۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۲-۰۵-۱۳۹۸
کد ۶۸۲۴۲۸
انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۲-۰۵-۱۳۹۸

سینما در خدمت صادرات/ امضا تفاهم‌نامه سازمان‌های توسعه تجارت و امور سینمایی

سینما در خدمت صادرات/ امضا تفاهم‌نامه سازمان‌های توسعه تجارت و امور سینماییصبح امروز در سازمان توسعه تجارت یک تفاهمنامه همکاری میان این سازمان و سازمان امور سینمایی به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه که از سوی محمدرضا مودودی و حسین انتظامی نهایی شد، به مدت سه سال اجرایی می‌شود و پس از آن در صورت توافق دو طرف تمدید خواهد شد.

براساس متن این تفاهم‌نامه، سازمان توسعه تجارت تعهد می‌دهد که با هدف تقویت برند ایران کمک‌های لازم برای ارائه محصولات فرهنگی و تصویری ایرانی به بازارهای جهانی را فراهم و شرکت‌های موجود در این حوزه را توانمند کند.

همچنین حمایت و تشویق شرکت‌های فعال در این حوزه همکاری برای شکل گیری تشکل صادراتی در حوزه فیلم و انجام مساعدت‌های گمرکی برای تامین نیازهای وارداتی سینمای ایران بخشی از تعهدات چهارده گانه‌ای است که این سازمان اجرای آن را برعهده گرفته است.

سازمان امور سینمایی نیز تعهدات پانزده گانه‌ای را در این تفاهم‌نامه برعهده گرفته است که صدور مجوز و حمایت از موسسات عرضه بین المللی فیلم، حمایت از برگزاری بازارهای بین المللی فیلم، حمایت از عرضه خدمات سینمایی در دیگر کشورها و صدور مجوز و حمایت از برگزاری رویدادهای تخصصی سینمایی در داخل و خارج از کشور بخشی از این تعهدات به شمار می‌رود.

در این نشست، حسین انتظامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای ایران به عنوان نماینده هنر و تمدن کشور یاد کرد و گفت: توسعه بازارهای جهانی و استفاده از ظرفیت این بازارها برای انتقال فرهنگ و سینمای ایران اهمیت زیادی دارد که امیدواریم در چارچوب این تفاهم‌نامه و پیگیری دیگر اولویت‌ها امکان دستیابی به آن فراهم شود.

به گفته وی برای توسعه ظرفیت اقتصاد سینما پیگیری کمیسیون‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار فیلم در فضای بین المللی بخشی از برنامه‌های است که این سازمان تلاش می‌کند با کمک سایر بخش‌ها آنها را پیگیری کند.

استفاده از تولیدات فرهنگی برای افزایش توان رقابتی محصولات داخلی اهمیت زیادی دارد

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه این مراسم به ایسنا گفت: یکی از برنامه‌های استراتژیک این سازمان تنوع بخشی به محصولات صادراتی است. بسیاری از محصولات صادراتی ما در حوزه کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی طبقه بندی می‌شود و برای آنکه بتوان توان رقابتی آنها در بازارهای بین المللی را افزایش داد، استفاده از تولیدات فرهنگی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان این که محصولات فرهنگی می‌تواند با حداقل سرمایه گذاری بیشترین عملکرد مثبت را از خود به نمایش بگذارد تاکید کرد: جدا از درآمد صادراتی این محصولات بخش فرهنگی می‌تواند چهره ایران را که از سوی برخی رسانه‌های بین المللی مخدوش شده بازتعریف کند و عمق فرهنگی ایران و پیشینه غنی ما را بار دیگر به جهان عرضه کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: ما معتقدیم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند در کنار دیپلماسی اقتصادی برای ایجاد بازار برای کالاهای ایرانی نقش آفرینی کند و از این رو امضای این تفاهم نامه مقدمه‌ای برای آغاز این همکاری ها خواهد بود.

به گفته وی  مذاکرات سازمان توسعه تجارت با دیگر نهادهای فرهنگی برای رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آغاز شده و احتمالا پس از سینما دیگر عرصه‌های هنری می‌تواند به دولت در این زمینه کمک کند.

ارسال به دوستان