۲۷ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۰-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۶۴۶۶
انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۰-۰۶-۱۴۰۳

ادعای «ارسال موشک‌ از ایران به روسیه»؛ اتحادیه اروپا: اطلاعات موثق داریم / کی‌یف کاردار ایران را احضار کرد

ادعای «ارسال موشک‌ از ایران به روسیه»؛ اتحادیه اروپا: اطلاعات موثق داریم / کی‌یف کاردار ایران را احضار کرد
سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی شد: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد.»
اتحادیه اروپا روز دوشنبه با استناد به اطلاعات «موثقی» که این نهاد مدعی است از سوی متحدان خود دریافت کرده، به گزارش‌ها در خصوص ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه مهر تایید زد.
 
 به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ تهران این ادعا را که پیش‌تر نیز از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده بود، رد کرده است؛ حال آنکه این ادعا هنوز از سوی کرملین به طور صریح و آشکار تکذیب نشده است.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که واشنگتن اعتقاد دارد ایران این نوع سلاح‌ها را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.
 
پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دپیلماسی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی دراین خصوص به خبرنگاران مدعی شد: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد.»
 
این دیپلمات اتحادیه اروپا افزود: «ما در حال بررسی بیشتر این موضوع با کشورهای عضو هستیم و چنین اقدامی در صورت تأیید، نشان دهنده تشدید حمایت‌های ایران از تجاوزگری و تهاجم نظامی غیرقانونی روسیه علیه اوکراین خواهد بود.»
 
پیتر استانو در همین خصوص تاکید کرد: «موضع یکپارچه رهبران اتحادیه اروپا همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا در صورت تایید این کمک‌ تسلیحاتی، به سرعت و با هماهنگی کامل میان متحدان و شرکای بین‌المللی، در پاسخ، تدابیری را از جمله با اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، در پیش خواهد گرفت.»
 

وزارت امور خارجه اوکراین کاردار ایران در کی‌یف را احضار کرد

همزمان وزارت امور خارجه اوکراین روز دوشنبه ۹ سپتامبر، «شهریار آموزگار»، کاردار ایران در این کشور را در ارتباط با گزارش‌های مربوط به ارسال موشک‌های بالستیک از سوی تهران به روسیه، احضار کرد.
 
وزارت امور خارجه اوکراین با ابراز «نگرانی عمیق» کی‌یف به دیپلمات ایرانی در خصوص «عواقب مخرب و جبران ناپذیر» چنین اقدامی برای روابط دوجانبه «هشدار جدی» داده و جزییات بیشتری ارائه و اعلام نکرده است.
 

وزارت امور خارجه ایران تکذیب کرد

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران گزارش رسانه‌های آمریکایی و ادعاهای مطرح در خصوص ارسال موشک بالستیک به روسیه را به شدت تکذیب کرده است.
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود تاکید کرد: «ما ادعاهای مربوط به نقش ایران در صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ را قویاً رد می کنیم.»
 
آقای کنعانی ضمن رد ادعای یاد شده، در این خصوص گفته است که کشورش ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.
 
وی در عین حال همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه را «متعارف و دارای سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین» عنوان کرده است.
 

روسیه تکذیب یا تایید نکرد اما گفت که «ایران شریک مهم ماست»

سخنگوی کرملین روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به کشورش، به صراحت آنرا تکذیب نکرد.
 
دمیتری پسکوف در این خصوص گفت: ما این گزارش را مشاهده کرده‌ایم؛ اما نمی‌توان هر بار صحت این نوع اطلاعات را تایید کرد.
 
وی سپس افزود: «ایران شریک مهم ماست و ما در حال ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی میان خود هستیم؛ ما همچنی همکاری و گفتگو‌های خود را در همه زمینه‌های ممکن، از جمله حساس‌ترین موضوعات، توسعه می‌دهیم.»
 

آمریکا: ایران در صورت تایید خبر ارسال موشک با پاسخی سخت روبرو خواهد شد

ایالات متحده آمریکا نیز هشدار داده است که هرگونه کمک تسلیحاتی جدید به روسیه به ویژه ارسال موشک‌های بالستیک به این کشور در صورت تایید با پاسخی سخت روبرو خواهد شد.
 
واشنگتن همچنین معتقد است که چنین اقداماتی از سوی تهران، به تلاش‌ها برای بهبود روابط ایران با غرب پس از انتخاب مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اصلاح‌طلب این کشور آسیب می‌رساند.
 
به گزارش فرانس‌پرس؛ روسیه که با تحریم‌های شدید غرب مواجه است، برای دریافت کمک‌های تسلیحاتی و تامین نیاز‌های نظامی خود در ادامه جنگ جاری علیه اوکراین، به ایران و کره شمالی روی آورده است.
 
اوکراین اعلام کرده است که تقریباً هر روز با پهپادهای شاهد طراحی شده توسط ایران مورد حمله قرار می‌گیرد؛ کی‌یف همچنین از پیدا شدن قطعاتی از موشک‌های کره شمالی در خاک خود خبر داده است.
 
گزارش‌ها از تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه در حالی منتشر می‌شود که کرملین بار دیگر حملات علیه زیرساخت‌های کلیدی اوکراین را پیش از زمستان تشدید کرده است.
برچسب ها: روسیه ، ایران ، فروش موشک
ارسال به دوستان
برگزاری نشست مشترک وزیر کار با اعضای کمیسیون اجتماعی رئیس دانشگاه تهران تغییر کرد مدیرعامل ایران ایر: آغاز پروازهای تجاری ایران و عربستان پس از توافقات دیدنی های امروز؛ از بزرگ ترین شکوفه گل جهان تا جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) هرمز اولین جزیره سبز ایران می‌شود دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: تجارت ۲۰ میلیون دلاری ایران و عراق شدنی است مهاجرین افغانستانی بن ۳ میلیونی می گیرند زمین مثل زحل حلقه داشته است بازار کار ایران دگرگون خواهد شد/کاهش میل به دریافت حقوق قانون کار اختلال شدید و گسترده در شبکه اینترنت کشور آقامیری : فعالیت رمزارزها در کشور غیرقانونی نیست دبیر اجرایی اتاق بازرگانی اهواز: ممنوع شدن هرگونه درخواست واگذاری کارت بازرگانی در دفاتر اسناد رسمی بنر خبرسازی که در خیابان‌های تهران جلب‌توجه کرد چرا در باران پیاده‌روی کنیم؟ معاون بانک مرکزی : تامین ۵۰ همت منابع جدید برای وام ازدواج و فرزندآوری/ ثبت نام متقاضیان شبانه روزی می‌شود