۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۳۰-۱۰-۱۳۹۶
کد ۵۸۷۵۳۰
انتشار: ۲۰:۵۱ - ۳۰-۱۰-۱۳۹۶

چند رسانه خارجی در ایران فعالیت دارند؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیات رسانه‌ای کشور اندونزی بر تقویت و گسترش همکاری‌های رسانه‌ای میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، «محمد سلطانی‌فر» عصر امروز در دیدار با هیات رسانه‌ای کشور اندونزی با اشاره به نقاط مشترک دو کشور از جمله دین، فرهنگ و مواضع سیاسی ـ اقتصادی در آسیا و جهان، بر توسعه روابط و تقویت دیپلماسی رسانه‌ای میان دو کشور تاکید و تصریح کرد: توسعه همکاری‌های رسانه‌ای با کشورهای مسلمان در اولویت دیپلماسی رسانه‌ای ما قرار دارد.

وی با ارائه گزارشی از تعداد رسانه‌های فعال در کشور به تفکیک مکتوب، الکترونیک، سراسری، استانی، خصوصی و غیرخصوصی، ازحضور فعال بانوان در عرصه روزنامه‌نگاری در ایران گفت و توضیح داد: بیش از نیمی از تحریریه‌های رسانه‌های ایران را بانوان تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۱۲۰۰ رسانه نیز با مدیریت بانوان اداره می‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به دیپلماسی رسانه‎ای تصریح کرد: افزایش رفت و آمد خبرنگاران رسانه‌های خارجی به ایران و همچنین افزایش دفاتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در سال‌های اخیر، موید نگاه ویژه دولت به دیپلماسی رسانه‌ای است؛ هم اکنون حدود ۱۵۵ رسانه خارجی با ۳۰۰ پرسنل خبری از ۳۳ کشور جهان در ایران نمایندگی فعال دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه افزود: حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران باعث می‌شود، مردم کشورهای مختلف، واقعیات ایران معاصر را ببینند و تفاوت آنچه در ایران می‌گذرد و آنچه در پروپاگاندای رسانه‌های جهان علیه ایران اتفاق می‌افتد را احساس کنند.

او با اشاره به استقبال خبرنگاران خارجی از حضور در ایران افزود: ایران اگرچه در مرکز بحران‌های منطقه‌ای و اخبار موثر در حوزه‌های مختلف جهانی قرار دارد، اما خود جزء امن ترین کشورهای دنیا و منطقه است و همچنین زمینه‌های فعالیت رسانه‌ای در ایران بسیار سهل و ارزان است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف و از جمله ایران، انفعال و مقابله با این نوع رسانه‌های نوظهور و موبایل‌محور را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: در مواجهه با این شبکه‌های اجتماعی باید ضمن افزایش سواد رسانه‌ای و آگاهی های عمومی، از تولید محتوای مطلوب نیز حمایت شود که این مهم در دستور کار ما قرار دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «مسائل اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای» را دو مساله اصلی شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: ما هم مانند بسیاری از کشورهای جهان، نگران محتوای شبکه‌های اجتماعی هستیم و بر همین اساس سالم سازی محتوایی این رسانه‌ها را در اولویت قرار داده ایم و بر افزایش آگاهی در استفاده از این نوع رسانه‌ها و یا پیام رسان‌ها تاکید داریم.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌های همکاری میان خبرگزاری آنتارا با دو خبرگزاری ایرانی، بر انعقاد تفاهم‌نامه‌های کاری و آموزشی و ایجاد خواهرخواندگی میان رسانه‌های ایران و اندونزی تاکید و از تاسیس دفتر نمایندگی رسانه‌های این کشور در ایران استقبال کرد.

«زینال عابدین» خبرنگار و رییس دفتر خبرگزاری آنتارا، «یونانتو هاریانجا» خبرنگار ارشد تلویزیون مترو تی وی، «مامان سودیامان» خبرنگار روزنامه رپوبلیکا، «آری هرماوان» خبرنگار روزنامه جاکارتاپست، «ملانی اکاماهایانا» خبرنگار روزنامه راکیات مردکا، «تریاس کنکایونو» معاون سردبیر روزنامه کمپاس دیلی اعضای هیات رسانه ای کشور اندونزی بودند که برای نخستین بار به ایران آمده بودند.

«تقویت روابط رسانه‌ای میان دو کشور، مشکلات ایجادشده برای رسانه‌های مکتوب همزمان با افزایش اقبال عمومی به شبکه‌های اجتماعی، عقد تفاهم نامه همکاری با رسانه‌های ایرانی، دعوت از روزنامه‌نگاران ایران برای حضور در اندونزی و برگزاری تورهای آموزشی» از جمله موارد مطرح شده توسط هیات رسانه‌ای اندونزیایی بود که علاوه بر طرح سوالاتی در خصوص وضعیت مطبوعات و رسانه‌ها در ایران، در این دیدار عنوان شد.

برچسب ها: رسانه های خارجی
ارسال به دوستان