۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۶۰۳۸۸
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۲-۰۲-۱۴۰۳
کد ۹۶۰۳۸۸
انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۲-۰۲-۱۴۰۳
درباره گشت ارشاد و شهرک سازمانی

مواظب شهرک نشینان ایرانی باشید

مواظب شهرک نشینان ایرانی باشید
یکدست سازی و سازمان دهی کارکنان سازمان، به شهرک سازمانی و مجتمع های مسکونی آن هم کشیده می شود. اتفاقی که در شهرها وجود ندارد و دو محیط کاری و زندگی کاملا از هم جداست.

 عصرایران ؛ رضا غبیشاوی - به تازگی فعال مجازی اصولگرا "علی قلهکی" در توییتر نوشت: 

‏"برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد عموما افرادی هستند که در شهرک‌های سازمانی زندگی کرده، در محیط‌های ایزوله سیر می‌کنند و فهمی از فضای عمومی کشور ندارند! تبعاتِ تصمیماتِ اشتباه آنها را قشرِ مُتدینی می‌دهند که توسط توده‌ی مردم، حامی گشت ارشاد به حساب می‌آیند!"

این سخن به میزان زیادی صحیح است. نگاه برخاسته از سکونت و اداره "شهرک سازمانی"، می تواند توهم و اشتباهات زیادی را ایجاد می کند. بدترین و خطرناک ترین آن هم این است که جهان بزرگ و متنوع را از دریچه کوچک شهرک سازمانی ببینند.

این توییت ناخوداگاه من را به "شهرک سازمانی" کشاند که نزدیک به دو دهه اول عمرم را در ساکن بودم تا زندگی "شهرک سازمانی" را با تمام پوست و گوشت خود احساس کنم. این از آن مواردی است که تا کسی تجربه زیسته نداشته باشد قادر به درکش نیست. 

به یاد دارم در دهه 70 در تعطیلات نوروزی هر ساله، وقتی شمار زیادی از میهمانان نوروزی از شهرهای دور و نزدیک به شهرک می آمدند و برای چند روز ساکن می شدند؛ شهرک سازمانی ما رنگی و لعاب متفاوتی می یافت. به این دلیل که لباس و رفتارهای زنان و مردان میهمان نسبت به ساکنان، رنگی تر و حجاب ها متفاوت تر بود. در نتیجه قبل از ورود به نوروز، پارچه نوشته های دعوت به حجاب و ممنوعیت پوشیدن شلوار تنگ و کوتاه و مانتوی چسبان و رنگی و... سرتاسر شهرک را پر می کرد. به یاد دارم کار به جایی رسید که حتی ایستگاه اتوبوس اصلی شهرک را هم با کشیدن دیوار بزرگ فلزی ، زنانه مردانه کردند. تیغه ای به مراتب بزرگتر از تیغه نانوایی لواشک شهرک.

شهرک

این علاوه بر پیرمردی بود که موتورپرشی داشت و مسوول چرخیدن در شهرک و تذکر حجاب به این زنان و آن دختران. البته طولی نکشید تا این کار را کنار گذاشت.

با این حال مدیریت شهرک هر کاری می کرد، اهالی شهرک به قالبی که او تعیین کرده بود نمی رفتند و آنگونه لباس نمی پوشیدند که او دوست داشت. شکل و اندازه لباس زنان به تناسب زمانه تغییر می کرد و طرف مقابل هم بر تابلوها و تهدیدات و تحدیدات حجاب اضافه می کرد گرچه محیط شهرک ما با شهرک های دیگر فرق می کرد و همه می دانستند این رفتارها بی فایده است و تنها جوابگوی تصورات است و نه واقعیت ها. حالا سال هاست آن شهر و شهرک را ترک کرده ام و نمی دانم داستان به کجا رسید.

زیست "شهرک سازمانی" با همه مزایا و امکاناتی که در اختیار ساکنانش می گذارد اما آسیب بزرگی به همراه دارد و آن: عدم آشنایی و شناخت فضای عمومی جامعه است. چرا که اصولا در شهرک سازمانی ، نه فضای عمومی (به معنی خارج از شهرک) وجود دارد و نه به رسمیت شناخته می شود.

 فضای "شهرک سازمانی" امتداد سازمان به شمار می آید. مدیریت سازمان هم به خود این حق را می دهد نظر و سلیقه اش را درباره فضای شهرک  اعمال و به خواست خود این فضا را قالب بندی کند حتی اگر نادرست و غیراخلاقی باشد.

 خیابان های شهر، فضای عمومی اند یعنی متعلق به همه مردم و بیانگر شکل و شمایل اهالی. تفاوت شهرها و محله ها هم ناشی از تفاوت ساکنان و مردمی است که در کوچه خیابان ها ساکن اند و قدم می زنند.

 در شهرک سازمانی، مدیریت سازمان چون خود را مالک خانه ها و زمین شهرک می داند پس تخیل مالکیت بر فضای خیابان ها به وجود می آید. تخیل مالکیت بر انسان های ساکن شهرک و روح و روان و ذهن و احساسات و سلیقه های آنها هم به رئیس سازمان و شهرک دست می دهد.

شهرک سازمانی مثل شهرهای تاریخی، در و دروازه دارد. ورود و خروج افراد به آن کنترل می شود. رئیس سازمان و شهرک، تعیین کننده ورود و خروج افراد هستند از جمله ساکنان ومیهمانان. همین موضوع، تصور اشتباه را درباره کنترل شهرها هم ایجاد می کند. در شهرک ما، بلوک ها و مجتمع های مسکونی حتی درب ورودی اصلی هم نداشتند و هر کسی می توانست بی اجازه و بی مانع تا طبقات بالایی برود. یکی از تفریحات نوجوانی من و هم سن و سالان من هم رفتن به پشت بام برج های بلند مرتبه شهرک بود تا از آن بالا نظاره گر شهر و شهرک باشیم.

نظم و یکدست سازی و سازمان دهی کارکنان سازمان، به شهرک سازمانی و مجتمع های مسکونی آن هم کشیده می شود. اتفاقی که در شهرها وجود ندارد و دو محیط کاری و زندگی کاملا از هم جداست.

برخی مدیران سازمان ها، یکدست سازی کارکنان و دستور از بالا و اطاعت از پایین را به شهرک سازمانی هم گسترش می دهند. این وضعیت، این تصور اشتباه را در آنها ایجاد می کند که می توانند این شیوه را در جامعه انسانی آزاد شهر و خیابان هم پیاده کنند.

این در حالی است که در شهرک سازمانی، خانه ها متعلق به سازمان هستند و شما هم چون از امکانات سازمان استفاده می کنید از شما انتظار پیروی به وجود می آید.

 اما در شهر و روستاها، هر کسی مالک دائم یا موقت خانه خود است. همه اهالی برای اداره کشور، مالیات و برای اداره شهر، عوارض می دهند. دولت در کلیت کشور و شهرداری در شهر، با پول پرداختی مردم اداره می شوند پس معادله مردم – مدیران کشوری و شهری، معادله، کارکنان و رئیس سازمان نیست.

نکته اینجاست بسیاری از شهرک نشینان آنچنان به این فضا، خو می گیرند و با فضای خارج از شهرک فاصله پیدا می کنند که دیگر توانایی زندگی در فضای آزاد وعمومی شهرها را نمی یابند و چاره را در ادامه زندگی در محلات شبیه شهرک های سازمانی می بینند. افرادی که تا آخر عمر در معضلی سیر می کنند که می توان را "چالش شهرک سازمانی" نامید.

بدتر اما افرادی هستند که برای مقابله با این چالش، به دنبال بازتولید فیزیکی یا روانی شهرک سازمانی در فضای عمومی شهرها و خیابان ها هستند.
این توهم وجود دارد که به مانند شهرک سازمانی، فضای عمومی شهرها را به رسمیت نشناخت غافل از اینکه نه شهرها، شهرک می شوند و نه جوانان فعلی، آدم های سردرگریبان شهرک سازمانی اند.

برچسب ها: شهرک ، حجاب
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
12
133
نکته بسیار مهم و جالبی رو مطرح کردید که اکثر مردم کوچه و بازار
از آن بی اطلاع هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
سلام خدمت آقای نویسنده هوای این نوشته ها بوی سال‌های ۶۰ تا ۸۰ رو میده الان دیگه با این گردش اطلاعات وفضای مجازی بعید میدونم ساکنین شهرکها کنونی ای مفاهیم رو حس کنن شما آن سوی شهر بودی ما این سوی شهر ولی خوشحالم که ما رو یاد قدیم انداختی آقای غبیشاوی
بانو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
سلام دوست عزیز به عنوان یک زن سی سال در شهرک /../ زندگی کردم .در شهرهای مختلف و در تهران .کاملا حق با شماست .فرزندان من که مدت کوتاهی ایست که از شهرک خارج شدند با این چالش درگیر هستند .با این که من فرزندانم را مجبور می کردم با دنیای بیرون شهرک بیشتر ارتباط داشته باشن تا دنیای درون شهرک وحتی با خانواده های / ... / رفت و آمد نداشتیم و بیشتر با همکاران بنده در خارج از محدوده معاشرت داشتیم اما توهم شهرک روی آنها هم کم و بیش تاثیر گذاشته.هنوز دخترم از / .../ می ترسد وحالا هم /.../ حال وهوای /.../ را تداعی می کند .افکار کوچک در مغز کوچک شهرک نشینان خودنمایی می کند.این افراد به خود اجازه دخالت حتی در مورد ساعت خواب در منزل همسایه را هم می دادند .بخصوص خانواده های /../ و گروه /.../ و /.../ ........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
15
83
عالی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
مگر شهرک نشینان اهل کجاهستن.ازچه قانونی پیروی میکنن.ازکدوم دولت حقوق میگیرن.مهریه هم میگیرن.یا این هم قبول ندارن
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
18
32
به نظر می رسد تجربیات تلخ نگارنده هم در نوع نگاهش به این پدیده بی تاثیر نبوده باشد. یعنی همانطور که آن طرف ماجرا را زیر سوال برده است خود نیز از این طرف به نوعی زیر سوال است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
12
36
نویسنده این مقاله: ما همه تو یک شهرک سازمانی زندگی میکنیم من نمی دونم منزل شما کجاست ولی اگر با خودروی شخصی به محل کار می روی در یک دنیای فامیلی و همکار زندگی می کنید که از جزئیات زندگی بقیه مردم خبر کافی ندارید. اگر از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید از زندگی مردمی که کار و خانه شان تو مسیر شماست مطلع میشید. بهترین کار گشتن تو همه محله ها و شهرهاست تا همه چیز دستتون بیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
4
نویسنده این مقاله: ما همه تو یک شهرک سازمانی زندگی میکنیم من نمی دونم منزل شما کجاست ولی اگر با خودروی شخصی به محل کار می روی در یک دنیای فامیلی و همکار زندگی می کنید که از جزئیات زندگی بقیه مردم خبر کافی ندارید. اگر از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید از زندگی مردمی که کار و خانه شان تو مسیر شماست مطلع میشید. بهترین کار گشتن تو همه محله ها و شهرهاست تا همه چیز دستتون بیاد.
علیاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
12
یکی از قدرتهای اجتماع تنوع و تکثر زبانهای قومی و محلی ، آداب و رسوم و نژاد و رنگهاست.ایران در صورتیکه در حوزه پوشش دچار افراط و تفریط نمی شد ، قطعا یکی از قدرتمندترین اجتماعات از حیث تنوع و پذیرش آن قرار میداشت.
ایران
United States of America
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
2
23
ممنون که از نود درصد مردم مظلوم ایران کمی دفاع میکننین
نوید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
2
18
عطار هفت شهر عشق را گشت
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
11
جالب تر اینکه ما که در شهرک سازمانی بودیم، بعد از خاتمه کار سازمان(اداره) اکثریت مان سوار یک سرویس حمل ونقل که اتوبوس سرویس رفت وآمد کارکنان بو استفاده می کردیم ودر طول مسیر هم غالب بحث ها حول وحوش مسائل یکدست واداری بود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
19
بچه ی تهرانم...
در محله ی ما عده ای ارامنه بودند، خانم های مهربان با دامن های زیبا و /.../ و روسری های خیلی کوچک که با لبخند و خوشرویی با همه برخورد می کردند...
عده ای محجبه بودند و اهل هیات و ختم انعام و سفره ابوالفضل.. ‌‌
خیلی دوست داشتنی بودن، همیشه در حال یاری دادن کسانی بودند که نیاز به حمایت داشتند، شاد بودند و با لبخند و خوشرویی با همه برخورد می کردند..‌
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
20
علاقه گروهی از مسئولان به بازتولید مفاهیم کمونیستی قابل انکار نیست ،
طبیعی هم بود ، در دنیایی که ما مخالف امریکای کاپیتالیستی محسوب می شدیم لاجرم باید به سراغ دیگر مکتب فکری دنیا یعنی آنچه در شوروی پیاده شد می رفتیم اما اشتباه آنجا بود که یادشان رفت مردم ایران ذاتا ضد روحیه کنترلگر هستند.
حالا هم وضع همین است ، به صرف اینکه کاری بصورت بخشنامه به مردم ابلاغ شود ، فارغ از درست یا غلط بودنش ، مردم با آن مخالفت می کنند، و این روحیه ضد دولتی ، حتی در قرن های گذشته هم وجود داشته است .
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
6
44
کاملا با نظر نویسنده محترم آثای غبیشاوی موافقم..تصویر تیتر خبر ،بلند مرتبه های /../ بود که ماهم ۳۰ سال در اون زندگی کردیم..با پوست و استخونم نوشتار شمارو درک کردم..آسیب این منازل بوجود اومدن توهم پوشالی برای مسئولینش بود که واقعا با روابط خارج از )...) در تضاد کامل بود بویژه در ایام نوروز که مهمانان از شهرهای دیگه میومدن..و اونها هم سعی داشتن محیط رو ایزوله کنن با کلاس های ]...[ و نصب بنر و توجیه چهره به چهره..دمتون گرم آقای غبیشاوی که جان کلام رو زیبا رسوندید..
جلیل زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
5
38
شما منوبه سالهای ۶۰_۷۰بردین،دقیقا فرمایشات شما بی عیب ونقص بیان شده،دست رونقطه ای گذاشتین که کمترکسی به اون توجه داشت هرکس نسبت به محیط وچهارچوبی که زندگی میکند،دنیا رو می بیند.
پاینده باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
33
10
من با این تفسیر شما موافق نیستم هیچ کس حتی کسانیکه در زندان بسر میبرند و بظاهر ایزوله هستند بی خبر از اتفاقات جامعه خود نیستند بنابراین مشگل از این جا نیست مشگل جای دیگرست من بیش از این
بنا ب مقتضیات قادر ب توصیح بیشتر نیستم امیدوارم منظور خود را رسانده باشم و تقریبا اطمینان دارم شما هم هم دریافت فرمودید با احترام ویژه
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
به نظرم کلیت ماجرا درسته. شما اگر تجربه سربازی رفتن داشته باشین اونجا هم همچین شرایطی مواجه میشین. مخصوصا سربازایی که توی پادگان میمونن. کاملن احساس میکنی از شهر و مردم دور افتادی و اونجا طبق یک سری قوانین متفاوت داری زندگی میکنی و کاملن متوجه میشی که روابط روزمره و کاریه خود نظامی ها و خانواده هاشون هم طبق یک روابط متفاوتیه نسبت به داخل شهر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
زندان با شهرک سازمانی متفاوته. زندانی از جامعه و به زندان فرستاده میشه، افراد شهرک سازمانی اول لااقل به دلیل قابل پذیرش بودن تفکر سازمانی توسط یک نفر به عنوان کارمند وارد میشه و باقی خانواده هم اصولا و تا زمان استقلال فکری و توانایی مجزا شدن مجبور به همراهی هستند یا براشون پذیرفته ست. بعلاوه منافع ایجاب میکند که ورای قوانین سازمان مربوطه عمل نکنند.
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
3
40
نکته بسیار مهم و جالبی بود و سپاسگزارم از نویسنده متن خبر مسئولین کشور گاهی اوقات یادشان میرود که مردمان این کشور در جای جای و همجای ایران زمین آزاد و سرفرازند...
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
6
35
زنده باد عصر ایران مردمی ... در عصر جدیدی به سر میبریم و باید با احترام به حقوق فردی در کنار هم زیست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
8
در رفتارهای جمعی هم همه اعضای بلوک و مجتمع باید سمعا و طاعتا به صف و آماده حرکت باشند.
صبح علی الطلوع اتوبوس و مینی بوس آماده حرکت است و وای به حال کسی که سوار این ماشین ها نشود برای عزیمت به سمت .../.../
....
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
1
7
دیگه جو شهرکها هم مثل قبل نیست به خصوص شهرک‌های /.../ البته از شهرک های /.../ خبر ندارم ، ما که در شهرک /.../زندگی می کنیم و بچه های نسل جدید و با افتخار هیچ کس حریف نمیشه
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
11
درود و سلام خدا بر رسانه عصر ایران عزیز، متشکریم داداشای گلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
16
یادش بخیر. ما هم. در شهرک /.../ زندگی. می‌کردیم واقعا. درسته حرفاتون خانه های سازمانی دوشان تپه
عزت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
42
3
شما مریض هستین
برو روانشناس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
شما رفتی نتیجه گرفتی؟دیگه قضاوتهای تند نمی کنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
4
7
چه اندازه هوشیارانه! و بسیار قشنگ و درست نوشتی!
درود بر تو!
ای کاش هر دسی دس‌کم یَی انگشت ای‌جور داشته واشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
28
2
اگه شما ساکن شهرکی توامریکاباشی ایاموظفی به قوانین اون شهرک احترام بگذاری یانه؟ حتی اگر دوست هم نداشته باشی باید طبق مقررات اونجاپیش بری. چطورشدکه هرجاقوانین خاص خودشو داره ولی برای ایران باید قانون دلبخواه هردمبیل. یانظیر شخص شمااجرابشه ؟ قانون این مملکت اسلام و رعایت قوانین حجاب وتقواست که خودش هم ضامن سلامت جامعه واگرفرزندداشته باشی ؛ ضامن سلامت آنهاستمگرمغرض وحرف گوش نکن وسرخودباشی لطفابیشترتعمل و اندیشه کن
آشتیانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
13
0
با کمال احترام به نویسنده و موافقان نگارش ایشان... حقیر با فرمایشات شما به چند دلیل مخالفم... یکی اینکه مردمی که در شهرکهای منظور شما زندگی میکنن، چه بخوان چه نخوان اجبارا با کل اجتماع چه شهری چه روستایی مراوده و داد و ستد و غیره داشت و دارند و بیگانه ی با مردم و جدای از مردم نیستن.. این فرمایشات اصلا نمیتونه حقیقت داشته باشه و دوم اینکه تصمیم گیرندگان هم قبل از اینکه خونشون تو شهرکها باشه بین همین مردم بوده و هستن ... پس با مردم شهر و روستا بیگانه نیستن و این نظر شما یه جورایی کودکانه است......
ناشناس
Ireland
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
18
در شهرک های با خانواده های نظامی حتی یک خانه هم ماهواره ندارد
چیزی که الان دیگر مورد توجه حکومت نیست ولی انها با بیرون امدن از فضای خودشان هنوز ذهنشان درگیر ماهواره داشتن بقیه است و قابل هضم نیست که چگونه همه ماهواره دارند
و جالب اینکه داشتنش دیگر برای خودشان جذابیتی ندارد
چون به آن سیستم عادت کرده اند
پرهام
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
19
1
متوهمانه ومغرضانه زاییده یک ذهن غیر سالم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
نویسنده ارجمند کاملا درست نوشته.نه توهم است نه غرض.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
متوهم تویی. ما خوب می‌فهمیم چی میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
28
4
امربه حجاب و نهی از کشف حجاب و آگاه کردن مردم از نقشه دشمن ربطی به شهرک و .. ندارد. همه ما باید از حجاب دفاع کنیم و از بی حجابی نهی کنیم. حالا شما چون در بند اخلاقیات نبودی از شهرکی که میگی خارج شدی. تقصیر کیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
2
18
در یکی از مدارس {...} تهران درس خوندم. از اون مدارسی که بچه‌های مسئولین هم میومدن. بچه‌هایی که در این مدارس بودند. در کنارش در شهرک‌هایی از این دست زندگی می‌کردند، خروجی عجیبی داشتند و دارند. کلا نمیشه باهاشون دیالوگ و تعامل دوسویه داشت. همه چیز رو فقط از دریچه چشم خودشون می‌بینن و صلاح همه رو بهتر از خودشون تشخیص میدن. الان بیشتر از بیست سال میشه که دیپلم گرفتیم اما تاثیر اون ترکیب رو خیلی خوب میتونم تو تعدادی از همکلاسی‌‌های قدیمی حس کنم.
درست میگید شهرک‌نشینی تاثیر داره. میخوام اضافه کنم وقتی همراه با مدارس خاص میشه، تاثیرش شدیدتر هم میشه. زندگی گلخانه‌ای به تمام معنا
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
15
بسیار بسیار گل گفتی بنده هم موافق نظر آقای غبشاوی هستم و آقای غبیشاوی شاید بعضی از مسایل را کاملا باز نکردن ولی جان کلام را گفتن و شاید در شهرکها ببش از این باشد ولی متاسفانه این مسایل در شهرک ها هست و حتی بعضی از خانم که به اجباردر شهرک چادر سر میکنند فقط تا درب شهرک و بعد چادر را در کیف میگذارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
1
14
باسلام - مطلب بسیار درستی است.
کاش در تصمیم گیری های اجتماعی، متخصصان و صاحبنظران جامعه شناسی هم مشارکت فعال و تعیین کننده داشته باشند.
غرض متخصصان دانشگاهی است نه فقط افراد همسو و هم نظر برای زدن مهر تائید.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
23
3
منم از سال 59تو شهرک زندگی میکنم بوشهر بندر چابهار اصفهان و...اینایی که گفتی نصفش دروغ بود و توهمی بیش نبود.تو شهرک یاد ندارم همون دهه 70ایستگاه اتوبوس رو زنونه مردونه کنن.ضمن اینکه همون شخصی که تو شهرک زندگی میکنه فامیل داره وهمه اینارو که میکی درک میکنه.کلا لخت گشتن که درست نیست.
ممدجفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
9
1
رمان نوشتی؟؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
8
بعد ۲۰ سال تدریس تازه فهمیدم با زور چیزی جواب نمیده. حتی بچه انسان هم همینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
0
به یاد /.../ شیراز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
3
اونايي ك در شهرك هاي سازماني زندگي ميكنند ( بسته به سازماني كه در ان مشغول كارند) مجبورند چندوجهي باشند. ماهواره ندارند. موزيك با صداي بلند ندارند. پوشش انها با انچه خارج از شهرك يا شهر هستند متفاوت است و هميشه در يك نوع خودسانسوري وحشتناكي به سر ميبرند
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
2
کاملا صحیح میفرمایید متاسفانه اکثر مسئولین هم سالهاست که محل کار و زندگی و رفت و آمدشان ایزوله است و درکی از زندگی مردم ندارند و تصمیماتی اشتباه میگیرند
موسوی
United States of America
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
2
کاملا صحیح میفرمایید متاسفانه اکثر مسئولین هم سالهاست که محل کار و زندگی و رفت و آمدشان ایزوله است و درکی از زندگی ومشکلات مردم ندارند و تصمیماتی اشتباه میگیرند ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
2
0
چی برای خودت بلغور کردی حجاب محیط سازمانی و غیر سازمانی نداره باید رعایت بشه
Koros
Germany
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
1
بالاخره بعد از مدتها یک مقاله خواندم که با واقعیت جامعه هماهنگ بود و خیلی ظریف توهم عده ای پوک مغز شهرک های /.../ و /.../ و /.../ و غیره نشین را نشان میداد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
2
0
آقای نویسنده و خانمی که گفتید من سی سال در شهرک زندگی کردم و هر چی چرت و پرتی رو نوشتید بنده خودم ساکن منازل سازمانی بودم اتفاقاً بچه‌ها شهرک خیلی با کلاس تر از بیرون بودن بعدش گفتی با موتور توی شهرک دور می زدند و تذکر می دادند و یا ایستگاه اتوبوس رو جدا کرده بودن همش دروغ هست مگر اینکه که /../ بوده باشید وگرنه در منازل سازمانی /.../ بچه‌ها خیلی هم با فضای بیرون آشنا بودن پس همه اینها چرت هست اما اگر منظور شما از فرهنگ بیرون از منازل سازمانی که بعضی از غرب زدگان با پوشش نامتعارف بیرون می آیند و شما اونها رو بروز و با کلاس معرفی می کنید برات متاسفم بله در منازل سازمانی /.../ بی بندو باری جایی ندارد نه تنها /.../ بلکه تمام/.../
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
0
0
آقای غبیشاوی احیاناً شهرک حدیش نبودید؟
عصر ایران

سلام - خیر

۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد ثبت لحظه حضور پلنگ ایرانی با توله‌اش در جنگل‌های گیلان (فیلم) مدودف : جنگ بین روسیه و آمریکا، اتمی خواهد بود عراقچی وارد پکن شد