۲۹ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۷-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۷۹۳۵
انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۷-۰۶-۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید
استارتاپ استاسوپولوس با سرک‌کشیدن به داخل یخچال‌های افراد مختلف می‌تواند آینده‌ی بازارهای مالی را پیش‌بینی کند.

سرمایه‌گذاری باهوش به نام «تاسوس استاسوپولوس» راهی جدید برای پیش‌بینی آینده‌ی بازارها پیدا کرده است. او با بررسی محتویات یخچال‌های مردم در کشورهای مختلف، به اطلاعات ارزشمندی دست می‌یابد که به او کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌های سودآوری انجام دهد.

به گزارش زومیت، در مقاله‌ی پیش رو، این روش نوآورانه را بررسی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک یخچال ساده می‌تواند کلید موفقیت در بازارهای مالی باشد.

یخچال، معدن طلای سرمایه‌گذاران

بیشتر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری از نمودارهای قیمتی استفاده می‌کنند و براساس رفتار قیمتی در طول زمان، رفتار بازار را در آینده پیش‌بینی می‌کنند. اما تاسوس بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Trinetra در لندن، روشی غیرمعمول را آغاز کرده است؛‌ بررسی محتویات یخچال‌ها به‌عنوان شاخصی برای پیش‌بینی تغییرات در الگوهای مصرفی و پیش‌بینی آینده‌ی بازارِ سرمایه‌گذاری.

تاسوس اعتقاد دارد با بررسی محتویات داخل یخچال افراد مختلف می‌توان آینده‌ی اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کرد. شاید با خواندن این روشِ عجیب بخندید، اما تاسوس واقعاً آن را با جدیت تمام دنبال می‌کند. شرکتِ Trinetra برای سرمایه‌گذاری از روشی یکتا به نام Fridgonomics که ترکیبی از Fridge به معنای یخچال و Economics به معنای اقتصاد است، استفاده می‌کند.

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید

تاسوس قبل از ارائه‌ی الگوی اقتصاد یخچالی در سال ۲۰۰۹، به‌خاطر روش متفاوت و غیرمتعارف خود در سرمایه‌گذاری به شهرت رسیده بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به داده‌های بازار و پیش‌بینی‌های شرکت‌های بزرگ اتکا می‌کنند، اما تاسوس به‌صورت میدانی و گفت‌وگوی مستقیم با مردم، اطلاعاتی را در مورد رفتارها و الگوهای مصرفی آن‌ها جمع می‌کرد.

اگرچه گفت‌وگوی مستقیم با مردم برای تاسوس جذاب بود، او متوجه شد پاسخ‌هایشان همیشه با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد. به عنوان مثال، وقتی از مردم می‌پرسید با افزایش درآمدشان چه تغییری در رژیم غذایی خود می‌دهند، «هیچ تغییری نخواهم داد» بیشترین پاسخی بود که دریافت می‌کرد؛ اما تاسوس می‌دانست رژیم غذایی بیشتر افراد با افزایش درآمد تغییر می‌کند و شکاف زیادی بین درک مردم از رفتارهایشان و آنچه در واقعیت انجام می‌دهند، وجود دارد. در نتیجه، تاسوس فهمید روش‌های سنتی در بیشتر مواقع نمی‌توانند تغییرات را در رفتار مصرفی افراد نشان دهند.

تاسوس متوجه شد به جای پرسش بهتر است محتویات یخچال مردم را بررسی کند

تاسوس در یکی از مصاحبه‌هایش با زنی از شهر اورنگ‌آباد در هند که از خانواده‌ای بسیار فقیر بود، کار جالبی انجام داد. او از زن خواست به همراه هم به خرید بروند. زن با پولی که از تاسوس گرفته بود، خوراکی‌هایی خرید که در حالت معمول و با مقدار پولی که داشت، هرگز نمی‌خرید. اینجا جرقه‌ای در ذهنِ این سرمایه‌گذارِ متفاوت زده شد و فهمید به‌جای سؤال پرسیدن از مردم بهتر است محتویات یخچال آن‌ها را بررسی کند.

بررسی محتویات داخل یخچالِ افراد مختلف، بسیار ساده به نظر می‌رسد، کارمندان این شرکت با مراجعه به خانه‌های افراد مختلف، محتویات داخل یخچال آن‌ها را بررسی و سعی می‌کنند به پرسش‌های زیر پاسخ دهند:

  • افراد، مواد غذایی خود را از چه برندهایی خریداری کرده‌اند؟
  • آیا مواد غذایی را از برندهای معروفی خریده‌اند یا با توجه به بودجه‌ی خود خرید کرده‌اند؟
  • چه مقدار غذای تازه داخل یخچال‌های مختلف وجود دارد؟
  • آیا مقدار غذای تازه از مقدار غذای فرآوری شده بیشتر است؟
  • افراد چه نوشیدنی‌هایی داخل یخچال دارند؟

یخچال، زبان مصرف‌کننده

به احتمال زیاد از خود پرسیده‌اید محتویات یخچال چه ربطی به بازار سرمایه یا بازار سهام دارد. چگونه به کمک محتویات داخل یخچال می‌توان روندهای اقتصادی را پیش‌بینی کرد؟ تاسوس اعتقاد دارد آنچه ما در یخچال خود قرار می‌دهیم، الگوهای کلی خرج کردن پول را در زندگی روزمره‌ی ما نشان می‌دهد. به بیان دیگر، یخچال ما مانند آینه‌ای کوچک، سبک زندگی و عادت‌های مصرفی ما را منعکس می‌کند.

مواد غذایی‌ای که هنگام خرید انتخاب می‌کنیم، تا حد زیادی منعکس‌کننده‌ی رفتار مالی ما است. عادت‌های مصرفی مردم اقتصاد را هدایت می‌کند و نقش مهمی در تعیین و شکل‌دهی وضعیت اقتصادی یک کشور دارد. وقتی مردم بیشتر خرج می‌کنند، اقتصاد رشد می‌کند. در این حالت، تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش می‌یابد و کسب‌وکارها رونق بیشتری پیدا می‌کنند. با افزایش سود کسب‌وکارها، آن‌ها می‌توانند کارکنان بیشتری استخدام کنند، حقوق‌ها را افزایش دهند و به‌ این ترتیب، درآمد بیشتری وارد چرخه‌ی اقتصادی می‌شود. این امر نیز به‌نوبه‌ی خود با رشد اقتصادی همراه خواهد بود.

یخچال مانند آینه‌ای کوچک، سبک زندگی و عادت‌های مصرفی ما را منعکس می‌کند

در مقابل، هنگامی‌ که افراد به دلایل مختلف، مانند نگرانی از آینده‌ی مالی یا کاهش درآمد، کمتر خرج می‌کنند، شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود. به‌ عنوان مثال، خانواده‌ای را فرض کنید که کسب‌وکار کوچکی راه انداخته است. یخچالِ این خانواده و محتویات داخل آن به ما اطلاعاتی را در رابطه با وضعیت مالی و برنامه‌های آینده‌ی آن‌ها می‌دهد.

افراد خانواده‌ی مورد نظر ممکن است با اطرافیان خود در مورد خرید اتومبیل در آینده‌ای نزدیک صحبت کنند، اما آیا آن‌ها واقعاً اتومبیل مورد نظر خود را می‌خرند؟ کلمات شاید گمراه‌کننده باشند، اما محتویات یخچالِ این خانواده دروغ نمی‌گوید. براساس گفته‌های تاسوس، محتویات داخلِ یخچال هر فرد یا خانواده، سلامت مالی آن فرد یا خانواده و قدرت مالی آن‌ها را نشان می‌دهد.

اگر داخل یخچالِ شخصی مواد غذایی اصلی و تعداد مواد غذایی گران‌قیمت قرار داشته باشند، به احتمال زیاد او خرید زیادی انجام نخواهد داد و با احتیاط خرید خواهد کرد. اما اگر یخچالِ آن شخص، پر از پنیرهای وارداتی و ماست یونانی باشد، او به احتمال زیاد و به‌زودی خرید زیادی انجام می‌دهد. تمایل فرد به ولخرجی و خرید غذاهای گران‌قیمت به‌دلیل اعتمادی است که او نسبت به آینده‌ی مالی خود دارد و از هزینه‌های زیاد ابایی ندارد.

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید

تاسوس و همکارانش با تحلیل محتویات داخل یخچال افراد مختلف می‌توانند پیش‌بینی‌های دقیقی درباره‌ی روند بازار و رفتار مصرف‌کننده داشته باشند. بررسی مواد غذایی موجود در یخچال رویکردی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که تاسوس با ترکیب آن با تحلیل مالی سنتی، سعی در پیش‌بینی روندِ بازارهای مالی متفاوت دارد. بنابراین، دفعه‌ی بعد با باز کردن در یخچالتان، فراموش نکنید که محتویات داخل آن، دریچه‌ای رو به آینده‌ی مالی شما است.

ایده‌ی تاسوس خیلی عجیب به نظر نمی‌رسد. کمی عمیق‌تر به این ایده فکر کنید. مواد غذایی داخل یخچال سبک زندگی ما، آنچه را که می‌خوریم، آنچه را که می‌نوشیم و مقدار پولی را که خرج کرده‌ایم، نشان می‌دهند. تمام این فاکتورها با اقتصاد رابطه‌ی تنگاتنگی دارند.

در خانواده‌هایی که در آن‌ها زن و شوهر هر دو شاغل هستند و درآمد دارند، مصرف غذاهای آماده و فوری مانند غذاهای یخ‌زده، نیمه‌آماده و کنسروها، افزایش می‌یابد. چرا؟ زیرا افراد شاغل وقت کمتری برای پخت‌وپز دارند. در نتیجه، این موضوع سبب رشد صنعت غذاهای منجمد می‌شود.

روزگاری یخچال‌ نمادی از زندگی خانگی بود، اما با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن زندگی امروزی، به‌عنوان وسیله‌ای ضروری برای مدیریت نیازهای مختلف زندگی مدرن عمل می‌کند. محتویات داخل یخچال علاوه بر انعکاس آینده‌ی مالی افراد، ارزش‌های فرهنگی آن‌ها را نیز نشان می‌دهند. در بسیاری از فرهنگ‌ها یخچال پروپیمان نشان‌دهنده‌ی مهمان‌نوازی و تمکن مالی فرد است. چنین فردی آمادگی لازم را برای برگزاری مهمانی‌های پرخرج دارد.

هرم غذایی، هرم ثروت

تاسوس الگویی ساخته است که نشان می‌دهد چگونه محتویات یخچالِ افراد با ثروتمند شدن آن‌ها تغییر می‌کند. این الگو نشان می‌دهد تغییرات مواد غذایی داخل یخچال تصادفی نیستند و به کمک آن می‌توان مراحل پیشرفت اقتصادی خانواده‌ها را رصد کرد. تاسوس این الگو را هرم یخچال (Fridge Pyramid) نامید. این هرم تغییرات محتویات داخل یخچال را با بهبود وضعیت مالی خانواده نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید

در پایین‌ترین قسمت هرم، خانواده‌هایی با درآمد کم و محدود قرار گرفته‌اند. این خانواده‌ها در بیشتر مواقع باید هزینه‌های خود را مدیریت و بر خرید کالاهای اساسی تمرکز کنند. یخچال‌ِ این خانواده‌ها عمدتاً برای نگهداری و ذخیره‌ی مواد غذایی استفاده می‌شود و از مواد غذایی اصلی مانند نان و تخم‌مرغ یا وعده‌های غذایی باقی‌مانده پر شده است.

با افزایش درآمد، مواد غذایی داخل یخچال نیز تغییر می‌کنند، زیرا خانواده‌ها انعطاف‌پذیری مالی بهتری دارند. اینجا همان جایی است که سروکله‌ی میان‌وعده‌ها داخل یخچال پیدا می‌شود و افراد، داوطلبانه و با خیال راحت‌تری وعده‌های مورد علاقه‌ی خود را مانند بستنی، نوشابه یا میوه‌های متنوع، می‌خرند. در این حالت، خانواده با افزایش درآمد به نقطه‌ای می‌رسد که با خیال راحت‌تری بتواند برای اقلام نسبتاً غیرضروری هزینه کند.

با بالا رفتن از هرم، یخچال خانواده‌ها پروپیمان‌تر و متنوع‌تر می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی افزایش قدرت خرید خانواده‌ها است. در این حالت، با بررسی داخل یخچال می‌توانیم ماده‌ی غذایی با انواع برندها، مواد غذایی اورگانیک و پنیرهای وارداتی را به‌راحتی پیدا کنیم. در این نقطه، محتویات داخل یخچال از مواد غذایی سالم‌تر و با کیفیت بالاتری تشکیل می‌شود.

در رأس هرم، خانواده‌های بسیار ثروتمندی قرار گرفته‌اند و یخچال آن‌ها معمولاً از غذاهایی از سراسر دنیا پر شده است. این خانواده‌ها شاید یخچال‌های متعددی برای نگهداری مواد غذایی مختلف داشته باشند. محتویات یخچال این خانواده‌ها توانایی آن‌ها برای خرید هر نوع ماده‌ی غذایی را نشان می‌دهد.

یخچال شما هشدار فروش را صادر می‌کند

الگوی یخچالی تاسوس، تنها در مورد پیدا کردن سهامِ مناسب نیست، بلکه اطلاعاتی نیز در مورد زمانِ مناسب برای فروش سهام می‌دهد. به‌عنوان مثال، تاسوس براساس الگوی یخچالی خود و بررسی مواد غذایی داخل یخچال‌های خانواده‌های چینی تصمیم گرفت سرمایه‌ی خود را از شرکت یام چاینا (Yum China) خارج کند. یام چاینا شرکت مادرِ KFC، پیتزا هات (Pizza Hut)‌ و تاکوبل (Taco Bell)‌ و تولیدکننده‌ی فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده است.

تاسوس با بررسی یخچال‌های خانواده‌های چینی به این نتیجه رسید که آن‌ها به‌جای خرید غذاهای آماده و فست‌فود، به خرید محصولات تازه مانند ماست و غذاهای بین‌المللی متنوع روی آورده‌اند. به‌همین‌دلیل، او سرمایه‌ی خود را از این شرکت معروف چینی خارج کرد. آیا تصمیم او درست بود؟ بله، ارزش سهام این شرکت خیلی زود کاهش یافت و دلیل اصلی آن گرایش چینی‌ها به مصرف غذاهای سالم‌تر بود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ارزش سهامِ شرکت YUM روندی نزولی و قدرتِ پیش‌بینی الگوی تاسوس را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ چطور با سرک‌کشیدن به یخچال دیگران ثروتمند شوید

تاسوس با بررسی موادِ غذایی داخل یخچال افراد، توانست تغییرات عمده در بازار را مشاهده و پیش‌بینی کند. این تغییرات شامل تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان، تقاضا، عرضه، رقابت یا عوامل دیگر هستند. بدین صورت تاسوس توانست پورتفو یا سبدِ سهام خود را مطابق با تغییرات رخ‌داده در بازار، تغییر دهد.

اندونزی به‌عنوان یک کشور در حال توسعه با رشد سریعِ اقتصادی و افزایش جمعیت طبقه‌ی متوسط، نمونه‌ی خوبی برای الگوی تاسوس به نام اقتصاد یخچالی است. شهرسازی سریع و رشد اقتصادی این کشور، سبک زندگی و رفتار مصرف‌کننده را به‌طور قابل‌ توجهی تغییر داده است.

تاسوس و همکارانش به منظور بررسی تغییر و تحول رفتار مصرف‌کننده‌ها در اندونزی، محتویات داخل یخچال آن‌ها را با دقت بررسی کرده‌اند. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده تضاد بسیار جالبی را نشان می‌دهد. محتویات یخچال‌های خانواده‌های اندونزیایی همزمان نمادی از اشتیاق و عصبانیت را نشان می‌دهند.

بر این اساس خانواده‌های اندونزیایی از یک طرف به‌دنبال زندگی مدرن و امروزی هستند و از طرف دیگر برای حفظ فرهنگ قدیمی خود تلاش می‌کنند؛ تضادی جالب و دیدنی که بسیاری از خانواده‌ها از جمله خانواده‌های ایرانی درگیر آن هستند.

محتویات یخچال‌های خانواده‌های اندونزیایی همزمان نمادی از شوق و عصبانیت را نشان می‌دهند

بسیاری از جوانان اندونزیایی به یخچال و محتویات آن به چشم پله‌ای برای پیشرفت و توانایی برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. بیشتر آن‌ها یخچال‌های خود را با مواد غذایی از برندهای مختلف، پنیرهای وارداتی و غذاهای آماده پر می‌کنند؛ اما نسل قدیمی‌تر مقاومتِ زیادی در برابر زندگی مدرن از خود نشان می‌دهند و موادِ اولیه‌ی خوراکی را از بازارهای قدیمی تهیه می‌کنند.

تحقیقات تاسوس نشان می‌دهد که بررسی محتوای یخچال‌ها، روشی نوآورانه و مؤثر برای پیش‌بینی روند بازار و تصمیم‌گیری‌ برای سرمایه‌گذاری است. طبق این روش، آنچه در یخچال قرار می‌دهیم، سبک زندگی، عادات مصرفی و وضعیت مالی ما را نمایان می‌کند. با تحلیل داده‌های حاصل از بررسی یخچال‌های افراد در کشورهای مختلف، می‌توان به اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی تغییرات رفتار مصرف‌کننده، روندهای اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دست یافت.

مدل هرم یخچال نشان می‌دهد با افزایش درآمد خانوارها، تغییرات قابل‌ توجهی در محتویات یخچال‌ها رخ می‌دهد و هر مرحله از این هرم، نمایانگر یک سطح از رفاه اقتصادی و سبک زندگی است. این مدل به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در صنایع مختلف، از جمله صنایع غذایی، کالاهای مصرفی و خرده‌فروشی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را شناسایی کنند.

روش تاسوس درعین عجیب و جالب بودن، ممکن است درنهایت نتیجه‌بخش هم باشد؛ اما قطعاً روش سریع یا حتی کم‌خرجی نیست. طبق تخمین استاسوپولوس، هر تحقیق به ماه‌ها برنامه‌ریزی، چندین روز مصاحبه و مستند‌سازی در محل و هفته‌ها تحلیل پس از بازگشت او از سفر نیاز دارد. بااین‌حال، حدس می‌زنم پس از خواندن این مطلب وسوسه شوید در یخچال خود را باز و محتویات داخل آن را بررسی کنید. یخچال‌ شما آینده‌ی مالی‌تان را چطور به تصویر می‌کشد؟

ارسال به دوستان
انواع سنگ کلیه و درمان‌های تغذیه‌ای آن لیوان ؛ معرفی برند جدید خودرویی بازار ایران با KMC در نمایشگاه مشهد/ یک سدان و یک شاسی بلند وارد خیابان می شوند(+تصاویرو مشخصات خودرو ها) عکس های نمادین از دوران 8 ساله جنگ تحمیلی / نبرد مقدس (+عکس) تداوم بارش در مناطق کوهستانی طی روزهای پایانی هفته/ از کوهنوردی خودداری کنید یک توصیه مهم درباره مسواک زدن پروژه کبوتر؛ وقتی ارتش آمریکا هدایت بمب های خود را به دست یک پرنده سپرد(+فیلم و عکس) چالش های قانون حجاب/ جریمه نقدی حجاب افزایش یافته و فقط یک هفته مهلت پرداخت دارد ساعت طرح ترافیک تغییر نمی کند/حذف بخشودگی تردد رایگان در طرح در مهرماه با این روش ساده دوره سرماخوردگی کودکان را تا ۲ روز کاهش دهید امروز با حافظ: یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب برترین ذخایر ارزی جهان در ۲۰۲۴ / کاهش نقش دلار در دو دهه اخیر با مصرف زیاد این ویتامین، سنگ کلیه می‌گیرید شناسایی ۳۶۰۰ ماده شیمیایی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی در بدن انسان هشدار؛ موبایل‌ها در این نقاط خطرناک می‌شوند ۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی‌شان به رمزارز هستند؛ چین در صدر