۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۹۰۲۴۴
تعداد نظرات: ۹۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۳-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۹۰۲۴۴
انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۳-۱۱-۱۳۹۶

چرا «شست و شوی پای همسر» در فضای مجازی جنجال به پا کرد؟

مشکل اصلی زندگی‌های مشترک امروزی، این است که به قول دکتر ویلیام گلاسر، اسطوره روان‌شناسی آمریکا و بنیان‌گذار تئوری انتخاب، همسران می‌خواهند همدیگر را کنترل کنند و این کنترل‌گری، دیگر جایی برای عشق باقی نمی‌گذارد.

عصر ایران؛ مرتضی مونسی- حرف های خانمی که در شبکه استانی یزد، توصیه هایی برای زنان کرده بود، نقل محافل و شبکه های اجتماعی شده است. او در این برنامه خطاب به زنان می گوید: اگر می خواهید در دل شوهران تان جای بگیرید، هر از گاهی تشتی پر از آب یا شیر کنید و پاهای او را ماساژ دهید، با حوله خشک کنید و بوسه ای بر آن بزنید.
چرا

همان طور که پیش بینی می شد، فیلم این حرف ها به سرعت در شبکه های مجازی دست به دست شد و موجی وسیع علیه آن شکل گرفت.حتی صدا و سیمای یزد هم بابت پخش این سخنان از تلویزیون عذرخواهی کرد.

واقعیت تلخ این است که بسیاری از ازدواج ها در ایران، نه عاشقانه شکل می گیرد و نه عاشقانه ادامه می یابد. با تأسف فراوان می توان گفت که زندگی های مشترک امروزی، عمدتاً شکل معامله گرفته اند و یا به این خاطر ازدواج می کنند که بعد از سال ها تجرد، باید طبق رسم اجتماعی ازدواج کنند تا به قول معروف، سر پیری کسی باشد که یک لیوان آب دست شان بدهد.

در ازدواج هایی که زن می خواهد مرد را تحت سلطه خود در آورد و مرد هم حتی قبل از ازدواج در اندیشه کشتن گربه دم حجله است، روابط خانوادگی بر اساس فرمول قدرت شکل می گیرد که در که در آن، هر کدام از زوج ها سعی می کنند دیگری را کنترل کنند. اینجاست که مفاهیم احمقانه و البته رایجی مانند مردسالاری و زن ذلیلی شکل می گیرد و کل زندگی مشترک را در یک ادبیات غیرعاشقانه تعریف می کند.

زندگی های مشترک کنونی را ببینید؛ اغلب شان بر اساس تسلط یکی از همسران بر دیگری شکل گرفته است یا در بهترین حالت، وضعیت توازن قوا برقرار است و جنگ سرد!


بدیهی است که عشق در چنین وضعیتی، محلی از اعراب ندارد و چیزهایی مانند هدیه گرفتن و بیرون رفتن و جشن سالگرد ازدواج و مهمانی های خانوادگی و ... رویکرد مناسکی و آیینی دارند.

حال اگر به زنی که زندگی او و همسرش بر مبنای منافع، سلطه وکنترل طرفینی پیش می رود، بگویند که برو و پاهای شوهرت را در تشت آبی بگذار و ماساژ بده و خشک کن و بوسه ای هم بزن، حتماً واکنش نشان خواهد داد و خواهد گفت که با این کار، سلطه او بر من بیشتر خواهد شد.


قطعاً اگر در آن برنامه، برعکس این موضوع نیز گفته می شود و مردان به شستن پای همسران شان توصیه می شدند، باز هم واکنش ها منفی بود و مردها می گفتند که فقط همین مان مانده است که پای زنمان را بشوییم و او را پر رو تر کنیم!

اما زن و مردی که همدیگر را عاشقانه دوست دارند، دل شان برای هم نه تنها می تپد که می لرزد، عشق را با ایثار برای همدیگر معنی کرده اند، دلتنگ یکدیگر می شوند، به خاطر درد یکی، درد در تمام وجود دیگری پراکنده می شود، هر دو می کوشند در خوشحال کردن هم، از یکدیگر پیشی بگیرند، خیلی راحت می توانند در خلوت عاشقانه شان، پای دیگری را بشویند، ماساژ دهند، خشک کنند، ببوسند و به همدیگر آرامش دهند. عشق که باشد، نه آن که پای دیگری را می شوید ، احساس می کند که در موضع پایین تری قرار گرفته و نه دیگری حس تسلط و تفرعن پیدا می کند.

مشکل اصلی زندگی های مشترک امروزی، این است که به قول دکتر ویلیام گلاسر، اسطوره روان شناسی آمریکا و بنیانگذار تئوری انتخاب، همسران می خواهند همدیگر را کنترل کنند و این کنترل گری، دیگر جایی برای عشق باقی نمی گذارد. عشق هم که نباشد، این طلاق است که سکه رایج می شود، بعضی ها با طلاق قانونی از هم جدا می شوند و بسیار بیشتر از آنها، با طلاق عاطفی، دل هایشان را از هم جدا می کنند و در خانه های مشترک شان، سنگر بندی می کنند تا روزی که مرگ، آنها را از هم "رها" کند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۹
در انتظار بررسی: ۹۴
غیر قابل انتشار: ۳۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
84
درک نمی کنم چطور هنوز و تو قرن بیست و یکم اولین دغدعه زنها و مردهامون هنوز همون چیزهاییست که در حرمسراها ی پادشاها می گذشت هنوز پدرشوهر و مادرشوهر بدن خواهر شوهر بلای جونه خواهر زن خونه خراب کنه ...
چطور ممکنه آدم کسی رو دوست داشته باشه و اصلا برای محبت کردن بهش برنامه ریزی لازم داشته باشه و نقشه بکشه عشق و محبت واقعی و دوطرفه در لحطه لحطه زندگی لبریز و جاری میشه از هر راهی برای به ارامش رسوندن همسر استفاده میشه امیدوارم همه چنین عشقی رو تجربه کنن و کمتر به منافع مادی و اجتماعی ازدواج فکر بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
48
تو این جامعه اکثرا به منافع شخصی نگاه میکنن
ازدواج ها هم با این پیش زمینه منفعت طلبی تبدیل شده به ازدواج های مسخره
برای همین اگه حرفی زده بشه که در ظاهر نفعی برای آقایون داشته باشه یه عده درنقش دفاع از حقوق زنان سریع موضع میگیرن و آقایون رو متهم میکنن که به خانوما به عنوان یه کلفت نگاه میکنن
اگه هم حرفی زده بشه که در ظاهر نفعی به خانوما برسه هم بالعکس،آقایون سریع میگن خانوما میخوان سوار ما بشن و...
و البته با همون پیش زمینه منفعت طلبی یکی واقعا تبدیل به کلفت میشه یکی هم ازش سواری گرفته میشه.....................
مشکل از طرز نگاه به زندگی و ازدواج هست.
ناشناس
North Macedonia
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
36
نکات جالبی رو مورد اشاره قرار دادید اما مشکل اصلی این بود که خانم کارشناس میگه برای درمان دست بزن شوهر، پایش رو بشور درست میشه!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
49
106
درود به این همسر عاشق و آفرین به نگارنده.
متاسفانه نظام تبلیغی جامعه امروز اعم از مجازی ، شبکه های ماهواره و فیلم های سینمایی به جای تبلیغ به عشق و فداکاری خودخواهی و حسابگری در مقابل همسر رو تبلیغ می کنند. متاسفانه دختران جامعه امروز به جای عشق ورزیدن به همسر و کودکان تمرکزشون به رفتن ورزشگاه و چهارشنبه های سیاه و سفید شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
47
عشق هم که نباشد، این طلاق است که سکه رایج می شود، بعضی ها با طلاق قانونی از هم جدا می شوند و بسیار بیشتر از آنها، با طلاق عاطفی، دل هایشان را از هم جدا می کنند و در خانه های مشترک شان، سنگر بندی می کنند تا روزی که مرگ، آنها را از هم "رها" کند.

این یک واقعیت در زندگی مشترک است.... متاسفانه
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
40
یعنی جان کلام را گفتید......احسنت
البته اگر در جامعه امروزی عشق در زندگی مشترک رنگ نباخته باشد لعنت بر چشم و چشمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
47
33
معمولا حرف های چرت و پرت از آدمهای دارای تریبون جنجال به پا میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
21
درود بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
31
دارندورف جامعه شناس میگوید اگر فردی، مسئولی و .. مشروعیت و محبوبیت خود را از دست بدهد هر عملی انجام دهد بد تعبیر میشود و حالا چون صدا و سیما اعتبار خود را از دست داده هر حرفی حتی حرف عشق و حرف حق از آن گفته شود با واکنش منفی روبرو میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
11
37
کاملاً درست میگید، در وادی عشق این کار که چیزی نیست
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
35
23
متن خیلی ضعیفی بود زندگی مشترک خیلی پیچیده تر از اون یکی دو موردیه که شما اشاره کردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
23
بهترین نظری بود که در این مورد خواندم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
11
48
به خدا چیز بدی نگفتن چه ایرادی داره که این کارها دو طرف انجام بدن؟؟ این معذب بودن و خجالتی بودن و غرور زوجها خیلی جاها بیجا است و رو بچه ها و نسلهای بعد هم اثر میذاره که همین زوجها از نسل قبل به ارث بردن!
ابوالفضل کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
12
30
از این منظر به قضیه نگاه نکرده بودم. زاویه دید نویسنده محترم بسیار زیبا و خلاقانه بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
25
15
بازهم نميشه تفكر مردسالاراته كه پس از قرنها در مملكت ريشه دوانيده راتوجيه كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
21
مقالات تحلیلی تون خیلی خوب و قوی شده. اینا چیزهایی هست که به جای یه مشت خبر زرد بهش نیاز داریم. با تشکر از شما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
16
خیلی جالب بود.
نکات رک و صریح بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
13
29
به نظر من، حرف این خانم اشتباه نبود. درست بود.

بماند از این که حرف ها مقطع شده بود و شاید در این میان یا قبل و بعد آن حرف هایی مطرح شده بود که با موضوع مرتبط بود.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
29
مشگل خیلی از زنان و مردان ایرانی این است که هنر عشق ورزیدن را نمی دانند و وقتی عشق ورزیدن کسی را هم می بینند به سخره می گیرند.
باور کنید برخی از زوج های غربی در عشق ورزی و کامیابی خیلی جلوتر از ما ایرانی ها هستند.
فقط کافیست آمار طلاق ما ایرانی ها را یک نگاهی بیندازید.
کیانوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
22
8
خیلی خوب بود..مطلب طنز زیبایی نوشتید خیلی خندیدم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
16
به زودی مردان منقرض خواهند شد و جهانی سراسر زنانگی تشکیل خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
14
فوق العاده و حقیقتی تلخ در میان جامعه امروز ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
20
واکنش وزیر بهداشت به این موضوع هم جای تأمل و بررسی دارد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
12
6
ازدواجهای شما غرب زده ها معامله است، والا تو ازدواجهای قدیم که سنتی بود عشق دیده میشد و میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
19
من خودم یک مرد مجردم که ازدواج نکرده ام به همین دلایلی که شما میگویید و جالبه کسانی که با همین معیارهای مادی چه مرد و چه زن ازدواج کرده اند ( شما بخوانید معامله کرده اند ) اصرار دارند که ما هم مسیر انها را برویم که روش خوبی است ؟؟؟؟
متاسفانه 90 درصدازوداجها در ایران یک معامله دوطرفه است اگر شغل خوب درامد خوب و استطاعت مالی برای قول یک مهریه بالا را داشته باشی میتوانی زن بگیری و اگر هم یک زن ظاهری داشته باشد میتواند شوهر کند این خلاصه ازدواج در این کشور است و خودمان را هم گول میزنیم که شریک زندگی داریم ؟؟؟
و برگترین اشکال این کار هم فریب خود است که به ان عادت کردیم و ادای همه چیز را خوب در می اوریم ادای عشق ادای همسر خوب ادای همسر فداکار ادای یک پدر یا مادر خوب ولی پای مهریه و پول که وسط میاد پدر همدیگرو در می اوریم و اونجا تازه میبینیم که همش کشک بوده !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
27
این خانم لابد نمیدانند که اینجا ایران است وهمه چیز تظاهر است. اینجا همه مدعی اند که برترین مخلوق خدا هستند اینجا همه چیز وهمه کس جعلی اند. اینجا عشق یعنی پول. فخر فروشی. اینجا سرزمین عجایب است
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
3
خیلی ایده الیستی بود
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
36
17
علت این نبود که شما بیان کردید. علت این بود که دستبوسی و پابوسی آنگونه که آن خانم شرحش را میداد هرگز به عشق و علاقه منجر نمی شود
آقا لمیده شما برو یه تشت...
خود همین بکار بردنِ لفظ آقا بیانگر همه فلسفه سخنان آن خانم بود.
ناشناس
Germany
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
32
18
کلی کارشناس خبره وباسابقه باسواد وبادانش داریم ولی ببین کی رو میارن واسه کارشناسی تو تلوزیون
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
32
16
ببخشيد؛ اما اين مقاله شما هيچ نبود به جز مغلطه كارى! مزخرف!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
10
آفرین بر قلمتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
15
آفرین بر قلمتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
13
عشق مدتها است که از میان رفته!
رضا قلیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
12
با عرض سلام و ادب
خیلی موافق نوشته هاتون نیستم.
کارشناس تلویزیون باید این توصیه رو برای هر دو می کردند اگه واقعا عشق منظور بود. ولی برخی اصلا برای زن ارزش قایل نیستند که حقوقی هم دارند. طبق همین نوشته شما هم زن باید به فکر نیازهای مرد باشه. کلا در جامعه ما به زن نگاه ابزاری میشه که وظیفه اش بدنیا آوردن بچه مراقیت از فرزندان و برآوردن نیازهای مرد هست. ضمنا نوع ابراز عشق برای هر طرز تفکری فرق می کنه ایشون شاید نهایت عشق رو در تشت شیر و بوسیدن پا می دونن چون بیشتر از اون ندیده. شاد باشید
انتظار از عصرایران بیشتر بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
10
8
بسیار عالی
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
10
حرف حساب جواب نداره...
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
6
با سلام/کاش با بازنگری در بنیان خانواده این باور را مجدد نهادینه کنیم که محبت و عشق ضروری است و طریقه ابراز این محبت برای هر زوجی در فرهنگ ها و مناطق مختلف متفاوت است.حتی اگر همین دستورالعمل این خانم باعث افزایش محبت در خانواده شود قابل تقدیر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
8
مشکل اینه که شور هر چیزی رو در میاریم. چند وقتیه این مدل برنامه ها که میخواد عاشقانه ها رو به زن و شوهرا یاد بده زیاد شده. همشون هم یه جور حرف میزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
11
قلمت طلا.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
8
خیلی ممنون
واقعا عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
15
دقیقا تحلیل درستیه اگر عشق بر زندگی حاکم باشه زن و شوهر فدای هم می شن. شستن پا برای طرفین که چیزی نیست.
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
3
عصر ایران خوب بلدی موضوعات کوچیک رو بزرگ جلوه بدی و ژست درستکاری بگیری... اخه یه حرفی تو یه برنامه استانی چه تاثیری داره که اینقدر بزرگش می کنی... اصلا حرفش درست یا نادرست... چرا اینقدر یک کلاغ چهل کلاغ می کنید...
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
8
آخر نفهمیدیم ماساژ بدیم یا نه؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
16
خدا خیرتون بده که بالاخره یک واکنش صحیح به این ماجرا دیدیم!
زن و مرد اگر عاشقانه همدیگر رو دوست داشته باشند، این کارها براشون لذت بخش هم هست...

الان همه به دنبال این هستند که چطور شوهر خوب داشته باشیم، مادر شوهر خوب داشته باشیم؟!
اما کمتر می بینم کسی بیاد بگه، ای کاش بهترین عروس یا داماد برای این خانواده باشم !!

همه چیز شده منفعت طلبی و راحت طلبی ...

متأسفانه امروز در قالب حقوق زن و برابری زن، دارن زندگی ها رو تبدیل به خودخواهی و پلیسی رفتار کردن زن و مرد میکنند.
تو این زمینه هم مقصر اصلی دولت و مجلس و رسانه ملی هستند...

آسایشی بالاتر از عمل به تعلیمات اسلام نیست. اون کسی که میگه اسلام ضد زن هست، چیزی از اسلام متوجه نشده.

همین اسلام و علمای اسلام رو برید بخونید چگونه با همسران شون رفتار میکردند.
همین اسلام میگه بوسیدن دست همسر از روی محبت جایز و مستحب هست.

علامه طباطبایی رو ببینید که در فراق همسرشون سالها گریه شدید میکردند..

و از همه عاشقانه تر برید زندگی شهدا رو بخونید تا عشق اساطیری رو در واقعیت پیدا کنید...

اگر نه، برید سراغ همین آموزه های غربی که زندگی مشترک را در حد یک سرویس نیازهای جسمی پایین آوردند...
به اسم حقوق زن و برابری زن و مرد ...
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
10
دقیقاااااا درسته ،دراکثر خانواده هایی که من میشناسم جنگ سرد بر پاست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
9
اگه دو طرفه باشه چه ایرادی داره که اینقدر انتقاد شد. به قول نویسنده توی روابطی که همش میخوان هم رو کنترل کنن و از رو حسابگری ازدواج میکنن اینجور عشق ها بایدم پذیرفته نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
11
من از جایگاه شوهر همسرم و تنها نان آور خانواده، سؤال می کنم که اگر منظورتان از عشق چاکری و نوکری خود خواسته، یک طرفه و بی چشم داشت همسرم تا آخر عمر نسبت به من است، اولاً چنین رابطه ئی در واقعیت بین ما نیست و دلیلی هم ندارد که وجود داشته باشد. اما اگر هم وجود داشت باید نوعی بیماری محسوب و معالجه می شد نه توصیه به دیگر خانمها. اما اگر منظور عشق دو طرفه است، اولاً چنین عشقی تا به حال وجود خارجی نداشته است و لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد به هم نرسیده اند تا ثابت شود که لا اقل به عنوان نمونۂ استثنائی آنها را مثال بزنید، ثانیاً اگر هم وجود دارد و من بی خبرم، چرا تنها به خانمها توصیه میشود!؟ حالا من به عنوان مرد خانه که همسرم خانه دار است این حرف را می زنم، ببینید خانمهائی که تحصیلات و کار و شأن و مقام اداری و اجتماعی و سیاسی حتی بالاتر ازشوهر خود دارند و شاید حتی نخست وزیر و رئیس جمهور و مخترع و کاشف و عالم و دانشمند سطح بالای کشور و جهان هستند و شوهرانشان به گرد آنها هم نمی رسند چه واکنشی به این حرفها و توصیه های آن خانم کارشناس و مصلح (!) در تلویزیون یزد نشان می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
21
15
چرا حتی از روی عشق می بایست همسری پای همسرش را بشوید. این در کجای فرهنگ و عرف ما قرار دارد. این عمل چه کمکی به رابطه عاشقانه می کند.
بجز تاسف برای نویسنده این مطلب حرف دیگری باقی نمی ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
9
آیا واقعا این یک مشکل امروزیه یا از قدیم الایام به همین شکل بوده؟
مثلا چرا توصیه به ازدواج با دختران کم سن و سال یا بهتر بگویم کودکان بوده آیا این به دلیل کنترل بیشتر بر آنان نبوده البته دلایل بسیار دیگر میتوان مثال زد
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
14
بنظر من شما هنوز موضوع رو نگرفتی عزیز جان. بحث شستن پای همسر نیست، ایشون با تاکید بر اینکه اگه شوهرتون معتاده، دست بزن داره، عصبیه، این کارو بکنین خوب میشه، که متاسفانه ریشه یابی ایشون برای مقابله با یه همسر معتاد دچار اشکاله، کدوم روانشناسی تو تو دنیا برای مقابله با رفتار عصبی یه معتاد این راهو معرفی میکنه؟ شما هم که ژورنالیستی فقط یه مقاله مینویسی.... هیچکس تو دنیا در شرایط نرمال از شستن پای همسرش عارش نمیاد. کاش موضوعات روانشناسیو الزاما یه نویسنده که درکی از این مسایل نداره ننویسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
9
احسنت. ابن خانم حرف درست و منطقی زده فقط چون درمورد عشق زن به مرد تنها گفته درقبالش از عشق مرد به زن نگفته سریع همه واکنش دادند. مگر کم داریم مردها و زنانی که پای همسرشان را روزانه میشورند و عاشقانه زندگی میکنند؟ البته این کار نباید یکطرفه باشه و حتما متقابل هست
ناشناس
France
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
8
آفرین

حرف دلم رو گفتی
ازدواج معامله نیست
خیلی کاسب معاب شدیم ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
3
بسیار عالی
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
10
7
نویسنده عزیز مثل اینکه شما از مرحله خیلی پرتی. مشکل این نیست که روابط باید عاشقانه باشه، بحث اینکه نباید همه چیز و تو برنامه زنده تلویزیون گفت. اگه اینطوری باشه از فردا کارشناسا میان هزار تا توصیه برای جادوی عشق می دن، اونوقت بیا و درستش کن. این چیزا رو باید مشاوره زوجین به صورت خصوصی بگه نه وقتی هفتاد میلیون از بچه دو ساله دارننگاه می کنن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
3
ایا باید کودک پنج ساله هم معجزه عشق بین پدر و مادر خود را بداند و فکر نمی کنید گفتن این موضوع در حالی که امروزه کودکان بیشتر از والدین تلویزیون تماشا می کنند چه اثار سوئی خواهد داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
0
چه عجب ...
عصر ایران حرف حساب هم بلده !
بسیار تقدیر و تشکر میشود از این رویکرد خانواده محور و اخلاقی
لطفا در همه مواضع تون همینطور منصف و غیر سیاست زده بنویسید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
9
اینجور کارها برای همسران ننگ و عار نباید باشه چه مرد و چه زن . چه لذتی بالاتر از اینکه انسان مایه آرامش و آسایش همسرش باشه ؟
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
5
کاملا موافق هستم بااین موضوع که واقعیت تلخ این است که بسیاری از ازدواج ها در ایران، نه عاشقانه شکل می گیرد و نه عاشقانه ادامه می یابد. با تأسف فراوان می توان گفت که زندگی های مشترک امروزی، عمدتاً شکل معامله گرفته اند و یا به این خاطر ازدواج می کنند که بعد از سال ها تجرد، باید طبق رسم اجتماعی ازدواج کنند تا به قول معروف، سر پیری کسی باشد که یک لیوان آب دست شان بدهد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
2
8
چون شیر گرونه و به این ترتیب میخواهند از مردم پول بگیرند....
خویی
United States of America
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
6
11
اصولا مردم عجیبی هستیم دوست داریم به همه کار ونظرات ایراد بگیریم این خانم نظر خودش را گفته شما اگر بهتر میدانید بفرمایید
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
5
واقعا زیبا بود در دنیای کنونی دیگر کسی لیلی وجنون و شیرین فرهاد را نمی خواند ذهن ها پر شده از خودخواهی غرور مادیات، زندگی دیگر رنگ غم گرفته زیرا دیگر هم چیز پول شده، واقعابه کجا می رویم
مسیحا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
8
با سلام به نظر من شما اولین کسی هستید که این قضیه رو خوب تفسیر کردین .به نظر منم هم اون خانومه حرف اشتباهی نزدند که انقد جبهه گرفته شد .این قضیه برای زن و شوهرهایی که عاشق هم هست چیزه پیش پا افتاده ای هست کسی که قلبشو میبخشه ماساژه پا براش میشه عشق اونم چه ازطرف زن چه ازطرف مرد. بخاطر نبود این چیزا هست که جامعه ی ما داره از هم فاصله میگیره خانواده کانون گرمش باعث میشه جامعه ی گرمی داشته باشیم.
ناشناس
Germany
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
5
کاملا با این متن موافقم. بعضیها ازدواج رو تبدیل کردن به میدان مسابقه و جنگ و بحثهای زنانه و مردانه. مهریه های نجومی و بسیاری از مشکلات دیگه هم در همین قالب قابل تفسیره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
6
اگه متعصبانه نگاه نکنبد روش ایشون نوعی ماساژ ارزونه که جواب هم میده منتها ما جماعتی هستیم که فقط دنبال خنده و مسخره بازی ایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
2
5
تحلیل خوب و درستی بود. البته صحبت های ان خانم هم بوی معامله گری می دهد اینکه اگر می خواهید در دل شوهرانتان جا باز کنید فلان کار را بکنید نیز عاشقانه نیست. بلکه مطابق صحبت شما وگر عشق در میان باشد عاشق هر کاری می کند نه بابت اینکه خودش را و عشقش را ایبات کند بلکه عاشقی با خود این حالات و افعال را می اورد درست مانند پدر و مادری که به بچه شان عشق می ورزد و در این مسیر هر کاری می کنند بی انکه بخواهند خود را در دل بچه جا کنند در کنار ان عاشق همواره مدح معشوق را نمی گوید بلکه ممکن است در مسیر عشق و دوست داشتن با او تند صحبت کند تدکر داد و ... و ابن یعنی حتی دلخور شدن معشوق. اما اینهاست که تفاوت ادمهای عاشق و .. را نشان می دهد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
4
سلام ممکن است سخنی مطابق با عقل یا دین باشد اما شرایط زمانی یا عرف رایج با آن مطلب متفاوت یا متضاد باشد و بیان این سخن میتواند باعث مشکل یا اعتراض گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
3
خخخخ ینی مشکل مملت ما اینه؟
شما دیگه چرا خخخخ
كاوه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
2
1
اين تحليل اگر بر مسئله مهم و درستى انگشت ميگذارد وليكن فراموش ميكند كه اشاره كند عشق در شستوى پاى يكديگر نهفته نيست. مسلئل بسيار مهمترى وجود دارد كه ميتوان از آنها بعنوان معيار هاى درست يك زندگى مشترك نام برد، مانند از خود گذشتگى، صبورى، درك متقابل، ابراز محبت هر چند ساده وليكن دلنشين خواهد بود وقتى كه از دل برآيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
23
احسنت .. من و همسرم تو هشت سال گذشته بارها و بارها این کار رو برای هم انجام دادیم واقعا هم تو اون لحظه تو آرامش طرف مقابل تاثیر داشته نمیدونم چرا اینقدر قضیه عجیبه .. البتا من هیچ وقت دلم نیومده تو وضعیتی که میدونم تعداد آدمهای گرسنه تو مملکت زیادن این کار رو با شیر انجام بدم .. به نظرم یه جور کفران نعمت و بی احترامی به الطاف خدا هم هست
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
15
2
اصل صحبت جز پاراگراف یکی مانده به آخر درسته اما در اصل شما داری خرف این خانم رو توجیه میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
16
10
والا در خلوت خیلی کارهای دیگه هم میشه کرد که می کنند. اما این طرز صحبت کردن توسط یک کارشناس بدون مدرک و پشتوانه علمی از مهمترین عوامل بدبختی کشور است. خیلی از خانم ها کارهای بیشتر هم بلدند آیا به آنها هم اجازه می دهید که در تلوزیون صحبت کنند و طبیعتا پول هم بگیرن . حیف پولی که به صدا و سیماداده میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
27
13
مشکل اینه که صداوسیما چشم خودش رو بر واقعیات جامعه بسته و زندگی هایی رو میخواد ترویج بده که اصلا وحود خارجی ندارن از خوابیدن زن با حجاب بگیر تا شستن پای شوهر با شیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
4
11
عالي بود ، مرسي ، چقدر درست و كامل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
12
حقیقت مخض را‌بیلن‌نمودید الان ازدواج ها تجارت است وعاشقی وجود ندارد ِنچه هست شهوترانی وقدرت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
2
9
از مقاله بسیار خوب شما متشکرم. انصافا حق مطلب را ادا کردید. متاسفانه بسیاری حتی تحمل شنیدن یک اظهارنظر عاشقانه نیز را که خلاف میل آنها است را ندارند. این موضوع به نوعی من را یاد شعر راز و نیاز چوپان با خدا به زبان آن چوپان عامی می اندازد که حضرت موسی به آن انتقاد می کند ولی خداوند طرف چوپان را می گیرد.
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
11
7
شاید از دید روانشناسی و همسرداری حتی حرف های این خانم درست باشه و خیلی از زوج ها قبلا در خلوت خودشون هم (هم زن برای مرد هم بالعکس) انجام بدن، اما برای اینکه در تلوزیون و به صورت یک توصیه عمومی مطرح بشه واقعا تاسف باره.

حواسمون باشه بسیاری از توصیه ها حکم دستورالعمل برای مشاوره ای خصوصی رو داره که بسیاری از مواقع هم فقط به یکی از زوجین گفته میشه و چه بسیاری از این جنس احکام که در بهترین جوامع هم اگر عمومی و برای همه گفته بشه نتیجه ای بهتر از خشم و انزجار اون اجنماع رو نخواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
7
دوست من بحث بحث تسلط یکی بر دیگری نیست . بحث این است که آیا واقعا چنین چیزی را باید در صدا و سیما مطرح کرد . زن و شوهرها خیلی رفتارهائی در خصوصی خودشون دارند ولی طرح اینها به عنوان یک بحث کارشناسی دینی فقط نوع نگرش اون خانم کارشناس را بیان میکنه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
6
عالی بود. ممنون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
9
بصورتي تحليل كرديد مثل اينكه حرفهاي خانم كارشناس رو خوب گوش نكرديد.ميگه اگه شوهرت معتاد وبيكار است وتو را كتك ميزند همينكار رو بكن.آخه زدن كجاش ناشي از عشقه؟؟ اصلا همين عنوان كردنش نشانه ي اينه كه هنوز زنان ما دارند كتك ميخورند.نشانه ي بي فرهنگي و وحشي گري وظلم به زنان هست.چرا خانومها بايد يه شوهر معتاد بيكار رو تحمل كنند،كتك هم بخورند،تن به هركاري هم بدند؟
كه آمار طلاق بالا نرود؟
خيلي خنده داره.واقعا راهكار ديگه اي نداشتيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
5
جالب بود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
5
بسیار عالی و واقع بینانه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
16
12
عزیزم راههای مناسب تری برای ابراز عشق هست که هم شخصیت انسان حفظ بشه و هم صمیمیت زوجین بیشتر بشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
5
1
مگه ازدواج ها در خارج چی هشتند که اینجوری نوشتید؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
16
10
اصلا متن جالبی نبود
بوسیدن پای کسی بسیار عمل زشت و تحقیر آمیزیه چه عشق باشه چه نباشه.یعنی طرز فکر ماها نباید درست بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
4
افرین افرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
12
سنت های غلط ازدواج ایرانی ها همه چیز رو پیچیده کرده. مهریه، عروسی جهیزیه همش شده جنگ
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
9
4
من کاملا با نظرات اون خانم موافقم و اصلا تحلیل عصر ایران رو قبول ندارم
عشق یعنی صبوری
ناشناس
Germany
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
4
تحلیل جامع و درستی بپد. حرفهای خانم کارشناس هم بجز عشق و محبت دو طرفه زن و شوهر پیام دیگری نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
2
4
بدبختی زندگی جوون از روز اول شروع میشه وقتی بزرگان خانواده ها دنبال مادیات قصه هستند دیگه چه باید گفت ادا اصول حرفهای اول ازدواج باعث میشه تلافی آنها در زندگی زوجین تجلی کنه
متاسفانه زندگی ها عاشقانه شروع نمیشه که عاشقانه ادامه پیدا کنه.
حالا یک نفر هم چنین اظهاری کرده چرا برخوردها اینجوریه
نکته در چیزی که عصرایران گفته
ناشناس
Germany
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
4
منظورش این بود، اگه همسرتون از دست شما تب کرد، گاهی پاشویه کنید تا تبش بیاد پایین !!! :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
5
سلام بسیارعالی عالی عالی بود
يك زن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
1
8
اين حرف كه شما مي گي از نظر همه ممكن قابل قبول نباشه اما شما اون قسمت حرفشو ذكر نكردي كه ميگه اگه شوهرت معتاده اگه كتك ميزنه اخه چرا زني كه بهش ظلم ميشه بايد اين كارو انجام بده مگر غير از اينكه عشق بايد دوطرفه باشه اگه كسي كه عاشقه زنشو مي زنه ازار ميده جامعه ما براي زن ها كمتر از مرد ها ارزش قائله قبول كنيد
دلشکسته
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
3
9
سلام این کارها روبرای کسی انجام میدن که ارزشش رو داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
2
هرچی دین اسلام گفته ماباید عمل کنیم نه هرمن دراوردی را
شهروند
United States of America
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
8
11
دوستان شما چرا گارد می گیرید و به عمق مساله فکر نمی کنید یکی می گه اینکار خوبه یکی دیگه می گه زشته به نظرمن خیلی حرف جالبی است معنی این حرف ایه که زن و شوهر غرور کاذب شان برای همدیگر شکسته بشود محبت از دل به همدیگر داشته باشند الان تو این زمانه همه از همدیگر فقط توقع دارند کسی نیست بگه وظیفه من چیه و از مادرها خواهش می کنم آداب شوهر داری را به دخترانشان یاد بدهند نه اینکه هر آرزویی به دل دارند به خونه شوهر ببرند....- ( از اینکه صدا و سیمای یزد عذرخواهی کرده متاسف شدم .)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
7
12
درسته ازدواج واقعا معامله شده! چون دیدگاه اکثر مردان به ازدواج فقط برآورده شدن نیاز جنسیشون شده و متاسفانه کم هستند تعداد مردانی که در ازدواج دنبال حس همدلی و آرامش و ... باشند. در کشور عزیز ما هم که دائما زنان باید کوتاه بیایند و هر کاری از دستشان برمیاید برای حفظ چنین مردانی انجام دهند. نمی دانم چرا عده ای خود را به خواب زده اند و نمی خواهند درک کنند که کلا جامعه با ۴۰ سال پیش متفاوت است و این راهکارها نسخه درمان مشکلات جامعه امروزی نیست.
محمد
Canada
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
3
8
با کل مقاله کاملا موافقم .. 100%
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
12
5
من چندسالی رو در یزد زندگی کردم متاسفانه جامعه یزد انچنان در مقابل پیشرفت و ارتقای فکر وبرابری جنسیتی مقاومت میکنن که احتمالا این خانم بر اساس شرایططی که در ان رشد کرده و شخصیتش شکل گرفته صحبت کرده و ما نباید ایشان را قضاوت کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
1
مشکل از بی عشقی است.جامعه بی عشق از طرح این موضوعات بر آشفته میشود . چه زنش چه مردش
ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد ثبت لحظه حضور پلنگ ایرانی با توله‌اش در جنگل‌های گیلان (فیلم) مدودف : جنگ بین روسیه و آمریکا، اتمی خواهد بود عراقچی وارد پکن شد شمار کشته‌های حمله هوایی پاکستان به افغانستان به ۵۰ تن رسید