۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۴-۰۲-۱۴۰۲
کد ۸۹۰۳۲۹
انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۴-۰۲-۱۴۰۲

شهر «سنگی» که به تصرف طبیعت درآمد (+عکس)

شهر «سنگی» که به تصرف طبیعت درآمد (+عکس)
قرن‌ها، مردم در مورد دلیل متروک شدن شهر باستانی انگکور گمانه‌زنی می‌کردند، از مهاجمان غارتگر گرفته تا تغییرات مذهبی. اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که سوءمدیریت زیست‌محیطی عامل این سقوط شد.
شهر باستانی انگکور (Angkor) در جنوب شرقی آسیا زمانی یک کلانشهر پررونق و خاستگاه تمدن خِمِرها و مجموعه معابد عظیم و سنگی آن‌ها به نام انگکور وات (Angkor Wat) بود.
 
به گزارش فرادید، با این حال، سقوط این شهر با وجود عظمتی که داشت اجتناب‌ناپذیر بود. قرن‌ها، مردم در مورد دلیل متروک شدن این شهر گمانه‌زنی می‌کردند، از مهاجمان غارتگر گرفته تا تغییرات مذهبی!
 
اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که سوءمدیریت زیست‌محیطی عامل این سقوط شد. تمدن خِمِر یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های آسیای جنوب شرقی بود که بر اساس افسانه‌ها توسط نوادگان خدای مار (ناگا) شکل گرفته بود.
 
پادشاهان تمدن خمر میانجی بین خدایان و بشر تلقی می‌شدند، اما در قرن پانزدهم، آخرین پادشاه انگکور از نجات امپراتوری خود ناامید بود. خمر‌ها از منابع طبیعی خود بیش از حد بهره برداری کرده بودند و در نتیجه جامعه‌ی آن‌ها فروپاشید.
 
در حالی که ما امروز در سطح جهان با بحران زیست‌محیطی روبرو هستیم، داستان سقوط آنگکور هشدار وحشتناکی است که می‌تواند تصویر آیندۀ تاریک پیش روی بشر امروز را به ما نشان بدهد.
 
ارسال به دوستان
انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان