۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۹
کد ۷۴۸۲۵۹
انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۹

اعتراض 7 انجمن تخصصی به استخدام طلاب به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی

قرار گرفتن دانش‌­آموختگان حوزوی در جایگاهی که دانش تخصصی آن را ندارند، از اعتبار اخلاقی و اجتماعی آنها می­‌کاهد و به تعارضات غیر اصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی دامن می­‌زند
عصر ایران- روسای 7 انجمن تخصصی علوم اجتماعی و تاریخ با انتشار نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجازه استخدام به طلاب سطح 2 و 3 حوزه های علمیه به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی دبیرستان‌های کشور،  اعتراض کردند.
 
 تاریخ و علوم اجتماعی
 
نویسندگان این نامه با  "غیرحرفه‌ای، نسنجیده و غیر کارشناسی" خواندن این تصمیم آن را "نشانۀ بهاندادن به دانش­‌آموختگان مجموعۀ رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ و بی‌توجهی کامل به دانش و تخصص در تصدی نقش مهم معلمی" دانسته و با اعلام "مخالفت شدید" با آن از وزیر آموزش و پرورش خواستند که "هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام" کند.

بنا به این گزارش، امضا کنندگان نامه برخی از نتایج و پیامدهای "بسیار زیانبار" استخدام طلاب حوزه علمیه به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی را «هدر رفتن سرمایه گذاری های انجام شده برای تربیت دانشجویان؛ القای این پیام به جامعه که "در نظام مدیریتی کشور، تصدی مسئولیت­‌های آموزشی و سایر مسئولیت­‌ها، دانش تخصصی اهمیت ندارد"؛ کاهش انگیزه و رغبت در دانشجویان؛ از بین رفتن فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی تاریخ و علوم اجتماعی و ایجاد تعارضات غیراصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی برشمرده‌اند.
 
گفتنی است پیش از این «انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی» نسبت به اجازه استخدام طلاب حوزه های علمیه به عنوان دبیر ادبیات فارسی نیز اعتراض شده بود.

 متن کامل نامه اعتراضی روسای 7 انجمن تخصصی علوم اجتماعی و تاریخ به شرح زیر است:
 
به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای محسن حاجی‌میرزایی
وزیر محترم آموزش و پرورش                                                                                                            
با سلام و احترام

همان طور که استحضار دارید، در آستانۀ بازگشایی دانشگاه ها، دانش آموختگان رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ با خبری دور از انتظار و نگران کننده روبرو شدند. بر اساس مندرجات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی کشوری که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شده است، برای استخدام به‌ عنوان دبیر تاریخ، و علوم اجتماعی، علاوه بر دانش‌­آموختگان کارشناسی وکارشناسی ارشد این رشته‌­ها، دانش‌­آموختگان سطح ۲و ۳حوزه علمیه هم واجد شرایط اعلام شده‌اند. اتخاذ این تصمیم غیرحرفه‌ای که نشانۀ بهاندادن به دانش­‌آموختگان مجموعۀ رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ و بی‌توجهی کامل به دانش و تخصص در تصدی نقش مهم معلمی در آموزش و پرورش است، نتایج بسیار زیانباری در آموزش و پرورش و جامعه خواهد داشت که به بخشی از آنها اشاره می­‌شود:

مقایسۀ واحدهای درسی دانشجویان رشته‌های اعلام شده و دانش‌­آموختگان حوزوی نشان از فقدان نخستین و مهمترین شایستگی علمی برای آموزش این دروس در دانش‌­آموختگان حوزوی دارد. دانش‌آموختگان رشته‌­های علوم‌­اجتماعی و تاریخ بیش از صد واحد تخصصی و پایان‌­نامه پژوهشی مرتبط با حوزه تخصصی خود می­‌گذرانند. این در حالی است که چنین درس­‌هایی در برنامه آموزشی حوزه‌­ها وجود ندارد. در نتیجه، گویی این‌همه سرمایه گذاری و صرف وقت در دانشگاه‌­ها برای آموزش تخصصی این درس­‌ها ضرورتی نداشته­ است.

این تصمیم غیرکارشناسی، موجب می­‌شود اهمیت رشته­‌های علوم‌­اجتماعی و تاریخی، که برای تربیت شهروند آگاه و مسئول و بهبود نظام حکمرانی بسیار با اهمیت هستند، نزد دانش‌­آموزان کم شود؛ و در عین حال این پیام نادرست به آنان داده می‌­شود که در نظام مدیریتی کشور، برای تصدی مسئولیت­‌های آموزشی و شاید سایر مسئولیت­‌ها، دانش تخصصی اهمیت چندانی ندارد.

بر رغبت و انگیزه دانشجویان رشته­‌های علوم‌­اجتماعی اثر منفی داشته و باعث می­‌شود وظایف تحصیلی خود را چندان جدی نگیرند.

با این اقدام فرصت­‌های شغلی اندک دانش­‌آموختگان این رشته‌ها که هم اکنون نیز بسیار محدود و بحرانی است، باز هم محدودترمی‌شود.

علاوه بر موارد فوق، قرار گرفتن دانش‌­آموختگان حوزوی در جایگاهی که دانش تخصصی آن را ندارند، از اعتبار اخلاقی و اجتماعی آنها می­‌کاهد و به تعارضات غیر اصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی دامن می­‌زند، که به هیچ عنوان به نفع این دو نهاد مهم علمی و آموزشی جامعه ایران نیست. به همین دلیل بسیار بعید است که حوزویان مسئول و متعهد هم خود راضی به پذیرش نقشی باشند که دانش تخصصی آن را ندارند.

  بنا به دلایل ذکر شده، انجمن­‌های علوم اجتماعی و تاریخی امضاکننده این نامه، مخالفت شدید خود را با این تصمیم نسنجیده و غیرکارشناسی اعلام می­‌کنند و از جنابعالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و همچنین سازمان اداري و استخدامي كشور انتظار دارند، برای احترام گذاشتن به دانش تخصصی دانشگاهی و جایگاه علوم اجتماعی و تاریخی، جلوگیری از تعارضات غیراصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی، و رفع نگرانی دانش­‌آموختگان این رشته‌­ها، دستور فرمایید هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند و نتیجه را به اطلاع این انجمن­‌ها و آگاهی عمومی برسانند.

با تجدید احترام و آرزوی توفیق در خدمت به آموزش و پرورش کشور

▪️سیدحسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران
▪️هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
▪️مهرداد عربستانی، رئیس انجمن انسان شناسی ایران
▪️کیومرث اشتریان، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران
▪️ذکرالله محمدی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ
▪️سید احمدرضا خضری، رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام
▪️سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

رونوشت:
▫️جناب آقای جمشید انصاری، معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور، جهت استحضار
▫️جناب آقای دکتر منصور غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جهت استحضار

 
ارسال به دوستان
یادداشت عراقچی در روزنامه چینی: فصل جدیدی از همکاری راهبردی بین ایران و چین آغاز می‌شود لحظه وقوع تصادف عجیب؛ خودروی سواری از کنترل خارج شد (فیلم) انفجار خانه‌ در یزد با سه کشته و ۶ مجروح ترامپ: ترور من ایمان مذهبی خانواده‌ام را تقویت کرد/ در 48 ساعت اول چه خواهم کرد حمله موشکی یمن به تل‌آویو در نیمه شب گذشته (فیلم) عراقچی: بارها به بشار اسد توصیه کردم که با ترکیه وارد مذاکره شود؛ او موافق نبود/ مسائل بین ما و آمریکا قابل حل نیست ولی قابل مدیریت است 2024 چه سالی بود/ پاسخ روزنامه‌نگار مشهور به پرسش‌های مخاطبان/ ایلان ماسک تیشه به ریشه توییتر زد فرمانده سپاه اصفهان: حکومت سوریه بعثی بود/ مردم سوریه اجازه انجام بسیاری از امور شرعی خود را نداشتند/ پشتیبان حکومت نبودند استوری کنایه آمیز محسن تنابنده در رابطه با قطعی‌های برق (عکس) وقتی کپسول گاز تبدیل به موشک می‌شود (فیلم) ۱۲ منطقه تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا ادعای سعید جلیلی : توقف قانون حجاب مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست داستان مار و ارّه ؛ آیا این قصه برایتان آشنا نیست؟ (فیلم) درباره ظاهر فرزندان تان (فیلم) ژاله علو؛ شمایل زنی با صلابت نه مستبد/ وقار نه وقاحت