۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۱ - ۳۱-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۸۹۸۸
انتشار: ۰۷:۳۱ - ۳۱-۰۶-۱۴۰۳
فرمانده حزب الله که دیروز به شهادت رسید که بود؟

ابراهیم عقیل ؛ مردی که آمریکا از قرن گذشته دنبالش بود

ابراهیم عقیل ؛ مردی که آمریکا از قرن گذشته دنبالش بود
انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان در سال ۱۹۸۳ از دیگر مأموریت‌های این گروه جهادی بود که با موفقیت انجام شد.

 عصر ایران - شهید ابراهیم عقیل از رهبران نظامی ارشد حزب‌الله لبنان و فرمانده نیروهای ویژه رضوان در حزب الله بود.

خبرگزاری مهر در گزارشی به تشریح اهمیت این شخصیت مهم حزب الله لبنان پرداخت و نوشت: ابراهیم عقیل ملقب به «تحسین» فرمانده نظامی که در حمله روز جمعه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید، فرمانده نیروهای ویژه حزب الله لبنان موسوم به یگان رضوان بود.

وی یکی از فرماندهان تأثیرگذار نظامی در نیروهای رضوان بود و بعد از شهید فواد شکر دومین فرمانده بزرگ حزب الله لبنان به شمار می‌رفت. دولت آمریکا برای ترور این فرمانده جهادی حزب الله یا ارائه اطلاعاتی که به ترور یا دستگیری وی منجر شود، ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

نام جهادی ابراهیم عقیل، «تحسین» بود، وی یکی از اعضای ارشد حزب الله بود که در دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی به عنوان یکی از عناصر اصلی «جنبش جهاد اسلامی» که یکی از گروه‌های نظامی حزب الله بود و در انفجار سفارت آمریکا در بیروت نقش داشت، فعالیت می‌کرد.

انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان در سال ۱۹۸۳ از دیگر مأموریت‌های این گروه جهادی بود که با موفقیت انجام شد. آمریکایی‌ها مدعی هستند که وی به همراه تیم متبوع خود در این گروه عملیات گروگان‌گیری آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها در لبنان را نیز انجام داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵ وی را در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داد و وزارت خارجه آمریکا نیز در سپتامبر ۲۰۱۹ ابراهیم عقیل را در لیست افرادی قرار داد که به زعم آمریکایی‌ها تروریست هستند.

ابراهیم عقیل ؛ مردی که آمریکا از قرن گذشته دنبالش بود و برای سرش 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرد

مغز متفکر عملیاتی حزب‌الله

حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه، همواره نقش مهمی در تحولات سیاسی و نظامی لبنان و منطقه ایفا کرده است.

این سازمان که در دهه ۱۹۸۰ و با الهام از انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد، به سرعت به یکی از بازیگران کلیدی در صحنه سیاسی و نظامی لبنان تبدیل شد.

یکی از چهره‌های کلیدی در ساختار فرماندهی نظامی این سازمان شهید ابراهیم عقیل با نام عملیاتی حاج عبدالقادر بود. او به عنوان یکی از فرماندهان برجسته حزب‌الله شناخته می‌شد که نقش مهمی در طراحی و اجرای عملیات‌های نظامی این سازمان ایفا کرده است.

ابراهیم عقیل به عنوان یکی از فرماندهان برجسته حزب‌الله سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های نظامی و امنیتی این سازمان داشت.

وی به عنوان یکی از فرماندهان عملیاتی حزب‌الله، در بسیاری از عملیات‌های مهم این سازمان نقش کلیدی ایفا کرد.

عقیل که دارای تجربه‌های گسترده در زمینه‌های نظامی و امنیتی بود، به عنوان یکی از مغز متفکرها و مهندس عملیات‌های حزب‌الله در زمینه طراحی و اجرای این عملیات‌های نظامی شناخته می‌شد.

عقیل به عنوان یکی از اعضای بلندپایه حزب‌الله، در جلسات مهم استراتژیک این سازمان شرکت داشت و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم نقش آفرینی می‌کرد.

یکی از ویژگی‌های برجسته او توانایی‌اش در مدیریت عملیات‌های پیچیده نظامی بود که موفقیت‌های مهمی را برای حزب‌الله محقق کرد.‌

ابراهیم عقیل ؛ مردی که آمریکا از قرن گذشته دنبالش بود و برای سرش 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرد

نقش کلیدی در جنگ ۳۳ روزه و تحریم آمریکا

یکی از نقاط عطف در کارنامه نظامی ابراهیم عقیل، نقش او در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله برابر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ بود.

در این جنگ، حزب‌الله توانست با بهره‌گیری از تاکتیک‌های نظامی پیچیده و استفاده از توانایی‌های جنگ نامتقارن، ارتش رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد. ابراهیم عقیل به عنوان یکی از فرماندهان اصلی حزب‌الله در این جنگ، در طراحی و اجرای تاکتیک‌های موفق حزب‌الله نقش مهمی داشت.

این جنگ با وجود حملات ویرانگر تل‌آویو به زیرساخت‌های حیاتی لبنان، به عنوان یک پیروزی استراتژیک نظامی برای حزب‌الله تلقی شد و جایگاه این سازمان را در داخل لبنان و در میان حامیان منطقه‌ای آن تقویت کرد.

توانمندی‌های نظامی حزب‌الله به مرور زمان به یکی از عوامل مهم در موازنه قدرت در منطقه تبدیل شده است.

فرماندهانی مانند ابراهیم عقیل نقش حیاتی در توسعه و تقویت این توانمندی‌های نظامی داشته‌اند. با کمک این فرماندهان، حزب‌الله توانست به یک نیروی نظامی مؤثر در مقابله با رژیم صهیونیستی و دفاع از مرزهای لبنان تبدیل شود.

فعالیت‌های نظامی و امنیتی ابراهیم عقیل و نقش او در حزب‌الله موجب شده است که نام او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد.

کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا، فرماندهان حزب‌الله از جمله ابراهیم عقیل، را به دلیل نقش‌آفرینی در فعالیت‌های نظامی و امنیتی تحت تحریم قرار داده‌اند. این تحریم‌ها عمدتاً شامل مسدود کردن دارایی‌ها و محدودیت‌های سفر می‌شود.

ابراهیم عقیل ؛ مردی که آمریکا از قرن گذشته دنبالش بود و برای سرش 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرد

پیوند دهنده اضلاع مقاومت

نقش ابراهیم عقیل در تقویت روابط میان اضلاع محور مقاومت به ویژه حزب‌الله و حماس بسیار مهم بوده است.

او با ارتباط با فرماندهان نظامی دیگر گروه‌های مقاومت، توانست در ایجاد هماهنگی‌های نظامی میان آن‌ها نقش فعالی ایفا نماید.

فرماندهانی مانند ابراهیم عقیل که در بسیاری از عملیات‌های نظامی این سازمان نقش کلیدی داشته‌اند، نه تنها به تقویت توانمندی‌های نظامی حزب‌الله کمک کرده‌اند، بلکه نقش حیاتی در حفظ و افزایش نفوذ این سازمان در لبنان و منطقه ایفا کرده‌اند.‌

رژیم صهیونیستی عملیات ترور شهید ابراهیم عقیل را عصر روز جمعه در حمله موشکی به ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از همان لحظات اولیه اذعان کردند که هدف حمله به ضاحیه بیروت ابراهیم عقیل فرمانده نیروهای ویژه و فرماندهان ارشد نیروی رضوان و نیز فرماندهان طراح سیطره بر الجلیل بوده است. در نهایت حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت این فرمانده را تأیید کرد.

ارسال به دوستان
عفونت ادراری چه علائمی دارد؟ چرا ما انسان‌ها زانوهای بهتری تکامل نداده‌ایم؟ با پروژه جدید منصوری آشنا شوید ؛ وسپا الکتریکا موناکو ادیشن (+عکس) پدیده‌ای که زمین را برای ۹ روز متوالی لرزاند! رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک سپاه پاسداران (+عکس) مراسم رژه نیروهای مسلح برگزار شد افشاگری درباره دستمزد نجومی بازیگران زن؛ چه کسی در صدر لیست است؟ آیت‌الله بهجت کلوچه‌پز می‌شد اگر این سفر را نمی‌رفت! یک شاهنامه‌پژوه: شاهنامه افسانه و اسطوره نیست؛ تاریخ کهن ایرانیان است راز صدای آدم فضایی‌ها در ته این گودال برملا شد اتوبوس و مترو رایگان برای دانشجویان و دانش‌آموزان از فردا یکشنبه ۵ اپلیکیشن برای بهبود تمرکز؛ دیگر کارهایتان را به‌تعویق نیندازید خط و نشان نیروهای مسلح ایران برای اسرائیل : ۲۱ موشک بالستیک به نمایش درآمد رشد نهال‌های در سایه با آینه‌کاری کف جنگل! دیدنی های امروز؛ از آغاز عرضه جهانی آیفون 16 تا تشدید تنش در شمال فلسطین اشغالی