۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۳۱۲۱۰
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۲۵-۱۲-۱۴۰۰
کد ۸۳۱۲۱۰
انتشار: ۰۳:۲۵ - ۲۵-۱۲-۱۴۰۰

نسخِ قانون تغییر ساعت؛ شاهدی دیگر بر نظریۀ "جامعۀ کلنگی"

نسخِ قانون تغییر ساعت؛ شاهدی دیگر بر نظریۀ
مطابق این نظریه در ایران به جای انباشت تجربه ها مدام از نو شروع می‌کنیم و راه رفته را بازمی‌گردیم مثل خانه‌هامان که به جای عمر دویست سیصد ساله به عنوان کلنگی تخریب می‌شوند.

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- نمایندگان مجلس انقلابی ماده واحده‌ای را تصویب کردند که قانون تغییر ساعت رسمی (مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان) را نسخ می‌کند.

  به موجب قانون قبلی، ساعت رسمی هر سال در اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و 31 شهریور به وضع قبل باز می‌گردد. به این معنی که 6 ماه اول سال ساعت یک ساعت جلوتر بود تا مردم از انرژی خورشید بیشتر استفاده کنند.

  این نوشته بر آن نیست تا این مصوبه را از منظر کارشناسی نقد کند بلکه منظور دیگری در کار است و آن هم این که از این مصوبه که در صورت تأیید به قانون بدل می‌شود و قانون قبلی را منسوخ می‌کند می‌توان به مثابۀ شاهدی دیگر بر نظریۀ «جامعۀ کلنگی» یا «جامعۀ کوتاه مدت» دکتر همایون کاتوزیان یاد کرد.

  مطابق این نظریه در ایران به جای انباشت تجربه‌ها مدام از نو شروع می‌کنیم و راه رفته را بازمی‌گردیم؛ مثل خانه‌هامان که به جای عمر دویست سیصد ساله به عنوان کلنگی تخریب می‌شوند.

  در دهۀ 50 دولت وقت در عصر پهلوی دوم به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در دو فصل بهار و تابستان تصویب کرد که ساعت حسب ظاهر یک ساعت به جلو کشیده شود یا چون می‌خواستند در این فقره هم از اروپایی ها تقلید کنند.

  چون ایدۀ استفاده بیشتر از نور خورشید ریشه در کشورهای اروپایی داشت هرچند در ابتدا بیشتر در حد طرح بود تا این که اول بار در آلمان (‌1916) اجرایی شد.

  پس از آن آمریکا، انگلستان و فرانسه نیز اقدامات مشابهی انجام دادند و گاه کار به دو ساعت هم کشید. علت اصلی هم کمبود شدید انرژی در اروپای بعد از جنگ جهانی بود.

  با فوران درآمدهای نفتی و امکان مسافرت بیشتر مردم ایران به اروپا بسیاری از رفتارها در مغرب زمین در ایران الگو شد و تغییر ساعت هم یکی از همان‌ها بود.

  بخش سنتی جامعه و حتی فراتر از لایه‌های مذهبی البته با این کار موافق نبود هر چند به خاطر شروع ساعت کار یا زمان حرکت قطار و هواپیما و موارد دیگر ناچار بودند تن دهند با این حال از اصطلاح ساعت قدیم و جدید استفاده می‌شد.

  مرحوم پدربزرگ من یکی از مخالفان جدی این کار و معتقد بود هدف‌شان از بین بردن اذان است ! به گمان او اذان باید ساعت 12 -کمی این طرف و آن طرف- باشد نه ساعت یک بعد از ظهر و کسانی که مانند او می‌اندیشیدند کم نبودند. حال آن که ساعت، امری قراردادی است و اذان در هر شهر به افق آن بستگی دارد و همه جا نیز 12 نبود.

  اتفاقا در عالم نوجوانی تغییر ساعت امری پذیرفتنی به نظر می‌رسید چرا که در خانه هم برای زودتر از خواب برخاستن معمولا ساعت‌ها را جلو می‌کشیدیم! وقتی در خانه توافق شده بود ساعت اتاق ما دست‌کم یک ربع جلوتر باشد در سطح کشور هم شدنی بود! با این تفاوت که در خانه پس از مدتی کسر می‌کردیم و یک ربع را نادیده می‌انگاشتیم ولی به صورت رسمی باید رعایت می‌شد.

  با پیروزی انقلاب که خط بطلان بر همۀ اقدامات عصر پهلوی کشیده شد (الا سربازی اجباری) دیگر ساعت به جلو کشیده نشد و این کار داشت فراموش می‌شد تا این که در سال 70 دولت سازندگی آن را احیا کرد. کما این که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» هم دوباره شنیده و اجرا شد. سال‌ها به این روال عمل می‌شد و مردم عادت کرده بودند که احمدی‌نژاد برای آن که ثابت کند معکوس دولت‌های هاشمی و خاتمی عمل می‌کند و چون می‌دانست توده مردم چندان علاقه‌ای به این کار ندارند وضعیت را به دهۀ اول جمهوری اسلامی بازگرداند.

