۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۴۶۹۲۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۰-۰۴-۱۴۰۱
کد ۸۴۶۹۲۵
انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۰-۰۴-۱۴۰۱

امضای 7 پادشاه قاجار / ناصر‌الدین شاه باز هم متفاوت (+عکس)

امضای 7 پادشاه قاجار / ناصر‌الدین شاه باز هم متفاوت (+عکس)
جالب تر از همه همان طور که حدس زده می شد امضای ناصرالدین شاه است. از این حیث که به خط لاتین است و دستخط امضای اوست در در دفتر یادبود موزۀ مادام توسو.

  عصر ایران- هر چند قریب 100 سال از انقراض سلسلۀ قاجار و بیش از آن از پایان سلطنت 6 پادشاه قبل از سلطان احمد‌شاه می‌گذرد اما هم‌چنان موضوع تحقیقات تاریخی‌اند خاصه این که دربارۀ آنها و به ویژه ناصر‌الدین شاه قاجار فیلم و سریال ساخته می‌شود و تازه‌ترین آنها هم «جیران» است که به معشوقۀ ناصر‌الدین شاه می‌پردازد و از شبکۀ نمایش خانگی در حال پخش است.

 در تازه ترین مورد، تارنمای «تاریخ‌ما» تصویری از مهر و امضاهای 7 پادشاه قاجار منتشر کرده که به ترتیب تاریخی از این قرار است:

 

امضای 7 پادشاه قاجار (+عکس)


یک. مهر آقامحمد خان قاجار
دو. مهر فتحعلی شاه
سه. مهر محمد شاه
چهار. امضای ناصرالدین شاه
پنج. مهر مظفرالدین شاه
شش. امضای محمد علی شاه
هفت. امضای سلطان احمد شاه

  جالب‌تر از همه همان طور که حدس زده می‌شد امضای ناصرالدین شاه است. از این حیث که به خط لاتین است و دستخط امضای اوست در در دفتر یادبود موزۀ مادام توسو. ( تعبیر خط لاتین درست تر است تا بگوییم به انگلیسی یا فرانسه)

   او که در تراشیدن ریش و سفر خارجی و دانستن زبان و خواندن شعر و داستان از اسلاف خود متفاوت است در امضا و دست کم در موزه‌ای خارجی هم این تفاوت را بروز داده است.


  این یادآوری هم البته جا و ضرورت دارد که طبعا ناصر‌الدین شاه ذیل فرمان‌های داخلی چنین (با حروف لاتین) امضا نمی‌کرده و آن دستخط منحصر به بازدیدهای خارجی است و باید در نظر داشت که معیار برای این که حکم پادشاه کدام است مُهر سلطنتی بوده و نوع ابلاغ آن و نه امضای صِرف. ( توضیحات و متن از عصر ایران است). 

* این توضیح هم خالی از لطف نیست که نام آخرین پادشاه قاجار «سلطان احمد» است و منافاتی با عنوان «شاه» ندارد. کلمۀ «میرزا» به معنی شاه‌زاده (در آخر و نه در اول برای کسانی به مثابۀ احترام به جایگاه حساب و کتاب) طبعا باید پس از سلطنت حذف می‌شده است اما سلطان احمد نام اوست و "سلطان احمد شاه" درست است حال آن که برخی واژۀ "سلطان" در نام «سلطان احمد میرزا» را پس از سلطنت او زاید دانستند مثل این که نام کسی "امیر" باشد و وقتی "امیر" شد آن را به اعتبار امیر‌شدن برداریم!

   

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
11
20
چرا برای همه شاه گذاشتید برای اولی خان
عصر ایران

خود آقا محمد خان این‌گونه ترجیح می‌داده و محمد شاه خوانده نمی‌شد و اگر در معدود منابعی آمده فراگیر نیست وگرنه در تواریخ معتبر و خصوصا چنان که در تاریخ ذوالقرنین آمده او آقا محمد خان بود تا آخر.


 در نظر داشته باشیم در آن زمان خود "خان" کلمه ای نبوده تا چون شخص شاه شد آن را فروگذارد بلکه بیان گر جایگاه ایلیاتی بوده و نباید تصور کنیم همان‌گونه که رضا‌خان به رضا شاه تبدیل شد در آن دوره هم چنین بوده چون بر اساس جایگاه ایلیاتی تعریف می‌شدند کما این که پدرش هم محمد حسن‌خان بود.


   وقتی شاه زاده شاه می شد دیگر میرزای آخر نام منتفی و به شاه تبدیل می شد اما خان الزاما نه. خصوصا برای سرسلسله چون شاه زاده نبود وباید مشخص می شد از کجا مشروعیت یافته است.


  نکته‌ای که همکار تاریخ‌پژوه ما آقای شاه‌ملکی با استناد به کتاب دکتر باستانی پاریزی (‌کلاه گوشۀ نوشین‌روان) یادآور شدند و این که هر سلسله سرچشمۀ مشروعیت مختص خود داشته یا مدعی آن بوده است.


  چندان که صفاریان و سامانیان در پیش از اسلام، صفویه در سیادت و مذهب تشیع.


  در میان این حاکمان تنها نادر بود که از اصل و نسب نمی‌گفت بلکه تأکید داشت که "من فرزند شمشیرم."


  جالب است بدانید آقا محمد‌خان تصویر چنگیز را در خیمۀ خود آویخته بود و دوست داشت از تبار چنگیز و تیمور خوانده شوند و آن دو هم شاه خوانده نمی‌شدند. در آن زمان تأکید بر قدرت بود و نگاه امروزین به مغول ها را نباید به آن دوره ولو خیلی هم دور نباشد تعمیم داد.


   پرهیز از لقب "شاه" البته در تاریخ ایران البته سابقه دارد و مشهورتر از همه "کریم‌خان" است که وقتی یکی به او گفت "کریم شاه" پاسخ داد: "من شاه نیستم. شاهِ پدر سوخته در اصفهان است!" منظورش نوادۀ شاه سلطان حسین بود تا این تصور را که با پیروزی محمود افغان برافتاده‌اند باطل کند با این هدف  که بتواند دوباره ایران را متحد سازد و این کار بدون یک شاه نمادین ممکن نبود. 


   کوتاه این که سرسلسله ها و حتی گاه جانشینان خود گاه اصرار نداشتند شاه خوانده شوند و این تأکید دربارۀ شاه‌زاده ها بود که وقتی بر تخت می‌نشستند شاه خوانده می شدند تا موقعیت جدید تثبیت شود.

خخخ
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
10
40
جالب بود
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
6
26
ای کاش تاریخ قاجار به دور از حب و بغض نوشته شود
کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
88
97
لعنت ب قاجار از سر تا تهش ...
قجری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
161
97
شاه یعنی ناصر الدین شاه. ایران را اول مدرن کرد نه رضا شاه. ارتش و دانشگاه را او آورد نه رضاشاه. منتها پهلوی چون میخواست خودش رو بنیانگذار ایران نوین جا بزنه هی شروع کردن به تخریب قاجار. یه جور میگفتند فتحعلیشاه سرزمینهای ما رو از دست داده که انگار میشد جلوی روسها را گرفت. حالا هم نمیشه چه برسه اون موقع. ببینین چی کار میکنن با اوکراین بیچاره. هیچ شاه ایران مثل ناصرالدین شاه اهل دل و صفا و بافرهنگ و باکلاس نبوده. با مطالعه میگم نه از رو فیلما. بله قبول دارم که فرمان قتل امیرکبیر غلط بود اما اون هم توطئه بود. تازه پهلوی چیا نمیتونن به خاطر این به قاجار حمله کنن چون خودشون یه امیرکبیر دیگه یعنی دکتر مصدق بزرگ رو که او هم با افتخار از تبار قجر بود اول محبوس و بعد محصور کردند و فقط نکشتن.

به جو جامعه علیه قاجار نگاه نکنین که به خاطر تبلیغات دوران پهلوی یه . وگرنه در خونه همه ما عکس ناصر الدین شاه هست رو قوری و قندون و البته قبلا قلیون.

تازه رضاخان هم خودش قزاق شاه قاجار بود و بعد وزیر جنگ و رئیس الوزرای یه سلطان قاجار شد: سلطان احمد شاه قاجار که واقعا دموکرات بود. همون شاهی که در حضور ملکه انگلیس حاضر نشد از قرارداد 1919 دفاع کنه.

هر وقت در جمهوری اسلامی به پهلوی بد میگن میگم خودشون هم علیه قاجار تا تونستن بد گفتن. پس حقشونه
ــــــــ
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
46
43
وطن فروش، بی عرضه، هوس باز، دلیل بدبختی و عقب ماندگی ایران (قاجار بی سر و ته)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
58
19
قاجاروپهلوی هردوشان نوکرغرب بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
24
8
موافقم عالی
سامان اسدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
5
10
خوب بود
ارش از اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
49
25
لعنت به پهلوی که دیکتاتوری را به ایران اورد، تمرکزگرایی را به ایران اورد، تاریخ متمدن و مدرن مشروطه رو صرفا برای رسیدن به قدرت از بین برد، با اتکای بیگانه به قدرت رسید و با اشاره آنها از قدرت رفتند، به زور روسری از سر زنان برداشت و ...
سیدحمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
33
24
حالاتوکی هستی که ازه قاجاردفاع میکنی؟
.
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
23
20
نمیدونم این ناصر الدین شاه و قاجار و فلان و بهمانی چه خیری داشتن که اینقد دارن ازشون فیلم میسازن و اخبار نامهمشون رو پخش میکنن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
8
14
چقدر ناصرالدین شاه شبیه رادان بوده
ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد ثبت لحظه حضور پلنگ ایرانی با توله‌اش در جنگل‌های گیلان (فیلم) مدودف : جنگ بین روسیه و آمریکا، اتمی خواهد بود عراقچی وارد پکن شد شمار کشته‌های حمله هوایی پاکستان به افغانستان به ۵۰ تن رسید