۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۱۵۹۵۳
تعداد نظرات: ۱۰۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۴-۰۹-۱۴۰۰
کد ۸۱۵۹۵۳
انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۴-۰۹-۱۴۰۰
نقدی به هجمه ها علیه تیم مذاکره کننده ایرانی

ای آن که مذاکره شعارت ... آغوش باز ملت در انتظارت

ای آن که مذاکره شعارت ... آغوش باز ملت در انتظارت
طرف ایرانی حق دارد نگران باشد که توافق سریع امروز، با تغییر دولت در آمریکا از هم بپاشد.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - درست هنگامی که دیپلمات های ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف و عباس عراقچی با اعضای 1+5 مذاکره می کردند و هنگامی که برجام به انجام رسید، عده ای در ایران، فریاد می زدند: "ای آن که مذاکره شعارت...استخر فرح در انتظارت".

اینک اما از آن داد و قال ها خبری نیست، چون هم آن زمان می دانستند و هم، الان می دانند که ایران باید مذاکره کند ولی قبل از انتخابات می ترسیدند با به سرانجام رسیدن مذاکرات، پیروزی سیاسی در داخل نصیب رقیب شود.

اینان، همان طائفه ای هستند که در دوران ظریف، برجام را در صحن علنی مجلس با فندک به آتش کشیدند و اینک برای احیای آن سر از پا نمی شناسند.

برجام
  هر چند نمی توان این تناقض ها را نادیده گرفت ولی واقعیت این است که اکنون، احیا یا مرگ برجام در سمت ایران، در دست تیم مذاکره کننده جدید است (که خوشبختانه دیدگاه اعضای تیم به تندی دلواپسان نیست و معقول ترند).

این تیم اینک به نمایندگی از ایران با طرف های مقابل گفت و گو می کند و از این رو، به همان اندازه که خنجر از پشت زدن به تیم ظریف، زننده و ناروا بود، تضعیف تیم جدید نیز رویکردی نابخردانه است.

بعد از دور اول مذاکرات احیای برجام، در داخل کشور شاهد هجمه ای پردامنه علیه سمت مذاکره کنندگان ایرانی بودیم. علت نیز آن بود که این دور از گفت و گو نتیجه ای نداشته است. من نیز مانند شما در جریان جزئیات آنچه در وین گذشته نیستم ولی عقل سلیم ایجاب می کند که بپذیریم در موضوع جدی و مهمی چون برجام که یک سمت آن فعالیت های هسته ای است و سوی دیگرش تحریم ها، الزاما در یک جلسه نمی توان به جمع بندی رسید.

خود برجام هم بعد از 20 ماه مذاکره به دست آمد و این گونه نبود که ظریف و تیمش با یک سفر کاری، به توافق رسیده باشند. البته که در شرایط کنونی نمی توان 20 ماه منتظر ماند ولی انتظار توافق مایکروفری هم چندان معقول نیست.


برجام
متاسفانه گروهی در داخل، چنان موضع می گیرند که گویا حامی طرف های غربی هستند و مثلا ارائه بسته پیشنهادی از طرف ایران را مورد تمسخر قرار می دهند؛ گو این که انتطار داشتند هیات ایرانی نه برای گفت و گو و بده بستان که برای قبول آنچه 4+1 می خواهند به وین رفته باشد!

مثلاً می گویند چرا طرف ایرانی پیشنهادی داده که مطلوب غربی ها نبوده است؟ خب معلوم است که در هر مذاکره ای طرف های درگیر، پیشنهادات حداکثری می کنند تا بتوانند بر سر آن مذاکره کنند و امتیار بگیرند. در یک خرید ساده هم وقتی فروشنده بالاترین قیمت را مطرح می کند و خریدار قیمتی بسیار پایین را پیشنهاد می دهد، معنایش این نیست که آن دو قصد معامله ندارند بلکه اتفاقاً بدین معناست که می خواهند معامله ای پرسود برای خود رقم برنند و بسته به شرایط و قدرت چانه زنی در عددی میانه به هم برسند.

در اینجا هم می توان تصور کرد که طرف های غربی گفته باشند ایران تمام فعالیت های هسته ای اش را فوراً متوقف کند تا تحریم ها گام به گام لغو شود و ایران هم خواستار لغو آنی تحریم ها و کاهش گام به گام برخی فعالیت های هسته ای شده باشد. بدیهی است که در بدایت امر، هیچ کدام از طرفین، پیشنهاد مقابل را نخواهد پذیرفت و کار به دوره های بعدی می کشد.


برجام
این مساله از آن جهت در دور جدید مذاکرات اهمیت مضاعف می یابد که تجربه توافق پیشین در دسترس است و طرف ایرانی حق دارد نگران باشد که توافق سریع امروز، با تغییر دولت در آمریکا از هم بپاشد و لذا باید تضمینات قوی تری برای جلوگیری از تکرار گذشته، دیده شود. بدیهی است که توافق بر سر این تضمین ها بسیار سخت خواهد بود، هر چند که ممکن و میسر است.