  بدین ترتیب دهۀ 50 تا قبل 57 به جلو کشیده می‌شد. از 57 تا 70 کشیده نشد. از 70 تا 84 به جلو کشیده شد و از 84 دوباره به نقطۀ اول بازگشتیم.‌در سال 86 اما مجلسیانی که نمی‌خواستند عرصه را به تمامی به احمدی‌نژاد واگذارَند قانون تغییر ساعت را تصویب کردند تا از دست دولت خارج شود و دوباره ساعت به شکل قبل بازگشت و حالا بعد 14 سال باز مجلس سراغ همان موضوع آمده اما برای منسوخ کردن آن!

غرض، قضاوت نیست که خوب است یا بد است. رفتن و برگشتن است. مثل عابر پیاده که وسط آزادراه سرگردان است و آمارها نشان می‌دهد کسی که رو به جلو حرکت می‌کند درصدی برای رهایی از تصادف و مرگ، بخت دارد اما عابر سرگردان که برمی‌گردد قطعا دچار مشکل خواهد شد.

  به هر رو اگر شورای نگهبان این مصوبه تأیید کند و قانون شود می‌توان پرسید چگونه دو قانون متضاد را ظرف 14 سال تأیید کردید و احتمالا پاسخ خواهند داد نه تغییر ساعت مغایرت با شرع و قانون اساسی داشت و نه نسخ تغییر ساعت.

با این حساب اگر اجرا شود شاهد چهارمین بازگشت خواهیم بود. مثل خانه‌هایی که هی می‌کوبیم و هی می‌سازیم!

   زمان این مصوبه - اسفند 1400 -هم به لحاظ تاریخی جالب است. از دو منظر. یکی این که 71 سال پیش نمایندگان مجلس شورای ملی چه دغدغه‌هایی داشتند و حالا چه نگرانی‌هایی!

   دومی این که 50 سال است در اقتصاد راهی را می‌رویم و دوباره باز می‌گردیم. از 50 تا 57 به سوی صنعتی شدن و واردات. از 57 تا 68 اقتصاد دولتی و نفی بخش خصوصی چندان که در قانون اساسی هم انعکاس یافت و اگر بخشی از بخش خصوصی باقی ماند به خاطر این بود که انگ سوسیالیستی ننشیند. از 68 تا 72 حرکت به سوی اقتصاد آزاد و از 72 تعطیل سیاست تعدیل. از 76 تلفیقی از اقتصاد دولتی و خصوصی که البته بهترین دوران اقتصادی ایران را در سال های 80 تا 84 رقم زد. با این حال همه دنبال پول نفت بر سر سفره بودند و از 84 مسیر تغییر کرد. دوباره 92 ریلی دیگر و حالا هم زمزمه های متفاوت.

   در واقع 50 سال است که دور خودمان می چرخیم و بعد می پرسیم چرا جلو نمی رویم؟!

   نوع رفتار در تصمیمات اقتصادی مثل این است که از منیریه تهران به سمت تجریش حرکت کنیم ولی پس از هر دو سه میدان دوباره به عقب بازگردیم. قضیه وقتی بامزه تر می شود که دریابیم اصلا در میدان منیریه نبودیم و به سمت شمال حرکت نمی کردیم و در میدان امام حسین بودیم و در خیابان دماوندیم و به سمت شرق می رویم!

   مهم تر از تغییر ساعت و تغییر ندادن ساعت و تصویب قانون و حالا نسخ قانون و لابد بعدتر اگر مجال تشکیل مجلسی با آرای اکثریت فراهم شود نسخِ نسخِ قانون و اگر باز استصوابی شود نسخِ نسخِ نسخ قانون همین شل کن سفت کن هاست.

   مخالفان معتقدند نه ساعت کار به مفهوم گذشته موضوعیت دارد و نه استفاده از لامپ در خانه و اداره به نور بیرون کار دارد و موافقان فوایدی از این دست را برمی شمرند:

   کاهش مصرف برق و بهره‌برداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر و افزایش کسب و کار خرده‌فروش‌ها و رونق مسابقات ورزشی و سحر خیزترشدن مردم.

   با این وضعیت برق االبته اگر واقعا موجب کاهش مصرف شود تصویب این قانون یعنی ایجاد بار مالی برای دولت بدون پیش بینی منابع و شورای نگهبان با همین استناد می تواند رد کند هرچند به شکل دقیق قابل اندازه گیری نیست.

   فارغ از این بحث چنان که در ابتدا اشاره شد نسخ قانون تغییر ساعت حاوی 10 پیام است:

نسخِ قانون تغییر ساعت؛ شاهدی دیگر بر نظریۀ جلمعۀ کلنگی/ 10 پیام یک مصوبه

1. ایران، همچنان جامعۀ کوتاه مدت یا کلنگی است و تصمیمات بلند مدت نمی‌توان گرفت. چون مدام تغییر می‌دهیم. نه تغییر اصلاحی که بازگشت به خانل اول. جلو و عقب کشیدن ساعت، فروختن و نفروختن خدمت سربازی، تغییر مکرر نظام آموزشی تا جایی که تابلوی مدرسه ها بارها دست خوش تغییر شده و یک بار می نویسند «نمونۀ مردمی» و « هیآت امنایی» و سال بعد پاک می کنند! یا ادغام وزارتخانه ها و دوباره منتزع کردن آنها.


  پریروز اعلام شد مالکان خودروها باید به خاطر واکسن کرونا در سامانه ثبت نام کنند وگرنه درسفر جریمه می‌شوند. انگار که اتومبیل ها هم واکسن زده‌اند! امروز اما سردار وحیدی وزیر کشور گفت نیازی نیست. فردا شاید وزیر بهداشت بگوید چرا هست. چندان که سال هاست نیروی انتظامی و سازمان ثبت بر نوع انتقال خودرو اختلاف دارند.


2. این مجلس به لحاظ بنیۀ کارشناسی بسیار فقیر است و جالب این که قاعدتا باید مدرک فوق لیسانس یا معادل داشته باشند. اگر نظر کارشناسان بر مفید بودن تغییر ساعت باشد نشان می‌دهد بر خلاف ادعا به دیدگاه متخصصان بها نمی دهند و معلوم نیست نقش مرکز پژوهش‌ها دراین میان چیست.


3. به نظر می رسد نمایندگان از امور اصلی و مهم کنار گذاشته شده‌اند و سر خود را باید به موضوعاتی دیگر گرم کنند. عجالتا چون هنوز شورای عالی ساعت تشکیل نشده، مجلس می‌تواند در این فقره نظر دهد. چون سراغ هر موضوع دیگر بروند نهاد دیگر باید نظر دهد.


4. اصول گرایی رادیکال ایرانی علاقۀ وافری دارد که تصمیمات دولت های قبل را باطل کند. در بارۀ رژیم قبل هم این باور وجود داشت منهای سربازی اجباری البته. با این وصف هر چند دو بال دولت روحانی – تلگرام و برجام – را شکستند اما این که هنوز هستند و قابل بازگشت نیست نشان می دهد در عرصۀ اینترنت و سیاست خارجی به گونه ای عمل کردند که نتوانند به نقطۀ صفر بازگردانند.


5. از شورای شهر کرج خبر می رسد مصوبۀ شورای قبلی دایر بر استخدام برخی در شهرداری را باطل کرده است. این امر نشان می دهد داستان به شوراها هم کشیده شده است. به همین خاطر برخی نگران بودند شورای شهر تهران هم اسامی هنرمندان و ورزشکاران بر معابر را ممنوع کند و برخی مصوبات قبلی ها را باطل کند.


6. میل به بازگشت به نقطۀ قبل اصلاحات یا اعتدال البته همه جایی نیست. مثلا دربارۀ صدا و سیما اصلا دوست ندارند به دوران دو یا سه شبکه بازگردیم و مدام توسعه می‌دهند. چندان که به تابلوی ساختمان ساترای صدا وسیما در تقاطع مفتح و مطهری با حروف ریزتر «و فضای مجازی» را هم اضافه کرده اند وشاید بعدا « وغیره» هم بگذارند تا شامل نظارت بر اسنپ فود هم بشود ویک وقت خدای ناکرده پیتزای ناسالم توزیع نشود!


7. وقتی جامعه به یک شیوه عادت می کند تغییرات باید ظریف باشد نه آن که امنیت روانی مختل شود و اگر هم تغییر می دهی یک بار. پیامبر هم قبله را برای مرزبندی بیشتر با یهودیان تغییر داد اما یک بار نه این که مدام تغییر کند. وقتی مردم 14 سال عادت کرده بودند ساعت را جلو بکشند احمدی‌نژاد به جنگ این عادت آمد. مجلس اصلاح کرد و باز سراغ عادت 14 ساله آمده‌اند.

8. این رفتارها جامعه را به دستگاه ها بدبین می‌کند. سال ها گفته می‌شد ابرقدرت ها زورگو هستند و ما باید جانب ضعیف را بگیریم و حالا تبلیغات رسمی درصدد توجیه حملۀ روسیه است و ناچارند کتاب های درسی را مدام تغییر دهند.  یا سال ها علیه مصدق سخن گفته می‌شد و حالا تا صحبت از دخالت های آمریکا می‌شود با ساقط کردن دولت مصدق شروع می‌کنند.

   مثال ها زیاد است و این تناقض‌ها سبب می‌شود افراد قدرت تفکیک نیک و بد را از دست دهند و ندانند کدام کار درست است.
یک روز ساعت را جلو می‌کشیم روز دیگر می‌گوییم خوب نیست، بی‌فایده است نباید بکشیم. یک روز ادامۀ تحصیل دختر محصل متأهل ممنوع می‌شود و روز دیگر از کودک همسری دفاع می‌کنیم. یک روز نوروز را به سخره می‌گیریم (‌می‌گرفتند) و دنبال جایگزین کردن اعیاد دیگر هستیم (بودند) و روز دیگر تعطیلات نوروز را به دو هفته می‌رسانیم.

  مجموعۀ تصمیمات کوتاه مدت تنها مؤید نظریۀ «جامعۀ کلنگی» یا کوتاه مدت است که روزمرگی مبتذلی را به همه تحمیل کرده است. توسعه در ایران را می توان به ارابه‌ای تشبیه کرد که نیرویی به جلو و نیرویی به عقب می‌کشاند و هر دو اگر چه تلاش می کنند اما در واقع کوشش هم را خنثی می‌کنند!

9. اگر این مجلس، مجلس اقلیت نبود مصوبه جای چون و چرا نداشت چرا که به قدر کافی در خود مجلس دربارۀ آن بحث کارشناسی و تخصصی درگرفته بود. مشکل اما این است که چنانچه در طرح صیانت دیدیم مجموع آرای 18 نمایندۀ امضا کننده به 500 هزار نمی‌رسید و دیدگاه‌های اکثریت جامعه را نمایندگی نمی‌کنند و به همین خاطر است که از همۀ تحولات باخبر نیستند و گاه پس از یک اتفاق مهم مصاحبه ی کنند و به دنبال آن بیانیه‌ای منتشر می‌شود که نشان می‌دهد نمایندۀ بندۀ خدا در حد سخن‌گوی کمیسیون مهم، اطلاع نداشته است.

10. داستان اما گویا فقط این نیست که دوست ندارند ساعت به جلو کشیده شود آن هم حسب ظاهر. چرا که بعضی‌ از اینها اگر زورشان می‌رسید و اگر جامعه تن می داد زمان را حسب واقع به عقب برمی‌گرداندند و از این نظر داستان نسخ تغییر ساعت می‌تواند نمادین هم باشد!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۷۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Australia
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
20
ایده ی نظارت بر اسنپ فود خوب بود، به نظرم به اطلاع نمایندگان انقلابی برسونید، یه فکری براش می کنن
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
24
زمان آقای احمدی نژاد هم ساعتها تغییری نکرد. ولی باز هم پشیمان شدند و از سال بعدش یکساعت ساعتها تغییر کرد. حالا هم باز پشیمون میشن باز میگن اینکار کارشناسی نشده هست. اومده میگه هیچ تغییری تو کاهش انرژی حاصل نمیشه . آخه ظهر گرمای تابستان که یکساعت ادارات زودتر تعطیل میشه مگه امکان داره که تو مصرف انرژی تغییری پیدا نشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
10
9
این جوری بهتره
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
8
28
تحلیلی درست، منطقی، و بنیادی که منشأ بسیاری از مشکلات کشور را به خوبی نشان می دهد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
27
28
خوداروپایی هاهم دست برداشتندازتغییرساعت.داداش باکی مشکل داری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
7
28
هفت شهر عشق راعطار گشت ماهنوزاندر خم یه کوچه ایم
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
8
20
خوب دیگه باید یه جوری به دنیا نشون بدیم که رنکینگ IQ ایرانیها در دنیا در حد 75 تا 85 هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
5
10
می شود ساعات کار ادارات وبانکها را 1 ساعت زود تر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
مگه ما كه تو بانك كار میكنیم آدم نیستیم ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
21
24
این قانون در اروپا که مبدع آن بوده نسخ شده. چرا باید ما این قانون بیهوده رو داشته باشیم؟
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
7
11
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
11
15
آقای خدیر بیشتر تحقیق کنید
عصر ایران

 این یک مقاله آکادمیک دانشگاهی نیست. یک جستار روزنامه‌نگارانه است برای فتح باب بحث و دریافت نظرات مختلف. مثال های متعدد ارایه شده تا نشان دهد مدام به نقطه اول برمی‌گردیم و اصطلاحا دور خودمان می‌چرخیم نه این که الزاما از تغییر ساعت دفاع کند.

محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
12
16
اینهمه نوشتید که بگید مثلا ما نمیفهمیم . به اطلاع برسونم سایر کشورها هم از سال پیش تغییر ساعت را کنسل کرد . لطفا این خبر را برای اونها هم بفرستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
10
عالي
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
13
24
تغییر ساعت برای مشاغلی که میبایست صبح در محل کار خود حاضر باشند موجب اختلال در ساعت فیزیولوژیک بدن میشه مثلا خود من میبایست هر روز یک ربع به شش بیدار شوم و ساعت ۷ ساعت شروع به کار بزنم که با تغییر ساعت میشود یک ربع به پنج این مساله در طولانی مدت موجب عوارضی همچون خواب آلودگی و سر درد و پایین بودن راندمان کاری خواهد شد.
چه خوبه که به مسائل سیاسی نگاه نکنیم.
محمدتقی هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
19
سلام جناب خدیر به همین خاطر است که ایران با 100 سال سابقه قانونگذاری تا کنون 11000 قانون مصوب کرده است و فرانسه با 200 سال سابقه قانونگذاری تاکنون 2800 قانون مصوب کرده است و البته مراجع قانونگذاری متعدد در ایران هم مزید بر علتند !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
9
حالا همه رو گفتی ، ولی نگفتی تکلیف اوقات شرعی چاپ شده در این همه تقویم که در زمان چاپ از این نسخ بی خبر بودند ، چی می شه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
11
13
اصرار بر قانون غلط لز هر غلطی غلطتر است. همه میدانیم تغییر ساعت هیچ تاثیری بر هیچ چیز ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
7
16
تغيير ساعت در طول سال هيچ تاثيري در مصرف انرژي ندارد. چون ،تغيير ساعت در طول روز در خوشبينانه ترين حالت فقط مي تواندچند چراغ كم مصرف در خانه عده اي كارمند را به مدت يك ساعت( يا كمتر) زود تر خاموش كند كه آن هم هيچ تاثيري در مصرف انرژي كشور ندارد و لوازم پرمصرف مثل خانگي و غير خانگي مثل: كولر ها ، يخچالها ، دستگاهاي صنعتي، چراغ معابر و مكانهاي عمومي ، و ... از قانون تغيير ساعت پيروي نمي كنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
5
12
فقط میخواستم بدانم اگر ساعت را تغییر ندهند ولی بگویند مثلا کارمندان یک یا دو ساعت دیرتر یا زودتر سر کار بیایند مگر فرقی میکند از نظر مصرف انرزی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
11
اروپا که این کار را کرد برای مدت محدودی بود نه الی القیامت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
8
بسیار بسیار عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
8
15
با سلام: اتفاقا بنده برعکس این نویسنده محترم فکر میکنم. چون اینگونه قوانین و مصوبه ها که وحی منزل نیستند. و اتفاقا عاقلانه این است که بسته به تغییرات زمان و مکان و سایر شرایط انعطاف پذیر بوده و با توجه به شرایط موجود قابل تغییر و مدیریت باشند و این نشانگر جامعه ای به روز و کارآمد میباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
13
تغییر ساعت اصلا جالب نبود
کاش از مردم نظرسنجی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
8
12
تحلیل جالبی بود، دست مریزاد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
3
سلام، جالبه حتی یک سایت اصولگرا مثل فارس هم مطلب علمی در تایید تغییر ساعت تو سایت گذاشته.
واکاوی دلایل علمی تغییر ساعت رسمی کشور خبرگزاری فارس
اینم لینک خبر
https://www.farsnews.ir/news/14001222000072/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
4
دقیقا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
8
14
اروپا و آمریکا هم به خاطر مشکلاتی که این کار برای ساعت زیستی بدن ایجاد می کرد ، لغوش کردند ...
خواستی فقط مخالفت رو با اصولگرایان ابراز کنی و بس ..
ناشناس
Netherlands
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
9
من در ایران زندگی نمی کنم و در چند جای دنیا به مدت کم و زیاد بوده ام ولی از این تغییرات ناگهانی در کشورهای دیگرهم دیده ام.مثلا قیمت دیزل و بنزین با اینکه قرار بودامسال2022 بالا نرود ولی رفت.یا هزار مورد دیگه که حال نوشتنش را ندارم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
5
4
عالی
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
5
آفرین برشما! لذت بردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
5
11
بهترین قسمت متن: همه چیز را تغییر دادند الا سربازی اجباری! خیلی حرف تو این جمله هست، واقعا درود بر نویسنده
صهبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
9
سلام
شاه کلید مطلب:
مجلس از امور مهم کنار گذاشته شده
دیگه در راس امور نیست البته قبلا هم نبود
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
7
امید گوش شنوایی باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
9
برای استفاده از انرژی خورشید و یا سحر خیزی و یا زودتر انجام شدن کارها نیاز نیست ساعت رو دست کاری کرد ... فقط کافیست که مثلا دولت اعلام کند ساعت کاری یک ساعت زودتر شروع می شود بجای مثلا ساعت 7 ساعت 6 همه سرکار حاضر شوند همانطور که هر ساله در استانهای جنوبی بخاطر گرمای هوا علاوه بر اینکه ساعت تغییر می کرد در فصلهای گرم اعلام می کردند یک یا دو ساعت زودتر ساعت کاری شروع شود ... پس بجای دستکاری ساعت و به هم ریختن ذهن و انرژی مردم و تداخل ساعت بیولوژیک بدن بهتر است فقط ساعت کاری زودتر شروع شود تا از تبعات تغییر ساعت در امان باشیم
امیر از کاشمر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
10
مثل همیشه درخشان و عالی، بهترین فقره از بین این همه عبارات کلیدی و تامل برانگیز و طنز آلود و درد آلود... «شورای عالی ساعت»...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
6
جالب است، بخوانید::::::::::::::::::

در اوایل انقلاب در زمان کوتاهی سه بار شهردار تهران عوض شد، پارک ها نرده داشتند، شهردار جدید آنها را برداشت، بعدی آمد آنها را باز کرد دیگری آمد آنها را گذاشت بالاخره کرباسچی آمد و آنها را باز کرد و از آن زمان همینطور هست. بعد از آنکه کرباسچی نرده ها را باز کرد یک روزنامۀ طنز نوشت: گذاشته اند کنار تا شهردار بعدی بیاید و باز نصب کند. حالا هم اگر عدم تغییر ساعت برقرار شد، مجلس بعدی آنرا برخواهد گرداند. چه اشکال دارد این هم یک نوع کارآفرینی است.

اما موقعی متوجه خواهند شد که تغییر ساعت ضروری است که ببینند خیلی از شرکت ها ، کارخانه ها، حتی ادارات به خاطر استفاده از روز بیشتر و هوا سردی بیشتر به خاطر گرانی برق، خودشان ساعت ها را تغییر میدهند و یک سردرگمی نسبی بوجود میآید. مگر در این 14 سال این تغییر ساعت چه مشکلی بوجود آورد؟ آیا باید انشای قوانین هم وضعیت لج و لجبازی بگیرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
1
3
در مورد کلیت موضوع کاملا حق با شماست. اما در همه جای دنیا قوانینی که گذشت زمان اشتباه و یا بی اثر بودن و یا مضر بودن آنها را نشان میدهد قابل نسخ و ابطال هستند . در مورد تغییر ساعت هم متاسفانه تاکنون گزارشی دقیق با جزئیات در دسترس عموم قرار نگرفته . این قانون بر احوال و زندگی همه مردم تاثیر مستقیم دارد و همه و یا حداقل اکثر افراد جامعه باید از مزایا و معایب آن صرف نظر از موافق بودن و یا نبودن مطلع باشند.
اما باز هم اشاره میکنم که در کلیت موضوع کاملا درست می فرمایید. شاید بد نباشد کلا برای یکبار ساعت کشور نیم ساعت تغییر کند و ثابت بماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
7
سلام به نطرمن تصمیم مجلس درست بوده ازنظربیولوژیکی سیستم انسانها دچارتغییروتحول میشودوبرای سلامتی انسانها بسیار مضراست اگرمجلس دراین خصوص برای سلامتی مردم کاراصولی انجام داده شما آنها رابه نقد می کشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
7
9
معلومه نویسنده سوژه ی دیگه ای پیدا نکردی- همه جای دنیا به این نتیجه رسیدن که ساعت عقب و جلو کردن باعث میشه مردم بیشتر استرس بگیرند و سردرگمی ایجاد میشه. حالا یکار درست هم انجام دادن شما داستانش کن.
عصر ایران همین دیروز تصویب شده. طبعا سوژه مهمی است
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
5
"پیتزای نا سالم توزیع نشود" غلطه. درستش اینه : "پیتزا بدون هماهنگی با ما توزیع نشود"
رهام علوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
9
متاسفانه عده ای هیچ تغییری رابرنمی تابند اگر سال ها قبل قانونی تصویب شده آیا بایدتا ابدادامه یابد؟ سال هاقبل باعلم آن روز قانونی تصویب شده امروز ثابت شده نه تنها بی فایده بوده بلکه سلامتی را تحت تاثیرقرار می‌دهد که هزینه های سنگین خواهد داشت. پس ازتعصب دست برداریم و این تصمیم مجلس را ارج نهیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
5
راجع من و جامعه ام درست بنویس
عصر ایران

منظور از کلنگی، کوتاه مدت است یعنی دوام نمی‌آورد و روز از نو و روزی از نو. مثلا عمر شرکت‌ها را در ایران با ترکیه مقایسه کنید. یا چرا یک کار و کسب خانوادگی به نسل دوم و سوم که می‌رسد در ایران ادامه نمی‌یابد ولی در ترکیه شاید 500 سال قدمت داشته باشد. مصادره‌ها و قیمت زمین و غیر اقتصادی شدن محصول و اختلافات و میل به تبدیل به نقدینگی و دلایل دیگر البته قابل انکار نیست ولی منظور از کلنگی این است که مدام می‌خواهیم خراب کنیم و بنای تازه بسازیم.

ناشناس
France
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
8
اتفاقا کاری خوبی کردن که نسخش کردن. یکی از معدود کارهای مثبت این مجلس.
دنیا هم کم کم داره به سمت ثبات ساعت میره و اجماع جهانی تقریبا اینه که مضرات جلو و عقب کردن ساعت از فوایدش بیشتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
4
این مطلب را ذخیره و هر از گاهی مجددا بازنشر کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
6
جامعه‌ و کل زندگی ما کلنگی و روز مرگی است‌!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
3
نیاز به یک مجلس قوی مثل سنا داریم مجلس فعلی و گذشته پر است از معلمان ساده که قطعا چیزی از حکمرانی نمیدانن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
1
و ما همچنان دور میکنیم شب را و روز را هنوز را!!!!
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
9
5
از نظر شما راهی را که بخواهیم دوباره از نو شروع کنیم اینه که امسال نخواستیم تا از اربابان غربی شما نمی خواهیم تقلید کورکرانه داشته باشیم
عصر ایران بحث ارباب و تقلید نیست. یک مثال است که مدام تغییر می دهیم و به نقطه اول بازمی گردانیم. البته خود نمایندگان محترم هم متوجه این نقد بوده اند که خواسته اند پرونده را ببندند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
7
پریروز اعلام شد مالکان خودروها باید به خاطر واکسن کرونا در سامانه ثبت نام کنند وگرنه درسفر جریمه می‌شوند.امروز اما سردار وحیدی وزیر کشور گفت نیازی نیست...
سال 1399 بعد از کلی رفت و آمد و بردن فیش حقوقی و اجاره نامه و قرداد و سوابق بیمه تونستم از فرمانداری شهرستان برگ جواز تردد بگیرم و برای سال 1400 هم مجدد اقدام کردم و گرفتم ولی دو تا یک میلیون جریمه شدم. گفتن تا دی ماه وقت داریم بریم پلیس راهور (اجرایات) و برای حذف جریمه ها اقدام کنیم. دوباره از کار و زندگی افتادم بعد از دو سه بار رفت و آمد به مرکز استان به خاطره ناقص بودن مدارک، تحمل ساعت ها انتظار توی صف طولانی و اعصاب خوردیای دیگه آخرش جناب سروان مسول این کار، برگ مجوز تردد صادر شده از فرمانداری رو روبه روم گرفت و گفت این برگه از نظر ما هیچ ارزشی نداره. وقتی هم اعتراض کردم چرا؟ میگه چون واسه همه صادر کردن. بعدشم گفت برو بحث نکن. دیگه هم جوابمو نداد. بیشتر از اون دو میلیون تومن از چند روز مرخصی که هدر رفته بود و سختی رفتو آمد و این چیزا حرصم گرفته بود. بخدا برای اینکه توی صف تا ظهر علاف نشم ساعت 5 صبح از خونه بیرون میزدم که قبل از 7 جلوی اجرایات جزء نفرات اول باشم. میخوام بگم آشفتگی و بی منطقی بدجوری اذیت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
1
7
تورم رو که نمیتونن کنترل کنن ، میگن چیکار کنیم که حواس ها پرت بشه از گرونی، بیاین یا ساعتا رو عقربشو با دست نگه داریم بگیم قدمون نرسیده عوض کنیم و یا شیرفلکه ی اینترنت رو ببندیم با بیل و یا به دو لاخ موی مردم گیر بدیم، خلاصه یادشون از گرونی نیاد دیگه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
7
1
یه قانون درست تو دولت حسن تصویب شد اون رو هم لغو کردن
عصر ایران

مصوبه مجلس در دولت احمدی نژاد و برای مقابله با مصوبه دولت اوست و ربطی به دولت حسن روحانی ندارد.

محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
1
2
کجا بر قوانین دوران قبل خط بطلان کشید؟

خانه انصاف با اسم شورای حل اختلاف دوباره برگشت
نظام آموزش و پرورش دوباره 6+6 شد
قوانین مرتع و اصلاحات ارضی اصلا حذف نشد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
5
غیر از مشکل این شل کن سفت کن و این که در این مملکت همه چیز سیاسی است و تغییر ساعت کار اصلاح ظلبان و عدم تغییر ساعت کار اصولگرایان است.
به این فضلای مجلس بگوئید می دانند سیستمهای نرم افزاری چه اقداماتی لازم دارند تا با جلورفتن یا ثابت ماندن ساعت منطبق باشند و الان که چند روز به پایان سال مانده فرصت تغییر سیستمهای نرم افزاری مثل پرواز هواپیماها، سیستمهای بانکی، نیروگاههای برق، مترو و قطارها و خیلی چیزهای دیگر محدود است.
اقلا این کار علط را درست انجام می دادند یک ماه پیش این قانون تصویب می شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
4
سلام بیشتر نظرتان وقت گیر بود
عصر ایران تفکیک به بندهای مختلف و استفاده از پاراگراف برای این است که امکان سریع تر خواندن فراهم آید. تفاوت یک یادداشت حرفه ای با مقاله های علمی این است که تکلیف مخاطب را در ابتدا روشن می کند و بعد دلایل و مثال هایی می آورد.
این یادداشت هم از این قاعده پیروی می کند. امید که وقتی که با خواندن مطلب ضایع شده با مشاهده نظرات ده ها تن از مخاطبان جبران شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
4
تصمیم بسیار درستی است و در کنارش برای انرژی هم مدیریت ساعت کار به دولت سپرده شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
1
5
بابام می گفت: سختیش صد سال اوله...
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
4
عالی بود استاد. متاسفانه برایند این کشمکش ها کشور را بسمت نقطه صفر می گشاند! نمیدانم درست است یا نه که از منسوخ بجای نسخ استفاده کنیم؟بهتر نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
4
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
2
Hich
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
7
سنای آمریکا هم قانون تغییر ساعت را لغو کردن، الان فقط چند کشور اروپایی این کار را انجام می دن همه آسیا تا روسیه و آمریکای جنوبی این کار نمی کنند.
اکثر مردم از تغییر ساعت ناراضی هستند و این تصمیم توسط دولت کارگزاران انجام شد. این دو قطبی سازی معمولا توسط گروه های لیبرالیسم غربی انجام می شود یعنی هر کاری اونجا انجام شد اگر چه با سنتهای کشور در تعارض باشند هیچ اشکالی نداره و حتما انجام باید بشه وقتی خود غربی ها از اون تصمیم بر می گردن، لال می شن و هیچ چیزی نمی گن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
3
2
نیم ساعت جلو بکشند و دیگه دستش نزنند
هم مشکل جلو حل میشه هم عقب‌
زاهدان اول تیرماه که بلندترین روز سال هست طلوع خورشید به ساعت جدید ۵:۲۷ دقیقه است اگر ساعتها عقب بماند می‌شود ۴:۲۷ حال کسی که بخواهد نماز صبح بخواند باید زودتر بیدار شود
ماه رمضان هم بدتر می شود
حال اگر کسی بخواهد ۷ صبح سرکار برود ببین چند بار باید بیدار شود و بخوابد
به نظر بنده اگر نیم ساعت تغییر برود جلو دیگر نه نیازی به تغییر ساعت هست و مشکلات دیگر هم کمتر از عقب نگه داشتن ساعت خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
8
...بسیاری از دارندگان مدارک ارشد و دکترا از موسسات بی اعتبار و یا از طریق معادل سازی ها و معادل مالی ها سواد یک دیپلم قبل از انقلاب را هم ندارند...
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
6
9
اگر این مجلس یک کار درست کرده باشد فقط همین هست
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
5
این تغییر قوانین رو در مورد واردات و استفاده از ارز ترجیحی و ... میبینید.
هر بار در یک شک ارزش ریال کم میشه، یه به اصطلاح دلار گرون میشه، میبینید قوانین در مورد واردات خودرو، برنج، چایی، و صادرات و واردات ..... دائم داره تغییر میکنه و به حالت اول برمیگرده.
درواقع نمایندگان مجلس فقط کافیه ببیند دوره های قبل با گران شدن دلار و بعد تثبیت اون چه کردند، دوباره همان کار را انجام بدند.
میشه یک برنامه کامپیوتری هم براش نوشت و دیگه نماینده ... مجلس نداشته باشیم
سودابه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
6
آقای خدیر
عالی بود ، دستت درد نکند .
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
1
جامعه کلنگی و بساز و بفروش هایی که فقط میخواهند امروز بگذرد .
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
4
1
جانا سخن از زبان ما می گویی........کو...کو .... گوش شنوا.....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
5
یکی از کارهای درست مجلس همین طرح بوده .
صادق محسني
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
2
مچلسي كه عصاره فضايل يك ملت نباشد همين سرنوشت حتمي آن است .
عبدالرضا غیایی شاملو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
1
4
نه سر خودتات را گول بزنید و نه سر ملت را هم شما میدانید و هم اکثر مردم جامعه که این بازی با ساعت تبدیل شده ابزاری برای لجبازی و به رخ کشیدن قدرت احزاب در مقابل یکدیگر، یه حزب موافق روال معمول چند ده ساله و در مقابل حزب دیگر میخواهد با چنین تغییراتی قدرت خود را به حریف نشان دهد، و ملت هم مثل همیشه باید ساکت بنشینند و جیک نزنند، یاعلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
2
1
جناب خدیر، برای که می نویسی؟ مردم آمده اند در مورد خوب و بد بودن تغییر ساعت کامنت گذاشته اند و اصلا موضوع صحبت شما در مورد قانونگذاریهای کلنگی را نگرفته اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
بله. به عنوان یک نشانه مطرح کرده که مدام دور خودمان می چرخیم و از نو شروع می کنیم. من کارمند وزارت صنایع هستم. یک بار وزارت معادن رو جدا کردند. یک بار بخش صنایع سنگین رو و شد سه تا وزارتخانه و چند سال بعد هر سه تا رو دوباره ادغام کردند و باز شد یک وزارتخانه و مدتی بعد وزارت صنایع رو در وزارت بازرگانی هم ادغام کردند و شد وزارت صنعت، معدن یا تجارت و حروف اول این سه کلمه رو به هم چسبوندند و شد صمت! در حالی که بازرگانی باید مدافع حقوق مصرف کننده باشه و صنایع طرف تولید کننده ها و ما صادر کننده کالا نیستیم که دو تا با هم باشن. باید به فکر مصرف کننده فقیر هم باشن. کارشون شده این که ادغام کنن جدا میکنن و برنده ش فقط تابلو سازان که تابلو ها رو عوض میکنن! منظور نویسنده همین بوده و بحث ساعت فرعی بوده ویه نشانهبرای جامعه ی کلنگی. عالی بود. جامعه ی کلنگی. من هم خیلی متاسف شدم که بجای بحث بر سر جامعه ی کلنگی و نشانه های متعدد اون خیال کردند دوستان که موضوع ساعته. البته از زیرکی های نویسنده هم هست که موضوعات رو به این شکل مطرح میکنه.
یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
5
به هر حال منسوخ کردن تغییر ساعت اقدام درست و لازمی بود الان ..‌‌. وقتی بسیاری از کشورهای پیشگام خودشون به این نتیجه رسیدن که مضرات تغییر ساعت بیش از فوایدش هست و این طرح رو لغو کردند چرا باید اجرا بشه ...
صفدر سعیدمنش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
2
اینکه ساعت چرا اینقدر عقب و جلو میشه درست ولی حکم منزل که نیست که نظرها عوض نشه تو خود قبله آمال بعضی ها ( اروپا ) هم خیلی چیزا ساعتی عوض میشه -
...
عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید