۰۸ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۰۷-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۰۹۶۴
انتشار: ۲۱:۳۵ - ۰۷-۰۷-۱۴۰۳

چمن نقش جهان؛ قربانی تصمیمات اشتباه و منافع شخصی؟

چمن نقش جهان؛ قربانی تصمیمات اشتباه و منافع شخصی؟
مشکلات چمن ورزشگاه نقش جهان نشان می‌دهد که در برخی موارد، تصمیمات اشتباه و منافع شخصی بر کیفیت چمن و در نتیجه کیفیت بازی تأثیر می‌گذارد.

 روند بازسازی و ساخت چمن جدید در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به نظر نمی‌رسد شرایط خوبی در آینده داشته باشد.

به گزارش تسنیم، در فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر با توجه به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیاری از ورزشگاه‌های کشور مورد بازسازی و اصلاح قرار گرفتند. در این میان برخی تیم‌ها حتی ناچار به میزبانی در خارج از شهر محل فعالیت‌شان شدند. کیفیت بد چمن ورزشگاه نقش جهان همزمان با بازی شباب الاهلی بدجور در ذوق زد و باعث بروز بازخوردهای منفی از سوی اعضای تیم رقیب شد.

باشگاه سپاهان پس از آن مسابقه تصمیم به اصلاح چمن ورزشگاه نقش جهان گرفت. در آخرین روند این بازسازی روز پنجشنبه این باشگاه اصفهانی از پایان عملیات بسترسازی چمن ورزشگاه نقش جهان خبر داد، اما انتشار همین تصاویر باعث برقراری گفت‌وگوهای زیادی در مورد رول چمن و مقایسه آن با نمونه‌های جهانی شد.

چمن نقش جهان؛ قربانی تصمیمات اشتباه و منافع شخصی؟

ممنوعیت ورود رول چمن خارجی

در همین رابطه یکی از کارشناسان چمن به شرط عدم بیان نامش، اظهار کرد: طبق قانونی که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست دارند، ما امکان استفاده از رول چمن‌های خارجی نداریم. این قانون از زمان فعالیت آقای صفایی فراهانی ابلاغ شد. البته باید در نظر داشت که قانون رول‌های چمن در جهان هم اجرا می‌شود. به این دلیل که از ورود بیماری یا آفت جلوگیری شود. ضمن اینکه با توجه به قانون قرنطینه رول چمن، بعد از پنج روز از بین می‌رود. بنابراین وقتی برای ترمیم چمن از رول استفاده می‌شود، باید چمن داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. حتی اگر اجازه واردات رول چمن از خارج کشور صادر شود، چمن مدتی زمان نیاز دارد تا خودش را با آب و هوا منطبق کند و اینکه ما تکنولوژی نصب چمن در ابعاد بزرگ را نداریم!

تجربه ناموفق اصفهان در استفاده از رول چمن‌های داخلی

«وقتی در شهر اصفهان و زمین باغ فردوس، تجربه استفاده ناموفق از رول چمن وجود داشته و ژوزه مورایس سرمربی سپاهان نسبت به کیفیت چمن محل تمرین سپاهان بارها در نشست خبری انتقاد کرده است، چه دلیلی دارد که در زمین بازی هم از رول چمن استفاده شود؟»، وی در واکنش به این سوال تأکید کرد: بله همانطور که شما گفتید خزانه چمنی در آنجا ایجاد شد، اما بعد از مدتی چمن‌ها خشکید و همه را بیرون ریختند. ای کاش حالا که در ورزشگاه نقش جهان بازسازی اولیه صورت گرفته است، سیستم آبیاری هم تغییر می‌کرد.

چمن نقش جهان؛ قربانی تصمیمات اشتباه و منافع شخصی؟

چمن نقش جهان در زمان افتتاح. سالهاست که این کیفیت در نقش جهان مشاهده نشده.

چمن ورزشگاه نقش جهان به‌زودی نیاز به بازسازی پیدا می‌کند

وی تصریح نشان کرد: اساس و پایه زمین چمن نقش جهان ماسه بادی است، بنابراین رول چمنی که برای این ورزشگاه استفاده می‌شود، هم باید در ماسه کاشته شود، اما در کشور ما عموماً از رول چمن کاشته شده در خاک رس استفاده می‌شود. همانطور که از تصاویر منتشر شده در ورزشگاه نقش جهان هم مشخص است، مشغول بسترسازی با خاک رس هستند. این بسترسازی یک مشکل دیگر هم ایجاد می‌کند. سیستم آبیاری زمین ورزشگاه نقش جهان براساس ماسه بادی است. وقتی شما از بسترسازی خاک رس استفاده می‌کنید تا چند وقت دیگر مسیر سیستم آبیاری بسته و باشگاه سپاهان ناچار می‌شود دوباره برای بازسازی چمن اقدام کند.

آیا برای بازسازی چمن‌ها مناقصه برگزار می‌شود؟

این کارشناس چمن با طرح پیشنهادی برای حل مشکل چمن ورزشگاه نقش جهان و ورزشگاه‌های لیگ برتری کشور، تصریح کرد: اول اینکه چرا از چمن هیبریدی استفاده نمی‌شود؟ روی این چمن سه هفته بعد از کاشت امکان برگزاری مسابقه وجود دارد. ضمن اینکه با توجه به اقلیم آب و هوایی کشورمان، در فصول مختلف چمن دارای شرایط خوبی است. نکته بعد اینکه هر جایی که چمن بی‌کیفیت شد شما بروید بررسی کنید آیا مناقصه برگزار شده است یا خیر و اینکه چرا برخی افراد که در بحث کود و سم فعال هستند در پیشانی کار قرار می‌گیرند، اما عملاً یک پیمانکار در پشت صحنه، مشغول فروش رول چمن به ورزشگاه‌های مختلف کشور است. یک مثال می‌زنم وقتی دوربین دیجیتال وجود دارد، چرا ما باید از دوربین آنالوگ استفاده کنیم؟ مگر اینکه فروشنده دوربین آنالوگ (رول چمن) با کار کردن دوربین دیجیتال (چمن هیبریدی) ضرر کند! البته اگر هم قرار به استفاده از چمن هیبریدی باشد حتماً باید از کشور اصلی آن خریداری شود، مانند یکی از ورزشگاه‌های کشور که از کشور خارجی متفرقه خریداری شد، نباشد که وضعیت آن فاجعه شود!

چمن نقش جهان؛ قربانی تصمیمات اشتباه و منافع شخصی؟

دلیل وجود لجن در چمن ورزشگاه شهر قدس

«چرا چمن ورزشگاه شهر قدس مشکل دارد؟»، این کارشناس چمن در پاسخ به پرسش یادشده نیز تأکید کرد: سیستم آبیاری ورزشگاه شهر قدس دچار مشکل است و بعد آبیاری با آب‌ماندگی مواجه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود داخل چمن لجن به وجود بیاید. تاکنون حدود 50 یا 60 میلیارد برای بازسازی ورزشگاه شهر قدس هزینه شده، اما هنوز چمن این ورزشگاه دچار مشکل است! من از نهادهای نظارتی خواهش می‌کنم درباره چمن ورزشگاه‌های مهم کشور که آبروی ملی ما هستند، دقت و حساسیت بالایی به خرج بدهند.

ارسال به دوستان