۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۸۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۳
کد ۹۸۰۶۱۱
انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۳

تنها 2 ورزشگاه در ایران مجوز میزبانی از لیگ برتر را دارند!

تنها 2 ورزشگاه در ایران مجوز میزبانی از لیگ برتر را دارند!
با اعلام دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها، فقط 2 ورزشگاه آزادی و نقش جهان به طور کامل شرایط میزبانی از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران را از نظر AFC دارا هستند. این موضوع به دلیل عدم انطباق سایر ورزشگاه‌ها با استانداردهای AFC و نیاز به انجام اصلاحات گسترده در آنها است.

دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها گفت: با اجرای دقیق قوانین AFC فقط ۲ ورزشگاه می‌توانند در لیگ برتر میزبانی کنند.

به گزارش فارس، داود رفعتی در نشست خبری امروز خود، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل و پس از پایان لیگ برتر با دستور مهدی تاج، ورزشگاه‌های لیگ با حضور کارشناسان مختلف آسیب‌شناسی شد و کارشناسان مختلف که لیگ را نظارت کرده بودند، گزارش‌های خود را ارائه دادند‌. پس از شناسایی اسیب‌ها، بحث زیرساخت‌ ورزشگاه‌ها به ویژه در بحث ایمنی بازیکنان و تماشاگران مورد بررسی قرار گرفت. کارگروه ستاد استانداردسازی با دستور تاج شکل گرفت و براساس مقررات AFC و چک لیستی که به ما اعلام کرده بودند، معضلات را به باشگاه‌ها اعلام کردیم.

وی افزود: حدود ۲ هفته و شاید بیشتر تمام ورزشگاه‌های کشور را بررسی کرده و حتی به برخی استادیوم‌ها ۲ بار رفتیم. به صورت مثال در این هفته بار دیگر باید به کرمان و تبریز می‌رویم. تمام ورزشگاه‌ها ایراد دارند و اگر بخواهیم تمام قوانین را رعایت کنیم، به جز آزادی و شاید نقش جهان امکان برگزاری بازی را ندارند. با این وجود سعی کردیم شرایط کشور را در نظر بگیریم.

دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها درپاسخ به این سوال که آیا ورزشگاه تختی خرم آباد و شهید نصیری یزد آمادگی میزبانی از لیگ برتر را دارند، گفت: قطعا ورزشگاه شهید نصیری همراه با آزادی و دستگردی تهران را در شروع لیگ نداریم. شهید نصیری یزد اگر کار درست انجام بدهد و تلاش شبانه‌روزی باشد؛ تا نیم فصل می‌رسد. ایرادهای ورزشگاه جدید خرم آباد بسیار زیاد است اما روی ورزشگاه تختی خرم آباد بسیار خوب کار می‌کنند‌. اگر مشکل نور را حل کنند؛ با نیمی از ظرفیت می‌توانیم میزبانی کنیم.

رفعتی درمورد اینکه آیا نمی‌توان از ورزشگاه امام رضا(ع) برای لیگ برتر استفاده کرد، توضیح داد: هر باشگاه باید ۲ ورزشگاه را برای میزبانی معرفی کند. هر باشگاهی ورزشگاه امام رضا را معرفی کند، قطعا مجوز می‌گیرد زیرا توانایی میزبانی را دارد.

وی درمورد جایگزینی ورزشگاه تختی به جای آزادی، عنوان کرد: تا ۱۵ شهریور ورزشگاه آزادی را در اختیار نداریم. ستاد تصمیم گرفته فقط مسابقات بین‌المللی و بازی‌های بزرگ در استادیوم آزادی برگزار شود. سایر مسابقات را تا پایان فصل در ورزشگاه تختی برگزار می‌کنیم. ورزشگاه تختی اشکالات جزئی دارد. امیدواریم با صحبت‌های مهدی تاج و کیومرث هاشمی، مشکلش با تخصیص بودجه حل شود و آماده شود اما از جهاتی شرایط بهتری از آزادی دارد.

وی درمورد شرایط ورزشگاه شهرقدس؛ توضیح داد: از آذر سال گذشته چندین بار این ورزشگاه را بررسی کردیم. ۲ باشگاه پیکان و هوادار انجا را معرفی کردند و برهمین اساس مجوز حرفه ای و ملی گرفتند . زمین بسیار خوب و باکیفیتی دارد. این استادیوم قبلا مجوز حرفه‌ای آسیا را گرفته و اگر مطابق الزامات برخی مسائل مثل گیت‌ها، ورودی بانوان و.... را برساند، به چرخه لیگ برتر بازمی‌گردد. اگر نرسد تیم هوادار باید ورزشگاه دیگری را معرفی کند.

دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها درخصوص مشکلات برخی ورزشگاه‌ها، تاکید کرد: برخی استادیوم‌ها مثل شهدای فولاد، مس رفسنجان، یادگار امام تبریز و غدیر اهواز به رفع مشکل نور و برخی موارد ایمنی مشکل خاصی ندارند. مهدی تاج شبانه‌روز دغدغه ورزشگاه تختی انزلی را دارد. باید تا جایی که مشخص کرده‌ایم، اتوبوس‌ها داخل این استادیوم بیایند. اگر مشکل نور و سکوی آن هم حل شود، با ظرفیت کمتری بازی‌ها را شروع می‌کند‌. درغیر این صورت مجبوریم برخلاف میل باطنی‌مان بدون تماشاگر بازی در آن برگزار کنیم‌.

رفعتی اضافه کرد: وطنی قائمشهر باید اصلاحاتی را درمورد ورود اتوبوس انجام بدهد. اگر مشکل سکو را حل کردند با ظرفیت کامل در غیر این صورت با نیمی از ظرفیت میزبانی خواهد کرد. نورشان هم باید به حداقل استاندارد برسد. نور ورزشگاه فولاد خوزستان حدود ۲۴۰۰ لوکس است و بیشترین استاندارد را دارد. البته طبق صحبت با صدا و سیما، جانمایی دوربین‌هایش باید تغییر کند و دوربین‌ها هم HD و 4K  شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است بازی‌های چادرملو در ورزشگاه مس رفسنجان و هوادار در صورت حل نشدن مشکل شهرقدس در شهری به جز تهران انجام شود، گفت: اگر مشکل ورزشگاه سردار آزادگان حل نشود، شمس آذر باید بدون تماشاگر بازی‌های خانگی خود را انجام بدهد. البته مشکل این استادیوم جزئی است. فولادشهر زمین بسیار خوبی دارد. با این وجود درخصوص جداسازی بانوان و پارکینگ‌ها باید مشکل حل شود. سپاهان هم همه مشکلات ورزشگاه نقش جهان را حل کرده است‌. مقاوم‌سازی سکوهای ورزشگاه یادگار تبریز باید صورت بگیرد زیرا برخی تکه‌های سیمانی به راحتی کنده می‌شود. اگر مشکل حل نشود، بازی‌های تراکتور هم بدون تماشاگر است.

رفعتی در مورد تاریخ شروع لیگ برتر گفت: در جلسه امروز تاج اعلام کرد که ابتدا زیرساخت‌های ورزشگاه باید آماده باشند ولی می‌دانم که دوم مرداد قرعه کشی لیگ برتر است. ورزشگاه‌های آماده را می‌نویسم و تصمیم گیری با سازمان لیگ خواهد بود. فکر نمی‌کنم لیگ عقب بیفتد چرا که ما مسابقات آسیایی و مقدماتی جام جهانی را داریم که مطمئنا بدون برگزاری لیگ به این مسابقات نخواهیم رفت. ۹ ورزشگاه آماده هستند و ۴ ورزشگاه هم باید شروط را برطرف کنند تا با حضور تماشاگران میزبان باشند.

وی درباره اصلاحاتی که باید صورت بگیرد، گفت: با همه باشگاه‌ها شبانه روزی در تماس هستیم که زودتر آماده شوند. خوش‌بین هستم که مسابقات در تاریخ مقرر برگزار شود. امیدوارم باشگاه‌ها کمک کنند که ورزشگاه‌ها زود کارها را انجام بدهند. تمام تلاش فدراسیون فوتبال فوتبال و سازمان لیگ این است که لیگ در زمان مناسب برگزار شود.

دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها درادامه درخصوص اینکه کدام استادیوم‌ها اکنون می‌توانند از  VAR استفاده کنند، گفت: ورزشگاه آزادی و نقش جهان شرایط برگزاری لیگ با سیستم کمک داور ویدیویی هم دارند. ورزشگاه‌های فولاد، مس، شهید سلیمانی، یادگار امام و اراک از همین حالا هم می‌توانند این آماده‌سازی را انجام بدهند که VAR داشته باشند. در ورزشگاه تختی تهران هم اتاقی تعبیه کرده‌ایم که مسابقات با VAR برگزار شود.

برچسب ها: لیگ برتر ، ورزشگاه ، فوتبال ، afc
ارسال به دوستان