۰۳ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳
کد ۹۹۹۸۹۶
انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳

رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟ (+عکس)

رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟ (+عکس)
دوران دفاع مقدس با حمله هوایی عراق به ایران شروع شد و به همین دلیل نیروی هوایی به خصوص یگان های پدافند هوایی در خط مقدم دفاع از میهن قرار گرفتند.

حمله هوایی عراقی ها به فرودگاه مهرآباد تهران آتش جنگ را روشن کرد و شعله های آن به مراکز نظامی مهم دیگر شهرهای ایران هم کشیده شد. در چنین شرایطی سرنگون کردن هواپیماهای عراقی به یکی از مهمترین راهبردهای ایران در شروع جنگ تبدیل شد و رزمندگان یگان پدافند هوایی برای سرنگونی هواپیماهای عراقی وارد میدان شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، علی حسین نیک‌اعتقاد، ساکن محله یوسف آباد و یکی از رزمندگان یگان پدافند هوایی ارتش در آن روزهای پرالتهاب بود که برای دفاع از مهمترین مراکز و پایگاههای نظامی ایران به شهرهای مختلف اعزام می شد و در دومین روز جنگ به پایگاه شکاری همدان رفت. او در این ماموریت نخستین هواپیمای عراقی را در آسمان همدان سرنگون کرد و به همین دلیل نامش در برخی منابع مکتوب دوران دفاع مقدس حک شده است.

نیک‌اعتقاد درباره ماجرای هدف قرار دادن نخستین هواپیمای عراقی می گوید: «وقتی جنگ شروع شد در اصفهان خدمت می کردم و بلافاصله به پایگاه شکاری همدان رفتم. در دومین روز جنگ، هواپیماهای عراقی برای دومین بار به همدان آمدند تا پایگاه شکاری را که قلب تپنده نیوری هوایی ارتش بود، مورد هدف قرار بدهند. حدود ۱۰ فروند هواپیمای عراقی در این حمله حضور داشتند که نخستین هواپیما را هدف قرار دادم و خلبان های عراقی با مشاهده سرنگونی نخستین هواپیما، بمب ها را در بیابان های اطراف همدان انداختند و به مبدا برگشتند.»

رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟

نیک اعتقاد که دوره های تخصصی پدافند هوایی را پشت سر گذاشته بود، بعد از سرنگون کردن نخستین هواپیمای عراقی تسلطش بر سیستم های راداری و هدف گیری را نشان داد و به یکی از شاخص ترین رزمنده‌های پدافند هوایی تبدیل شد.

او درباره جزئیات سرنگونی نخستین هواپیمای عراقی در آسمان ایران می گوید: «هواپیماهای عراقی در نخستین روز جنگ از یک نقطه کور وارد آسمان همدان شده بودند و ما با آگاهی از این موضوع با دوربین های مخصوص در کمینشان بودیم. وقتی برای دومین بار از همان نقطه قصد ورود داشتند با کمک دوربین «اپتیکال اکوزیشن» که شیوه کار با آن را آموزش دیده بودم، شصتی را فشار دادم و برجک به سمت هواپیمای میگ ۲۳ عراقی برگشت.هواپیمای عراقی با اولین شلیک سرنگون شد و در انتهای باند پایگاه سوم شکاری فرود آمد.»

رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟

نام علی حسین نیک‌اعتقاد به عنوان رزمنده ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد در کتاب «در قلمرو آفتاب» حک شده و برخی روزنامه های کثیر الانتشار هم به نام او اشاره کرده اند. نیک اعتقاد که در جبهه های جنوب شیمیایی شده رکورد سرنگون کردن هواپیماهای عراقی در آسمان ایران را در اختیار دارد.

او در این باره می گوید: «۳ سال و ۲ ماه و ۲۲ روز ماموریت جنگی داشتم و برای محافظت از پالایشگاههای مهم کشور به جبهه های جنوب و غرب اعزام شدم. تخصص من کار کردن با رادارهای پیشرفته بود و طبق آمار در این مدت ۲۴ هواپیمای عراقی را سرنگون کردم. البته سرنگونی این تعداد هواپیما حاصل کار گروهی بود.

ما یک گروهی به نام «عقرب» تاسیس کرده بودیم که به طور داوطلبانه به مناطق جنگی می رفتیم و اجازه نمی دادیم هواپیماهای عراقی پالایشگاههای جنوب کشور را هدف قرار بدهند. ما در عملیات محرم ۶ فروند هواپیمای عراقی را در منطقه دهلران و موسیان سرنگون کردیم و در همان عملیات بود که شیمیایی شدم.»

رزمنده‌ای که نخستین هواپیمای عراقی را سرنگون کرد / ماموریت عقرب‌های ایرانی در جبهه‌های جنوب چه بود؟

نیک‌اعتقاد که یکی از قدیمی ترین ساکنان یوسف آباد به حساب می آید بعد از دوران دفاع مقدس در گعده رزمنده های قدیمی که هرازگاهی در این محله شکل می گیرد حضور دارد و خاطراتش را با همرزمان قدیمی مرور می کند.

او درباره دورهمی رزمند های نیروی هوایی می گوید: «بعد از پایان جنگ با حدود ۶۰۰ نفر از رزمنده هایی که تخصص شان کار با رادارهای اورلیکن بود گروهی تشکیل دادیم. بسیاری از بچه های گروه ما به خاطر کار با سیستم های راداری دچار سرطان و بیمارهایی شدند که دلیل اصلی آن قرار گرفتن در معرض تشعشات رادارهای اورلیکن است. از آن گروه ۶۰۰ نفره ۴۰۰ نفر مانده اند و بقیه بعد از طی کردن دوران طولانی بیماری به شهادت رسیدند.»

ارسال به دوستان