۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۷۵۹۵۱
تعداد نظرات: ۱۰۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹-۱۲-۱۳۹۹
کد ۷۷۵۹۵۱
انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹-۱۲-۱۳۹۹

70 سال بر سر سفره‌ای که مصدق گسترد/ بی‌نفت افغانستان می‌شدیم یا ترکیه؟!

امروز 29 اسفند 1399 هفتادمین سالروز ملی شدن صنعت نفت است. نفت یا طلای سیاه اما تا می‌گویی طلای سیاه برخی می‌گویند طلا نگو، بلا بگو که هر چه می‌کشیم از این بلاست و اگر نبود صنعتی می‌شدیم یا قطب گردشگری می‌شدیم

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز – 29 اسفند 1399- اگر جمعه هم نبود، تعطیل رسمی بود. اما اگر از خیلی‌ها بپرسیم چرا 29 اسفند، تعطیل است، چه بسا به عید نوروز نسبت دهند و ندانند روز ملی شدن صنعت نفت است. چرا که هیچ آیینی به این مناسبت برگزار نمی‌شود و اگر هم یادی شود در حد مناسبت تقویمی است مثل این که فلان سال پیش در چنین روزی این اتفاق افتاد و انگار نه انگار که صحبت از نفت است.

شگفتا‌که در «لایحۀ قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب سال 1359» نیز تعطیلات رسمی نوروز از 29 اسفند تا 4 فروردین ذکر شده در حالی که نوروز از آغاز سال نو  شروع می شود و 29 اسفند پایان سال کهنه است و ربطی به نوروز ندارد و هر چهار سال یک بار مثل امسال که سال کبیسه است اسفند سی روزه است. 

  بله، نفت؛ طلای سیاه که زندگی ایرانیان را از این رو به آن رو کرد و مثل خون در رگ‌های اقتصاد ما دوید. 50 سال است که می دود و 70 سال است که بر سر سفرۀ نفت نشسته‌ایم. سفره ای که دکتر محمد مصدق گسترد و امروز 29 اسفند 1399 این گسترانیدن 70 ساله می‌شود.

70 سال بر سر سفره‌ای که مصدق گسترد/ بی‌نفت افغانستان می‌شدیم یا ترکیه؟!

  تا می‌گویی طلای سیاه برخی می‌گویند طلا نگو، بلا بگو که هر چه می‌کشیم از این بلاست و اگر نبود صنعتی می‌شدیم یا قطب گردشگری می‌شدیم یا فلان و بهمان دیگر.

  مگر نمی‌گویند بلاست و اگر نباشد چه‌ها که نمی‌شدیم؟ خوب در این دو سه سال که ترامپ پای خود را روی این شریان حیاتی گذاشت و فروش نفت در برخی روزها تنها 300 هزار بشکه در روز شد چرا نشدیم پس؟! با کدام پول قرار بود واکسن وارد کنیم؟ با پولی که قرار بود کره‌جنوبی آزاد کند. بابت چی از کره 7 میلیارد دلار طلب داریم؟ صادرات نخود و زعفران یا نفت؟ 

  می‌گویند نفت اقتصاد ما را معتاد کرد. آری! اما با پول همین نفت زیرساخت‌ها شکل گرفت و بی نفت این تعداد، سد و پالایشگاه و دانشگاه و آزمایشگاه و ورزشگاه و زایشگاه و نیروگاه و بزرگراه و آزاد‌راه چگونه در این کشور ساخته می‌شد؟ نکند با پول عوارض و مالیات؟!

  تا پیش از مصدق هم نفت می‌فروختیم اما چگونه؟ سهم بیشتر را انگلیسی‌ها برمی‌داشتند و سهم کمتر را برای ایرانی‌ها می‌گذاشتند. مصدق اما از انرژی نهفته ایرانیان در مخالفت با انگلستان که حتی یک بار در از استقبال از انقلاب بلشویکی در روسیه خود را نشان داده بود و مرتبۀ دیگر در اظهار علاقه به پیروزی آلمان‌ها برای ملی شدن نفت که در واقع همان خلع ید بود بهره برد مثل بانک شاهنشاهی (و بعدتر بانک ملی) به جای بانک ایران و انگلیس. ملی شدن به این معنی بود که از شرکت نفت ایران و انگلیس خلع ید شود و حمایت ملت و تهییج و بسیج آنها و همراهی آغازین نیروهای مذهبی به او یاری رساند و در 29 اسفند 1329 نفت، ملی شد.

  حالا اگر بد آورد چند دلیل داشت. یکی قطع منافع گروهی که سهم بیشتر می‌خواستند. دوم تحرکات توده‌ای ها که نیروهای مذهبی را نگران کرد دولت دست کمونیست‌ها بیفتد و سلطنت ساقط شود. سومی نقش و افکار گروه هایی مانند فداییان اسلام که به دنبال اجرای شریعت بودند نه ملی شدن نفت و انتخابات آزاد  و چهارمی البته تغییرات ناگهانی سیاسی در آمریکا و اتحاد شوروی با انتخاب رهبران جدید و خصوصا مرگ استالین در اسفند 1331 که به آمریکایی‌ها جسارت دخالت بخشید و گرنه پروژۀ ملی شدن پیش می‌رفت و از مواهب آن بهره مند می‌شدیم و مگر دهه‌ها نیست که مصری ها از امتیاز ملی کردن کانال سوئز استفاده می‌کنند و خود ایرانی ها مگر بهره مند نشدند؟ سطح زندگی ایرانیان به ناگهان چگونه تغییر کرد؟ جز با پول نفت؟ یا خودمان را گول بزنیم و بگوییم با صنعت و کشاورزی؟

  با این همه برخی ادعا می‌کنند که نفت در واقع دولتی شد نه ملی یا می‌گویند مصدق از فهم واقعیت‌های بین‌المللی صنعت نفت عاجز بود.

