۰۶ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۰۲۸۰
انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۵-۰۷-۱۴۰۳

مهمترین خواص بابونه که نمی دانستید

مهمترین خواص بابونه که نمی دانستید
گیاه بابونه فقط یک گیاه 30 الی 60 سانتیمتری معمولی نیست. این گیاه برای افرادی که دارای استرس بالا، سختی و حجم کاری بالا هستند بسیار مفید است و میتواند با کاهش هورمون کورتیزول و کاهش اسید معده (Gastric Acid) به آرامش اعصاب آنها و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی این دسته از افراد کمک کند.

بابونه یکی از گیاهان مفید با خواص درمانی برای انسان است که از زمان قدیم در طب سنتی و ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. این گیاه یک آرامش بخش بسیار قوی است که می تواند بعد از یک روز کاری سخت، به راحتی اعصاب شما کمک کند. خواص بابونه برای رفع زخم معده و درمان مشکلات گوارشی بسیار فراوان است و میتواند به کاهش اسید معده و التیام زخم معده کمک کند.

به گزارش مجله سلامت دکتر کرمانی، گیاه بابونه فقط یک گیاه 30 الی 60 سانتیمتری معمولی نیست. این گیاه برای افرادی که دارای استرس بالا، سختی و حجم کاری بالا هستند بسیار مفید است و میتواند با کاهش هورمون کورتیزول و کاهش اسید معده (Gastric Acid) به آرامش اعصاب آنها و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی این دسته از افراد کمک کند.

۱خواص بابونه برای اعضا و جوارح بدن چیست؟

خواص بابونه به دلیل وجود ترکیبات فعالی مانند فلاونوئیدها در آن است. اگر شما دارای مشکل اضطراب و استرس هستید یا به سختی به خواب می روید، این گیاه راه حل درمان شما به صورت طبیعی است. مهم ترین خواص بابونه، بر روی اعصاب بدن است. بدین صورت که بعد از مصرف آن به آرامش ذهن و بدن می رسید. بهترین خواص بابونه برای بدن عبارتند از:

  • آرامش بخش و ضد اضطراب
  • ضد التهاب
  • ضد اسپاسم
  • بهبود هضم
  • لاغری و تناسب اندام
  • تقویت سیستم ایمنی
  • مراقبت از پوست
  • تقویت مو
  • تقویت بینایی

در ادامه این خواص و فواید را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد تا با ویژگی های این گیاه پرطرفدار آشنا شوید.

۱.۱خواص بابونه برای آرامش و ضد اضطراب

اعصاب آرام به سلامتی کلی بدن کمک می کند. اما بیشتر افراد در سال های اخیر به دلیل داشتن سبک زندگی مدرن، زیاد رنگ آرامش را ندیده اند. اینجاست که خواص بابونه بعد از یک روز کاری خسته کننده می تواند به شما کمک کند. از جمله بهترین فواید بابونه برای انسان، آرامش بخش و ضد التهاب بودن آن است.

“مگان مارکل (عروس ملکه انگلستان و بازیگر معروف هالیوودی) به نوشیدن دمنوش بابونه علاقه دارد و آن را به عنوان بخشی از برنامه روزانه‌اش برای آرامش و کاهش استرس استفاده می‌کند. بابونه، به خاطر خاصیت آرام‌بخشش معروف است و مگان مارکل (Megan Markle) در دوران بارداری‌اش نیز از آن استفاده می‌کرد تا به حفظ آرامش و راحتی کمک کند. او به طور کلی به دمنوش‌های گیاهی و روش‌های طبیعی برای حفظ سلامتی علاقه‌مند است”

این گیاه می تواند سطح کورتیزول (Cortisol) را در بدن کاهش دهد و به آرامش اعصاب و روان شما کمک کند. اگر دچار مشکل خواب هستید پیشنهاد می شود 20 دقیقه قبل از خواب از دمنوش بابونه میل کنید تا شاهد بهبود چرخه خواب خود باشید.

خاصیت آرام بخش بابونه برای بسیاری از افراد مهم است به همین دلیل این گیاه محبوبیت بالایی دارد.

۱.۲بابونه بر علیه التهاب

التهاب، واکنش طبیعی بدن به آسیب، عفونت یا تحریکات دیگر است. این التهابات در صورتی که به مدل طولانی در بدن بمانند می توانند باعث بیماری شود. از دیگر خواص بابونه، ضد التهاب بودن آن است که می تواند به کاهش التهاب در بدن منجر شود. بیماری های مانند کبد چرب و آرتریت از این دسته بیماری ها هستند که می توانید با مصرف منظم بابونه از این بیماری ها تا حدود زیادی جلوگیری کنید یا علائم آن را کاهش دهید.

۱.۳بابونه ضد اسپاسم

اسپاسم های عضلانی می توانند لحظات دردناکی را برای ما رقم بزنند. اسپاسم هایی که ممکن است برای ما رخ بدهند شامل نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، درد در ناحیه رحم و اسپاسم های عضلانی ناشی از فعالیت های ورزشی و بدنی است. یکی از خواص بابونه، بهبود گردش خون و تسکین اسپاسم است. این گیاه می تواند اثری آرامش بخش بر روی بدن بگذارد و تنش های عضلانی را کاهش دهد.

خاصیت ضد اسپاسم بابونه به دلیل وجود ماده فعال در آن است.

۱.۴بابونه برای بهبود هضم

اثر ضد اسپاسم از جمله خواص بابونه است که می تواند به ما در هضم بهتر غذاها کمک کند. در این صورت بیشتر مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه از بین خواهند رفت. فقط کافی است ۲۰ دقیقه بعد از اینکه غذا خود را میل کردید از دمنوش این گیاه بنوشید یا گل های خشک شده آن را بر روی سالاد خود استفاده کنید. بعد از اینکه از این گیاه در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کردید، تاثیر این خواص بابونه بر روده و معده خود را حس خواهید کرد.

۱.۵بابونه برای لاغری و تناسب اندام

یکی دیگر از بهترین خواص بابونه، کمک به لاغری و حفظ تناسب اندام است. داشتن آرامش اعصاب و کاهش استرس یکی از مهم ترین نکاتی است که متخصصین تغذیه بر روی آن تاکید فراوانی دارند. به دلیل اینکه استرس و اضطراب سطح کورتیزول بدن را بالا می برد و بالا بودن این هورمون به صورت طولانی مدت می تواند باعث چاقی شود.

همچنین یکی دیگر از نکات مهم در کاهش وزن، خواب با کیفیت و عمیق است. خواب با کیفیت می تواند به سم زدایی بهتر بدن توسط کبد منجر شود و در نتیجه به لاغری و تناسب اندام می انجامد. از جمله خواص بابونه کمک به افزایش کیفیت خواب نیز هست.

مصرف بابونه در کنار یک رژیم اصولی به کاهش وزن پایدار کمک می‌کند.

۱.۶بابونه و کمک به تقویت سیستم ایمنی

خواص بابونه در کاهش التهاب باعث شده تا بتواند میکروب ها و عفونت های قارچی را نیز در بدن کاهش دهد. کاهش میکروب ها و قارچ ها در بدن به تقویت سیستم ایمنی می انجامد و این سیستم حیاتی بدن می تواند به راحتی بیماری های میکروبی، قارچی و ویروسی را از بین ببرد. در صورتی که سرما خوردید یا به ویروس کرونا مبتلا شدید، می توانید با میل کردن دمنوش بابونه طول درمان خود را کاهش دهید و به بدن خود در جنگیدن با این بیماری ها کمک کنید.

۱.۷مراقبت از پوست با بابونه

از جمله مواردی که می تواند به پوست ما صدمه وارد کند، التهابات پوستی و انواع آکنه، اگزما و پسوزیاریس می باشند. این التهابات می توانند باعث خارش پوست، قرمز شدن آن و درد در آن مناطق شود. خواص بابونه در کاهش التهابات بدن می تواند به پوست و ناخن کمک کند تا سالم و درخشان باقی بمانند. نوشیدنی دمنوش بابونه و یا مالیدن روغن آن بر روی پوست می توانند باعث افزایش سلامت پوست شود.

باید یک گیاه با خاصیت ضد التهاب است و می تواند باعث از بین رفتن بیماری های پوستی شود

۱.۸خاصیت بابونه در تقویت ریشه مو

خواص و فواید بابونه انقدر زیاد و مفید است که از آن در صنعت آرایشی و بهداشتی هم استفاده می شود. تقویت فولیکول های مو و افزایش گردش خون در ناحیه سر از جمله مواردی است که با استفاده از خواص بابونه امکان پذیر است. این موارد کمک می کنند تا ریشه مو قوی تر شود و ریزش مو قطع شده یا کاهش یابد. همچنین روغن بابونه به افزایش درخشندگی موهای بلوند و روشن هم کمک می کند. اگر دارای شوره سر هستید بعد از استحمام مقدار مناسبی از روغن بابونه را بر روی کف سر ماساژ دهید تا متوجه خواص جادویی آن بر قطع شوره سر شوید.

بیشتر بخوانید:  غذاهایی که متخصصان مغز و اعصاب آنها را توصیه نمی کنند

۱.۹تقویت بینایی با بابونه

بیشتر خواص بابونه، در ضد التهاب بودن آن نهفته است. به دلیل اینکه در سال های اخیر آلودگی هوا و محیط های میکروبی در جهان افزایش پیدا کرده اند، بدن به راحتی می تواند مستعد التهاب شود. این التهاب ها می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند. یکی از نواحی بدن که به دلیل تماس مستقیم با هوا می تواند مستعد التهاب باشد، چشم است. نوشیدن دمنوش بابونه یا بخور آن بر روی چشم می تواند قرمزی، خارش و تاری دید را از بین ببرد یا تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

خاصیت بابونه در ضد التهاب بودن بی نظیر است به همین دلیل سطح چشم را پاک و تمیز می کند.

۲بهترین خواص درمانی بابونه برای بدن انسان

گیاه بابونه دارای خواص درمانی نیز است و از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است. این گیاه یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی برای از بین بردن بیماری ها و کاهش علائم بیماری است. استفاده از خواص بابونه یک راه حل طبیعی برای جلوگیری از بیمار شدن است. بهترین خواص درمانی بابونه عبارتند از:

  • درمان زخم معده
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  • جلوگیری از کیست تخمدان
  • کاهش درد قاعدگی و سندرم آن
  • درمان کبد چرب
  • درمان مشکلات روده (سندرم روده تحریک پذیر)
  • درمان دیابت و قندخون
  • درمان فشارخون

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه به انسان کمک کرده تا بتواند بدن خود را سالم و سلامت نگهدار. در ادامه هر کدام از موارد گفته شده را توضیح خواهیم داد.

۲.۱بابونه و درمان زخم معده (دمنوش بابونه)

زخم معده در اصل یک زخم باز در پوشش داخلی معده است. خاصیت بابونه در بهبود زخم ها و کاهش التهابات آن می تواند به معده کمک کند تا این زخم را به طور طبیعی ترمیم کند و درد معده را از بین ببرد. همچنین خوردن دمنوش بابونه می تواند اسید معده را کاهش دهد. در مواردی که فرد دارای زخم معده باشد، اسید معده می تواند به این مشکل دامن بزن و در هر بار غذا خوردن درد زیادی را به فرد منتقل کند.

۲.۲درمان بیماری های تنفسی و سرماخوردگی

بیماری های تنفسی از جمله بیماری های متداول هستند که انسان زیاد به آن دچار می شود. سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری جدید کرونا از این دسته هستند. خواص بابونه در از بین بردن ویروس ها و میکروب ها بسیار برای بدن انسان مفید است. به این دلیل که این گیاه دارای ترکیبات فعال و آنتی اکسیدانی است که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بابونه با خواص آرام بخش و آنتی اکسیدانی می تواند سرما خوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد.

۲.۳بابونه و کاهش کیست تخمدان

کیست تخمدان، یک کیسه پر از مایع است که در داخل یا روی تخمدان رشد می کنند، که البته بسیاری از کیست های تخمدان خود به خود از بین می روند. اما می توانید جلوی این بیماری را با استفاده از خواص بابونه بگیرید. دمنوش بابونه می تواند هورمون های بدن بانوان را تنظیم کند و به سلامت جنسی‌ آنها کمک کند.

۲.۴کاهش درد قاعدگی با بابونه

یکی از خواص بابونه، خاصیت ضد اسپاسم آن است. در واقع قاعدگی می تواند باعث بروز اسپاسم عضلانی مخصوصا در ناحیه رحم شود. بانوان می توانند در زمانی که به قاعدگی نزدیک هستند از دمنوش بابونه بنوشند یا روغن آن را در ناحیه شکم و رحم ماساژ دهند. بابونه می تواند گردش خون در این نواحی را افزایش دهد و مدت زمان قاعدگی را نیز کاهش دهد.

بابونه بسیار آرام بخش است و میتواند اسپاسم های ناحیه رحم را تسکین دهد

۲.۵درمان کبد چرب با بابونه

افرادی که دارای کبد چرب هستند برای کاهش علائم این بیماری حتما از دمنوش بابونه یا گیاه خشک آن بر روی غذا استفاده کنند. گیاه بابونه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و التهاب را از بین ببرد.

کبد چرب هم یک التهاب پیچیده است که می تواند عملکرد صحیح بدن را مختل کند و سم زدایی بدن را کاهش دهد. خواص بابونه می تواند به کبد در سم زدایی کمک کند و این عضو حیاتی بدن را احیا کند. پس خوردن دمنوش این گیاه را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

“بر اساس مطالعات اولیه روی حیوانات نشان می‌دهند که بابونه می‌تواند از کبد محافظت کند. این تحقیق در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شده است. (Gaia Herbs)”

۲.۶بابونه و بهبود سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال عملکردی روده است که با درد، گرفتگی عضلات و یبوست همراه است. بابونه می تواند تاثیرات مثبتی بر روی این سندرم داشته باشد. مهم ترین خواص بابونه برای درمان این بیماری شامل شل کردن عضلات، بهبود گردش خون، کاهش نفخ و تنظیم حرکات روده است. در صورتی که به این بیماری دچار هستید، یک یا دو فنجان دمنوش بابونه می تواند به شما در کاهش علائم و از بین بردن این سندرم کمک کند.

بابونه برای روده بسیار مناسب است و می تواند به هضم و دفع غذا کمک کند.

۲.۷کاهش علائم دیابت و قند خون با بابونه

دیابت یک نوع بیماری است که به سطح بالای قند و گلوکز در خون اشاره دارد. این امر بیشتر به دلیل کاهش حساسیت به انسولین و مصرف مواد قندی فراوان اتفاق می افتد. خواص بابونه در مدیریت قند خون و دیابت می تواند به افراد در کاهش قند خون کمک کند.

بابونه دارای ترکیبات فعالی مانند فلاونوئیدها و ترپن ها می باشد که به کاهش جذب گلوکز توسط روده کمک کرده و از طرفی حساسیت به انسولین را بالا می برد. مصرف منظم بابونه در برنامه غذایی می تواند باعث پیشگیری از برخی عوارض دیابت، بیماری های قلبی و نارسایی کلیه شود.

۲.۸کاهش فشار خون با بابونه

از جمله خواص بابونه، وجود ماده فعال فلاونوئید می باشد. این ماده باعث می شود تا سطح اضطراب و استرس در بدن کاهش پیدا کند. همچنین این ماده باعث بهبود گردش خون در بدن و در نتیجه بازتر شدن رگ های خونی می شود. مصرف بابونه ممکن است به عنوان یک دیورتیک (ادرار آور) طبیعی عمل کند. به این معنی که می تواند باعث افزایش تولید ادرار شود. افزایش دفع مایعات اضافی از بدن می تواند به کاهش حجم خون و در نتیجه کاهش فشار خون کمک کند.

بابونه میتواند رگ ها را گشاد کند و به گردش خون کمک کند

۳دمنوش بابونه برای سلامتی و اعصاب

یکی از راه های استفاده از خواص بابونه، دمنوش آن است. درست کردن دمنوش بابونه بسیار ساده و آسان است و می توانید از آن به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش و مفید برای بدن استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه دمنوش بابونه را توضیح خواهیم داد:

  • مواد لازم:
بیشتر بخوانید:  انواع کربوهیدرات کدامند؟ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟

۱- گل های خشک شده بابونه: ۱ تا ۲ قاشق چای خوری بابونه بسته بندی شده یا بابونه تازه خشک شده

۲- آب جوش: ۱ فنجان که حدود ۲۴۰ میلی لیتر میشود

۳- عسل یا لیمو یا دارچین: برای طعم دهی می توانید به صورت اختیاری لیمو یا عسل یا دارچین به آن اضافه کنید

دمنوش بابونه برای بدن خواص فراوانی دارد و می تواند التهابات را کاهش دهد.

برای تهیه دمنوش بابونه گل های خشک شده بابونه را درون آب جوش بریزید و بذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. در طی این زمان این گیاه خواص خود را آزاد می نماید. قبل از ریختن دمنوش درون فنجان این ترکیب را از صافی رد کنید. برای اینکه بتوانید این دمنوش را راحت تر و سریع تر درست کنید می توانید از انواع فرنچ پرس استفاده کنید.

۳.۱ترکیب خواص بابونه و شیر

شما می توانید با ترکیب بابونه با شیر از خواص بیشتری استفاده کنید و از این ترکیب به روش های مختلفی استفاده کنید. اگر این ترکیب ۲۰ دقیقه قبل از خواب استفاده شود می تواند باعث آرامش اعصاب، افزایش کیفیت خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن شود. همچنین می توانید از ترکیب شیر و بابونه بر روی پوست خود نیز استفاده کنید.

این ترکیب در صورتی که بر روی پوست استفاده شود می تواند مانند یک ماسک استفاده شود و باعث تسکین و آرامش پوست های حساس و ملتهب شود.

۴بابونه برای چه افرادی مضر است؟

در کنار تمام خواص بابونه، این گیاه آرامش بخش می تواند برای برخی افراد دردسرساز شود. این گیاه به طور کلی ایمن است و افراد می توانند بدون مشکل از آن استفاده کنند، اما در مواردی خاص مصرف این گیاه ممکن است مضر باشد. گروه هایی که باید در مصرف بابونه احتیاط کنند عبارتند از:

  • افراد دارای حساسیت به کاسنی: بابونه به خانواده کاسنی ها تعلق دارد، افرادی که به این دسته گیاهان مانند گل داوودی، گل همیشه بهار یا کاسنی حساسیت دارند ممکن از به بابونه واکنش آلرژیک مانند خارش، قرمزی پوست و کهیر نشان دهند.
  • زنان باردار و شیرده: در صورتی که جز زنان باردار یا جز مادران شیرده هستید نباید بابونه را بدون مشورت پزشک مصرف کنید. زیرا برخی ترکیبات موجود در این گیاه می تواند باعث تحریک رحم و افزایش خطر سقط جنین شود.

استفاده از بابونه در بارداری میتواند بسیار خطرناک باشد و به جنین آسیب بزند.

  • داروهای رقیق کننده خون: در صورتی که از داروهای رقیق کننده های خون مانند وارفارین استفاده می کنید نباید از بابونه استفاده کنید. زیرا ترکیب این داروها با این گیاه می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • داروهای آرام بخش یا خواب آور: بابونه دارای خواص آرام بخش و ضد اضطراب است. حال در صورتی که این گیاه با داروهای آرام بخش ترکیب شوند می توانند باعث خواب آلودگی بیش از حد و کاهش سطح هوشیاری شود.
  • مشکلات هورمونی و سرطان های وابسته به هورمون: بابونه ممکن است اثرات استروژنی داشته باشد. به همین دلیل افرادی که مشکلات هورمونی دارند یا به سرطان های حساس به هورمون مانند سرطان سینه یا تخمدان مبتلا هستند باید در مصرف بابونه احتیاط کنند.
  • پیش از جراحی: گیاه بابونه یک رقیق کننده خون عالی محسوب می شود. به همین دلیل تداخل این گیاه با داروهای بیهوشی می تواند برای افرادی که آماده جراحی می شوند باعث دردسر شود. اگر شما هم جز این دسته افراد پیشنهاد می شود مصرف بابونه را حداقل به مدت ۲ هفته قبل از جراحی متوقف کنید.

بابونه خون را رقیق می کند و در هنگام جراحی می تواند مانع از قطع خونریزی شود.

آنچه از مقاله خواص بابونه آموختیم:

خواص بابونه برای سلامتی بسیار زیاد است. این گیاه دارای خواص آرام بخش و ضد اضطراب است و می تواند درد های ناشی از اسپاسم را شفا دهد. این گیاه برای درمان بیخوابی مفید است و پیشنهاد می شود دمنوش آن را قبل از خواب مصرف کنید. در صورتی که دارای بیماری هستید و دارو مصرف می کنید حتما قبل از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید. اگر به دنبال لاغری و تناسب اندام هستید می توانید این گیاه را با توجه برنامه های غذایی دکتر کرمانی مصرف کنید. دکتر کرمانی با سابقه بیش از ۲۰ سال می تواند به کاهش یا افزایش وزن شما کمک کند.

سوالات متداول خواص بابونه:

۱- خواص بابونه برای سلامتی چیست؟

مهم‌ترین خواص بابونه عبارتند از: آرامش بخش و ضد اضطراب، ضد التهاب، ضد اسپاسم، بهبود هضم، لاغری و تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی، شفافیت و روشن کردن پوست، تقویت مو، تقویت بینایی و هیدراته کردن بدن

۲- خواص درمانی بابونه چیست؟

مهم‌ترین خواص درمانی بابونه عبارتند از: درمان سرما خوردگی، درمان آنفولانزا، درمان کبد چرب، کاهش علائم دیابت نوع ۲، بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر، کاهش فشار خون، کاهش قند خون و کاهش علائم قاعدگی

۳- بابونه برای چه افرادی مضر است؟

افراد زیر نباید بابونه مصرف کنند:
۱- زنان باردار و شیرده
۲- افراد دارای حساسیت به گیاهان
۳- کسانی که دارو رقیق کننده خون مصرف می کنند
۴- افرادی که داروهای آرام بخش و خواب آور مصرف می کنند
۵- افراد دارای مشکلات هورمونی
۶- افرادی که سرطان های وابسته به هورمون دارند
۷- افرادی که عمل جراحی نزدیک دارند.

۴- بهترین زمان برای مصرف بابونه چه زمانی است؟

معمولا مصرف دمنوش بابونه قبل از خواب به دلیل خواص آرام بخش آن توصیه می شود.

۵- آیا بابونه برای کودکان بی خطر است؟

به طور کلی بابونه برای کودکان و بزرگسالان بی خطر است. اما در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

۶- آیا بابونه برای ریزش مو مفید است؟ 

بابونه می تواند باعث افزایش گردش خون در قسمت سر و تقویت فولیکول مو شود. همچنین بالا بودن کورتیزول نیز می تواند باعث ریزش مو شود که مصرف دمنوش بابونه می تواند باعث کاهش سطح کورتیزول شود.

۷- آیا بابونه برای پوست مفید است؟

بابونه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این گیاه می تواند برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و التهابات پوست مفید باشد.

منابع:

برچسب ها: بابونه ، استرس
ارسال به دوستان