۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۵-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۳۷۴۱
انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۵-۱۰-۱۳۹۹

«تجربه» تازه با «ادونیس» آمد

شب های بلند زمستان و با محدودیت‌های کرونایی را می‌توان با این گونه مجلات و با سفر به دنیای واقعیت‌ها و خیال سپری کرد. لذتی که در دنیای مجازی به دست نمی‌آید...

عصر ایران- شمارۀ جدید ماهنامۀ «تجربه» با تصویر «ادونیس»- شاعر و آفرینش‌گر ادبی پرآوازۀ سوری - که در تمام جهان عرب شهرت و محبوبیت دارد، منتشر شده است.«تجربه» تازه با «ادونیس» آمد

دلیل این انتخاب نیز گفت و گوی اختصاصی «تجربه» با اوست. گفت و گویی که دکتر فاطمه برچگانی استاد ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی انجام داده و یادآور شده «در سال‌های اقامت در بیروت با او دیدار هم داشته و هر چند 8 سال از آن زمان گذشته درخواست مصاحبه را پذیرفته و پاسخ پرسش‌ها را به صورت مکتوب فرستاده است».

دکتر حبیب‌الله عباسی دیگر استاد دانشگاه خوارزمی نیز مقاله‌ای دربارۀ او نوشته و «ادونیس» را با تعبیر «کودک 90 سالۀ شعر جهان و همچون اورفئوس جهان عرب» توصیف کرده و در بخشی از آن آورده است:«هیچ شاعری چون او نتوانسته به ارزش هنری و راز زیبایی قرآن پی ببرد.»

دربارۀ دلیل تشبیه به «اورفئوس» هم نوشته: نغمه‌های چنگ این اسطورۀ یونانی، درختان و سنگ‌ها را افسون می‌کرد و با اورودیکه که از پریان بود، ازدواج کرد و وقتی ماری او را گزید و درگذشت، اورفئوس به هایدس (‌جهان مردگان) رفت و ساز او سبب شد اورودیکه را آزاد کنند تا به زمین بازگردد...

نویسنده در ادامه آورده است: اورفئوس جهان عرب نیز کسی نیست جز ادونیس یا علی احمد سعید که مسیر زندگی او در حالی که 14 سال بیشتر نداشت با سفر رهبر وقت سوریه - شکری قوتلی - به شهر جبله و تحت تأثیر شعر زیبایی که سروده بود از او خواست بگوید چه آرزویی دارد و گفت: امکان ادامۀ تحصیل.

این گونه بود که به مدرسۀ فرانسوی‌ها در شهر طرطوس رفت و مسیر زندگی او تغییر یافت.

تجربه به صورت جدی به ادبیات می پردازد و مقالاتی که در این شماره دربارۀ نیما و فروغ چاپ شده با آنجه قبل‌تر دربارۀ این دو خوانده‌ایم متفاوت است.

نگاه شاعران ایرانی به موسیقی سنتی نیز با عنوان «دف را بزن» از گزارش‌های خواندنی دیگر در این شماره است. سما بابایی در این گزارش این گزاره را نمایانده که «نگاه شاعران ایرانی به موسیقی سنتی، ترکیبی از شیفتگی و انکار است» و دیدگاه هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، اخوان ثالث، احمد شاملو، سیمین بهبهانی، شفیعی کدکنی، سهراب سپهری و حسین منزوی در یک قالب عرضه شده است. مجموعه‌ای که هم برای دوستداران شعر و ادبیات جالب است و هم موسیقی سنتی ایرانی.

تجربه، به «هنرهای تجسمی» هم بها می دهد و با محمد حسین عماد دربارۀ آثار تازۀ او گفت و گو کرده و البته از فاطمۀ امدادیان هم نوشته و این که چگونه مجسمه‌سازی نوگرا شد. گفت و گو با او نیز بسیار خواندنی است.

12 صفحه از مجله هم به عکس‌های متفاوت سال کهنۀ میلادی (2020) اختصاص دارد. سردبیر اجرایی نیویورک‌تایمز دربارۀ این عکس‌ها نوشته است: «در سال 2020 همۀ جنبه های زندگی دگرگون شده است. شکل عکس‌ها هم تغییر کرده است. ژورنالیست‌ها در واقع ناظرند نه شرکت کننده و عجیب ترین حس ها را عکاسانی دارند که عنوان شاهد، این وقایع را ثبت کرده اند.»

هنر نمایش، موضوع فصل دیگر تجربه است و از عباس جوانمرد نوشته‌اند؛ از بنیان گذاران گروه ملی هنر که در 91 سالگی درگذشت. گفت و گویی بسیار خواندنی و منتشر نشده با او دربارۀ تئاتر و زندگی هنری عباس جوانمرد نیز در همین فصل آمده است. دربارۀ او با محمود دولت آبادی نویسنده نامدار ایرانی هم گفت و گو شده که خود یک چند بازیگری در تئاتر را در جوانی تجربه کرده است.

برای رُمان‌خوان‌های حرفه‌ای هم مطالب متعدد این شماره دربارۀ رمان و نیز معرفی رمان‌های تازه منتشره جالب خواهد بود.

ساعات متمادی را می توان در شب های بلند زمستان و با محدودیت‌های کرونایی در رفت و آمد درون و بین شهری با یک مجلۀ 40 هزار تومانی و با سفر به دنیای واقعیت‌ها و خیال سپری کرد. امکانی که همچنان تنها در مجلات حرفه ای و مکتوب فراهم است و در دنیای مجازی عمق آن لذت را نمی توان حس کرد.

برچسب ها: ماهنامه تجربه
ارسال به دوستان