۰۳ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳
کد ۹۹۹۸۸۴
انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت (+عکس)

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت (+عکس)
 شیرازی بود اما سال‌ها در تهران زندگی کرد و درهمین شهر نیز سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت و در قطعه ۱۰۳ بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شد. اگر چه تحصیلاتش را در انگلیس تمام کرد اما با ورود امام خمینی به تهران او نیز بار سفر بست و راهی وطن شد.

دوربین برمی‌داشت و در خیابان‌های تهران میان مردم می‌رفت و مشغول ثبت سنگرها، آمبولانس‌ها و زنانی که کفنشان، چادرشان بود می‌شد. مریم کاظم‌زاده بانویی است که به او لقب نخستین زن عکاس و خبرنگار جنگ را داده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، شیرازی بود اما سال‌ها در تهران زندگی کرد و درهمین شهر نیز سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت و در قطعه ۱۰۳ بهشت‌زهرا (س) به خاک سپرده شد. اگر چه تحصیلاتش را در انگلیس تمام کرد اما با ورود امام خمینی به تهران او نیز بار سفر بست و راهی وطن شد.

مهرشاد کاظمی، تهران پژوه، درباره این بانوی فرهیخته می‌گوید: «زمانی که از تهران در روزگار جنگ صحبت می‌کنیم نام شهروندانی از این شهر بی‌درنگ از مقابل چشمانمان می‌گذرد. مرحوم مریم کاظم‌زاده یک نمونه ماندگار از این شهروندان است. او از جمله زنانی بود که ورای انتظاری که جامعه از او به‌عنوان یک زن داشت پا به‌پای مردان در جبهه‌ها برای ثبت و ضبط آن روزها تلاش کرد. وقتی امام در فرانسه بود به خدمت امام رفت.

خودش دراین‌باره می‌نویسد: «اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که از امام بپرسم، آیا یک دختر مسلمان می‌تواند خبرنگار باشد یا خیر؟ امام با خط خودشان برایم نوشتند «اصل رشته اشکال ندارد، مگر اینکه حجاب رعایت نشود». این جمله امام حجت را برمن تمام و راه را برایم روشن کرد».

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت
مرحوم مریم کاظم زاده در نمایشگاه عکس هایش

با راه‌اندازی روزنامه انقلاب اسلامی در تهران از همان ابتدا به‌عنوان عکاس و خبرنگار جذب این روزنامه شد.در غائله پاوه برای تهیه گزارش به آنجا رفت و با شهید اصغر وصالی آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت
عکاس: مرحوم مریم کاظم زاده

بعد از شهادت اصغر وصالی تا اواخرسال ۱۳۶۲ به عنوان امدادگر در جبهه مشغول بود. سال ۱۳۶۳ به عنوان گزارشگر در مجله زن روز و بعد از مدتی در بخش گزارش اجتماعی کیهان مشغول به کار شد. از آنجا هم هر وقت شرایط برای خواهران مساعد بود، همراه دیگر همکاران خواهر با هدف تهیه خبر و گزارش به مناطق جنوب می‌رفت.

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت
مرحوم مریم کاظم زاده در کنار همسرش شهید اصغر وصالی

کاظمی می گوید: «از مریم کاظم زاده چندین کتاب تصویری از انقلاب و جنگ چاپ شده است. تصاویری دیدنی از دریچه لنز بانویی که عاشق کار و هدفش بود. او به عنوان عکاس در چندین مقطع در مناطق عملیاتی حضور داشت و تنها عکاس زنی بود که در دوران دفاع مقدس توانست به اتاق جنگ راه یابد و از نزدیک وقایع را عکاسی کند.»

ماجرای بانو مریم، زنی که با دوربین عکاسی به جبهه رفت
مریم کاظم زاده در بهشت زهرا (س) در جوار مزار همسرشهیدش

عکس‌های مریم کاظم زاده برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۴ در نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

برچسب ها: بانو مریم ، عکاس
ارسال به دوستان
توضیح تهیه کننده سریال پوست شیر درباره فصل جدید نماینده مجلس: خروج ۹.۳ میلیون نفر از جمعیت کشور از محرومیت در سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۴۰۰ بازارچه مرزی ریمدان بازگشایی شد نماینده مجلس: نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاهای نفتی اصلاح شود بورس رکورد ۸۰ روزه را شکست کاترین دنو ریاست پنجاهمین دوره جوایز سزار را بر عهده گرفت مشاهیر ساکن منطقه ۱۱ / از فروغی و سهیلی تا بوذرجمهری و لقمان کشف کرگدن ۳۲ هزار ساله با پوست و پشم سالم در روسیه! رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟ (+عکس) در این خانه‌ها دیگر قبض مصرف انرژی صادر نمی‌شود دهقان نماینده مجلس در گفتگو با عصرایران : در حوزه گاز،‌ مصرف بالایی داریم / عدم سرمایه گذاری مهمترین دلیل ناترازی گاز است  سبزی‌ها و میوه‌های موثر در کاهش التهاب را بشناسیم وضعیت نامطلوب بارش در تهران پخش «گزارش یک قتل» به یاد هما روستا از تلویزیون میوه را برای میان‌وعده دانش‌آموزان جدی بگیرید