۱۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۴-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۲۷۹۱
انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۴-۰۷-۱۴۰۳

حکم تعلیقی بیرانوند، خلاف رویه جهانی؛ کارشناس حقوقی: محرومیت باید قطعی باشد

حکم تعلیقی بیرانوند، خلاف رویه جهانی؛ کارشناس حقوقی: محرومیت باید قطعی باشد
رسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال، با انتقاد از حکم تعلیقی علیرضا بیرانوند، آن را مغایر با رویه‌های جاری در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و دادگاه بین‌المللی ورزش دانست.

 کارشناس حقوقی فوتبال کشور می‌گوید محرومیت تعلیقی که فدراسیون فوتبال برای علیرضا بیرانوند در نظر گرفته، خلاف رویه رایج در فدراسیون فوتبال، فیفا و دادگاه بین‌المللی ورزش است.

رسول باختر در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد صدور حکم علیرضا بیرانوند در کمیته وضعیت بازیکنان و محرومیت چهار ماهه این بازیکن که به مدت یک سال به تعلیق درآمده است، اظهار داشت: فرض کنیم، استدلال فسخ غیرموجه صحیح باشد، بنابراین بازیکن چهار تا شش ماه باید از بازی محروم شود، چهار تا شش ماهی که قابلیت تعلیق ندارد. اگر هم استدلال فسخ صحیح بوده است بنابراین دیگر نباید محکومیت، محرومیت و جریمه به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ممکن است در بعضی پرونده‌ها مانند شکایت باشگاه اسپانیایی از سامان قدوس، صرفاً بازیکن چهار ماه محروم شده و شامل جریمه نشود. به طور کلی اما باید بگویم اگر بیرانوند تا یک سال مرتکب اشتباهی که در قانون آمده است نشود، این محرومیت چهار ماهه بخشیده خواهد شد.

«فرض کنیم پرسپولیس نتواند اثبات کند فسخ بیرانوند غیرمجاز بوده است، آیا بیرانوند در این صورت می‌تواند غرامتی دریافت کند؟»، کارشناس حقوقی ورزش کشور در پاسخ این پرسش تأکید کرد: به فرض اگر پرسپولیس دعوی که در مورد فسخ غیرمجاز مطرح کرده است، صحیح نباشد و همزمان یا بعد از طرح شکایت، بیرانوند دعوای متقابلی مطرح کرده باشد، بعد از صدور حکم پرونده فسخ، طبق دعوای متقابل می‌تواند پنجره باشگاه را ببندد یا غرامت دریافت کند.

«در بخش استیناف‌خواهی حکم عنوان شده، چهار درصد مبلغ باید پرداخت شود. آیا این مبلغ شامل کل مبلغ جریمه و دادرسی است یا شامل همان 19 میلیارد تومان می‌شود؟»، باختر در پاسخ به این سؤال تصریح کرد: نسبت به بخشی که مورد اعتراض است باید چهار درصد پرداخت کنند. مثلاً اگر در مورد 19 میلیارد تومان اعتراض دارند باید چهار درصد آن را پرداخت کنند و اگر به کمتر از این مبلغ اعتراض دارند، به همان نسبت. تنها هزینه‌ای که در مورد آن نمی‌توانند اعتراض کنند، هزینه دادرسی است.

کارشناسی حقوقی ورزش کشور در پاسخ به اینکه آیا این حکم با رویه‌ها و مقررات جاری همخوانی دارد، گفت: طبق آن چیزی که در رویه فیفا، فدراسیون فوتبال و حتی دادگاه بین‌المللی ورزش وجود دارد، محرومیت قطعی بیان می‌شود. این حکم تعلیقی خلاف رویه و مقررات رایج کشور، فیفا و دادگاه بین‌المللی ورزش است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حکم تعلیقی بیرانوند ذیل مقررات انضباطی است یا کمیته وضعیت بازیکنان، تصریح کرد: باید دید این حکم تعلیقی ذیل مجازات انضباطی است که در آن صورت با ارتکاب کوچکترین اشتباهی در طول مسابقات، این محرومیت اجرا می‌شود. از طرف دیگر چون حکم در کمیته وضعیت صادر شده است، قاعدتاً در مواردی که این کمیته رسیدگی می‌کند، حکم تعلیقی قابل اجراست.

ارسال به دوستان
زمین‌لرزه‌ ۴.۴ ریشتری در آرادان سمنان فرمانده نیروی دریایی سپاه: برای بازی با آتش نتانیاهو آموزش های متفاوتی را طراحی کرده ایم شلیک ۱۳۵ موشک از لبنان به سمت اسرائیل سردار رادان: سمند برای مقابله با عملیات تروریستی مناسب نیست سخنگوی ارتش اسرائیل: پایگاه هوایی در حمله اخیر ایران هدف قرار گرفت نتانیاهو: هدف بزرگترین حمله قرار گرفتیم، پاسخ خواهیم داد خروپف، زنگ خطری برای فشار خون بالا پیام پزشکیان به مناسبت گرامیداشت روز ملی دامپزشکی کارشناس داوری: پنالتی هوادار آنقدر واضح بود که نیازی به VAR نداشت استقلال با پیروزی در شهر قدس از بحران خارج شد مقام سازمان ملل: لبنان با یک بحران وحشتناک مواجه است رئیس اسرائیل درباره طوفان الأقصی: زخم‌های این حادثه هنوز التیام نیافته مورایس: پنالتی سپاهان پنالتی نبود؛ خوشحالم که گل نشد جدیدترین تصویر از آقای حکایتی در ۷۳ سالگی (عکس) درخشش ایرانی‌ها در امارات؛ اتحاد کلبا با گل‌های قایدی و قدوس به پیروزی رسید