۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۸۱۸۵۶
تعداد نظرات: ۶۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۳-۰۴-۱۴۰۳
کد ۹۸۱۸۵۶
انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۳-۰۴-۱۴۰۳
به بهانۀ هفتمین سال‌گرد درگذشت ملکۀ ایرانی ریاضیات

مریم میرزاخانی؛ دو کوچ نابغه: یکی لازم و دیگری تلخ

مریم میرزاخانی؛ دو کوچ نابغه: یکی لازم و دیگری تلخ
نویسنده نبود تا با الهام از محیط بنویسد. بهرام بیضایی نبود که بگوییم کاش بود تا اینجا فیلم بسازد و اگر مریم اهل سوئد یا فنلاند هم بود باز باید به آمریکا می‌رفت چون در ایران به سقف ریاضی رسیده بود.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در هفتمین سال‌گرد خاموشی ریاضی دان نابغۀ ایرانی نکتۀ تازه‌ای فراتر از آنچه همان روزها در 7 سال قبل و نیز آنچه سه سال پیش نوشتم در نظر ندارم جز این تأکید که کوچ او از این جهان در جوانی اسباب تأسف و تحسُر است اما کوچ او از ایران نه چون مهاجرت او مصداق فرار مغزها نبود و اجتناب ناپذیر بود. این که مرگ او در عنفوان جوانی و شهرت جهانی اندوه‌بار است نیاز به توضیح ندارد اما در این باره که چرا مهاجرت او با دیگر مهاجرت ها تفاوت داشت و بانوی ریاضی باید به سرزمین ریاضیات می‌رفت نوشته بودم: 


   مهاجرت مریم میرزاخانی از جنس فرار مغزها نبود. او در دانشگاه پرینستون تدریس و تحقیق می‌کرد و اگرچه از ایران کوچیده بود اما مصداق فرار مغزها و گریز از نامهربانی‌ها مانند مهاجرت نویسندگان و هنرمندان و صنعتگران نبود. روزنامه نگار و رُمان نویس و هنرمند اگر بکوچد مثل ماهی مدتی دور از آب است اما مریم میرزاخانی همین جا مثل ماهی دور از آب بود چون به دنیای ریاضی متصل نمی شد.

  زمینه کار برای ریاضی‌دانی در سطح او در ایران فراهم نبود؛ در حالی که برای هنرمندان و نویسندگان و صاحبان سرمایه می‌تواند باشد و گاه نیست که می‌روند.

  اما چرا  مهاجرت او از جنس فرار مغزها نبود و باید می رفت و مرگ او هم مانند مرگ روشنفکران تبعیدی در غربت و تنهایی نبود تا بگوییم چرا رفتند و چرا نتوانستند در میهن خود کار کنند؟

 

                                                                        طرح از: علیرضا پاک‌دل

مریم میرزاخانی

   چون‌ در ایران در بهترین دبیرستان (فرزانگان) تحصیل کرد. استعداد او اتافقا همین جا کشف و به المپیادهای جهانی اعزام شد. جایزه و مدال گرفت و سال ۷۳ او و هم‌گروهی‌های موفقی که دانش‌آموزانی دبیرستانی بودند، به دیدار رییس‌جمهوری وقت - هاشمی رفسنجانی - رفتند. وزیر وقت آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی) خود استاد ریاضی دانشگاهی بود که مریم میرزاخانی بعدتر به آن راه یافت. مریم در دانشگاه شریف نیز مورد توجه بود و در آنجا نیز در عالی‌ترین سطوح امکان فعالیت داشت. پس هیچ غفلت و ناسپاسی (حداقل درباره این فقره خاص ) صورت نپذیرفت و خود او نیز در معدود گفت‌وگوها مانند مصاحبه با گاردین از این نظر شاکر بود.

  به بیان دیگر تفاوت دارد با نوه جهان‌پهلوان تختی تا بپرسیم چرا بازمانده نماد جوانمردی باید در خارج از ایران زندگی کند یا فلان نویسنده و روزنامه‌نگار که از محیط خود دور و محروم شده‌ و در واقع او را از ایران طرد نکردند. صریح و روشن این که ریاضی در ایران مثل خیلی جاهای دیگر در دنیا سقف دارد و او از این سقف گذشته بود. رفتن او به خاطر ریاصی بود نه این که مثلا روسری بر سر نکند.
  ایران ما هر قدر هم  دیار هنر و ادبیات و سیاست و فرهنگ باشد  سرزمین ریاضیات نیست و اگر نمی رفت اتلاف وقت و عمر  یا حداقل توقف بود، چون جایی برای استفاده از این همه ظرفیت ذهنی نبود.

  نهایت این بود که در دانشگاه شریف تدریس کند؛ در حالی که همچنان می‌توانست شکوفاتر شود و رفت و دستاوردهای علمی خود را نه به یک جامعه و یک دانشگاه که به جهان ریاضی ارایه داد. یادمان باشد ریاضیات مرز ندارد. اصلا بشریت مرز ندارد. مگر ما از دستاوردهای دانشمندان دیگر دنیا استفاده نمی‌کنیم؟

 صریح تر این که اگر مریم اهل سوئد یا فنلاند یا هلند هم بود باز باید به آمریکا می‌رفت تا در دانشگاه‌هایی چون استنفورد و پرینستون تحصیل و تحقیق و تدریس کند و استعدادهایش بشکوفد و کشورش به آن ببالد و ایرانیان دیگر را راهنمایی کند.

به زبان دیگر مریم به آمریکا نکوچید بلکه به سرزمین ریاضیات رفت و اگر ریاضی‌دان و شیفته ریاضی به سرزمین ریاضیات نرود که برود؟!

  پزشک جراح نبود تا بگوییم کاش در ایران می‌ماند و بیماران را درمان می‌کرد. نویسنده و روزنامه‌نگار نبود تا بگوییم کاش در ایران می‌ماند تا با الهام از محیط بنویسد. بهرام بیضایی نبود که بگوییم در استنفورد چه می‌کند. در حالی که باید در ایران باشد و بنویسد و فیلم بسازد.


   سر و کار «نازنینِ مریم» با ریاضی بود و هر جای دیگر غیر از آنجا که می‌زیست و تدریس و تحقیق می‌کرد، ذهن او به این تعالی نمی‌رسید و این انتخاب، طبیعی بود و درست و می دانیم در دامان خانواده ای ملی پرورش یافته بود.

   پدر او مهندس میرزاخانی یک ایران‌دوست نیکوکار است و در مؤسسه رعد و انجمن حمایت از یتیمان ایدز منشأ خدمات بسیاری است. بنا بر این از ایران هم نگریخت. کوچ او از سر اجبار بود اما اجبار به سبب جایگاه علمی و هیچ کس تقصیری در رفتن او نداشت و ایران همواره در قلب او ماند.

  بخت با او یار بود که هم وزیر وقت آموزش و پرورش اهل ریاضیات بود و او را درک و شاید کشف کرد و هم مسؤول وقت المپیادها - حداد عادل- دانش‌آموخته فیزیک و از همان نوجوانی به او توجه شد و شاید مریم از کاشف خود – نجفی – خوش فرجام‌تر شد!

  یک بار هم با نگاه مثبت بنگریم و این که دبیرستان فرزانگان و دانشگاه شریف چنین دانش‌آموز و دانشجویی را پرورش دادند و نقدی اگر هست این است که چرا برخی نمی خواهند این نهادها که می توانند چنین استعدادهایی بپرورانند بالنده تر شوند؟

  ریاضیات محض در ایران سطحی دارد و اگر استعدادهای برتر بخواهند در این سطح محدود بمانند تلف می‌شوند و جایی برای بازدهی ندارند؛ در حالی که مهاجرت به بهترین مکان‌های علمی هم به نفع خودشان است و هم حتی کشور متبوع که بعدتر می‌تواند از این استعدادها در قالب‌های دیگر بهره ببرد.

  هیچ یک از اینها به این معنی نیست که نگوییم مرگ «ذهن زیبا»یی به نام مریم میرزاخانی واقعه‌ای به غایت تراژیک و تلخ بود. یک افتخار جهانی را از دست دادیم اما موضوع او در قالب بحث فرار مغزها نمی‌گنجید چون قلب ریاضیات جهان در آمریکا می‌تپد و ریاضیدانی در سطح او نمی‌توانست نرود. کسی او را نفرستاد و طرد نکرد.

  اواریستو گالوا ریاضی‌دانی فرانسوی نیز هنگام مرگ تنها ۲۲ سال داشت اما دست‌نوشته‌های او مفهوم جبر را به شکل تغییر داد. او جان خود را در دوئل بی‌ارزش از دست داد و به یک تراژدی تبدیل شد.

  مرگ مریم هم تراژیک بود ولی به خاطر جوانی و آیندۀ درخشان تری که در انتظار او بود نه به سبب مرگ در سرزمینی دیگر یا غریبانه و اتفاقا قانون اعطای تابعیت بر اساس مادر به خاطر آن تصویب شد که فرزند او از همسر غیر ایرانی هم ایرانی باشد اگرچه ظاهرا وقتی مجلس به دست عده ای دیگر افتاد دست کاری شد.

در هفتمین سال گرد درگذشت مریم میرزاخانی باید از نوع مواجهۀ پدر او با این رخداد تلخ هم گفت که واقعا بی نظیر بود. چرا که با عدد و رقم نشان داد بخشی از متولدان هر سال از هوش بالاتر و استعداد قابل توجهی برخوردارند و اگر مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند کم از مریم او نیستند. 


این نوشته می‌خواست بگوید کوچ ابدی او تأسف‌بار است نه کوچ او از میهن به سرزمینی که از حیث ریاضیات سرآمد است و افتخارات بانو میرزاخانی به حساب ایران و ایرانیان گذاشته می شود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۱۵۳
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
3
9
خداوند رحمتشان کند و روحشان شاد باشد و عرض تسلیت مجدد به خانوادهٔ محترم این نابغهٔ ریاضی، ایشان همیشه جایشان در بین دوستدارانشان خالی خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
4
10
خدمت به دنیای بشریت مرز و جغرافیای محدود ندارد
افتخار ایران و جهان یادش همیشه در اذهان علم دوستان خواهد ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
3
9
مریم سرآپد همه حوزه ها بود.سرآمد متانت،پاکی ،صفا،نخصص،مهربانی......روحش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
7
روحش شاد . خوش بحالش کم زیست ولی خوش زیست .
خدیجه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
11
روحت شاد بانوی علم ریاضی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
11
آقای خدیر
ممنون از یادآوری سالگرد درگذشت نابغه ایران .
یادش گرامی .
فرنوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
9
بسیار عالی و پر معنا سپاس از این همه احساس و نگاه زیبا، بانو مریم میرزاخانی افتخار ایران زمین است در قلب ما زنده است روحش شاد ?✨️???
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
8
روح ایشان شاد و قرین نعمات الهی باد حیف شد
ناشناس
Netherlands
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
7
از صمیم قلب برای مریم میرزاخانی و مرگ نابهنگام این عزیز متاثر شدم . یادش گرامی روحش شاد دخت ایران زمین افتخار هر ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
10
نابغه و فیلسوف تکرارنشدنی ....
نامش تا ابد جاودان...
مهدی
United States of America
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
6
روحش شاد ،یادش برای همیشه تاریخ گرامی باد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
1
راستی ایشون در زمان کدوم رئیس جمهور از ایران رفتن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
7
خدا رحمتشون کنه
واقعا باعث فخر ایران و ایرانی بودن
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
6
روحش شاد و یادش گرامی نمیدونم آیا خیابانی به نامش شد یا نه
خادم الزینب
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
9
6
اتفاقا میتونست مثل خواجه نصیر و بقیه دانشمندان کشور خودمون بمونه و ریاضی رو تو کشور خودمون به اوج برسونه چه بسا اگر نمیرفت به اون بیماری مبتلا نمیشد و ما الان این نابغه را داشتیم
مهد ریاضی پوشالی و تشویقهای نابجای مهاجرت از سوی برخی غربگداها این سرمایه ملی رو از ما گرفت
ناشناس
Albania
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
10
8
این چه حرفیه! چرا مهاجرت او از ایران از نوع فرار مغز‌ها نبود؟ اگر شرایط داخلی برای نابغه‌‌ای مثل مریم میرزا‌خانی مساعد بود چه بسا ایران را تبدیل به یکی از قطب های مطرح ریاضی جهان میکرد.
حسن اران
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
10
بنظر میرسه که یک نکته از قلم افتاده و آن اینست که چرا ایران اینقدر عقب گرد داشته ایرانی که مهد دانش و تمدن بوده و می‌توانسته قلب تمدن باشه و از همه جا نخبگان را بپذیرد
ب.س
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
11
روح اش شاد وخداوند به مادر و پدرش صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
5
خدا رحمت کند این نابغه وسرمایه‌ی ملی رو.علم تنها راه نجات بشر ونگاه عارفانه و زیبا به جهان هستی است.
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
4
قلبم درد می‌گیرد وقتی به مرگ غریبانه بانو میرزا خانی عزیز فکر میکنم....روحش اد ویادش گرامی باد افتخار ایران وجهان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
4
مطلب خوبی بود.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
4
یادش گرامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
6
سلام میرزا خانی در قلب زنان ایران جا دارد صدای شنیده نشده‌ی ملت ایران است
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
6
کوچ اجتناب ناپذیر. جالب بود. ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
4
روحش شاد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
3
من هم ماندم، روزگارم بد نيست ولي دچار روزمرگي شدم. در جايي كه بايد باشم نيستم و استعدادهايم هدر رفت. هم مديون خودم شدم هم ديگران. حسرت و بيهودگي از اين بيشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
6
4
کاش همه ی این نوشته ها رسانه ای می شد .مرگ مریم در صدا و سیمای ما خیلی کم رنگ نشان داده شد.
انسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
2
فشار به نخبگان در زمان خاتمی باعث فرار مریم میرزاخانی شد به کسی نگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
4
اگه این خانم مهاجرت نمیکرد الان زنده بود سرطان هم نمیگرفت ویا با بیمه تامین اجتماعی و تهیه داروهای ضد سرطانی تا الان بهبود پیدا کرده بود و زنده سراب امریکا همینه این بنده خدا که مرد استاد دانشگاه بود اما بیمه نداشت و شوهر اون هم نتونست از پس مخارج پزشکی بر بیاد و این ریاضیدان فوت کرد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
5
تلاش نویسنده برای ساختن کلاهی از این نمد برای جناب نجفی هم جالب توجه است!
داری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
4
اون زمان که ما ریاضی دان های بزرگ داشتیم و این سرزمین ریاضیات معنی و مفهوم داشت و قطب ریاضی بود همین سرزمین ریاضی که بهش اشاره میکنی سرزمین سرخپوست ها بود.اگرم بگی اون موقع بود و الان نیست پس قطعا الانم اینجا "هنر و ادبیات و سیاست و فرهنگ" جایی نداره
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
3
وجود داشته باش بنویس توی دوران خاتمی نکبتتوون مهاجرت کرد
عصر ایران این تعبیر درباره رییس جمهوری سابق را حتی زاکانی هم در مناظره ها به کار نبرد. از شهردار محبوب تهران جلوتر نیفتید!
جیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
3
این جمله که دستاورد امثال این خانم برای بشریته حماقتی بیش نیست .تحریم ایران عزیز نشون میده که دستاوردهای بشری در جهان غرب نصیب همه ملتها نمیشه .
مشایخی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
3
به نظر من این نخبه ایرانی ترور شده است
دشمنان بر نمی‌تابند یک ایرانی گل کند ببینید تمامی کسانی که جایزه نوبل گرفته اند یهودی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
2
میلیونها مثل ایشان در حوزه ها داریم. بهترین متخصص ها. که. بشریت را از علم بیکران خود مثل انیشتن متحول می کنند. خداوند این ریاضی دان هم بیامرزد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
4
چرا از ترور بیولوژیک او هیچی نمی گوئید !؟ چقدر هوای ارباب آمریکایی تان را دارید.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
3
هنوز دوست ش دارم مریم جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
0
‌کامل و اگاه کننده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
2
روحش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
3
خداوند او را با صالحين محشور فرمايد
شادي روحش
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
0
ما ریاضی دانهای خیلی خیلی بزرگتر از مریم میرزاخانی داشتیم که از کشورهای توسعه یاقته خود به پرینستون رفتند یادمان نرود هنگان مدال گرفتن مریم میرزاخانی چندنفر دیگر هم همزمان با هم همین مدال را مشترک گرفتند. همچنین یکی از بزرگترین ریاضی دانهای حال حاضر جهان که در 11 سالگی مدال المپیاد ریاضی گرفته و همینطور مدال فیلتز ریاضی را هم دارد ( ترنس تائو) که استرالیایی است به آمریکا مهاجرت کرد چراکه مسایل حال حاضر علوم پایه در دانشگاه پرینستون و آمریکا میباشد نه استرالیا یا جای دیگر
سما
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
2
ز کجا آمده ام آمدن بهر چه بود
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
اینکه 4 تا مسئله ریاضی لاینحل بمونه و بشر کشفشون نکنه چیزی از خلقت کم یا بر خلقت نمی افزاید
کاش یقین کنیم که برای رشد و بزرگ شدن و عبادت آمدیم
ناهید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
0
باسلام متن فوق العاده ای بود البته مثل همیشه جناب آقای خدیر بسیار زیبا شرح دادید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
1
سلام.
این بانوی بزرگ ایرانی بسیار بسیار قابل احترام و افتخار آفرین برای کشورش بود.پس خواهشا اون عکس کاریکاتور دوم رو بردارید چون درخور این بانوی بزرگ نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
2
دل هر ایرانی که برای ایران نتپد همان بهتر که اصلأ نتپد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
3
5
مرگ یک دانشمند جوان ایرانی آن هم با سرطان!!!
آمریکا، انگلیس و اسرائیل چشم دیدن دانشمندان نخبه ایرانی را ندارند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
0
روحش شاد..یادش و نامش گرامی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
1
خداوند به خانواده و دوستداران او صبر دهد ،حیف و صد حیف
زینب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
5
واقعا حیف شد که چنین نابغه ای را از دست دادیم اما سوال اینجاست که چرا مرد مگر نه اینکه آمریکا سرآمد درمان سرطان هست پس چرا در مورد مریم اجرا نشد اگر ایران بود می گفتند چون کشور عقب افتاده است اینجور شده اصلا آیا مرگ او مشکوک نیست به نظر من خود آمریکا اورا کشته .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
1
روحش شاد و یادش گرامی ایراندخت نابغه ی ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
1
خدا رحمت کند خانم مریم میرزاخانی رو
بهترین و شجاع ترین و باهوش ترین با استعدادترین وانسان ترین بانوی ایرانی
انشاالله تمام جوانان ایران زمین بدرخشند واستعدادهای واقعیشو ن شکوفا شه و باعث افتخار ایران شن آمین
معرفت
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
3
اگر توانستید از او بپرسید برای سر بلندی ایران به امریکا رفته بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
4
3
هیچ چیز نمی تواند خیانت کسانی که نان و آب ایران را خوردند و در کودکستاتها و مدارس ابتدایی و دبیرستان و دانشگاه های ایران پرورش یافتند و فصل شکوفایی خود را در اختیار امپریالیسم آمریکا قرار دادند توًیک دهد و عادی جلوه نماید خیانت خیانت است از طرف هرکس باسد حنا کسی که مرگ تراژیک داشته باشد.
ناشناس
France
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
1
الان بحث دانشگاهها به جداسازی سلف و سرویس ها رسیده و علم تقریبا کم رنگ شده و صرفا دانشجویان در حال سپری کردن این دو قطبی ها و دشمنی ها هستند
۱۰ سال دیگر فارغ التحصیلان امروز فاجعه جامعه خواهند بود
کسانی که به جای درس فقط نفرت و کینه یاد گرفتند
نینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
1
چیزی که مریم میرزاخانی داشت این بود مادر و پدرش اجازه پرواز دادند اگر در نوجوانی به زور شوهرش میدادند دیگر پرفسور میرزاخانی نمیشد یک زن عقده ای میشد که دایم می‌گفت شوهر نمی خواستم بچه نمی خواستم
از این استعدادها هست کورش میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
2
زنده باد!
جیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
4
مشکل شما نویسنده اینه که خدا در محاسبات شما نیست که اگر بود باید می نوشتید که هر کس برای خدا و خدمت به جوانان این سرزمین کار کنه خداوند برکاتی براش می فرسته که در عقل جماعت مادی نمی گنجند .
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
1
4
استعدادهای درخشان در هر رشته ای را در ایران؛یا سرکوب یا به خارج کشور متاسفانه ؛فراری میدهند.باید دلسوزان و عالمان کشور؛ فکری برای این مشکل مهم نمایند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
0
1
خدا کنه دولت جدید قدر مدارس سنماد رو بدونه واز وجود این استعدادها استفاده کنه .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
2
2
اگر ریاضی حد و مرز ندارد پس چرا برای بردن بالاتر سطح باید به آمریکا رفت ؟ یعنی آمریکایی ها ریاضی رو در خودشون محبوس کردن یا اینکه در ایران متقاضی زیادی ندارد ؟ ریاضی بدرد محاسبات فیزیک و شیمی میخورد یا در حسابداری و اقتصاد و حقوق کاربرد دارد ؟؟؟؟؟؟
محمدرضا مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
1
1
احسنت بر شما مطلب منصفانه ای نوشتید