۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۸۲۳۶
انتشار: ۰۳:۰۰ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۳

هفته کاری چهار روزه تاثیر خود را گذاشت / چه کشورهایی موفق بودند؟

هفته کاری چهار روزه تاثیر خود را گذاشت / چه کشورهایی موفق بودند؟
این تحقیق داده‌های ۳۶ کشور اروپایی را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص شود کدام یک از آنها بهترین و بدترین تعادل بین کار و خواب را داشتند. هلند به عنوان یکی از کشورهایی با بهترین تعادل بین کار و خواب ظاهر شد، در حالی که ترکیه یکی از بدترین کشورها بود.

مطالعه‌ای جدید در اروپا نشان می‌دهد که با اجرای هفته کاری چهار روزه، هلند به عنوان یکی از کشورهایی با بهترین تعادل بین کار و خواب و ترکیه یکی از بدترین کشورها در این رابطه است.

به گزارش ایمنا، با توجه به تلاش چندین کشور اروپایی در اجرای هفته‌های کاری چهار روزه در چند ماه گذشته، مزایای این مدل کاری جدید به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته است. در کنار مزایای بالقوه بهره‌وری، یک هفته کاری چهار روزه نیز تأثیرات مثبتی بر خواب دارد. مطالعه اخیر توسط MattressNextDay نشان داده است که کارمندانی که چهار روز در هفته کار می‌کنند، می‌توانند هر شب یک ساعت بیشتر بخوابند.

این تحقیق داده‌های ۳۶ کشور اروپایی را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص شود کدام یک از آنها بهترین و بدترین تعادل بین کار و خواب را داشتند. هلند به عنوان یکی از کشورهایی با بهترین تعادل بین کار و خواب ظاهر شد، در حالی که ترکیه یکی از بدترین کشورها بود.

مارتین سیلی، مدیر اجرایی MattressNextDay در این رابطه به یورونیوز گفت: «تعادل بین کار و خواب، کلیدی برای بهره‌وری و سالم ماندن است. این وسوسه‌انگیز است که خواب را فدای کار کنیم، اما واقعیت این است که بدون استراحت کافی، تمرکز، خلاقیت و تصمیم‌گیری ما آسیب می‌بیند.

خواب باکیفیت به ما کمک می‌کند تا انرژی به دست بیاوریم و بنابراین می‌توانیم بهترین عملکرد خود را داشته باشیم و با چالش‌های روز کنار بیاییم. یافتن این تعادل فقط به مدیریت برنامه‌تان مربوط نمی‌شود، بلکه درک این موضوع است که خواب خوب برای موفقیت و رفاه طولانی‌مدت ضروری است. »

هلند بهترین کشور برای تعادل کار و خواب است

هلند در صدر فهرست بهترین تعادل بین کار و خواب در اروپا قرار داشت. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، هلندی‌ها به طور متوسط هشت ساعت و پنج دقیقه می‌خوابند. این کشور همچنین یکی از کوتاه‌ترین هفته‌های کاری در اروپا را با میانگین ۳۲.۲ ساعت کاری دارد. بر اساس گزارش اخیر شرکت مشاوره و تحلیل گالوپ، هر دوی این عوامل باعث شده است که هلند یکی از بالاترین نرخ رضایت شغلی و اعتماد را در جهان داشته باشد که تنها فنلاند، دانمارک و ایسلند از آن فراتر رفته‌اند.

این میزان رضایت شغلی بالا به نوبه خود می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا کارکنان خود را حفظ کنند و در نتیجه در هزینه‌های استخدام مجدد و بازآموزی صرفه‌جویی کنند. بر اساس گزارش گالوپ، کارمندان هلند نیز یکی از کم‌استرس‌ترین افراد در جهان بودند، در حالی که کارمندان یونان، مالت و قبرس بیشترین استرس‌ها را داشتند.

یکی از عادت‌هایی که به هلندی‌ها کمک می‌کند تا خواب باکیفیتی داشته باشند نوشیدن قهوه صبح خود در بیرون از فضای منزل است که به آنها اجازه می‌دهد تا آنجا که ممکن است نور خورشید اولیه را جذب کنند. این تمرین می‌تواند به تنظیم ریتم شبانه‌روزی کمک کند و باعث بهبود خواب و بهره‌وری شود.

اتریش نیز تعادل بسیار خوبی بین کار و خواب دارد و کارمندان به طور متوسط ۳۳.۶ ساعت در هفته کار می‌کنند. طبق گفته MedUni Wien، مردم اتریش به طور متوسط بین هفت تا هشت ساعت می‌خوابند. نه‌تنها هفته‌های کاری در اتریش نسبتاً کوتاه است، بلکه اضافه‌کاری نیز به میزان قابل‌توجهی محدود است و چندین شرکت ساعات کاری انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند.

نروژی‌ها از زندگی در فضای باز سود می‌برند

به طور مشابه، نروژ دارای تعادل کار و خواب قابل‌توجهی است، به طوری که کارکنان به طور متوسط ۳۳.۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. نروژی‌ها همچنین برای استشمام هوای تازه و انجام طیف وسیعی از فعالیت‌های خارج از منزل مانند اسکی، پیاده‌روی و کایاک‌سواری ارزش قائل هستند. این شیوه زندگی حتی در این کشور نام مخصوص Friluftsliv را دارد که به عنوان زندگی هوای آزاد ترجمه شده است.

فراوانی فعالیت‌های خارج از منزل نیز به ارتقای سلامت و خواب بهتر کمک می‌کند. همچنین استرس را کاهش می‌دهد و فوایدی برای بهبود خلق و خو دارد و همچنین می‌تواند به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و سطوح پایین ویتامین D کمک کند.

اتاق‌های خواب در نروژ خنک نگه داشته می‌شوند و همین امر به خواب بهتر کمک می‌کنند. فرهنگ سونای نروژ به خواب عمیق‌تر و با کیفیت‌تر نیز کمک می‌کند. این نتایج تعادل کار و خواب می‌تواند برای مشاغل بسیار مفید باشد و آنها را تشویق به اجرای سیاست‌هایی می‌کند که از تعادل بهتر کار و زندگی برای کارمندان پشتیبانی می‌کند.

ترکیه و صربستان، بدترین کشورها برای تعادل بین کار و خواب

ترکیه، صربستان و مونته‌نگرو از جمله کشورهایی هستند که بدترین تعادل بین کار و خواب را دارند که نه‌تنها می‌تواند بر بهره‌وری در کار تأثیر بگذارد، بلکه می‌تواند مخل رفاه فردی باشد. کارمندان در ترکیه بیشترین ساعات را در اروپا کار می‌کنند و میانگین کار در هفته ۴۴.۲ ساعت است که می‌تواند استراحت و آرامش کافی را دشوارتر کند.

مطالعه ScienceDirect در سال ۲۰۲۱ نشان داد که در طول همه‌گیری، پریشانی روانی یکی از اصلی‌ترین اختلالات خواب برای مردم ترکیه بود.

برچسب ها: هفته کاری ، چهار روز
ارسال به دوستان