۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۰۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۸
کد ۷۰۱۶۰۷
انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۸

دامپینگ «بلک فرایدی» در بازار پوشاک ایران

به گفته وی، با این وجود تاکنون به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است.

دامپینگ «بلک فرایدی» در بازار پوشاک ایرانعضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با انتقاد از برنامه جمعه سیاه (بلک فرایدی)، آن را محصول فرهنگ غرب توصیف کرد و گفت: ارائه تخفیفات ۷۰ درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می‌‍‌کند.

به گزارش ایرنا، «مجید افتخاری»‌ امروز (سه شنبه) در نشست خبری همایش کارآفرینان و برندهای صنعت پوشاک، افزود: از حدود دو سال پیش تاکنون، کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی صنعت پوشاک مطرح بوده و هست.

به گفته وی، با این وجود تاکنون به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است.

این مقام صنفی بیان داشت: در حالی که در شرایط دشوار کنونی اقتصادی و تحریم‌ها، حفظ منافع ملی، اشتغال، تولید داخلی و ارزش پول ملی باید مد نظر باشد، اما در همین شرایط شاهد خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک هستیم که روند تولید را مختل می کند.

وی، همچنین از افزایش مالیات ها از تولیدکنندگان با وجود رکود تولید و فروش انتقاد کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، از افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن در شرایط کنونی یاد کرد که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در صنعت پوشاک وجود دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی با انتقاد از برنامه حراجمعه(بلک فرایدی)، آن را محصول فرهنگ غرب توصیف کرد که جایی در فرهنگ ایرانی ندارد، اما شاهدیم همه صنعت و صنوف با آن همراه شده اند.

افتخاری، همچنین به ارائه تخفیفات ۷۰ درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند.

علاقه‌مندی به توسعه صنعت پوشاک با وجود تحریم‌ها

در این نشست، «مجید نامی» رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: پوشاک همواره جزو کالاهایی بوده که بیشترین آمار قاچاق در سال های گذشته به آن اختصاص داشته است.

وی بیان داشت: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شد، در حالی که واردات قانونی آن در همین سال تنها ۶۰ میلیون دلار بوده است.

نامی ادامه داد: هرچند در دو سال گذشته تحریم ها کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما علاقه مندی به رشد و توسعه این صنعت رو به افزایش است.

این مقام صنفی به افزایش سه تا پنج برابری قیمت مواد اولیه در دو سال اخیر به ویژه با افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک را شاهد بودیم.

وی بیان داشت: با وجود ۲۰ هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، همچنین حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک شاهد نیستیم.

نامی داد: اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

تهران ۱۸ تا ۲۱ آذر ماه میزبان هفتمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران (ایران مد ۲۰۱۸) است که با حضور ۱۳۴ شرکت و برند در فضایی به وسعت هفت هزار و ۴۰۰ مترمربع برگزار می شود.

ارسال به دوستان