  سومین ابهام یا اتهام هم این است که استخراج و استحصال نفت باید با مشارکت خارجی باشد و مگر همین حالا این مشارکت صورت نمی‌پذیرد؟

  چهارمین نکته نیز همان است که در صدر گفتار آمد. این که نفت، طلا نیست، بلاست.

  در پاسخ به مورد اول چنان که قبلا هم نوشته‌ام و در مقاله‌ای با عنوان «نفت، ملی شد یا دولتی» توضیح داده‌ام، منظور از ملی شدن همان «خلع ید» است و در واقع باید تعبیر «خلع ید» را به کار ببریم. در این صورت دوگانۀ ملی/ دولتی هم شکل نمی‌گیرد.

  تازه اگر هم ملی نکرد و دولتی کرد چون دولت خود او ملی بود، پس باز ملی شده بود و اتفاقا اگر دولت‌های بعد از کودتا مشروعیت نداشتند و همین نامشروعی دست آخر کار دست شاه داد و او را ساقط کرد و هر چه به تصویر مصدق و ستایندۀ مصدق چنگ زد افاقه نکرد به سبب آن بود که احساس می‌کردند مال آنها دست دولت است و چون این گونه است باید منتخب آنان باشد و چون نبود درصدد خلع برآمدند.

  پس اولا ملی شدن به معنی خلع ید است. ثانیا دولت خود مصدق، ملی بود و به موازات ملی شدن صنعت نفت، پروژۀ انتخابات را هم پیش می‌برد تا دولت ملی بر سر کار باشد.

  سوم این که در دولت های غیر ملی هم اگرچه نفت، سوختِ موتور استبداد هم شد اما مگر قبل از کشف نفت در مسجد سلیمان به دست عوامل ویلیام دارسی این سرزمین، استبداد به خود ندیده بود و با آب و زمین و انحصارهای دیگر استبداد برقرار نبوده است؟ جدای این، همۀ پول نفت را که دولت ها نمی‌توانند حیف و میل کنند. این همه کار عمرانی جز با پول نفت میسر است؟

  اتهام دوم یا این ادعا که مصدق با واقعیت های بین‌المللی نفت بیگانه بود از زبان برخی نویسندگان غربی و مشخصا «مری آن هایس» نویسندۀ کتاب «بریتانیای کبیر و نفت ایرانیان» مطرح شده و استاد محمد علی موحد در اثر درخشان خود - خواب آشفتۀ نفت - به آن پاسخ داده و یادآورشده است: «مگر در همان سال‌ها خود انگلستان صنایع زغال‌سنگ و برق خود را ملی نکرد؟

  می گفتند ملی کردن مستلزم پرداخت غرامت است و مصدق گفت می‌دهیم و وقتی گفتند با کدام پول؟ پاسخ داد: 25 درصد از درآمد نفت را برای غرامت شما کنار می‌گذاریم.

  گفتند نمی‌گذاریم به دیگری بفروشید. گفت باشد به خود شما می‌فروشیم اما ما می‌فروشیم.

  گفتند کارشناس ندارید. گفت از کارشناسان شما استفاده می‌کنیم. گفتند کارشناسان ما حاضر نیستند زیر دست کار کنند. گفت: پست های درجه اول را در اختیار شما می گذاریم اما نفت خودمان را خودمان می‌فروشیم.»

  دردشان اما این نبود. این بود که قرارداد قبلی ادامه پیدا کند و مصدق توانست به لحاظ حقوقی ثابت کند دعوای ایران با یک شرکت است و ربطی به دولت ندارد و صلاحیت دادگاه رد شد.

  سوم این که مگر حالا هم با مشارکت خارجی‌ها نیست؟ بله. اما خارجی ها و انتخاب می‌شوند نه این‌که تنها با یکی برای همیشه ادامه پیدا کند و کنترل و مدیریت هم دست خودشان باشد.

70 سال بر سر سفره‌ای که مصدق گسترد/ بی‌نفت افغانستان می‌شدیم یا ترکیه؟!

  سرانجام این سخن که کاش نفت نداشتیم. این حرف اما از آن حرف‌هاست و این سه سال که پول نفت کم شد دیدیم و می بینیم چه بلایی بر سر اقتصادمان آمده است.

  چرا مرغ گران شده؟ چون دولت پول ندارد ارز به بازار بریزد و دلار را پایین بیاورد تا قیمت نهاده ها پایین بیاید یا به قدر کافی وارد کند. چرا پول ندارد؟ چون نفت نمی‌فروشیم تا دلاری به دست آوریم. ما که آقای قالیباف نیستیم که بگوییم مدیریت جهادی جای پول را می‌گیرد که اگر می‌گرفت شهرداری تهران را با ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی تحویل نمی‌داد.

  پول نفت اگر نبود کجا در دهه 50 ایرانیان می‌توانستند رهسپار اروپا شوند؟ حکومت و دولت و ملت که همان حکومت و ملت و دولت 10 سال قبل بود.

  می توان خیال‌پردازانه گفت نفت اگر نداشتیم صنعتی می‌شدیم. اما یگانه صنعت مطرح ما نساجی بود و بی نفت بعید بود کارخانه های صنعتی راه بیفتد.

  نفت نبود البته نمی‌مردیم. زندگی می‌کردیم. اما افغانستان شدن و در واقع افغانستان ماندن ما محتمل‌تر بود تا ترکیه شدن مان.

  همین امروز هم اگر بایدن به برجام برگردد و دوباره روزی دو و نیم میلیون بشکه نفت بفروشیم رشد اقتصادی ما مثبت می شود. چرا؟ چون نفت در اقتصاد ما مثل خون، روان است. به تعبیر کیارستمی فقید البته هر چیز اگر فراوان شود، تباهی می‌آورد همچون عشق که فراوانیِ دوستی است. نفت هم اگر زیاد مصرف شود مست می‌کند و نکرد مگر؟

  اینها به این معنی نیست که از جنبه‌های دیگر اقتصادی غافل شویم و بیش از این که هستیم به نفت وابسته شویم. برای آن است که قدر بدانیم و 70 ساله شدن سفره‌ای که البته برای بعضی‌ها ران مرغ دارد و برای کثیری پای مرغ، گرامی بداریم. نه به خاطر پای مرغ که به هر حال سفره‌ای هست و سه نسل را سیر کرده است و اگر خوب توزیع نشده گناه آنی نیست که سفره را برای ما گسترد.

  مصدق با نفت، سیاست را در زندگی مردم ترجمه کرد. استقلال را عینیت بخشید و الگوی سیاست ورزی ایران گرایانه را پیش چشم ایرانیان قرار داد.

70 سال بر سر سفره‌ای که مصدق گسترد/ بی‌نفت افغانستان می‌شدیم یا ترکیه؟!

  حسن کامشاد در خاطرات خود می نویسد: در هند به دیدار جواهر لعل نهرو شتافتم و گفتم کاش ما هم مثل شما رهبری چون گاندی داشتیم و او بی درنگ گفت: داشتید اما قدر ندانستید.

  این ادعا که اگر نفت نداشتیم چنین و چنان می شدیم مرا به یاد سی و چند سال پیش و درس دانشگاه می‌اندازد که وقتی استادی تحقیقی را مربوط به چند قرن قبل خواست دانشجویی گفت در دنیای امروز به جای کند و کاو گذشته سرگرم اختراع و ابتکارند و استاد بلافاصله گفت: شما انجام ندهید. از همین حالا تا پایان ترم فرصت دارید اختراع و ابتکارتان را ثبت و ارایه کنید. حیف از وقت ارزشمند شماست که صرف این امور شود!

  البته که اختراع و ابتکاری در کار نبود. حالا هم برخی می‌گویند اگر نفت نداشتیم چه و چه می‌شدیم که انگار نفت مانع پیشرفت ما شده است.

  11 سال پیش پاسخ این سؤال را در سفر افغانستان یافتم که اگر نفت نداشتیم چه می شدیم و در واقع چه بودیم.

  این که پول نفت را صرف کارهای عمرانی کنیم یا هزینه جاری البته بحث دیگری است. مثل فرزندی که میراث کلانی به او می رسد و به جای سرمایه گذاری صرف عیش و عشرت یا باری به هر جهت می‌کند.

  گناه از گسترانندۀ سفره نیست که خوان را کسانی به یغما برده یا استفادۀ درست از آن را وانهاده اند.

  مصدق نفت را ملی کرد و اگر بسیاری از خدمات به رغم تورم و گرانی هنوز در دست‌رس است به لطف نفت است. ملی شدن نفت اما تنها یکی از دو بالی بود که مصدق برای این مردم می خواست بگشاید. بال دیگر انتخابات آزاد بود.

  70 سال است که بر سر سفره‌ای نشسته‌ایم که مصدق گسترد. سهم خود او چه بود؟ سه سال حبس و 10 سال حصر و دخترش - خدیجه -  که در 5 تیر 1319 داشت دوچرخه‌سواری می کرد و از نوع رفتار مأموران با پدر چنان شوکه شد که تا پایان عمر بهبود نیافت و در آسایشگاهی در سوییس زندگی را می‌گذراند و به پایان برد و دستاورد همان زندان برای مصدق، روماتیسم بود و از آن پس عصا بر دست شدن.

ملی کردن صنعت نفت البته به این معنی نبود که تمام زندگی مان را به ان گره بزنیم ووقتی فروش نرفت، اقتصاد بدون نفت را سامان داد و تراز تجاری هم مثبت شد. پس اگر دولت، ملی باشد نفت دولتی هم ملی است. اما تعبیر نفت، دولتی شد نه ملی گمراه کننده است چون به هر حال صرف زیرساخت های کشور می شود و بدون پول نفت خیلی از این زیرساخت ها قابل احداث نبود. 

  حالا عده‌ای که با پول نفت تحصیل کرده‌اند می‌نویسند دولتی شد نه ملی و انگار ملی شدن یعنی هر ماه به جیب مردم پول بریزند و راه و جاده و بیمارستان و مدرسه و فرودگاه که با پول نفت ساخته شده و پرداخت حقوق این همه کارمند شاغل و بازنشسته از محل پول نفت ملی شدن نیست و انگار تمام مشکلات ما به خاطر نفت است و قبل از نفت گرفتار استبداد نبودیم.

  به جای این همه ناشکری 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر محمد مصدق را گرامی بداریم.

  راستی هیچ فکر کرده‌اید که اگر به روال امروز می‌خواستند ملی شدن صنعت نفت را در مجلس شورا رسیدگی کنند باید به سال بعد موکول می‌کردند نه آن که در واپسین روز سال تصویب کنند.

------------------------------------

بیشتر بخوانید:

*نفت، ملی شد یا دولتی؟

*پاسخی بر ادعای «نفت، دولتی شد نه ملی»

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۱
در انتظار بررسی: ۲۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
48
10
شما اول بفرمابید نفت مال بابای قجری مصدق بوده که داده به مردم؟!!! دوم بفرمایید توضیح بدید اگر نفت ملی نباشه چه جوری میشد، یعنی این همه کشور نفت خیز داریم مگر این بازی ملی و ناملی مصدق بازی اجرا کردن؟!!! کمی به هوش و فکر مردم هم احترام بذارید ، ثالثا اگر کسی میگه نفت نبود بهتر میشدیم منظورش اینه که اگر نفت نباشه و خودش بتونه راس کار باشه میتونه برنامه مناسب بدون نفت پیاده کنه ... تفکر مصدق به درد همونایی می خورد که بهش مدرک دکترا دادن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
متأسفم از کسی که این اراجیف را در اولویت کامنتها گذاشته !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
حرف حق تلخه
ناشناس
United States of America
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
5
20
الان نفت کاملا دولتیه نه ملی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
25
ایران کشور فرصتهای از دست رفته !!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
9
33
درود بر مصدق بزرگ ...که به ملت ایران ایمان داشت.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
3
18
جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
21
آنچه مصدق کرد فراتر از ملی شدن نفت بود. من جمله برگزاری نخستین رفراندوم در تاریخ ایران که بعدها سلطنت و دیگران برای کسب مشروعیت رفراندوم برگزار کردند. ..
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
13
کیفور دو سطر آخر نوشته اتان شدم.جناب خدیر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
8
5
ضمن تایید و قدردانی از زحمات دکتر مصدق، دو تا مطلب رو لازم دونستم به مهردادخان خدیر یادآوری کنم. 1- اینکه گام اول در ملی شدن صنعت نفت رو رضا خان با برداشتن ... شیخ خزعل برداشت که متاسفانه در این نوشتار، به این موضوع هیچ توجهی نشد. 2- اینکه چرا دکتر مصدق مثل یک چوب دو سر نجس هم مورد غضب پهلوی بود و هم مورد بی توجهی جمهوری اسلامی. آفای خدیر، چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
8
سلام موضوع این است که برنامه نداریم بی نفت ،یابانفت!!هرکس که می آیدمی خواهدنظرخودرااعمال کند وراه قبلی راادامه نمی دهد،می گویدقبلی بد بودوبرمی گرددسرجای اول ودوباره شروع می کندباروش خودجلوببرد، بعدی هم که می آیددوباره همینطور ،درنتیجه هیچوقت کاربه آخرنمی رسد !!بعدهم اینکه به قول یکی ازمهندسین اکتشاف« نفت دردنیا سیاسی است وگرنه مامنابعی درسیستان وبلوچستان داریم که منابع خوزستان پیش آن هیچ است »(خداشاهداست که آن این حرف را۲۰سال پیش به من زد!!)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
22
بیایید واقع بین باشیم
اکثر ما ایرانی ها به شدت تنبل هستیم
انتظار داریم میلیاردر هم باشیم
مسئولین کشور ما هم از مریخ نیومدن اینا هم ایرانی هستن و مثل خودمونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
16
در این روز عزیز در عزیز جملگی قیام کنیم و جهت شادی روحش نماز بخوانیم و بسیار خیرات ماندگار دهیم.
ناشناس
Belgium
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
12
برخی هم مصدق را در تقابل با شاه(وشاه قبلتر)می بینند و برای همین از این روزمهم با بیتفاوتی میگذرند یا سعی در مخدوش کردنش دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
9
آفرین
عطا
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
5
7
وقتی بلد نباشی کار کنی کاسه گدایی پیش کدخدا بایدن بهترین کاره که افغانستان نشی. علی برکت الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
11
16
نکته مهم اینکه، اگر افغانستان نشدیم به نفت ربط نداشت، رضاشاه با مشت آهنین، خوانین و ایلات را سرکوب کرد، وگرنه تا امروز گرفتار تفنگچیان این و آن می ماندیم، همانطور که افغانستان و کردستان عراق گرفتارند،
سریال روزی روزگاری را یادتان هست؟
وضع ما آن بود، ولی با تشکیل ارتش یکپارچه، امنیت در کل کشور ایجاد شد، در ضمن راه آهن سراسری را هم بدون پول نفت ساختند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
3
11
احسنت جالب ترین ومنصفانه ترین تحلیلی بود که تا کنون دیده ام
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
7
عالی ،متین، بینظیر مثل تمام نوشته های خدیر عزیز
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
16
قطعا بدون نفت افغانستان می‌شدیم شاید هم سومالی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
16
روح مصدق شاد
حمید
Australia
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
6
مشکل مانند همه بخشهای مدیریتیمان همان مدیریت پایداراست. این همه دانشگاه رایگان از کجاآمده؟ مااگر مدیران کارامدی داشتیم از سویس هم باید جلوتر می بودیم با وجودنفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
4
اون بخش از استدلال که می گوید "در این دو سه سالی که ترامپ..." بسیار ضعیف است، در 2-3 سال اصولا چه زیرساختی می شود ساخت؟ یا چه کار مهم و شاخصی (در سطحی که با نفت انجام شد) می توان انجام داد؟
اینکه گفته می شود اگر نفت نبود یعنی از ابتدا وابسته به نفت نمی شدیم و طی این حدود یک قرن از مسیر دیگری می رفتیم که آن هم مشکلات خاص خود را داشته و دارد که تقریبا اشاره کردید.
جواد
Germany
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
12
انوقت توکتابها میگن کاشانی نفت را ملی کرد تاریخ هم تحریف شد توسط آقایون ، خوبه که شاهدان این واقعه هنوز زنده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
7
7
ممنون از اینکه به این رویداد مهم پرداختید.
اما چند نکته رو لازم به توضیح دیدم:
1- در دوران مدیریت سابق شهرداری یعنی زمان قالیباف، از بدهی چند هزار میلیاردی شهرداری گفتید، ام از طلبکاری چند هزار میلیاردی شهرداری از دولت هم بگویید.
میران طلبکاری شهرداری از بدهی هایش بیشتر بود و در واقع قالیباف شهرداری را با تراز مثبت تحویل داد.( خدمات شگرف و دگرگون سازی تهران در اون 12 سال از نظر زیرساخت هم بماند)
2- پول نفت خوب است اما باید صرف گسترش زیرساخت و سرمایه گذاری شود و اگر بخواهیم در امور جاری از آن بهر ببریم با تراز سرمایه منفی و تورم و ... رو بهرو هستیم کما اینکه تورم 2 رقمی از سال های اول دهه 50 که درآمد نفت عجیب و غریب شد و روزی 7 میلیون بشکه صادر میکردیم، وارد اقتصاد ما شد.
3-ترحیم نفتی رو به ترامپ وصل کردید. خاطر نشان میکنم( هرچند بهتر از من میدانید) تحریم نفت را اوباما علیه ایران وضع کرد.
4- درست است که درآمد نفت نداشتیم ام در این 4 سال ترامپ که تحریم بودیم که دولت میتوانست زیرساخت لازم برای مالیات بر عایدی سرمایه،خانه های خالی، خودرو و مسکن لوکس رو وضع کنه و برای کشور درآمد ایجاد کنه که اگر میکرد شاهد این حجم افزایش قیمت دلار و مسکن و طلا هم نبودیم.
تازه مالیات بازیگران رو هم که حذف کرد.
5-اینکه در این چند سال به سمت صنعتی شدن نرفتیم رو هم باید از آقای روحانی بپرسید
سعید
United States of America
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
6
جناب خدیر همواره پیگیر نوشته‌های شما هستم زیبا روان و با منطق و استدلال و یکی از زیبایی‌های کار شما پاسخ به دیدگاه‌های ارسالی مخطبان هست
حالا سوال من این هست که میگویید اکر نفت نبود جاده و سد و زیر ساخت نبود مگر در زمان رضا شاه تنها با اندکی مالیات بستن بر قند یا شکر (دقیق به یاد ندارم) راه‌آهن احداث نشد؟ افغانستان رو مثال میزنید که اگر جنگ با شوروی نبود به گمانم امروز اینچنین در محرومیت نبودند و در آخر به ۳ سال گذشته و ترامپ اشاره کردید میفرمایید نفت نفروختیم و گردشکری هم نداشتیم و صنایع هم فلج شد به سخن شما نقدی که دارم این هست که کشور اساسا تحریم بود که اگر نبود هم کسی میل سفر ایران را ندارد چون قوانین ما حضور توریست را دشوار میکند بهتره توضیح بیشتر ندم چون احتمالا منشوری میشه و نشر نظر برایتان دشوار و همینطور در مورد صنایع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
7
6
سفسته می فرمایید انصافا
جمال
France
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
7
70 سال بر سر سفره‌ای که مصدق گسترد/ بی‌نفت افغانستان می‌شدیم یا ترکیه؟!مطالب ارزشمندی ارایه نمودید جای تشکر ودست مریزاد دارد اما نکته دوم ترکیه که محال است وافغانستان هم جای خود دارد (البته شاید این مطلب ربطی به بحث شما نداشته باشد فقط به خاطر شدن یانشدن شما یاد آوری شد)به قول شما در افغانستان هیچی ندار تورم چگونه است. اگر یادتان باشد دروضعیت نابسامانی دلارردرترکیه مردم دلار خانگی راروانه بازار کردندتاگرانی به وجود نه آید ودرکشور ما چکار کردند
ناصر ذرغم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
6
از این مقاله واقعا لذت بردم. مصدق با نفت برای این سرزمین آغاز کرد با اتحاد داخلی به نتیجه رسید، ولی امروز به خاطر عدم درایت داخلی و ترجیح منافع فردی و جناحی به منافع ملی به نتیجه نرسید.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
11
یادش گرامی و راهش پر رهرو
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
6
بسیار عالی . قلمتان مستدام باد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
2
جناب خدبر، یک سوال فرمی و غیر محتوایی دارم. در تیتر فعل "گسترد" را آوردید. اما در متن " گسترانیدن" را. شکل لازم برای فعل درسته یا متعدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
5
4
اما من به عنوان یک شهروند لمس کردم که در تهران در دو دوره واقعا تحول ایجاد شد و کار عمرانی بسیار صورت پذیرفت یکی در دوره ی آقای کرباسچی و دیگر در دوره همین آقای قالیباف حالا هرکدام با چه بوده من نمی دانم اما همین دوره بعد از قالیباف را ببنید کدام کار بزرگ عمرانی صورت پذیرفت ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
8
4
اتفاقا من گمان میکنم کاش نفت ملی نمیشد و ما با انگلیسیها شریک بودیم. در این صورت دقیقا نصف نفت رو داشتیم. ثبات داشتیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
کلا هیچی نداشتیم.
حسین
Germany
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
9
اگر آن کودتا اتفاق نمی افتاد ....الان در یک ایران دیگری زندگی می کردیم!
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
6
...عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
6
جنگ یادتون رفت.....اگه نفت نبود با چی می جنگیدیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
6
6
اسمش ملی شدن نفت بود.
اما در عمل ملت بی نصیب بود و پولش به جیب حکومتها رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
5
با عرض سلام و درود به روان پاک دکتر مصدق
حقیقت اینه که دکتر مصدق سعی کرد نفت را ملی کنه اما به علت تندروی، کارشکنی انگلیسی ها و همچنین عدم شناخت دکتر مصدق از مناسبات جهانی ایشان موفق به این کار نشد...شاید اگر زمام کار به قوام سپرده میشد او موفق به انعقاد قرارداد بهتری می شد...شاید...

