۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۰۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۱۵-۰۶-۱۴۰۰
کد ۸۰۱۷۷۰
انتشار: ۲۳:۲۵ - ۱۵-۰۶-۱۴۰۰

فهیم دشتی؛ در سوگ روایت‌گر پنج‌شیر/ بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران

خبرنگار هفته نامه «کابل» که دوشادوش فرمانده در صحنه‌ها حاضر بود و از جمله در همان مصاحبه که به ترور احمد شاه مسعود انجامید دیروز کشته شد

عصر ایران- در پی شهادت فهیم دشتی روزنامه‌نگار سرشناس افغان در پنج‌شیر، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران این بیانیه را صادر کرد:

فهیم دشتی

  فهیم دشتی روزنامه‌نگار مردمی، محبوب و سرشناس افغانستان و سخن‌گوی نیروی مقاومت پنج‌شیر روز یکشنبه ۱۴ شهریور به شهادت رسید.

در میان خبرهای دریافتی از تحولات و اتفاقات افغانستان که روزنامه‌نگاران ایران با دقت و حساسیت، دنبال می‌کنند، شهادت «فهیم دشتی» تلخی مضاعفی دارد چرا که او را با پیشینه روزنامه‌نگاری می شناختیم.

  خبرنگار هفته نامۀ«کابل» با مدیریت و مسؤولیت احمد شاه مسعود که پس از چندی پوشش اخبار «پنج شیر» بدو سپرده شد و دوشادوش فرمانده در صحنه‌ها حاضر بود و از جمله درست 20 سال پیش و در همان مصاحبه که به ترور احمد شاه مسعود انجامید و او مجروح و برای مداوا به تاجیکستان و فرانسه اعزام شد.

   وقتی بهبود یافت و بازگشت تمام همت خود را صرف زنده نگاه داشتن یاد احمد شاه مسعود و ادامه انتشار هفته نامه کابل کرد. همتی چنان سترگ و ستودنی که روزنامه‌نگاران افغانستان ریاست اتحادیه خود را به فهیم دشتی سپردند.

   انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سفر زنده یاد فهیم دشتی به تهران میزبان او بود و در بهار 88 جمعی از روزنامه‌نگاران ایران به هرات سفر کردند و از لطف و همکاری او بی نصیب نماندند.

   فقدان این روزنامه‌نگار فهیم و شیفته زبان فارسی و فرهنگ و ادبیات ایران نه تنها ضایعه‌ای برای جامعه رسانه‌ای و روزنامه نگاران افغانستان که اسباب اندوه عمیق روزنامه‌نگاران ایرانی است خاصه اگر خاموشی این صدا نمادی از خاموشی چراغ اندیشه در دوره‌‌ای تازه باشد و آزادی اطلاع‌رسانی در سرزمین همسایه را دیگر بار به محاق بَرَد.

   درهای بسته خانه روزنامه نگاران ایران و شیوع کرونا مجال برپایی آیینی برای فهیم دشتی را ستانده اما یاد و نام او را گرامی می‌داریم و ضمن ابراز هم‌دردی روح او را قرین روشنایی آرزو می‌کنیم چندان که روزنامه‌نگاری را پیکار با تاریکی می‌دانست.

ارسال به دوستان
درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان همدستی دلار و بورس برای شکست سرمایه‌گذاران ایرانی / مسیر طلا از ارز و بازار سرمایه جدا شد وام ازدواج در بن‌بست ! تعریف جدید صنعت پُست در جهان با نگاه لجستیک حمله اسرائیل به یک خودرو در مسیر فرودگاه دمشق ۷۰ کشته در حمله القاعده به پایتخت مالی نشست وزیران خارجه آمریکا و ۴ کشور اروپایی درباره انفجارهای لبنان مکرون خطاب به سران لبنان : به همه طرف‌های لبنانی، اول از همه حزب الله ، پیام خویشتنداری ارسال کنید / همه باید از جنگ خودداری کنند ای بی سی درباره انفجار پیجر‌های حزب الله: اسرائیل برای این نوع نفوذ دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود لبنان : پیجرها قبل از رسیدن به لبنان بمب گذاری شدند چاقوکشی خونین در هلند شرکت هواپیمایی آمریکایی پرواز‌ها به تل‌آویو را تا پایان سال متوقف کرد « وفاق ملی » یعنی انتخاب شایستگان، نه فقط یقه بسته ها