۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۷۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۲۷-۰۹-۱۴۰۱
کد ۸۷۰۵۰۱
انتشار: ۱۸:۳۹ - ۲۷-۰۹-۱۴۰۱

اردن؛‌ اعتراضات علیه افزایش قیمت سوخت / بازداشت 44 نفر / معترضان: راه حل،‌ بستن دهان مردم نیست

اردن؛‌ اعتراضات علیه افزایش قیمت سوخت / بازداشت 44 نفر / معترضان: راه حل،‌ بستن دهان مردم نیست
بیانیه معترضین اردنی:‌ "راه حل در شنیدن صدای شهروندان است".

مقامات امنیتی اردن اعلام کردند 44 نفر را در حوادث اعتراض به افزایش قیمت سوخت بازداشت شده اند. مقامات امنیتی انها را به "اغتشاشات" متهم کرده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ افزایش قیمت سوخت در اردن در چند روز اخیر منجر به اعتراضات گسترده ای در استان های جنوبی این کشور شد.

تعدادی از شهرها هم شاعد اعتصاب بازارها و و توقف کار خودروهای حمل و نقل عمومی بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اردن شاهد اوضاع سخت اقتصادی به دلیل تبعات همه گیری کرونا و بدهی های خارجی است که به بیش از 50 میلیارد دلار می رسد.

مدیریت امنیت سراسری اردن در بیانیه ای گفته است: "با حوادث اغتشاشات در تعدادی از مناطق کشور برخورد کرده و 44 نفر از افرادی که در این فعالیت ها مشارکت داشتند بازداشت شدند. این افراد به دستگاه های مسوول احاله شدند". مدیریت امنیت اردن از ارائه جزئیات خودداری کرد.

دستگاه امنیتی اردن اضافه کرد "استقرار نیروها را در استان ها برای تضمین حاکمیت قانون و حفاظت از امنیت شهروندان افزایش داده است. حجم اغتشاشات نسبت به روز پنجشنبه به ویژه در استان های جنوبی کاهش جدی داشته است".

استان های جنوب اردن از ابتدای ماه جاری میلادی با اعتراضات اکثرا مسالمت آمیزی علیه افزایش قیمت سوخت مواجه است. اعتراضات از سوی رانندگان کامیون ها آغاز شد و رانندگان تاکسی و  مینی بوس ها و اتوبوس های عمومی نیز به آنها پیوستند.

شرح عکس:‌ نیروهای امنیتی اردن خودروهای زرهی خود را در شهر معان (‌ واقع در 200 کیلومتری جنوب پایتخ اردن)‌ مستقر کرده است.
اعتراضات علیه افزایش سوخت در اردن / بازداشت 44 نفر / کشته شدن مقام ارشد پلیس

برخی بازارها و فروشگاه ها شهرهای معان و الکرک (جنوب اردن)‌ و استان مادبا در روز چهارشنبه گذشته در همبستگی با معترضین دست به اعتصاب و تعطیلی زدند.

روز جمعه هم مدیر پلیس استان معان در جنوب اردن در خشونت های مرتبط با اعتراضات کشته شد. پلیس گفته است او هنگام برخورد با "اغتشاشات" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. دو افسر پلیس هم زخمی شدند.

مدیریت امنیت اردن در بیانیه ای درباره جزئیات این حادثه گفته بود: "اغتشاشات توسط مجموعه ای از خرابکاران و افراد خارج از قانون در منطقه حسینیه استان معان (جنوب اردن) انجام شد."

مقامات امنیتی وعده داده اند قاتل و مهاجم به پلیس را بازداشت و مجازات کنند. پادشاه اردن "عبدالله دوم" هم ضمن سفر به این منطقه و تسلیت به خانواده او،‌ وعده دستگیری و مجازات عاملان را داد.

این وضعیت در حالی است که اردن در هفته جاری میزبان نشست بین المللی با حضور سران و وزیران خارجه و مقامات ارشد از کشورهای منطقه است. قرار است این نشست با حضور امانوئل ماکرون رئیس جموری فرانسه برگزار شود. ایران هم در این نشست در سطح وزیر خارجه شرکت می کند.

ارتش اردن اعلام کرد برای تامین امنیت این نشست،‌ واحدهایی از نیروهای خود را به کار می گیرد. قرار است ارتش اردن در مسیر فرودگاه امان تا منطقه بحرالمیت (محل برگزاری نشست)‌ مستقر شوند.

جلوگیری از اعتراضات در پایتخت اردن

نیروهای امنیتی اردن عصر روز شنبه (دیروز)‌ نیز مانع از برگزاری تجمع اعتراضی علیه افزایش قیمت سوخت در مرکز پایتخت (امان) شد. پلیس برای جلوگیری از این تجمع، دیوار انسانی در مقابل معترضین ایجاد کرد و مانع از ادامه حرکت آنها شد. پلیس همچنین به سمت معترضین گاز اشک اور شلیک و تلاش کرد آنها را متفرق سازد.

معترضین می گویند این اقدامات پلیس "در تضاد با حق شهروندان برای بیان مسالمت آمیز نظر آنها"ست. معترضین خواهان کاهش قیمت سوخت و لغو مالیات آن هستند اما مقامات می گویند بودجه ای برای پرداخت یارانه سوخت ندارند.

 در روزهای اخیر استان های الکرک،‌ اربد و الزرقا اردن شاهد اعتراضات و اعتصابات در مخالفت با قیمت بالای سوخت بودند.

فرآخوان هایی برای برگزاری اعتراض و اعتصاب های جدید در شهرهای مختلف اردن مطرح شده است چرا که به گفته معترضان، دولت به خواسته معترضان برای کاهش قیمت سوخت پاسخ مثبت نداده است.

در فراخوان های منتشر شده از سوی معترضین آمده است: " تظاهرات و اعتصابات علیه فساد مالی موجود در دولت است". همچنین از سیاست "بستن دهان ها و زونمایی دولت و نیروهای امنیتی در برابر معترضین" انتقاد شده است.

در بیانیه های معترضین آمده است‌:‌ "راه حل در شنیدن صدای شهروندان و شروع تغییرات واقعی در سیاست های دولت و کنارگذاشتن موانع در برابر آزادی های عمومی است چرا که میان مردم و سران کشور فاصله بسیاری است".

مقامات اردنی در واکنش به اعتراضات مردمی علیه افزایش سوخت،‌ برنامه موبایلی "تیک تاک"‌ را نیز فیلتر کردند چرا که بسیاری از فرآخوان های معترضین و فیلم های اعتراضات در این برنامه منتشر می شود.

ارسال به دوستان
لاوروف: سلاح‌ هایی داریم که در صورت استفاده، عواقب بسیار جدی خواهد داشت هشدار ماکرون به نتانیاهو: شما منطقه را به سمت جنگ می‌برید چرا مجلس به تعطیلی پنجشنبه و جمعه رای داد؟ جام جهانی فوتسال/ افغانستان بازی را به اوکراین واگذار کرد اختلاف بین هریس و ترامپ افزایش یافت این افراد در پاییز افسرده می‌شوند/ علائم افسردگی رواج فروش دلاری مسکن در مناطق لوکس تهران / مافیای املاک می‌خواهد خانه ریالی را با قیمت جهانی عرضه کند آغاز رای گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ های آمریکا چهره جدید و متفاوت ملیکا زارعی واشنگتن: خطر تشدید اوضاع در خاورمیانه واقعی است / امیدواریم به مرحله جنگ گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله نرسیم پیام تسلیت دبیر شورای عالی امنیت ملی به مناسبت درگذشت رضا سراج رهبر چچن: ایلان ماسک خودرویم را غیرفعال کرد از افتتاح ۵۰۰ مدرسه جدید «برکت» تا توزیع ۲۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار ایرانی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار آیا جنگ به خاطر کینۀ امام خمینی از صدام حسین شروع شد؟/ مستندات مهاجرانی برای رد این اتهام/ + خاطره عجیب از خلخالی اول مهر ۱۴۰۳ ساعت ها تغییر نمی کند