در پایان باید گفت نفت هنوز هم ملی نشده واقعن...وقتی ملی میشه که مثه نروژ چاه نفت رو ببندیم و ذخیره نگه داریم برای نسل‌های آینده...
ناشناس
United States of America
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
2
با صغرای این نوشته موافقم اما با کبراش نه.منظورم از صغراش صرفا دو نکته ی موجود در متن است. اول اینکه بله وجود نفت در کنار همه ی مصیبت هاش در مقطع هایی اسباب ایجاد زیرساخت هایی هم بوده و دوم اینکه واقعا مصدق از فهم واقعیت‌های بین‌المللی صنعت نفت عاجز بود و با صغرا کبرا نمیشه واقعیت را پنهان کرد
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
5
"به تعبیر کیارستمی فقید البته هر چیز اگر فراوان شود، تباهی می‌آورد همچون عشق که فراوانیِ دوستی است. نفت هم اگر زیاد مصرف شود مست می‌کند و نکرد مگر؟"
قصد تکرار جملات متن را نداشتم اما در میان این مقاله پرمفهوم این جمله توجه مرا جلب کرد.چه زیبا و چه غم انگیز.جمله ای برای آنان که به گذشته، حال و آینده این سرزمین می اندیشند و برایش غصه می خورند.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
8
آقای خدیر احسنت ! خوب است در یادی دیگر از اثر ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق بر مردم کشورهای خاورمیانه هم یاد کنید که چقدر از شکست امپریالیسم بریتانیا خوشهال شده بودند و همه جا نام دکتر مصدق بود و وقتی در کشور مصر عکس او را روی استکان و نعلبکی ها گذاشتند همه در یک روز توسط مردم خریدازی شدند و در بازار پاچه فروشها بجای متر از یک مصدق استفاده میکردند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
6
4
عجب! مصدق این کار رو کرد بدون پشتیبانی دیگران؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
10
4
حقیقت را ناقص مطرح می کنید... اگر ایت الله کاشانی تودههای مردم مومن را پای کار نمی آورد ....ملی شدنی در کار نبود.... همچنان که بعد از سر خوردن مصدق به دامن آمریکا و عدم همراهی آیت الله کاشانی .... دولت وی توسط خود امریکایی ها سرنگون شد
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
10
فقط بلید بر روح و روان و شرافت و انسانیت و آمادگی این بزرگ مرد ایرانی در این روز هزاران درود فرستاد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
4
ممنون فوق العاده زیبا و متقن بود خصوصا پراگراف آخر
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
6
مهردادخان خدیر
من یقین دارم که شما نیک میدانید که ما با توجه به کشور چهار فصل و معادن فراوان و موهبت های خدایی و جاذبه های توریستی و.... که داریم بسیار خوب میتوانیم کشورمان را بهتر از ترکیه و بدون نفت اداره کنیم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
4
بطور کلی هر امکان مفت و بی زحمت، از هر جا که بدست آید انسان، و در مقیاس بزرگ جامعه را فاسد میکند.
جنبه و فهم و مدیریت قوی و توانایی چشم بستن بر مال مفت میخواهد تا فساد اتفاق نیفتد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
2
استبداد سیاسی ربطی به نفت و ملی شدن آن ندارد. چه با نفت و چه بدون نفت ...
گرچه شاید بدون نفت ملت ما یاد می گرفتند برای بدست آوردن هر چیزی باید متناسب با آن تلاش کرد و زحمت کشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
2
اتفاقا آنها که میگویند دولتی شد درست می گویند.
چرا که مهم تصمیم گیری در مورد این ثروت است که به نفع مردم نبوده است.
علی
United States of America
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
1
سخن گفتن از مواضع محمد مصدق نسبت به مساله ملیت ها در ایران، به نوعی بیان دیدگاه های جبهه ملی در این زمینه است؛ زیرا او بود که در سال ۱۳۲۸ش، سنگ بنای تاسیس جبهه ملی ایران را نهاد. مصدق تا این لحظه، نماد و پیشوای جبهه ملی ایران به شمار می رود و پندار و کردارش راهنمای این جبهه.
اغلب افراد هسته اولیه جبهه ملی را سیاستمداران، بازاریان و روشنفکران فارس زبان تشکیل می دادند. علی بیگدلی، ترکیب جبهه ملی را در دهه سی وچهل شمسی این گونه تصویر می کند: ” در صف مقدم جبهه آنان،از احزاب چپگرای سوسیالیست تا ناسیونالیستهای افراطی و همچنین نیروهای مذهبی و سنتی دیده می شدند”. در اینجا منظور از احزاب چپگرای سوسیالیست، حزب ‘نیروی سوم’ به رهبری خلیل ملکی است.

اد
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
1
برداشت صحیحی نیست!
اولا که هیچ کشوری با خام فروشی منابع و مفت خوری مردم و مسئولین به جایی نرسیده.
ثانیا لازمه هر پیشرفتی، گذر از سختی و فشار است، هیچ کشوری یک شبه پیشرفت نکرده.
ثالثا دیر یا زود منابع تمام میشود و عبور از این بحران سخت تر و سخت تر
و آخرین نکته هم اینکه درسته ما ظرفیت و پتانسیل اجتماعی کشورهای توسعه یافته را نداریم ولی به اندازه افغانستان هم مشکلات قومی، ملیتی و ... نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
8
درود بر مردان بزرگ و فهیم و دانشمند و ملی چون مصدق

ما بدون نفت به افغانستان نزدیکت بودیم تا ترکیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
5
2
به احتمال زیاد ترکیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
5
نفت خوبه ولی هسته ای اخ و پیف هست نه؟! ...
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
3
احسنت بسیار زیبا نوشته اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
3
1
"در این دو سه سال که ترامپ پای خود را روی این شریان حیاتی گذاشت و فروش نفت در برخی روزها تنها 300 هزار بشکه در روز شد چرا نشدیم پس؟! "!!!!!!!!!!!!!
ظاهرا از دید شما رشد و پیشرفت زیر ساختهای مدیریتی و فرهنگی و اقتصادی سیستماتیک نمی خواهد و در عرض دو سه سال قابل تحقق است!!
...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
3
همه مقاله یه طرف جمله آخرت هم یه طرف..عالی بود
ناشناس
Germany
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
3
شما کارتان به شاه و مصدق چه؟ به علم الهدی و ممد خاتمی بچسبید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
4
ترکیه هم اگر ترکیه شد بخاطر وجود شخصیتی مثل اتاتورک بود که در رفع و دفع تعصبات ... بسیار کوشید. با این همه پیشرفت ترکیه قریب به یکصد سال طول کشید.
نه اینکه به زعم شما در عرض دو سه سال اتفاق بیفتد!
ما به تعبیر سید مرتضی اوینی "قبرستان نشینان عادات سخبف"یم!
ناشناس
India
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
6
1
ملی های مصدقی رزم آرا را کشتند با همکاری فداییان اسلام تا مصدق این پیرمرد را بر سر کار بیاورند
سفره نفت ارث پدر مصدق نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
5
رشد و پیشرفت در کشورها متناسب با میزان آزادیهای مدنی و اجمتاعی شان اتفاق میفتد.
ترکیه و افغانستان مثالهای درستی هستند. اولی ازاد و رو به آزادی، دومی طالبان و ارتجاع!
...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
1
توجیه نکنید. اگر شعور اقتصادی در کشور وجود داشت محل پرداخت حقوق کارمندان بیکار و احداث بیمارستان و مدرسه و فرودگاه، عوض اینکه از پول فروش نفت باشد، درامدهای غیر نفتی باید می بود.
وجود نفت، اجازه ی شکل گیری شعور اقتصادی در کشور را نداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
6
1
ای کاش رابطه مصدق وآیت الله کاشانی بهم نمی خورد وای کاش مصدق به آمریکا اعتماد نمی کرد وبه توصیه شهیدنواب صفوی توجه می کرد که می گفت:اجنبی اجنبی است،چه آمریکا چه انگلیس،روزی خواهدرسید که باتقدیم هزاران خون مجبوربه اخراج آمریکایی ها خواهیم شد.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
7
0
به نظر من که نفت رو نواب صفوی ملی کرد حالا شما تاریخ رو تحریف کن.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
2
بر خود لازم میدانم از تحلیلگران عصریران بخاطر حفظ استقلال و بیطرفی در نوشته هاشان تقریر نمایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
8
1
لطفاً دروغ نگوئید. بدون آیه الله کاشانی و گروه فدائیان اسلام و بدون آقایان رحیمیان و مکی و بقائی، هیچ گاه نهضت ملی پیروز نمی شد. حقیقت آن است که بعد از شروع شدن جریان ملی کردن صنعت نفت، نامبردگان قبلی مصدق را به خاطر این که شاهزاده بود و وجهه ای در دربار داشت، جلو انداختند تا راحت تر به هدف برسند لذا مصدق فقط و فقط یک وسیله بود نه یک لیدر.
اما حقیقت دیگر این است که نهضت ملی یک نهضت با ماهیت موازنه منفی بود ولی مصدق که آمد شروع کرد به عوض کردن ماهیت آن به موازنه مثبت.
او با این کار نهضت ملی را به شکست کشانید.
لذا مصدق عامل شکست نهضت ملی است نه عامل پیروزی.
اگر بین مصدق و نامبردگان قبلی بخواهیم یکی را عامل پیروزی بدانیم مشخص است که تا وقتی نامبردگان قبلی هستند نوبت به مصدق نمی رسد.
ناشناس
France
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
4
راستی هیچ فکر کرده‌اید که اگر به روال امروز می‌خواستند ملی شدن صنعت نفت را در مجلس شورا رسیدگی کنند باید به سال بعد موکول می‌کردند نه آن که در واپسین روز سال تصویب کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
1
عاشق اون پاراگراف آخری هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
7
1
اگر شهید نواب صفوی وفدائیان اسلام نبودند نفت هم ملی نمی‌شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
6
1
مرحوم آقاى طالقانى بر سر مزار مصدّق، بعد از انقلاب در مراسم سالگرد او در احمدآباد گفت ، اگر عمليات هاى شهید نوّاب نبود، نفت ملى نمي شد.
ناشناس
Canada
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
1
عالی بود. ممنون
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
3
ما با نفت از افغانستان هم بدتریم - بدون حکومت مرکزی افغانستان تورم سالیانش 5 درصده !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
افغانستان سیستم آمارش کجابود؟؟؟به انتخابات ریاست جمهوری اش نگاه کن رییس جمهور منتخبش چند رای دارد...بعد هم عراق وافغانستان چون خون بیگناهان زیاد دراین دو کشور ریخته شده هیچوقت روی آرامش نخواهند دید،،،این یادت باشه...میگی نه تاریخشان را بخوان..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
1
جمله آخرت درست نیست اگربه روال مجلس شما بود ۲۰دقیقه ای تصویب می شد ولی قبول کن مصدقت با نفت بیچاره مون کرد مثل مثدق جدید که بابرجام‌بر جان زد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
0
متاسفانه نخست وزیر کلمنت اتلی که بوضوح از چرچیل محبوب تر بود و بخش بزرگی از برنامه های ملیگرایانه و اجتماعی انگلیس من جمله بیمه عموم ان اچ اس را پایه ریزی کرد همواره ناشناخته باقی مانده. چرچیل خدمت خاصی به انگلیس نکرد اما بدون هیچ دلیل خاصی برای انگلیسی ها به بت بدل شده. سربازان میجنگیدند و او در پناهگاه سخنرانی میکرد. و درنهایت نام خود را بعنوان قهرمان جنگ جا زد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
1
بالاخره حرف راست زدی
غلامحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
3
سلام آقای خدیر ممنون از مقاله پربارتان خیلی آموزنده و بجا بود فرارسیدن سال نو رابه اعضای فرهیخته عصر ایران تبریک عرض میکنم و از مطالب شیوای عصر ایران بهره می برم البته آقای خدیر از گوشه و کنایه هم بخصوص آخر متن خوب بهره برده هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
1
نفت در عمل ملی نشد بلکه دولتی شد. تفاوت این دو از زمین تا آسمان است
رضا
Turkey
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
0
...
این بحث به این سادگی ها که شما مطرح کردید، نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
4
0
خدا خیرش بده چنین کاری کرد ولی انصاف داشته باشیم اگه این کار رو نمی کرد بعد از انقلاب این کار انجام انجام می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
2
0
ترکیه هم شد الگو آخه ؟!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
5
0
هخامنشی ساسانیان از ایران بوده پس ما افغانستان نمی شدیم بلکه ژاپن میشدیم ...
سیدعلی زبرجد
France
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
2
با سلام . ضمن تبریک به نویسنده این مقاله، مطمئن هستم تنها راه نجات کشور از فقر و عقب ماندگی، توجه جدی به محتوای ارزنده این متن است که از دل آن میتوان برنامه راهبردی سیاسی اجتماعی لازم برای پیشرفت و توسعه کشور را تدوین کرد.
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
2
سلام و درود خداوند بر مهرداد خان خدیر عزیز
دمت گرم و سرت خوش باد که ۲۹ اسفند را هم بهنا ای کردی برای روشنگری.
سال پیش رو را خدمت با سعادتت تبریک و تهنیت عرض نموده از خداوند سلامتی ، طول عمر باعزت برایت مسئلت دارم.
سبز باشی و بر افراشته قامت.
M
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
2
واقعا خدا آقای مصدق را بیامرزد که باعث شد از این طریق کشورمان رشد داشته باشد وگرنه اگر قرار بود مثل الآن همچین چیزی رو ملی کنند اول باید از ده تا فیلتر رد می کردند ...
ممنون از این توضیحات شما آقای خدیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
4
1
اگر عرضه داشت علیهش کودتا نمیشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
3
صد سال زیرساخت‌های کشور ما دانشگاهها ی ما و غیره از یک استان تامین می‌شود و هنوز این نواحی نفتی اهواز امیدیه شادگان مسجد سلیمان زیرساخت درستی ندارند. خوب شاید باید گفت نفت خوب بود البته نه برای همه
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
1
3
مطمئنا افغانستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
7
1
ملی گراها همشون جیره خوار غرب بوده اند مصدق هم یکی از این بی هویت هتست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
0
افغانستان نفت نداره یا جنگ داره؟
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
1
3
اگر نفت نمیداشتیم ... قطعا افغانستان فعلی میشدیم
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
2
قدردانستن پیشینیان، چراغی است که هم اطمینان از حرکت را فراهم می کند و هم ارزش قدر دانستن را فراهم می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
2
اگر سفره بوده پس بالاخره باید روزی از آن بر میخاستیم...
...تا تهش لیسیدیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
4
نفت سوخت موتور استبداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
1
مرسی که یهو کامنتا رو منتشر کردین. فک کنم خود اقای خدیر منتشر کرده چون خیلی فنی و دقیق یه تکه هایی را برداشته و سه نقطه گذاشته تا قابل انتشار باشه. البته پیام خود من جمله اخرش واقعن قابل انتشار نبود. اما همین که منتشر شده هم منظورم رو می رسونه. عیدتون مبارک. دست تون درد نکنه. مطلبای آقای خدیر جوری یه که اگه هم با همش موافق نباشیم اما تلنگر می زنه و این همه پیام تایید همین ادعای منه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
2
عجیبی خدیر جان. گاهی ساده ترین موضوعات رو خیلی پیچیده می نویسی و کاهی پیچیده ترین موضوعات رو ساده میکنی. این نوشته دومیه. خیلی روشن میگین بابا اگه نفت نداشتیم این زیرساختا رو نداشتیم. چون با این پولای معمولی نمی شه فرودگاه و ورزشگاه ساخت. واقعن راست میگین. دوستی داشتم اومده بود ایران. بردمش شمال. میدونین از چی تعجب کرد؟ از این همه گارد ریل و این همه جاده های آسفالته و این همه سنگ رو نمای ساختمونا. گفت یعنی این کشور پول داره.این پول از کجا میاد؟؟ از نفت و گاز. حالا که خدا داده بگیم بلاست؟؟
yashar
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
4
دولتمردان ایران عرضه نداشتند. مطمئنا افغانستان می شدیم.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
6
آقای خدیر الحق و الانصاف که قلم توانایی دارید،از مقالات زیبای شما لذت می برم.
تصاویری از حملات هوایی اسرائیل به یمن (فیلم) در باب حقوق بومی ها امام جمعه کرج : باید بررسی شود چه کسانی دنبال این هستند که فضای مجازی بدون کنترل در اختیار همه قرار گیرد تصاویر دیده نشده از بیماری کبد از کبد چرب تا کبد فیبروز (فیلم) انتقاد کاظم صدیقی از فضای مجازی ؛ امروز اسلحه دشمن با وجود شبکه های مجازی، جنگ نرم است تلاوت فوق العاده‌ای از مصطفی غلوش در ایران: سوره الرحمن (فیلم) وزارت بهداشت : مازوت سوزی سلامت مردم را تهدید می کند گفتند فیلمت را بدون حجاب بساز تا از جشنواره برلین جایزه بگیری (فیلم) محمد الجولانی زیر کت و شلوارش سلاح پنهان می‌کند (فیلم) اسحاق جهانگیری : روزهای سختی در پیش است، راهی جز مذاکره نداریم/ من هم مثل مردم، نگرانم امام جمعه بجنورد: باید از حوادث سوریه درس دشمن شناسی گرفت  پاسخ رئيس جمهوری پاناما به ترامپ: کانال، پانامایی باقی می ماند/ هیچ مذاکره‌ای در کار نیست / تجمع مقابل سفارت آمریکا : ترامپ حیوان از کانال دور شو اختلال واتس اپ بر طرف شد؟ ۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد