۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۸۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۳
کد ۹۸۰۴۰۸
انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۳

موفقیت فرانسوی ها در جلوگیری از قدرت یابی راست افراطی

موفقیت فرانسوی ها در جلوگیری از قدرت یابی راست افراطی
در مرحله دوم انتخابات ائتلافی از احزاب چپ برای جلوگیری از راهیابی نامزدهای حزب راست افراطی به پارلمان تشکیل شد و این ائتلاف موفق شد راست های افراطی را به رده سوم تنزل دهد.

مرحله دوم انتخابات پارلمانی فرانسه با ائتلاف احزاب چپ و میانه به نبردی همه جانبه علیه جبهه راست افراطی بدل شد و این جبهه را که در آستانه قدرت یابی در فرانسه بود، ناکام گذاشت.

به گزارش عصرایران، مرحله دوم انتخابات فرانسه روز یکشنبه (دیروز) با ناکامی حزب راست افراطی مارین لوپن همراه بود و یک ائتلاف گسترده از جناح چپ بیشترین کرسی ها را در پارلمان فرانسه به دست آورد.

نتیجه انتخابات با پیروزی ائتلاف چپ "جبهه مردمی جدید" که بیشترین کرسی‌های پارلمان راکسب کرد، همراه شد و پس از آن ائتلاف میانه‌رو "امانوئل ماکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه در رتبه دوم قرار گرفت و راست های افراطی با محوریت زوج سیاسی مارین لوپن و جردن باردلا در رده سوم قرار گرفت.

موفقیت فرانسوی ها در جلوگیری از قدرت یابی راست افراطی

اما این شگرد سیاسی به قیمت معلق ماندن پارلمان فرانسه تمام شد و هیچ حزب و ائتلافی در پارلمان جدید فرانسه صاحب اکثریت مطلق تشکیل دولت نیست و فرانسه در نوعی بلا تکلیفی سیاسی به سر می برد.

امانوئل ماکرون در حالی که 3 سال از دوره ریاست جمهوری او باقی مانده است، با این نتیجه، با افزایش مشکلات در داخل و خارج، مواجه خواهد بود.

همزمان با اعلام نتایج آرا، طرفداران راست افراطی در شهرهای مختلف فرانسه دست به شورش زدند. 

در فاصله دو مرحله انتخابات فرانسه، "جبهه مردمی جدید (NFP) "مجموعه ای از چندین حزب از چپ های افراطی تا سوسیالیست های معتدل تر توانستند 182 کرسی در مجلس ملی به دست آورند. 

برای کسب اکثریت مطلق در پارلمان، نیاز به 289 کرسی است که هیچ یک از احزاب و ائتلاف ها قادر به کسب آن نشدند. 

اتحاد میانه‌روی ماکرون 163 کرسی و حزب راست افراطی مارین لوپن (موسوم به اجتماع ملی) و متحدانش نیز 143 کرسی به دست آوردند.
نمایش قدرتمند حزب اجتماع ملی در مرحله اول انتخابات، این نگرانی را برانگیخته بود که فرانسه ممکن است در آستانه تشکیل اولین دولت راست افراطی خود از زمان رژیم "ویشی" در جنگ جهانی دوم باشد.

 اما نتایج انتخابات مرحله دوم ( در روز یکشنبه) نشان داد که رای‌دهندگان فرانسوی تمایل شدیدی دارند که راست های افراطی را از دستیابی به قدرت دور نگه دارند - حتی به قیمت یک پارلمان معلق.

"ژان لوک ملانشُن"، رهبر حزب چپ "فرانسه تسلیم ناپذیر"، در سخنرانی در جمع حامیان خود در نزدیکی میدان استالینگراد پاریس، گفت که نتایج به عنوان "تسکین بزرگی برای اکثریت قاطع مردم در کشور ما" بود. در همین حال، "جردن باردلا" رهبر 28 ساله حزب راست افراطی  "اجتماع ملی" هم گفت که فرانسه در "بی‌اطمینانی و بی‌ثباتی" قرار گرفته است.

موفقیت فرانسوی ها در جلوگیری از قدرت یابی راست افراطی

با نتایج مرحله دوم انتخابات، "گابریل آتال" نخست‌وزیر فرانسه، صبح روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که استعفا می‌ کند؛ اما هنوز مشخص نیست که جانشین وی چه کسی خواهد بود. 

نتایج انتخابات روز یکشنبه به این معنی است که ماکرون مجبور به ائتلاف با احزاب چپ و انتخاب نخست وزیری چپگرا خواهد بود. 

با این حال، چهره‌های حزب ماکرون بارها گفته‌اند که از همکاری با  حزب چپ فرانسه تسلیم ناپذیر خودداری خواهند کرد و این حزب را به همان اندازه حزب راست افراطی اجتماع ملی، حزبی افراطی در منتهی الیه چپ می دانند.  

پس از اعلام نتایج انتخابات، کاخ الیزه در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ماکرون منتظر نتایج کامل همه 577 حوزه انتخابیه "پیش از اتخاذ تصمیمات لازم" است. در این بیانیه آمده است: "رئیس‌جمهوری در نقش خود به‌عنوان ضامن نهادهای ما، تضمین می‌کند که به انتخاب مستقل مردم فرانسه احترام گذاشته می‌شود."

"ادوار فیلیپ"نخست وزیر سابق فرانسه و متحد ماکرون هم گفت که قمار رئیس جمهوری برای برگزاری انتخابات زودهنگام منجر به "ابهام بزرگ" شده است. او گفت: "حقیقت این است که هیچ یک از جناح‌های سیاسی در مجلس اکثریتی برای حکومت ندارند. بنابراین نیروهای سیاسی مرکزی مسئولیت بزرگی دارند. آنها باید به توافقی برسند که وضعیت سیاسی را تثبیت کند."

 

ارسال به دوستان