اگر ایران را دوست داریم و نگران آنیم که تحریم ها، بیش از پیش به نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم منجر شود، باید از تیم مذاکره کننده ایرانی حمایت کنیم و از آنها بخواهیم به توافقی جدی و بلند مدت و قابل اعتنا دست یابند؛ باید رویکردهای جناحی و تلافی جویانه را کنار گذاشت و به جای تهدید و تحقیر مذاکره کنندگان ایرانی، بدون ماندن در بند وزن و قافیه، خطاب به ایشان گفت: "ای آن که مذاکره شعارت...آغوش باز ملت در انتظارت".

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۷
در انتظار بررسی: ۲۳۴
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
62
356
ممنون از تحلیل منصفانه تان. امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسه و اقتصاد مملکت نفسی بکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اصلاح طلبان در هر حات به نفع کشور تصمیم می گیرند. این اصولگرایان بودند که بخاطر منافع جناحی در راه موفقیت برجام سنگ اندازی کردند!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
یه موقعی عیب از بیرون است باید پیشگیری است گاهی عیب از درون است باید درمان کرد حالا عیب از بیرون و درون است ما که دوران جنگ و تحریم یادمان است وضع اینجوری نبود انقلابی که متعلق همه ایرانیان بود و برایش جان می‌دادند یه عده مدعی ارث بردنش هستند و می‌برند می‌دوزند و نظر کسی برایشان مهم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
215
57
اصل مذاکره بار مثبت یا منفی نداره. مذاکره داریم تا مذاکره. بهترین دیپلمات منظومه‌ی شمسی که درباره‌ی جلیلی می‌گفت ادای شجاعت درمیاره صدبار بدتر از جلیلی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
روزی که احمدی نژاد قطعنامه ها را کاغذ پاره ای میدانست ، کاش فکر امروزش را هم می کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
هزاران آفرین
saeid
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
33
199
تشکر از تحلیل درست شما. نکته اصلی بهر حال در نگاه خردمندان کیفیت و نتیجه مثبت مذاکره برای کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
از کوزه همان برون تراود که در اوست.از علی باقری کنی انتظار مسالمت داشتن بی جاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مگه طرف های مقابل رفتاری مسالمت آمیز داشتن که انتظار مسالمت دارید؟ چطور انتظار دارید با کسانی که شخصیت های ما را ترور میکنند و دارو و غذا را تحریم میکنند رفتار مسالمت آمیز داشته باشیم. البته اگر منظورتون مسالمت هست نه تسلیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
323
69
متن پیش نویس برجام از قبل در اندیشکده بحران تهیه شده بود و حتی روی سایت آن اندیشکده از چندماه قبل موجود بود.
متن این مذاکرات اما توسط ما تهیه شده است. مذاکرات اینبار بر خلاف دفعه پیش حالت انفعالی ندارد. تیم ظریف عملا ماشین امضا بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
خود آقای باقری گفته بود برجام جدیدی در کار نیست و یعنی مذاکره راجع به برجام همون که چند سال پیش انجام شد و تمام شد هست! الان فقط بحث بازگشت به برجام و لغو تحریمها هست عمو جان! فکر کردی میخوان بندهای برجام رو عوض کنن و فقط امتیاز بگیرن ؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
شعار مهم نیست نتیجه مهم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
39
111
این تحلیل فراتر از سطح تحلیل های غالب عصر ایران بود. آفرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
تحلیل های عصر ایران همیشه منطقی بوده است. ممنون. اشکال اینجاست که اصولگرایان تاب انتقاد ندارند ولی تا دلت بخواهد انتقاد یک طرفه را دوست دارند بدون اینکه به طرف مقابل فرصت دفاع و پاسخگویی بدهند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
238
68
درود بر باقري
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
153
48
حرف و مطلبی که نوشتید کاملا درست هست و نباید پشت هیچ مذاکره کننده ای رو خالی کرد اما چند نکته در مذاکرات برجام و اقای ظریف اون کسانی که پشت تیم مذاکره رو خالی کردن خود دولت مردان روحانی و حتی خود ظریف بودن با حرفاشون وقتی که پالس ضعف رو با جملاتی نظیر تحریم باید لغو بشه تا مشکل اب خوردن حل بشه یا خزانه خالی خالی است یا امریکا با یه بمب میتونه کل سیستم دفاعی ما رو نابود کنه اینا خالی کردن پشت تیم مذاکره قبلی بود که توسط خودشون انجام شد اما در مورد این شعار به تاریخ مطرح شدن این شعار اشاره کنید این شعار ربطی به ایام مذاکرات نداشت(البته من این شعار رو قبول ندارم ) اما ربطی به مذاکرات نداشت و بعد از امضاو تصویب برجام بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
28
144
بعنوان یه اصولگرا ازتون متشکرم که فراجناحی نوشتید. اون بخش اول هم تحلیل تون درسته و متاسفانه هم اصولگرایان و هم اصلاحطلبان همه چی رو جناحی می بینن. انشاءالله مذاکرات موفق بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
108
43
"ولی قبل از انتخابات می ترسیدند با به سرانجام رسیدن مذاکرات، پیروزی سیاسی در داخل نصیب رقیب شود" به نظرتون بعد از 8 سال مذاکره بی نتیجه، مستقل از هر انتخاباتی نباید تیم مذاکره کننده عوض می شد! الان مثلا بعد از مذاکره امکان توافق افزایش یافته! سال 94 یه کسی فکر می کرد بازی رو 3 بر 2 برده و 6 سال بدون نتیجه در حال شادی بعد از گل بود! منطقی باشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
تیم مذاکره بد مذاکره نکرد و امتیازهای خوبی گرفت و همین باعث شد که اعراب و اسراییل مخالف برجام باشند و در نهایت هم ترامپ خارج شد از اون! مشکل فقط عدم تضمین دولتهای مختلف سر اجرای اون هست که ربطی به تیم مذاکره کننده نداره و الان هم آمریکا گفته من تضمینی نمیدم! و گیریم هم تضمین بده! کنگره میتونه هر وقت بخواد لغو کنه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
وقتی کسی میخواد در یک محله یک خونه بخره اگر از ساکنان آن محل یارو را بترسانند بگند اینجا امنیت نداره، همسایه رعایت حال همدیگر را نمی کنند و... یارو عقب عقب میره! در برجام هم همین اتفاق افتاد بخاطر مخالفتها و سنگ اندازی های داخلی حد اقل طرف های غربی برجام اعتماد خود را بطرف ایرانی از دست دادند و شرکتهای بین المللی زمینه را برای سرمایه گذاری و همکاری با ایران مناسب ندیدند و صحنه را خالی کردند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
عادی ترین مردم ایران هم می دونن که اصالت یه مذاکره به تضمین اجرای اون توسط طرفین هست همان چیزی که تیم مذاکره قبلی در نظر نداشت! ضمنا اگر مشکل ترامپ و کشورهای منطقه بود عدم بازگشت بایدن به توافق بعد از یکسال و تضمین آقای کری در اوایل برجام رو چطور تحلیل می کنید! مجدد می گم منطقی باشیم
کلاه قرمزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
اصالت مذاکره به اجرای اون نیست صرفا یه توافقه که تا وقتی هر دوطرف به نفعشون باشه پاش وا میستن وگرنه خارج میشن اینکه دنبال تضمین از یک توافق باشیم خیال خام است حتی به معاهده هم نمی شه دل خوش کرد همون رو هم آمریکایی ها میتونن بشکنن، تضمین فقط در حالتی اتفاق میفته که ایران منافع آمریکا رو به منافع خودش گره بزنه مثل سرمایه گذاری یا حال هر چی، در این صورت حتی ترامپ نامی هم نمیتونه ازش خارج بشه چون منافع خودش در خطر میفته در این حالت میشه به طور ضمنی به تضمین امیدوار بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
14
52
احسنت برشما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
45
124
متاسفانه دولت فعلی برنامه ای برای مذاکرات برجام ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
برنامه نه! چاره ای جز مذاکر برای ایران نمانده است! لغو تحریمها به صورتی که ایران میخواهد شعاری بیش نیست و مصرف داخلی دارد! این مذاکرات برسی جهت توافق در مورد نحوه و زمان لغو برخی تحریم ها و اقدامات ایران در زمینه مسائل هسته ای است!
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
143
48
حاجی !!
ما قبلا مذاکره کردیم و به عددی میانه هم رسیده بودیم
چیزهایی که باید میدادیم رو قبلا دادیم و هیچی نگرفتیم
الان باید بگیریم نه اینکه شما بگو باید به عدد میانه برسیم
حواست کجاست یا شاید می خوایی قاماس قاماس همه چی رو بدیم بره
دوست شما ترامپ زد زیر میز
الان آمریکا با گستاخی تمام حتی حاضر نیست قبول مسئولیت کنه
یکم وطن پرست باش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
نقش همدستان ترامپ در داخل کشور را هیچ وقت فراموش نکن!
نا‌شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
منم می خوام مثل تو وطن پرست باشم اما حقوقم میگه اینجوری نمیشه تو بقیه هزینه های این مدل وطن دوستی ات را از کجا میگیری؟
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
حاجی حق نداری کسی رو به وطن فروشی متهم کنی قول میدم همین الان اگر جنگ بشه خیل عظیم مردم عادی بدون هیچ ادعایی میرن جنگ و خیل عظیم مسولین پرادعا میمون تو خونه هاشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
درست می فرمایید
ولی اگر همان موقع سنگ اندازی نبود با امتیاز بیشتری از وین بر می گشتیم
امید که در این مذاکره نیز پیروز میدان شویم
ان شالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
32
23
برای اولین بار آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
22
41
عالی و منصفانه و دقیق
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
12
101
چه توافق بشه یا نشه ، تاثیری در بدبختی مردم ایران نداره.
در زمان احمدی نژاد وهمینطور اوایل روحانی صدها میلیارد دلار به ایران داده شد آیا احدی از مردم ایران احساس گشایش اقتصادی کردند؟
پاسخ ها
رهگذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دقیقاً،فرقی بحال مردم نمیکنه و قطعاً گشایشی هم در کار نخواهد بود البته در صورت حتی توافقی برد برد،زیرا اگر هم پولهای بلوکه شده آزاد بشن صرف سایتهای هسته ای میشه و مشکلات دولت،از طرفی هم با کارشکنی اسراییل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عملاً انجام توافق کاری بس مشکل هستش،ازطرفی دیگر مشکل آمریکا با نظام جمهوری اسلامی برمیگرده به قضیه گروگانگیری در سال ۵۷واشغال سفارت که کینه ای شتری شده برای آمریکایی ها ، من که چشمم آب نمیخوره
تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
11
71
چقدر خوش خیالید.. منتظر باشید تا صبح دولتتان بدمد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
29
24
شما هم نباید شعار چندتا تند رو رو به پای کل جناح مقابل بنویسید. در اویل مذاکرات انقلابیونی که سرشون به تنشون می ارزید (نه تند روها) حمایت لازم رو از تیم دکتر ظریف انجام دادن. اختلافات از جایی شروع شد که ترامپ از برجام خارج شد و انتقادات متوجه نوع قراداد، نبود تضمیتن و نوع اجرای محدودیت های میدانی متوجه تیم مذاکره کننده در دولت قبل شد نه اصل مذاکره.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
12
45
واقعا برای ما فرقی نمیکنه کی بره توافق کنه. چه ظریف چه باقری هر کی توافق کرد دمش گرم و خدا خیرش بده که ملتی رو نجات داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
13
52
جناب محمدی عزیز، نوشته شما، نسبت به متون دیگر، انصافا با لحن بی طرفانه ای نوشته شده است. تا اینجا قبول. آنچه ذهن مرا، بعنوان یکی از یک نفر از مردم ایران بخود مشغول کرده اصولا انگیزه یا برنامه آقایان حاضر در این هیئت پرتعداد است. یکوقت شما برای مذاکره می روید و هدف شما مبادله امتیازات برای آسایش مردم تان، منافع ملی کشورتان ، کم کردن از سختی و رنجی است که این مردم چند دهد است که دارند تحمل می کنند و از این قبیل. یکوقت است که می رود برای اینکه فقط حقانیت خودتان را به رخ همه، از جمله مردم ایران بکشید. "دیدید گفتیم برجام بد است"،"این ها زور می گویند و فقط حرف زور می فهمند" و از این قبیل. اگر برجام با همان کیفیت اول ادامه یابد ، برای ما ضرر دارد؟ با فرض اینکه امریکائی ها به تعهدات شان وفادار نیستند (ما تجربه اش را داریم) بهتر است ما همان برجام را از الان که سال دوم بایدن است و تا رئیس جمهور بعدی امریکا هنوز سه سال مانده ، جاری کنیم و از منافعش بهره ببریم، مردم بیچاره مان نفس بکشند، یا بگذاریم تا سال آخر بایدن، تا درسی به امریکا داده باشیم؟ آدمی که از طرف کشوری با شرایط فعلی ما در این مذاکرات شرکت می کند، نباید با شعار و کله پر باد و بقصد یاد دادن عدالت وارد مذاکره شود، باید در هر لحظه بفکر مردمش باشد، اینگونه است که بفکر خداوند نیز خواهد بود و خداوند نیز به او کمک خواهد کرد.
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
یعنی فکر میکنی در دولت بایدن نفعی از برجام به ایران میرسد؟ دوست عزیز بزرگترین تحریم ایران بعد از برجام توسط اوباما انجام شد تحریم ایسا و داماتو اینکه فکر میکنید ترامپ زد زیر برجام اشتباه است ترامپ فقط اینقدر احمق بود که رسما از برجام خارج شد درحالی که اوباما و دموکرات ها با پنبه سر ایران رو بریدن یعنی هم علنا ایران رو تحریم میکردن هم از برجام خارج نمیشدن هم همواره ما رو با مکانیزم ماشه تهدید میکردن و میگفتن باید در مورد مسائل دیگر هم ایران مذاکره کنه پس یه جورایی ترامپ بازی امریکایی ها رو بهم ریخت (این جمله من نیست خود دموکرات ها گفتن ما هم اجازه لغو تحریم نمیدادیم اما ترامپ اشتباه کرد که خارج شد)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
از کدوم گشایش برجام داری حرف میزنی؟ وعده نسیه بود همه ش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
65
معیار حق و باطل ، قمیت دلار است ،
دلار 30 هزار تومانی باطل است و دلار 3 هزار تومانی حق ،
در ضمن هر مخاطب عامی هم می داند که امریکا تحریم ها را لغو نمی کند ،
همانطور که ما از موشک هایمان دست نمی کشیم ،
وزارت امور خزانه داری امریکا به عنوان قدرت مند ترین نهاد در جهان ،
اراده کرده است که ایران را تحت فشار قرار دهد و هیچ نیرویی نیز نمی تواند با آن مقابله کند،
همانطور که شرکت های چینی و روسی را هم تحریم می کند و کاری از دست کسی بر نمی آید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
از نگاه تو حتی خود خدا هم از وزارت امور خزانه داری امریکا حساب میبره
صادق
Moldova (Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
65
25
آقای جعفر محمدی همین آقای ذوالنور که عکس اش رو بالای مطلب تون گذاشتید صریحا صحبت کرد و گفت ما با اصل مذاکره مخالف نیستیم بلکه با مذاکره با ذلت و مرعوبانه مخالف هستیم . لطفا پالس اشتباهی به ملت ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مشکل در دید شماست! شما میگید اگر ما میگیم ذلت بار هست یعنی ذلت بار هست!
از دید دوستان باید یک ماشین رو مجانی خرید و اگر پول برای ماشین بدید مذاکره شما برای خرید ماشین ذلت بار بوده!
عزیز اصلا مذاکره ظریف ذلت بار و توافق اون بدترین توافق! پاره کنید بریزید دور این برجام رو و با عزت بشینید مذاکره کنید! چیز زیادی از دست نمیدید! برمیگردیم ذیل بند هفت منشور سازمان ملل که قبلا بودیم. نگران بندهای برجام نباشید که بهش ایراد میگیرید ما برای شفافیت مالی اصلا اقدام نکردیم که الان بگیم نگرانیم مراودات ما لو میره و برجام اشکال ایجاد کنه!
سروش بخشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
19
با تشکر از همه عوامل خبرگزاری عصر ایران، واقعا عالی بود، استفاده کردم، حدود دو سال است مقاله های عصر ایران را می خوانم، خیلی پر محتوا است و در تحلیل مسائل کشور به بنده کمک فراوانی کرده است، خدا قوت به همگی شما عزیزان،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
50
23
نویسنده:
"اینان، همان طائفه ای هستند که در دوران ظریف، برجام را در صحن علنی مجلس با فندک به آتش کشیدند و اینک برای احیای آن سر از پا نمی شناسند."

به خاطر دروغ گفته شده ، در حق آن طائفه و هم در حق برخی خوانندگان کم مطالعه و هم در حق خودتان ظلم کرده اید! آتش زدن برجام با فندک در مجلس به خاطر مذاکره و نتیجه آن در سال ۹۴ نبود؛ بلکه پس از خروج ترامپ از آن و تهدید به پاره کردن برجام در سال ۹۷ بوده است.

ای آن که اصلاح طلبی شعارت
آید اطلاعات دروغ به چه کارت؟

از طرف یک دلواپس که روزی می ترسید ظریف و تیمش برجام را ناخوانده امضا کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
36
68
دیپلماسی کل این دولت به اندازه دیپلماسی سر انگشت ظریف هم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
چون زبان دنیا را می‌فهمید. یه مشکل کوچولو بود و آن اینکه دنیا زبان ایشان را نمی‌فهمید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
49
فقط مردم را بیکارو فقیرو بیچاره کردن با این برجام شون خودشون سیرن خبر از ملت گرسنه ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دوست عزیز
یک مرحله برو عقب
و ببین مسبب برجام کی بود؟
اگر احمدی نژاد قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را کاعذ پاره نمیدانست ، چه لزومی به برجام می بود.
نوید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
12
30
این متن سطحی از شما بعید بود. بیست سال است که داریم مذاکره هسته ای می کنیم و تا الان باید برای شما روشن شده باشد که این مذاکرات برای هر دو طرف فقط و فقط جنبه خریدن زمان دارد و قرار نیست هیچ وقت به نتیجه برسد چون نفع دو طرف هم در همین است یکی برای اینکه بازی سیاسی خود را ادامه دهد و ناکارآمدی هایش را به مذاکره و یا مقاومت پنهان کند و دیگری برای اینکه با فرسایش تدریجی ایران و گذر از نسل اول انقلابیون ایران را به تدریج متلاشی کند. پس مطمین باشید هر دو طرف هیچ وقت این اهرم را از دست نمی دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
17
75
بقول ظریف، روسیه خودش یکی از دلایل همین آتیش زده ها و همین شهارهاست. آخه دومین کشور بلحاظ شناخت خوب از ایرانه.

