۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۵-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۳۲۶۷
انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۵-۰۳-۱۳۹۷
رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستيك ايران در گفت و گو با پول نيوز

هيچ چيز سر جايش نيست!

سوبسيد كلاني كه به سوخت تعلق مي گيرد موجب مي شود كه روي همه حوزه هاي وابسته به آن هم تاثيرات منفي گذاشته شود. يكي از مهم ترين اقدامات موثر مي تواند آزادسازي نرخ سوخت باشد.
پول نيوز- مسعود پل مه رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستيك ايران به پول نيوز مي گويد: مهم ترين مشكل ما در حوزه اقتصاد، عدم وجود رقابت بين بخش هاي مختلف است. به عبارت ساده تر وقتي  مديران و شركت هاي بزرگ کشور در سود و زیان پروژه‌ها ذینفع نیستند تصمیم‌گیری‌ها پویايي نخواهند داشت و صرفا مي خواهند يك كاري را از سر خود باز كنند و دغدغه كيفي ندارند. 

او ادامه مي دهد: پایه اصلی مشکلات در پروژه هاي مختلف از آن‌جایی شروع می‌شود که بخش خصوصی واقعی حضور ندارد و غيبت اين بخش مهم اقتصاد جامعه موجب ايجاد بازار راكد و بدون رقابتی  می‌شود که رغبت را از سرمایه‌گذار مي گيرد. حالا تصور كنيد در اين شرايط ما دنبال جذب سرمايه گذار خارجي هم هستيم!

دكتر پل مه تاكيد مي كند: سوبسید يا يارانه يا حقي كه دولت به فعالان در برخي حوزه ها مانند پرو‍ژه هاي عمراني، مي دهد، بزرگترين بازدارنده آن ها از توسعه و رشد است. دولت هر كشوري باید به دنبال اتخاذ  سیاست هايي باشد كه آن كشور را پویا مي كندو به اقتصاد آن جان مي بخشد. نه اينكه عده ايي مواجب بگير پرورش دهد. 

رئیس فدراسیون حمل و نقل ادامه مي دهد: شما نرخ سوخت را در نظر بگيريد. نرخ تمام شده سوخت، تفاوت فاحشي با نرخ نهايي كه به دست مردم مي رسد دارد. همين تفاوت غير منطقي و سوبسيد كلاني كه به سوخت تعلق مي گيرد موجب مي شود كه روي همه حوزه هاي وابسته به آن هم تاثيرات منفي گذاشته شود. يكي از مهم ترين اقدامات موثر مي تواند آزادسازي نرخ سوخت باشد. 

به گفته پل مه، حتي در آن بخش هايي كه دست بخش خصوصي بازتر است هم جذابيتي براي حضور او وجود ندارد. او مي افزايد: فرض كنيد ساخت يك آزاد راه به دست بخش خصوصي باشد. از موانع پيش رويش كه بگذريم، قطعا نرخ عوارض بالاتر مي رود اما با وجود ماشين هاي بي كيفيت داخلي با ارزش پايين، چقدر مي توان روي بازگشت سرمايه سرمايه گذار حساب كرد. چقدر مي توان از يك پرايد انتظار پرداخت عوارض و ماليات داشت وقتي از حداقل استانداردها برخوردار است؟ 

مسعود پل مه معتقد است: در حال حاضر آزادراه هاي ما يك مسير از مبدا به مقصد، كسل كننده و بدون امكانات است آزادراه هايي كه مي تواند تسهيلات، امكانات و جاذبه هاي مختلف گردشگري داشته باشد و اشتغالزا باشد، امروز تبديل به پروژه هاي زيان ده شده اند.  ازادراه مي تواند با استفاده از امكانات مختلف، پتانسيل هاي طبيعت گردي و جاذبه هاي گردشگري جذب مسافر كند كاري كه امروزه در جهان بسيار انجام مي شود و در ايران نمونه آن اصلا وجود ندارد.
برچسب ها: لجستیک ، پول نیوز
ارسال به دوستان
بحران سیاسی کره جنوبی ؛ کار رئیس‌جمهور موقت هم به استیضاح کشید حضور صدها بابانوئل در مترو مسکو (فیلم) فرمانده سپاه بوشهر : دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی، زنان را هدف قرار داده است دستور پخت یک شام اسپانیایی خوشمزه با 6 عدد ران مرغ (فیلم) ورود بانوان به ورزشگاه دوباره ممنوع شد! کاهش دوباره نرخ بهره در بانک های ترکیه یادداشت عراقچی در روزنامه چینی: فصل جدیدی از همکاری راهبردی بین ایران و چین آغاز می‌شود لحظه وقوع تصادف عجیب؛ خودروی سواری از کنترل خارج شد (فیلم) انفجار خانه‌ در یزد با سه کشته و ۶ مجروح ترامپ: ترور من ایمان مذهبی خانواده‌ام را تقویت کرد/ در 48 ساعت اول چه خواهم کرد حمله موشکی یمن به تل‌آویو در نیمه شب گذشته (فیلم) عراقچی: بارها به بشار اسد توصیه کردم که با ترکیه وارد مذاکره شود؛ او موافق نبود/ مسائل بین ما و آمریکا قابل حل نیست ولی قابل مدیریت است 2024 چه سالی بود/ پاسخ روزنامه‌نگار مشهور به پرسش‌های مخاطبان/ ایلان ماسک تیشه به ریشه توییتر زد فرمانده سپاه اصفهان: حکومت سوریه بعثی بود/ مردم سوریه اجازه انجام بسیاری از امور شرعی خود را نداشتند/ پشتیبان حکومت نبودند استوری کنایه آمیز محسن تنابنده در رابطه با قطعی‌های برق (عکس)