به رسمیت بشناسد و در عین پاینبدی به اصول در دستگاه های حکومتی، وارد زندگی روزمره مردم نشود، قطعاً هم این دوگانگی و ریاکاری دسته جمعی از بین می رود، هم ارکان حکومت تقویت می شوند و هم دینداری قوام بیشتری می یابد.

و پایان سخن را به حضرت حافظ می سپارم که چه خوش فرمود:
خرقه پوشی من از غایت دینداری نیست
پرده ای بر سر صد عیب نهان می پوشم
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۱۰
عموعبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
148
42
دو سه پاراگراف اول بوی حمایت از آزاده نامداری می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
فرض که بدهد! خب چی رو میخوای ثابت کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
حالا ازاده نامداری را ولش کن به برجام بچسب بعد هم خوب معلومه که خیلی وقتها شر کت کنندگان در هیئت عزاداری هم در لحظاتی باهم بگو بخند میکنند تا چه رسد به پشت صحنه تلویزیون این چه ربطی به ریا دارد ؟
عموعبداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
ناشناس11:25
یعنی منظورم را نفهمیدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
10
164
مگر احمدی نژاد اونی که نشون میداد بود که مردم باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
چه ربطی داشت به احمدی نژاد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
می شود ادعا کرد که 100 در 100 مردم درایران دچار عاضه چند شخصیتی شده اند که این موضوع دلیلش شرایط بد اجتماعی ورودربایستی وبد آموزی های اخلاقی از رادیو وتلویزیون ومیکروفون های عمده واینکه 24 ساعت این مطالب بدآموز ودعوت پنهانی به ریا ودورویی ودروغ تبلیغ می شود می باشد واز پایین تا بالا مسابقه ای اجغ وجغ برای دورویی وچند شخصیت بازی برپاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
7
142
همه ما مردم این حالت رو داریم حالا خانم نامداری به خاطر مشهور بودنشون کوس رسواییشون افتاد پایین... چیز عجیب و غریبی نیست.. اینجا ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
خانم نامداری متفاوت بود. خیلی از ماها حداقلها را داریم و خیلی از مزایا را به دلیل عقایدمان از دست داده ایم اما ایشان اصرار داره هر جا که هست از حداکثر مزایا به هرقیمتی استفاده کند.
لیمو ترش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
داستان نامداری فرق میکنه. ایشون تبلیغ چادر میکردااا
ناشناس
Switzerland
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
89
35
خوب معلومه که عصر ایران هم باید حمایت کنه از این آدمای دورویی که زندگیشون تیر میخوره، ایده آل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
120
43
عصر ایران محترم
این تحلیل شما در ادامه توهین قبلی است. اینکه همه افراد را متهم به ریاکاری می کنید. در صورتی که بخش بزرگی از مردم از ریا کاری متنفرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
من خودم خیلی موقعیت های عالی شغلی رو از دست دادم- نیازی به این ریاکاری های صداسیمایی هم نداشت فقط باید چاپلوسی کارهای غیر اخلاقی رییس رو می کردی
یا حتی اشتباهاتش رو تایید می کردی
صد در صد هر کسی اشتباهاتی داره که اصلا دوست نداره علنی بشه و صددرصد باید ابروی هر انسانی حفظ بشه
ولی کسی که با ریاکاری و دروغ داره از بیت المال جیبش رو پر می کنه باید رسوا بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
یکم بیشتر به عمق کارهایی که میکنیم فکر کنیم میبینیم متاسفانه اینطور که شما میگید نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
119
راه حل صحیح"اگر حکومت، از ظواهر درگذرد و فرهنگ عمومی را - همان گونه که هست، نه آنگونه که نمایش داده می شود - به رسمیت بشناسد و در عین پاینبدی به اصول در دستگاه های حکومتی، وارد زندگی روزمره مردم نشود، قطعاً هم این دوگانگی و ریاکاری دسته جمعی از بین می رود، هم ارکان حکومت تقویت می شوند و هم دینداری قوام بیشتری می یابد."