مرگ بر روسیه کثیف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
14
52
خدا لعنت کند آنان که دو پهلو حرف میزدند انانیکه در یکی از نهاد های این کشور پرچم وبرجام را آتش زدند و انانیکه کفن پوش علیه فرزندان این مملکت شعار میدادند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
13
15
این تحلیل بسیار منطقی یک افق بسیار روشن را برای ایران عزیز نوید میدهد. عقلای جناح های مختلف که شاید تا همین یکی دو سال پیش هم به ندرت نشانه هایی از همگرایی در آنها دیده میشد به یک نقطه منطقی و قابل توجیه، فراتر از منافع حزبی، مینگرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
5
36
ایشالا بگذارید نظر بنده منتشر بشود
چیزی که در ایران من دیدم منافع جناحی رو به منافع کشور ترجیح دادن و عدم شناخت دنیا و تحولات آن بوده است.
نگران ایرانم چون این افراد که فقط جناحی و فردی فکر میکنند و شناخت کمی از دنیا دارند لازم به پیروی از نظر مردم هم نیستند و مردم را هر روز فقیر تر میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
13
46
اگر این شیوه حمایت از مذاکره کنندگان برجام در دوره روحانی توسط اصولگرایان انجام میگرفت الان خیلی از مشکلات را در کشور نداشتیم! ولی بجای آن بصورت نمادین برجام را در مجلس آتش زدند!
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
انصاف رو رعایت کنید اون حرکت نمادین اتش زدن برجام برای وقتی بود که ترامپ رسما گفت ما از برجام خارج شدیم و برجام رو پاره کردیم و ربطی به زمان تصویب برجام و ... نداشت و کار خیلی هم درستی بود و کاش در عمل هم وقتی امریکا از برجام خارج میشد ما یه حرکتی میکردیم مثل الان که به خاطر تولید سوخت شصت درصد دوباره مجبور به مذاکره شدن و اگر این مقابله رو ما همون زمان بعد از خروج امریکا از برجام انجام داده بودیم اینقدر امریکایی ها پر رو و طلبکار نمیشدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
26
سند هایی که ایران تدوین کرده منطقی نیست.شش دور مذاکره شده یعنی چه تازه سند می دید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
44
18
عصر ایران یا نفهمید یا خودتون رو زدید به نفهمی،در دولت قبل بعد از از دست دادن هسته در قبال هیچ بیم از دست دادن توان موشکی هم بود ولی در این دولت آن بیم تقریبا مرتفع شده این را بفهمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
داداش!
با سند مدرک و علمی حرف بزنیم بهتره!
ما الان داریم با توجه به برجام IR8 رو توسعه دادیم و شروع به بهره برداری از IR6 کردیم! اینا دستاورد هسته ای نیست؟
کلبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
14
15
بهترین و منطقی ترین تحلیلی بود که تا به حال شنیدم .
ناشناس
Norway
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
13
19
باید اینظوری تضمین بگیرند که اگر باز دیگه آمریکا از برجام خارج بشه ایران میتونه بدون فشار و کاملا قانونی از NPT خارج بشه و عنی سازی رو تا هر اندازه که صلاح بدونه انجام بده. اونوقت کنگره یا دولت بعدی آمریکا جرات خارج شدن ار برجام رو نخواهد داشت
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
این نکته ای که شما دوست عزیز بیان کردید یکی از بهترین راهکارهاست برای تضمین اجرای برجام چون باعث میشه طرف مقابل منافعش در اجرای کامل برجام باشه باید قید بشه خروج از برجام و عدم اجرای آن یعنی دست یابی ایران به صلح هسته ای مشروعیت داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
8
19
متاسفانه هیچ امیدی به مذاکرات این دولت نیست و باید منتظر گرانی های بیشتر برای مردم بیچاره باشیم .خودشان در رفاه کامل هستن و از شکم گرسنه خبری ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
9
برای اینکه اهل عقل و انصاف هستید، خواننده سایت شما هستم. ممنون که به شعور مخاطب احترام می گذارید و سعی می کنید حرف حق رو بزنید
علی سهرابی
Netherlands
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
7
27
مذاکره کنید مصالحه کنید.
چرا با همه دنیا سر جنگ داریم
کمر ملت زیر فشار و تورم روزانه شکست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
9
از دیدگاه منطقی و منصفانه شما سپاسگزارم
عضو علمی دانشگاه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
9
با مطالب منطقی مطرح شده دراین مقاله موافقم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
28
لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
15
ازابتدا نباید دامی گسترده می شدکه در ان گرفتار می شدیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
20
من پیر مرد بازنشسته که از این شرایط سخت و دشوار
خسته شدم ،دست بوس کسانی هستم که کشور را از
این گرداب و مردم را از این بدبختی و سیه روزی نجات
دهد.
با مرد
آن روز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
9
مذاکره فی نفسه نه بد است و نه خوب!
هدف از مذاکره، مذاکره با که و چگونه، نتیجه مذاکره،...
خیلی فهم مطلب سخت نیست برای کسی که غرض و مرض سیاسی و حزبی و...نداشته باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
16
آدم گرسنه دین ایمان نمی شناسد قابل توجه به مسئولان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
10
ای خدا پدر ومادرت رو بیامرزه بلاخرهدو کلمه حرف درست شنیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
3
14
زمانهای قبل که استخر فرح نبوده امیر کبیرها را میبردن حمام فین تا از خجالتش ن در بیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
8
من سیاست را نمی دانم اگر میشود بابا جون بجای اینکه این آقایون با خدمه حشمه برند اون پنج نفر بیایند ایران که بهانه ای نباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
15
هرآنکه مذاکره شعارته مردم بیچاره گرسنه ایران درانتظارته
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
7
23
روحانی ماراحلال کن تاپایان سال باچراغ وذره بین دنبالت خواهیم گشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
3
9
تیم‌مذاکره‌کننده‌دولت‌فعلی‌یادولت‌قبل‌.فرقی‌‌باهم‌ندارن.تضمین‌خواستن‌کاملا‌اصولی‌ومنطقی‌هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
3
14
از همان اول اصول گرایان نمی خواستند که مذاکره با آمریکا به دست اصلاح طلبان انجام شود و خیلی سنگ اندازی کردند و این وسط مردم تاوان باید پس بدهند
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
28
بازگشت غرور آفرین این هیات بلندپایه و دوستان به وطن را تبریک میگیم راستی کشورای اروپایی که واکسن برکت رو تایید نکردن این بزرگوارا کدوم واکسنو زده بودن که اتریش اجازه ورود بهشون داد؟؟!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
10
جز درخواب قرار‌نیست آسایش ببنیم
مردم باید با چکنم چکنم بمیریم

درد اصول گرایی واصلاح طلبی بگیریم
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
23
2
البته که فرق میکنه که چه کسی مذاکره کنه و مسلما نتیجه و خروجی مذاکره‌ها و توافق ها با هم تفاوت های زیادی خواهد داشت،

مذاکره توسط کسانی که تربیت شده‌ی دانشگاههای آمریکا و البته دلداده‌ی به غرب بوده و هستند و همیشه نگاه مثبت و خوشبینانه‌ای نسبت به غرب داشته و دارند مشخصا خروجیش متفاوت از مذاکره‌ی کسانیست که به جای خوشبینی منافع ملت در بلند مدت براشون مهمه و واداده هم نیستند
لذا مغالطه نفرمایید، کسی با اصل مذاکره مخالف نبود، بلکه با توجه به بارها و بارها مذاکرات طیف اصلاح طلب با آمریکا و غرب از مذاکره‌ی بهزاد نبوی در الجزایر تا ظریف در برجام که خروجی‌ای برای کشور نداشت این بدبینی وجود داشته و دارد
ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
21
سلام.سوالی داشتم ایرانیان و هموطنان عزیز لطفا جواب دهید.خواهش میکنم.
وقتی میگم نان و برنج و گوشت و مرغ و روغن و لبنیات و میوه و لباس و کالا
وماشین گرونه آیا حرف سیاسی میزنم.وقتی میگم دولت از دلال و دلال پروری
حمایت میکند حرف سیاسی میزنم.وقتی در ادبیات ما هست با دوستان مروت با
دشمنان مدارا حرف سیاسی میزنم.بابا والله ما هم مسلمان هستیم نماز و روزه
میگیریم کار خلاف نمیکنیم چه فرقی بین ما و مثلا قطر هست دین آنها با ما فرق
دارد.چرا چرا چرا .فقر و بدبختی و اختلاس و اختلاف طبقاتی شده شعار کشور
ما.لطفا در این زمینه راهنمایی کنید.ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
5
11
این شعارها که سر هم بندی میکنه کدوم ملت اغوشش بازه برای این تیم مذاکره کننده که الفبای دیپلماسی نداره واز خود چیزی برای تحلیل درست وکوبنده که چهار نفر ادم معقول تایید کننده اش باشند این تیم حرفی برای گفتن ندارد انشا خوب بلد است انهم کسی و کسانی شب قبلش براشون بنویسن واز رو بخونند با غلط املایی ونمره تجدید تا دوره بعد
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
25
6
تیم قبلی که مذاکره میکرد آدم میترسید دوباره چه جوری قراره گول بخورند اما خدا را شکر آن مرد ساده لوح دیگه رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
7
11
برادرم.
1.باقری نمایش مذاکره انجام میدهد.
2.نویسنده محترم،جریان حاکم در داخل از چنان اقتداری برخورداره که نیاز به پیروزی در مذاکرات ندارد.مگر اینها رقیبی دارند؟
3.یه.... با یه ... هرگز توافق نخواهد کرد.
4.تا تهاتر هست،زندگی باید کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
8
13
ما نه برجام بلکه به هیچ مذاکره ای نیاز نداریم،برای رشد اقتصادی و فراهم ساختن معیشت یکسان مردم،باید اصلاح رو از داخل کشور شروع کنیم از حقوق های نجومی گرفته تا اختلاس های روز و شب علنی،کنار گذاشتن اشخاص غیر متخصص از پست های مختلف،به کار گیری نیروی جوان بجای افرادی که ۳۲ ساله که خدمت میکند در تمام اداره ها گزینه آخرو داریم متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
8
ای آن که مذاکره شعارت...آغوش باز ملت در انتظارت"
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
18
آقای محمدی ، شما میدونید انرژی هسته ای و اورانیوم 60 درصد و 90 درصد کلا چه جایگاهی در صنعت و اقتصاد ما خواهد داشت که 20 ساله داریم هزینه سنگینی براش میدیم ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
15
شعار مهم نیست نتیجه مهم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
19
چرا همه پرسی نمیکنن؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
16
3
آقیان یه جوری نظر میدن کهانگار آمریکارو نمیشناسن یاتاحالا ضربه شو نخودن اون رژیم زورگو هرجا ببینه چیزی به نفعشنیس یاخارج میشه یا وتو اصلا یه خورده به خودتون زحمت بدین وراطراف وتو صحبت کنید تاحلا چنتا قطع نامه رو که برضرر اسراعییل همینا وتو کردن ۰ازخواب بیدارشین بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
6
15
آقا کدوم تحریم کدوم مذاکره ما باید همیشه منتظر بمانیم و صدامون در نیاد. که اگه از بدبختی مردم بگیم میشیم عامل بیگانه.... مگه ژاپن با ما چه فرقی داره مگه همه چیز تو جنگ و لج بازیه بسه ملت و دیوانه کردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
14
حالا مذاکرت بماند .....فندک رو کجا اوردن؟؟؟؟؟؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
20
5
اقای نویسنده سلام! اونموقع نگرانی ملت بعلت این بود که اون تیم مذاکره کننده تمام امیدشون غرب بود و کشور رو به نوعی رها کرده بودن ولی این تیم تمام امیدشون تلاش در داخل کشوره ویک درصد هم به مذاکرات امید دارن. البته خودتم خوب اینو میفهمی ولی سعی در فریب اذهان عمومی داری با جملات به ظاهر عقلانی و منطقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
6
10
ای قلندر های سرتراشیده ایرانی مذاکره کنید تا سرمایه مملکت صرف مذاکره شود ومردم خوشحال شوند که چندتا قلندر دارند.مردم اگر گرسنه بخوابند پول کت و شلوار لاکچری شما را فراهم میکنند.وقتی آنقدر ما نادانیم ونمیدانیم مذاکره با طرف زیاده خواه فایده ای ندارد وهی اصرار می کنیم چاره چیست؟سر میز مذاکره چندتا خودرو ببرید وبفروشید.چندتا بیسکویت وپفک وچیپس ببرید وبفروشید خرج سفرتون در می آید.لیف و جوراب هم ببرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
17
بابا همه مشکل با امریکا است.یک رابطه جزعی درحد کنسول گری دوکشور پنجاه درصد نظرات خسمانه دشمن خنثی میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
21
خدا نگذره از اونایی که سنگ اندازی کردن در مقابل برجام و باعث شدن که لغو شه وگرنه با همان روندقطعا همه ی ما زندگی بهتری ‌داشتیم و امروز به این فلاکت نبودیم
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
6
انشالله که مذاکرات به نتیجه خوب برسد. اما بدانید که غربیها مخصوصا آمریکائیها، خیلی نامرد هستند و زیر قولشان میزنند. یعنی همان کاری که ترامپ کرد. آمریکا میخواهد ما را هم مثل خیلی از کشورهای عربی بدوشد. آمریکا بقدری نامرد است که حتی اگر برای بار دوم و سوم و.......توافق شود، اگر منافعش تامین نشود باز همه را باطل میکند. خدا لعنت کند شیطان بزرگ را.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
8
تا مدازنه فدرت وجود داره تا ابرقدرت ها جولان میدن مدیران ما بازیگران سناریوهای انانند ومردم در استضعاف
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
19
بابا مذاکره چی 10ساله همش مذاکره . تموم نشد . مردم بریدن .
حسن پور اسفراین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
25
6
تیم مذاکره کننده هیچ وقت نبايد به آمریکا اعتماد کرد اعتماد به آمریکا حرام است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
5
16
بای بای زندگی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
6
28
کسی که نمیتونه تومملکت خودش مرغ و جمو جور کنه چجوری میخاد دنیارو درست کنه. برید بمیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
32
برخی می گویند از امریکا تضمین بگیرید که از برجام خارج نشود ،
حزب جمهوری خواه علنا می گوید نه اجازه می دهیم که برجام در سنا تصویب شود و نه اجازه می دهیم بعد از 2024 این قرارداد ادامه پیدا کند ،
زورش را دارند و انجام می دهند ، حرف شما چیست ؟
دیدیم که صادرات نفت ما را به صفر رساندند و نه تنگه هرمز بسته شد و نه نفت 200 دلار ،
امروز وزارت خزانه داری امریکا از سازمان ملل هم قدرتمندتر است ، حقیقت تلخی است اما انکار آن هم دردی را دوا نمی کند ، همین معطل ماندن برجام ، دلار را از سه هزار به سی هزار رساند و هیچ کاری هم نتوانستیم بکنیم ،
ایران باید در واشنگتن مذاکره کند نه وین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
3
14
بنظر من باید ریاست جمهوری قدرت تمام به مذاکره کنندگان ببخشد و به حرفای اینو آن گوش نکنند تا مذاکره کنندگان با اختیارات تمام در جلسه ها حاضر تا به تفاهم کلی را امریکا دست زابند و به این ۴۲ سال بدبختی مردم ناشی از این تحریم ها پایان داند
تصاویر دیده نشده از بیماری کبد از کبد چرب تا کبد فیبروز (فیلم) انتقاد کاظم صدیقی از فضای مجازی ؛ امروز اسلحه دشمن با وجود شبکه های مجازی، جنگ نرم است تلاوت فوق العاده‌ای از مصطفی غلوش در ایران: سوره الرحمن (فیلم) وزارت بهداشت : مازوت سوزی سلامت مردم را تهدید می کند گفتند فیلمت را بدون حجاب بساز تا از جشنواره برلین جایزه بگیری (فیلم) محمد الجولانی زیر کت و شلوارش سلاح پنهان می‌کند (فیلم) اسحاق جهانگیری : روزهای سختی در پیش است، راهی جز مذاکره نداریم/ من هم مثل مردم، نگرانم امام جمعه بجنورد: باید از حوادث سوریه درس دشمن شناسی گرفت  پاسخ رئيس جمهوری پاناما به ترامپ: کانال، پانامایی باقی می ماند/ هیچ مذاکره‌ای در کار نیست / تجمع مقابل سفارت آمریکا : ترامپ حیوان از کانال دور شو اختلال واتس اپ بر طرف شد؟ ۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد