۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۱۹۰۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۷-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۱۹۰۸
انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۷-۰۳-۱۳۹۹

داس فقط در دست یک نفر نبود

هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی، با داس سر دختر خودش را، این‌چنین وحشتناک از تنش جدا کند. شاید اگر دقیق‌تر نگاه کنیم ببینیم که ما هم آن‌موقع دسته داس را گرفته بوده‌ایم.

عصرایران - مصطفی سلیمانی* - در واکنش به پرونده قتل رومینا اشرفی و در راستای دستور ویژه رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجرای عدالت و برخورد با مسببین، به اشد مجازات، به گونه‌ای که برای همه درس عبرت باشد:

من به عنوان کسی که از نزدیک شاهد دردها و مشکلات خانواده‌ها هستم، در خصوص این موضوع چند سؤال دارم:

آیا رومینای ۱۳ ساله، به عنوان یک نوجوانِ درگیر در مسائل دوران بلوغ، در گیر و دارِ درگیری ذهن با جنس مخالف و در سن و سالِ توجه به ارتباطات عاشقانه، می‌دانسته که باید چطور با این‌گونه از مسائل روبه‌رو شود؟ آیا مدرسه و کادر آموزشی، اطلاعات کافی و دانش لازم را برای چگونگی مدیریت این اتفاقات به رومینا داده بود؟ آیا رومینا می‌دانست که در صورت درگیر شدن در مسائل احساسی، باید چطور عواطفش را مدیریت کند تا به خودش و دیگران آسیبی نزند؟

آیا رومینای ۱۳ ساله ما، به یک مرکز مشاوره یا حداقل، به تلفن یک مرکز مشاوره دسترسی داشته که مسائل مهم خود را با آن‌ها در میان بگذارد؟ آیا نوجوانان ما، به عنوان افرادی که از استقلال کافی برخوردار نیستند و هنوز تحت کنترل خانواده‌اند، پناهگاه امنی را می‌شناسند که در صورت مواجهه با مشکلات به آن‌جا پناهنده شوند؟
آیا قانون، ارگان مشاوره‌ای یا سازمان حمایتی‌ای وجود دارد که از نوجوانانِ درگیر با خشونت خانگی(از تحقیر و سرزنش گرفته تا قتل) حمایت کند؟

آیا مدرسه رومینا، خودش را موظف به پیگیری حالات روحی، مشکلات و وضعیت خانوادگی او می‌دانسته است؟ آیا مدارس از وضعیت خلقی خانواده نوجوانان اطلاعاتی دارند که بتوانند خطرات پیش روی آن‌ها را پیش‌بینی کنند تا از وقایع این‌چنینیِ جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل بیاورند؟

آیا پلیس، تنها وظیفه تحویل نوجوان به خانواده را بر عهده دارد؟ آیا نباید وضعیت خُلقی و روحی خانواده‌ای که قرار است پذیرنده نوجوان باشند را بررسی کند؟ آیا مسئولیتی در خصوص تحویل نابخردانه یک نوجوان بی‌دفاع به یک خانواده خشونت‌ورز را بر عهده می‌گیرد؟

آیا جامعه ایران، برای حل مشکلاتی که با آن‌ها درگیر است، چاره‌اندیشی و خردورزی کافی را دارد؟ آیا به ارزش گفت‌وگو برای واکاوی مشکلات و ریشه‌یابی آن‌ها واقف است یا پنهان‌کاری و نادیده‌گیری را چاره می‌داند؟

آیا تنظیم‌کنندگان قوانین جامعه در حال گذار ما، نباید با مشاهده حوادثی از این دست، به خلأهای قانونیِ موجود در این زمینه‌ فکر کنند و به این اندیشه بیفتند که چه قوانین جایگزین یا تکمیل‌کننده‌ای را می‌توانند تنظیم کنند تا بتوانند امکان وقوع چنین اتفاقاتی را به حداقل برسانند؟ آیا چنین رخدادهایی نباید قانون را وادار کند که مصوبه‌های جامع و مانعی را برای پاسخ به خلأها مد نظر قرار بدهد؟

جاهلیت نمرده است و تا مشکلات واکاوی نشوند هم‌چنان ادامه خواهد یافت و شاید بد نباشد که به بهانه قتل رومینا، و برای پیدا کردن سرچشمه این جاهلیت، همه ما برگردیم و به خودمان نگاهی بیندازیم.
ببینیم آیا پدران در کشور ما می‌دانند که باید با دنیای زنانگی دخترانشان چطور برخورد کنند؛ آیا جامعه برای سلامتی جسم و جان زنانش، آن‌قدر که باید اهمیت قائل هست و برایش هزینه می‌کند؛ آیا مردان جامعه ما می‌دانند که اگر به زنان، آن‌چنان که باید ارج نگذارند، خودشان نیز بازنده خواهند بود.


ما باید بتوانیم بین مفهوم «پدر»، به معنای کسی که نطفه ما از وجود اوست و «پدر» به معنای کسی که حمایت‌کننده و عاشق ماست تفاوت قائل شویم. آیا می‌توان پدری را که سعی دارد به واسطه مادر، دخترش را به حلق‌آویز کردن و یا خودکشی وادار کند، پدر نامید؟ آیا می‌توان چنین قتلی را حاصل یک جنون آنی دانست؟
وقتی پدری از قبل، با فکر و برنامه‌ریزی تصمیم به قتل فرزندش می‌گیرد، وقتی چنین تصویر هولناکی از یک پدر را در ذهن تمامی ما می‌آفریند، می‌توانیم به این فکر کنیم چه چیزی او را وادار کرده است که به عملی که در نظر همه ما هولناک می‌آید دست بزند. آیا دلیلی جز ترس از آبرو و حرف مردم را می‌توان برای چنین اقدامی علم کرد؟

هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی، با داس سر دختر خودش را، این‌چنین وحشتناک از تنش جدا کند. شاید اگر دقیق‌تر نگاه کنیم ببینیم که ما هم آن‌موقع دسته داس را گرفته بوده‌ایم.

 

* - پژوهشگر فقه و حقوق و مدرس دانشگاه

برچسب ها: داس ، رومینا
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۰
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
3
دسته داس رو یک نفرنگرفته بود ولی یک نفر فقط پدر رومینا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
9
چرا کسی سراغ اون مرتیکه بی شرف که این بچه رو از راه بدر کرده نمی ره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
3
6
حرفهای خوبی زدید. ولی اون انتظارت رو زمانی از مدرسه و پلیس و... میشه داشت که اونها هم آموزش دیده باشن و امکانات و حمایت مالی و قانونی کافی برای دخالت در این کارها رو داشته باشن. نصف معلم‌های ما الان شغل دوم دارن. اینها وقت برای بچه خودشون هم ندارن چه برسه به بچه مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
6
متنفرم از نظام آموزش و پرورش ایران، اصلا گفتن این واژه ها هم به اونچه که تو ایران خانه دوم و سیستم پرورشی و آموزشی و سواد آموزی گفته میشه زیاده یا اصلا نباید گفت صرفا آموزش نیم بند چن تا فرمول و واژه... از پرورش و تربیت خبری نیست، تو نظام مثلا آموزش و پرورشی که حرف زدن از مسایل زندگی، مسایل مربوط به جنس مخالف و مسایل جنسی و ... یک خط قرمزه باید در همچین جایی رو گل گرفت، خدارو شکر میکنم که بچه ای ندارم که مجبور بشه تو همچین سیستمه از بیخ معیوبی نابود بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
3
6
شما در این قتل همه را مقصر کردید ولی کوچکترین اشاره ای به اغفال دختر بچه توسط مرد بزرگسال هوسباز نکردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
2
1
مایملکش بوده است! نمی فهمی؟
پرویز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
0
خیلی ممنون جناب آقای سلیمانیکاش از نقش مربیان امور پرورشی و تربیتی مدارس و وظایف احتمالی ایشان نیز در این زمینه چیزی می گفتید.
ناشناس
Germany
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
3
برای اتفاق دزدی و قتل و رانت و رشوه و ایجاد جرح عوامل مختلفی باعث ایجاد آن می شود از دولت و جامعه و خانواده و دوستان تا خود شخص هر یک به مقداری در ایجاد حادثه نقش دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
5
2
باز دفاع از هنجار شکنی.... آیا نویسنده این متن نقش رسانه در بی اعصاب کردن مردم را می داند ... آیا دیگر عصرایران دست از سر رومینا بر میدارد؟
رومینا اگر کودک است اجازه رابطه با یک مرد بالغ را نداشته چه از نظر قانون و چه از نظر عرف... پس به جای این همه مقصر، یک بار هم درباره دخترانی که به سن بلوغ نرسیده اند . اما به اندازه یک زن پنجاه ساله آرایش می کنند صحبت کنید .. دخترانی که در سن رومینا هستند اما با لباسهای خیلی زننده در خیابان دیده میشوند.. مردان شهوت رانی که از کودکان سوء استفاده می کنند ..
اگر رومینای سیزده ساله در فضای مجازی فعال نبود، الان زنده بود ...
در ضمن عصرایران طوری به این موضوع می پردازد که تصور کنیم نود و هشت درصد بچه های ایران چنین مشکلی دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
3
1
باید آموزش داده شود که هرزگی و بی بند و باری هم در دنیا و هم در آخرت تاوان دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
5
1
این معلما براچی بهشون حقوق میدن خدامیدونه!!!!!1
کاف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
3
جناب سلیمانی عزیز! این فرمایشات، 41سال است که افاضات همه ی مسوولان و دست اندرکاران این نظام است. ولی فقط در حد شعار و آب و نان برای عده ای باقی مانده است. دیر رسیدی استاد.... لطفن شعار و گفتار بس است. دوصدگفته، چون نیم کردار نیست، عزیز دل برادر....
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
3
در جامعه ما همچنان زنان شهروند شماره 2 هستند . در موورد نيازهاي جنسي و رواني پسرها خيلي بيشتر و راحت تر بحث ميشه در حاليكه اسم بردن به اين نيازها براي دختران تابو مي باشد . به جاي اينكه از عضو آسيب پذيرتر بيشتر حمايت بشه و قانون در جهت حمايت اون باشه از قوانين ديه و قصاص و ارث و ..... همه در جهت مردان هست. از همه مهمتر تا زمانيكه همسر و بچه به اسم ناموس دارايي مرد حساب بشن به اسم حفظ آبرو هم اين اتفاق ها خواهد افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
4
گفتگو!!!!!
جوك خوبي است در جامعه اي كه از صدر تا ذيل آن از گفتگو هراسان و گريزانند و گفتگو كنندگانش -از صدر تا ذيل!- منفور و مطرود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
2
3
این مقاله در مورد اهمیت نقش آموزش و وجود سیستم های پشتیبانی اجتماعی دارای موارد ارزشمندی است منتهی درزمینه گناهکار دانستن صرف پدر؛ بسیار بی انصافی شده. یکی از گناهکاران که گناهش از پدر بیشتر است پسری است که با وجود بلوغ عقلی زمینه ساز بی آبرویی دختر بچه ای شد که به سن قانونی نرسیده بود.
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
1
درود به نویسنده....صد در صد موافقم
یه رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
1
بد نیست یادی کنیم از آثار مخرب فضای مجازی...اینستا، تلگرام و غیره..همه به فرهنگ ایرانی و اسلامی و نبود امنیت‌ سخنرانی میکنن ولی نمیگن استوری چه نقش سازنده ای! تو مفاسد اخلاقی و اقتصادی داره..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
1
احسن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
0
به قانون مجازات اسلامی مراجعه نمایید ....خیلی از جرایم ،مجازات پایین دارند و خیلی هم مجازات کم ...
ایران زیبا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
موافقم با حرفاتون
زمینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
1
با عرض سلام
از این مقاله ی مفید شما مانند سایر مقالات تان بهره بردم. از خوانندگان همیشگی سایت شما هستم. پیروز و سربلند باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
1
3
هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی، با داس سر دختر خودش را، این‌چنین وحشتناک از تنش جدا کند. ""شاید اگر دقیق‌تر نگاه کنیم ببینیم که ما هم آن‌موقع دسته داس را گرفته بوده‌ایم""
بله همه ما از صدر تا ذیل در این قتل شریکیم
امام جمعه بجنورد: باید از حوادث سوریه درس دشمن شناسی گرفت  پاسخ رئيس جمهوری پاناما به ترامپ: کانال، پانامایی باقی می ماند/ هیچ مذاکره‌ای در کار نیست / تجمع مقابل سفارت آمریکا : ترامپ حیوان از کانال دور شو اختلال واتس اپ بر طرف شد؟ ۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد