۳۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۳۰-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۷۰۰۶
انتشار: ۱۲:۲۵ - ۳۰-۰۷-۱۴۰۳

رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله

رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله
مسجدی متذکر شد: مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله ۱۳۳ درصد رشد داشته است.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله ۱۳۳ درصد رشد داشته است گفت: مالیات بر دخانیات در ایران پایین‌ترین مالیات است در حالیکه این مالیات باید برای گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد.
 
به گزارش ایسنا، محمدرضا مسجدی در مراسم ارتقای سطح سواد سلامت دانش‌آموزان با بیان اینکه در ۴ منطقه تهران در ۸ مدرسه به صورت آزمایشی طرح مدرسه سلامت یار برای بیماری‌های غیرواگیر اجرا می‌شود گفت: ۷۰ درصد دلیل مرگ و میر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود. سازمان بهداشت جهانی ۴ بیماری خطرساز را که شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، مزمن تنفسی و دیابت است دلیل عمده مرگ و میرها اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه استعمال دخانیات، تعذیه نامناسب به شکل مصرف زیاد نمک، شیر و روغن ناسالم، مصرف کم سبزیجات، فعالیت فیزیکی ناکافی و آلودگی هوا دلیل اصلی بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن است افزود: حداقل ۳۰ درصد بیماری‌های قلب و عروق و سرطان با مصرف کمتر شکر، نمک و روغن و مصرف بیشتر سبزیجات کاهش می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه فعالیت بدنی دانش‌آموزان به شدت کاهش یافته است و اگر بخواهیم دانش‌آموزان و جوانان سالم بمانند باید ورزش را عملیاتی کنیم ادامه داد: مالیات بر دخانیات در ایران پایین ترین مالیات است در حالیکه این مالیات باید برای گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد.
 
مسجدی با اشاره به اینکه افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند و خودشان هم آن را استعمال نمی کنند دچار بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شوند، گفت: باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که مصرف فست فود و نوشابه، نمک و مواد قندی را کاهش دهند.
 
این متخصص بیماری‌های ریه متذکر شد: باید «نه گفتن» را به دانش‌آموزان برای مصرف سیگار آموزش داد؛ ۷۰ هزار نفر سالانه در ایران به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند. ۶.۷ درصد دانشجویان سال اول رشته علوم پزشکی سیگار مصرف می‌کنند که در سال‌های بالاتر به ۲۲ درصد می‌رسد.
 
وی با اشاره اینکه ۱۵ درصد مردم ایران دخانیات مصرف می‌کنند، افزود: شرکت آمریکایی و انگلیسی بی تی ای، ۴ سال قبل در اشتهارد کارخانه زده است ‌و سالانه ۱۳ میلیارد نخ دخانیات تولید می‌کند. متاسفانه ورود کالاهای تجلمی در ایران آزاد است و ۷۲ درصد تولید دخانیات در ایران توسط کارخانجات خارجی است و اکنون به دنبال ایجاد کارخانه برای تولید سیگار الکترونیک در ایران هستند.
 
مسجدی متذکر شد: مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله ۱۳۳ درصد رشد داشته است.
ارسال به دوستان