۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۲-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۱۸۶۸
انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۲-۱۰-۱۳۹۹

پیشنهادهای حداد عادل برای تالیف کتاب‌های درسی

پیشنهادهای حداد عادل برای تالیف کتاب‌های درسیدومین نشست همکاری مشترک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام فرهنگستان، این نشست با رویکرد توسعه همکاری‌های دو مجموعه در راستای غنابخشی به زبان و ادبیات فارسی در کتاب‌های درسی در روز دوشنبه (یکم دی‌ماه ۱۳۹۹) برگزار شد.

در این نشست غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تقدیر از اهتمام حسن ملکی، ریاست سازمان پژوهش، در توجه به توسعه همکاری‌های پایدار دو مجموعه از حضور او در کسوت ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌عنوان یک فرصت مغتنم یاد کرد و گفت: از حدود ۱۱ سال پیش اقداماتی در خصوص غنی‌سازی ادبیات فارسی در کتاب‌های درسی در قالب تعامل با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی شروع شده است.

او با اشاره به شوراهای مشترک و اقدامات سازمان پژوهش در حوزه زبان و ادب فارسی به پرداختن به دو قالب شکل و محتوا در راهنماهای تالیف کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: در زبان فارسی آموزش‌های شکلی و مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، درک مطلب و سخن گفتن را محور قرار بدهیم و پله‌های زبانی و شکلی را در کتاب‌ها از پایه اول تا سال آخر برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مرور برخی از خاطرات خود از دوران ریاستش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و فرآیند تالیف سه کتاب فارسی دوره راهنمایی در دهه ۷۰ یادآور شد: کتاب درسی دستورالعمل ادارات نیست و باید یک سیاست روشن در تدوین آن داشته باشیم. کتاب‌های فارسی از نظر محتوا باید ناظر بر عناصری همچون فرهنگ، ملیت، هویت، همبستگی ملی، اصول شهروندی و ... باشد.

حداد عادل عواملی همچون زبان، ‌دستور، خط و واژگان و... را از جمله عناصر شکلی برشمرد و بر لزوم یک نقشه راه که زبان فارسی را به سمت ادبیات سوق دهد تاکید کرد.

در ادامه حسن ملکی، ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نقش مرجعیت علمی آن در غنابخشی به زبان فارسی به برخی از اقدامات این سازمان در زمینه توجه به زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: به جهت عملیاتی کردن سند تحول در کتاب‌های درسی نیاز دیدیم که یک حلقه واسط بین اصل سند و برنامه‌ریزی درسی وجود داشته باشد. از این رو الگوی ربط و اتصالی را تحت عنوان الگوی تدوین برنامه درسی طراحی کرده‌ایم که مصادیقی همچون ادبیات و یا هر درس دیگری در چارچوب تولید راهنمای برنامه درسی با آن تطبیق یابد.

او افزود: عناصر، اهداف اصلی و فرعی و ... به‌خصوص قواعد انتخاب محتوا با ماهیت هر گروه درسی متناسب با این الگوی ربط تولید می‌شود که مبتنی بر اسناد تحولی است نه متصل و صرفا همسوسازی با آن؛ لذا گروه‌ها هم از ملاحظات علمی خود عدول نمی‌کنند.

در این نشست غلامعلی حداد عادل ضمن طرح نکاتی در تالیف و تدوین کتاب‌های فارسی پیشنهاد کرد که دیدگاه‌ها و پیشنهادات فرهنگستان در قالب طرح پیشنهادی به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی ارائه شود.

همچنین در این نشست درباره ویرایش کتاب‌های درسی، شوراهای مشترک حوزه زبان و ادبیات فارسی و تبادل کارشناس میان دو مجموعه و تشکیل کارگروه‌های عملیاتی بحث و گفت‌وگو شد.

ارسال به دوستان
نشست وزیران خارجه آمریکا و ۴ کشور اروپایی درباره انفجارهای لبنان مکرون خطاب به سران لبنان : به همه طرف‌های لبنانی، اول از همه حزب الله ، پیام خویشتنداری ارسال کنید / همه باید از جنگ خودداری کنند ای بی سی درباره انفجار پیجر‌های حزب الله: اسرائیل برای این نوع نفوذ دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود لبنان : پیجرها قبل از رسیدن به لبنان بمب گذاری شدند چاقوکشی خونین در هلند شرکت هواپیمایی آمریکایی پرواز‌ها به تل‌آویو را تا پایان سال متوقف کرد « وفاق ملی » یعنی انتخاب شایستگان، نه فقط یقه بسته ها جانشین فراجا: اتباع غیر مجاز باید به کشور خود برگردند اگر بیش از حد عرق می‌کنید؛ بخوانید چرا باید لوبیای پخته بخوریم؟ + ۱۱ فایده لوبیا پخته مصرف چه مقدار قهوه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؟ پل‌های عابر پیاده‌ای که فضای شهرها را متحول کرده‌اند(+عکس) بیش از دو قرن طول می‌کشد تا مزد زنان و مردان برابر شود اتفاق بدی که با خوردن زیاد مرغ در بدن رخ می دهد ستون فقرات ارتش آمریکا تنها طی ۵ سال بروزرسانی می‌شود!