پاسخ ها
سحر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
دقیقا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
آن وقت ریا کاری در دستگاه های حکومتی رسمی می شود. نکته اینجاست که مردم در خارج از دستگاه های حکومتی کمتر ریاکاری می کنند. بنابراین فرهنگ عمومی باید در همه جا به رسمیت شناخته شود.
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
148
من موندم چجوري تو اين فضا بايد بچه تربيت كنم.چجوري بهش حالي كنم ريا كاري و دوگانگي رو براي زندگي در اينجا لازم داري؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
من هم موندم...
راهله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
دقیقا. یکی از مشکلات منهم با دخترم همینه. تو مهمانی ها میرقصه ولی تو مراکز آموزشی این خبرها نیست. کلاسهای رقص رو یواشکی میره و در مورد محلش نباید به کسی چیزی بگه
نفر
Ireland
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
124
وقتی توی مصاحبه های دولتی، عوض پرداختن به مسائل و سوالات تخصصی، احکام پرسیده میشه! (بنده خودم سعی میکنم نمازم قضا نشه، ولی سوالات دوستان در حد کنکور احکام هست!) انتظار دیگه ای نمیشه داشت. واقعا این رفتار باعث ترویج روحیه نفاق میشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
4
63
عالی بود جناب محمدی
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
مقاله آقای داننده رو که همه باهاش مخالفت کردن شست برد مقاله شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
در پاسخ به خانم مریم:
با شما مخالفم
هنگامه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
89
افراد شناخته شده با ادمای معمولی فرق دارن.
آزاده نامداری داره از این راه پول هنگفتی به جیب میزنه؛ در ازاش عقل حکم میکنه همه جا همین رل رو بازی کنه و حداقل ریسک نکنه!
به خاطر همین چادر سر کردنه و از دین خرج کردنه که دور برداشته و همه جا مانور میده و شده برنامه ساز؛ ...
علي پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
4
72
بسیاری از خانم ها درداخل كشوره حجاب دارند ولي به محض خروج ازمرزها تعدادي ازآنها كشف حجاب مي كنند واين يك واقعيت است ونبايد انكار كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
مورد نامداری متفاوته اون از این راه کسب معروفیت و رانت ویژه کرده و دروغ گفته که مسلما با خانمی که به دلیل رعایت قانون حجاب حداقلی دارد و خیلی از موقعیتها و مزایا را از دست می دهد متفاوت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
60
مردم به این رویه عادت کردند اگر یه جایی یه بیچاره ای ریاکار نباشه و صاف و صادق برخورد کنه از طرف همین مردم کنار گذاشته میشه ! متاسفانه دو رویی و ریاکاری در اعماق ذهن ما نهفته شده حتی خیلی از ما بر اون واقف نیستیم در حالیکه دیگران در برخوردهای ما انرا تشخیص می دهند .یه سوزن به خودمون و یه جوال دوز به دیگران لطفا . عصر ایران درست میگی .ولی اینجا ایرانه !!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
70
اولا عصرايران جان اين متن رو بفرست براي اونايي كه فرهنگ رو به تعبير شما دو شقه كردن وگرنه مردم كه از رياكاري امثالهم خبر دارند. ثانيا اين رياكاري رو مسئولاي ما دوست دارن و ازش نه تنها حمايت ميكنن بلكه بهره هم ميبرن.
ناشناس
Netherlands
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
55
مفاله نویس محترم ، ضمن سپاس و تقدیر از نگارش خردمندانه جنابعالی، به عنوان یک حقوق دان به عرض می رساند که هر کسی که از حریم خصوصی افراد عکس و فیلم تهیه کند و آن را در فضای مجازی پخش کند هم مرتکب جرم شده و قانون گذار برای این جرم مجازات تعزیری لحاظ کرده و هم از لحاظ شرعی اخلاق و حق الناس را رعایت نکرده است....
ولی سوالی که اینجا مطرح است این است که ایشان برای دختر خانم های پاک ایران زمین یک الگو بودند و مدام در صدا و سیما خود را به عنوان یک بانوی مذهبی و محجبه معرفی می کردند...
چرا باید با دین و نگاه و اعتقادات دختران جوان ما اینطوری بازی بشه...
تا کی ریاکاری ، تا کی نفاق ، تا کی دروغ ، دختران پاک ایران زمین به حجاب به سبکهای مختلف اعتقاد دارند... چرا باید یک بانویی که نمادی از یک الگوی دختر ایرانی است به دروغ در پاسخ به تصویر لو رفته بگوید ما در یک پیک نیک خانوادگی با محارم بودیم...؟! پس لابد همان محارم از ایشان عکس گرفتند و در فضای مجازی پخش کردند...؟!
متاسفانه کشور ما را دروغ و نفاق و ریا دارد به سقوط اخلاقی فرهنگی می کشاند...
با کمال احترام به همه بانوان با حجاب و بی حجاب وطنم.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
پاسخ سوالات جنابعالی در دو بند آخر مطلب به صراحت بیان شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
حقوقدان محترم از کی تا حالا پارک عمومی شده حریم خصوصی خانم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
به شزطی که حریم خصوصی باشه.. فکر میکنم در مورد ایشون فضایی عمومی بوده و مصداق حریم خصوصی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
به محتوای کامنت نقدچندانی ندارم ولیکن چه به عنوان یک دانشجوی دکتری حقوق در گرایش حقوق خصوصی در یکی از معتبرترین دانشگاههای سراسری کشور و چه به عنوان یک وکیل دادگستری به خودم هرگز این اجازه رو ندادم که بخوام به خودم لفظ حقوقدان رو نسبت بدم و در نهایت به خودم "حقوق خوان" یا "دانشجوی حقوق" گفتم.
لفظ حقوقدان شایسته بزرگانی همانند مرحوم دکتر کاتوزیان، دکتر مهدی شهیدی ، دکتر جعفری لنگرودی ، دکتر ابوالقاسم گرجی و سایر بزرگانی هست که شایسته نیست لفظ امثالهم رو براشون به کار برد.
پس شما به عنوان یک فارغ التحصیل حقوق ، برای حفظ قاموس این علم شایسته است که از لفظ حقوق خوان استفاده کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
75
البته قربه الی الله عکس ها را منتشر نکردن، برای نشان دادن دو رویی و در درجه مهمتر، دو رو پروری مسئولین بوده گرچه اکثرمون همین وضع را داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
صد آفرین. نمی دونم عصر ایران با ایشون یا شوهرشون که آقازاده اصلاح طلب هستند چه نسبتی داره؟!
یاشار
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
3
37
ولی همه اینها دلیل نمی شود که وقتی پرده از ریاکاری کسی می افتد مردم به او شماتت نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
مگر خود مردم ریاکار نیستند؟ به قول معروف سنگ اول را کسی بزند که خود گناه نکرده است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
کل مردم که تریبون ندارند توی صداوسیما باشند، قیاس مع الفارق هست که بگی کسی بگه که ریا نکرده و گناه نکرده.
ما الان کلی بازیگر داریم و سلیبریتی که ادعایی هم در مورد حجاب و دین ندارند، رعایت هم میکنند، ایشان فرق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
ناشناس 12:14
کسی نمی تونه ادعا کنه گناه نکرده ولی گناه همه هم یکی نیست. کی گفته همه مردم ریاکارن؟ نظرت از اساس اشتباهه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
5
30
این خانم یا هر فرد متظاهر دیگری که به عنوان سلبریتی در جامعه شناخته میشوند در صورت ارتکاب اینگونه رفتارها باید مورد بی رحمانه ترین انتقادها قرار بگیرند.
این خانم بارفتار هاشون اعتقاد بسیاری از زنان محترم ایرانی رو به سخره گرفتن و بسیاری از کسانی که با اعتقاد کامل به حفظ حجاب مقید بودند را در معرض تردید و اتهام قرار دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
4
17
این خانم یا هر فرد متظاهر دیگری که به عنوان سلبریتی در جامعه شناخته میشوند در صورت ارتکاب اینگونه رفتارها باید مورد بی رحمانه ترین انتقادها قرار بگیرند.
این خانم بارفتار هاشون اعتقاد بسیاری از زنان محترم ایرانی رو به سخره گرفتن و بسیاری از کسانی که با اعتقاد کامل به حفظ حجاب مقید بودند را در معرض تردید و اتهام قرار دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
32
یکی از مهم ترین مشکلات ما که ریشه اکثر ناکارآمدی های کشورمون هست، همین ریاکاریه. مطلب بسیار خوبی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
23
درود بجناب جعفر محمدی ، مثل همیشه عالی بود . کاش مسئولین حکومتی هم بخوانند و چاره ای بیندیشند !!! .
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
9
مطلب در سطح تحلیل اولیه و به عنوان مطلبی که بشه اون رو منتشر کرد خوبه . البته موضوع ریشه دار تر از این حرفهاست به کارکرد نهادهای حکومتی و سعی آنها در سوژه سازی جمعیت برمی گرده که بحث مفصلیه و احتمالا غیر قابل انتشار ! تا همینجا هم دست شما درد نکنه جناب محمدی .
م-م
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2
14
نظر همه دوستان محترمه
باید قبول کرد که این دوگانه رفتار کردنها داره کار دسته جامعه و فرهنگ میده.
خطر آدمهایی که ظاهر و باطن (عقایدشان) یکی است حتی اگر مخالف ما باشند خیلی خیلی کمتر از آدمهایی که نقاب به چهره می زنند . یاد اشعار حافظ افتادم که بسیار در اشعارش از ریاکاران نالیده و آنها را نکوهش کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
23
اين مقاله را كاش زماني كه مينو خالقي رد صلاحيت ميشد مينوشتي.
سام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
6
5
ظاهرا عصر ایران نیز رویکردش دوگانگی شده
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
9
متاسفانه ریا و دو رنگی چنان در جامعه ما ریشه دوانده که گاهی تشخیص آن سخت است. اگر بتوان راه حل درستی برای حذف آن پیدا کرد بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه رفع خواهد شد. در حال حاضر از آبدارچی تا رئیس جمهور به این عیب دچارند؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
17
4
جالبه اين خانم وقتي همسر فرزاد حسني بود اينقدر ازش دفاع نكرديد ظاهرا شوهر جديدشان از آقازاده هاهستند كه چند روزه مقاله پشت مقاله در دفاع از ايشان مي نويسيد .
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
15
به نظرم نه فقط آزاده نامداری بلکه بسیاری از خود ما از تن در دهندگان یا حتی پیش برندگان این سیستم خودسانسوری و دورویی هستیم:
چندی قبل برای مصاحبه عمومی هیات علمی یکی از دانشگاهها رفته بودم. بیرون در خیلی از دوستان دیگر که برای مصاحبه آمده بودند از صغیر تا کبیر مملکت انتقاد میکردند و ناسزا میگفتند، اما زیر بغل بیشتری از این دوستان کارتابلی از عضویت در فلان نهاد و گذراندن فلان دوره بود.
تازه خود من هم چنان مدارکی اصلا نداشتم در مصاحبه رد شدم، البته نه به این دلیل که راست گفتم بلکه تنها به این دلیل که به اندازه کافی نتوانستم دروغ بگویم!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
17
همه چیز به نظام تنبیه و پاداش حاکمیت بر می گردد.
در کشور ما دولت بر ارکان جامعه احاطه دارد و انحصار قدرت و ثروت در دست اوست.
در چنین اتمسفری برای آحاد مردم چاره ای جز این نیست که برای دریافت پاداش و فرار از تنبیه نقش بازی کنند.
کوروش بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
11
عالی بود عصر ایران.
ممنونم ازت که سخن و خواست مردم رو منعکس می کنی.
سید حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
18
به نظر این مقاله درسته..به عنوان مثال بنده تو یکی از ارگانهای ... در شهر قم مشغول کارم.اگه ریشمو تیغ بزنم یا مثلا لباس اسپرت بپوشم سال اینده باهام قرارداد نمیبندن.برای ازمون هم شرکت کردم..یکی از سوالاتی که در مرحله تحقیقات میشه اینه که اهل قلیون هستی؟شلوار لی میپوشی؟خب مجبوریم برای بدست اوردن کار دروغ بگیم...جامعه مردم ریاکار بار میاره...
سید.م.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
12
سلام!
مقاله ی آقای محمدی، خردمندانه، تحلیلی و همراه با رهکاری قابل اجرا بود.
ولی متأسفانه کو گوش شنوا!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
12
سلام هر كس اختيار خودش را دارد در هر مكاني و زماني. تمام اين ناهنجاريها ناشي از اجباري است كه حاكم ميباشد. درضمن به زندگي خصوصي ديكران احترام بگذاريم.البته با جلوه اي از حجاب كه خانم نامداري داشت و الان كشف حجاب كرده اين موضوع قضيه رطب خوردهمنع رطب چون كند را تداعي ميكند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
7
بله و متاسفانه این دو سیستمی بیرونی و اندرونی جزیی از واقعیت جامعه ایران بوده و هست. معلوم هم نیست چرا وجود دارد و مهمتر اینکه ما ایرانی کی میتدانیم این روش را رها کنیم.. به امید ان روز.....
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
4
سلام متاسفانه دولت ها با دین و دنیا ی مردم دارن کاسبی میکنن همه این ها باعث این تا همکاری‌ها میشه احمدی نژاد میاد کاسبی می‌کنه گشت ارشاد میزاره روحانی میاد دکتر آزادی میزنه رای جمع میکنم اینا شد برا مردم نون آب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
13
از آفات بزرگ فرهنگ رفتاری و اجتماعی رسانه ای به خصوص سیما (تلویزیون) فررفتگی در فرمالیسم (ظاهرگرایی، مراسم گرایی و صورت گرایی) است که معمولا در مناسبت های مختلف شکل اغراق آمیز یعنی حاد واقعیت / واقعیت حاد Hyperreality به خود می گیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
10
2
چرا از مردم یا بازیگران یا هنرمندان یا ورزش کاران یا هرکس که در هرکجا سمتی وپستی دارد انتظار دارید در حد پیامبران وائمه باشند! وهیچ گناه وخطایی از آنها صادر نشود ودوربین های مدار بسته ای زندگی خصوصی واجتماعی آنها را تحت پوشش ونظارت دقیق قرار دهد به قصد اینکه اصل مسلمانی را زیر سئوال ببرید بله همه ما در جای خود خطاهایی را مرتکب می شویم اما خطا کار تر از آن کسانی هستند که به اسم اسلام ودینداری در کوس رسوایی افراد می دمند حجاب ش را دیدیم وبه به مقتضای تفکرات خودمان پسندیم یا رد کردیم وبی حجابیش را ترکه ای کردیم وبه پای هر مسلمانی زدیم
ناشناس
United States of America
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
10
من حرف شما را قبول ندارم! فرض براینکه عموم مردم آنگونه باشند که نوشته اید!اما موضوع این خانم چیز دیگریست! شما از اساس این موضوع را نفی کرده اید! ایشان و توجیهاتشان به سخره گرفتن همان مردمیست که شب و روز جمله معروفش را (من چادری ام!)در حلق نوجوانان و جوانان فرو میکرد!این خانم در جایگاهی بوده که اگر منهم بودم باید برکنار میشدم! شما جایگاه من کارمند ساده را با فردی که تا همین چند وقت پیش شب وروز آنتن در اختیارش بود یکی دانسته اید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
16
1
قانون قانونه ، چطور تو اروپا منوعیت حجاب خوبه ؟!
حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
13
ما همه دچار ریاکاری و دوگانگی فرهنگی هستم یه نگاهی به کتاب جامعه شناسی خودمانی آقای حسن نراقی بندازید...ما سر پا ایراد هستیم نمونع بارزش عقب ماندگی خودمان و ایران را نمی بینیم ولی همیشه میگم ما جز تیزهوشان عالم هستیم...
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
12
3
یه عده طوری صحبت می کنند که انگار توی عمرشون کاری نکردند که برخلاف حرفاشون باشه. ادم سیگاری هست بیست سال سیگار می کشه اما به پسرش توصیه می کنه سیگار نکش. دکتر هست که به مردم توصیه می کنه فست فود نخورید اما برای بچه اش پیتزا می خره. سازمان محیط زیست به مردم توصیه می کنه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید اما همه کارمنداش با خودروی شخصی می رند سر کار و.... نمی خوام بگم این روش نصحیت کردن درسته. بلکه می گم این رفتارها دلیلی نمیشه که مثلا حجاب بده یا سیگار کشیدن خوبه و ادمی که این حرف رو می زنه ریاکاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
18
0
به نظر بنده رعایت قانون از طرف همه باعث اجرای عدالت در همه مقاطع سنی را ایجاد می کند البته نویسنده مقاله یک مظلب را ندیده گرفت و براساس آن حکم صادر کرد و آ« انکه اگر کسی قانون شکنی میکند دلیل بر حق بودن نیست یعنی کسی که در ماشین خود بقول شما موسیقی که ارج عرف اس در حقیقت خلاف قانون رفتار کرده است در مورد پوشیدن لباس همه به همین منوال است پس نتیجه اینکه نویسنده مقاله کلا حرف بی ربطی زدن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
5
ریا و ردوغ در کشور نهادینه شده. در تهران کودک هشت ماهه تو ماشین جان میده هیچکس خبردار نمی شود اما اگه یه مورد دیگه ای بود هزار نفر با گوشی فیلم می گرفتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
7
ما دچار فقر هستیم. فقر فهمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
7
ما از بچگی یاد میگیریم تعارف کنیم. تعارف مصداق دو رویی هستش. وقتی چیزی رو میخری توی راه به دوستی میرسی تعارفش میکنی در حالی که نمیخوای به کسی بدی
از همون اول دو رویی به این شکل تمرین میشه
توی کشورهای پیشرفته تعارف معنی نداره.
اگر کسی چیزی رو بخواد یا نخواد میگه
حالا ربطش به این مقاله چیه خودمم نمیدونم ولی آدم رک باشه تو هر زمینه ای خیلی خوبه مخصوصا سیاسیون که استاد دو روی و چند رویی هستن.
یاحق
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
3
عالی بود ولی حیف که دردی رو دوا نمیکنهو تاتیری نمیزاره بر مملکت
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
3
متاسفانه این مقاله کاملا درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
6
چیزی هم که باعث کاهش بهره وری و نو آوری و تولید ملی و فرار نخبه ها هم شده همین موضوع دابل استاندارد بودن در همه حوزه هاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
10
اخی یادش به خیر قدیما که ویدیو ممنوع بود تو خونمون ویدیو داشتیم میرفتیم مدرسه میگفتیم نداریم خوب وقتی از ۷ سالگی شروع میکنیم به دروغ و دو رویی چه انتطاری هست ؟؟؟؟ این دو رویی مال الان نیست تربیتی هست که متاسفانه به خاطر برخورد نادرست حکومت در اکثر قریب به اتفاق ادم ها خواسته یا نا خواسته نهادینه شد ه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
11
صدا سیما فعلا وقت نداره چون درحال فروش انواع دیگ های تفلون وسرامیکی هست .بدو بیا حراجش کردیم .دیگ های ارزون داریم.....
۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد ثبت لحظه حضور پلنگ ایرانی با توله‌اش در جنگل‌های گیلان (فیلم) مدودف : جنگ بین روسیه و آمریکا، اتمی خواهد بود عراقچی وارد پکن شد