۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۵-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۴۳۷۶
انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۵-۱۰-۱۴۰۳

بارسلون شهری که از ترمز قطارها برق می‌سازد!

بارسلون شهری که از ترمز قطارها برق می‌سازد!
​شهر بارسلون با ترکیب فناوری‌های نوآورانه به الگوی جدیدی از استفاده از انرژی دست یافته است. در این شهر، انرژی حاصل از ترمز قطارهای مترو نه‌تنها برای خود سیستم مترو، بلکه برای شارژ خودروهای برقی (EV) نیز استفاده می‌شود. این راهکار خلاقانه نشان‌دهنده اهمیت بهره‌برداری بهتر از انرژی‌های موجود در دنیای امروز و گامی موثر در جهت کاهش اثرات تغییرات اقلیمی است.

 شهر بارسلون با به‌کارگیری خلاقانه فناوری‌های نوین، به یکی از پیشگامان حمل‌ونقل سبز و پایدار تبدیل شده است. در طرحی به نام MetroCharge، انرژی تولیدشده از ترمز قطارهای مترو، نه تنها برای تامین نیازهای انرژی ایستگاه‌های مترو، بلکه برای شارژ خودروهای برقی (EV) نیز استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، این پروژه که ترکیبی از نوآوری و مدیریت هوشمند انرژی است، در راستای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، کاهش هزینه‌ها و مقابله با تغییرات اقلیمی طراحی شده است. در ادامه این گزارش، جزئیات این طرح، مزایای آن و چالش‌های پیش روی آن بررسی می‌شود.

چگونه متروی بارسلون به شارژ خودروهای برقی کمک می‌کند؟

ایستگاه‌های مترو در بارسلون اکنون فراتر از یک سامانه حمل‌ونقل معمولی عمل می‌کنند و نقشی کلیدی در تامین انرژی برای خودروهای برقی ایفا می‌کنند. این امر به لطف استفاده از ترمزهای احیاکننده امکان‌پذیر شده است. این فناوری به قطارهای مترو اجازه می‌دهد که هنگام کاهش سرعت یا توقف، انرژی جنبشی خود را به جای هدر رفتن به‌صورت گرما، به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

این انرژی بازیافتی سپس در سه مسیر اصلی استفاده می‌شود:

تامین انرژی موردنیاز قطارها و ایستگاه‌های مترو، شامل چراغ‌ها، آسانسورها و سیستم‌های تهویه.

ذخیره و انتقال به شبکه‌ای که برق ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را تامین می‌کند.

کاهش هزینه‌های انرژی مترو، با هدف تامین بهره‌وری بالاتر.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، 16 ایستگاه از شبکه متروی بارسلون به این سیستم مجهز شده‌اند و به‌صورت مستقیم انرژی اضافی را برای شارژ خودروهای برقی در سطح خیابان منتقل می‌کنند.

ترمزهای احیاکننده: فناوری‌ای که جهان را تغییر می‌دهد

ترمزهای احیاکننده برای اولین‌بار در قطارها به‌کار گرفته شدند و به‌تدریج راه خود را به خودروهای برقی و هیبریدی باز کردند. این سیستم‌ها، از یک موتور الکتریکی برای بازیافت انرژی ترمزگیری استفاده می‌کنند. در سیستم متروی بارسلون، انرژی بازیافتی نه‌تنها برای حمل‌ونقل عمومی، بلکه برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی نیز استفاده می‌شود که مزیت آن کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری انرژی است.

چرا این سیستم متفاوت است؟

به گفته آلوارو لونا، استاد مهندسی برق در دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا، این سیستم در مقایسه با دیگر طرح‌های مشابه، نوآورانه‌تر عمل می‌کند؛ چرا که انرژی به‌صورت مستقیم برای استفاده محلی به‌کار گرفته می‌شود، بدون اینکه وارد شبکه برق عمومی شود. این موضوع نه تنها کارایی سیستم را افزایش می‌دهد، بلکه امکان کاهش هزینه‌های شارژ برای شهروندان را فراهم می‌کند.

مزایای MetroCharge: کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در انرژی

پروژه MetroCharge نه‌تنها به بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کند، بلکه مزایای اقتصادی قابل‌توجهی را نیز به همراه دارد. به گفته جوردی پیکاس، رئیس سیستم‌های TMB (شرکت متروی بارسلون)، سرمایه‌گذاری 7.3 میلیون یورویی در این پروژه، به لطف کاهش هزینه‌های انرژی، طی چهار سال بازگشت خواهد داشت.

این سیستم هوشمند اکنون تمامی انرژی موردنیاز 28 ایستگاه مترو را تامین می‌کند که شامل مواردی نظیر روشنایی، آسانسورها و سیستم‌های تهویه است. همچنین، این طرح موجب صرفه‌جویی 6 درصدی در کل انرژی مصرف‌شده توسط مترو شده است. این میزان صرفه‌جویی نشان‌دهنده توان بالقوه سیستم‌های ترمز احیاکننده برای کاهش هزینه‌ها و افزایش پایداری انرژی در شهرهای بزرگ است.

تاثیر این نوآوری بر محیط زیست و حمل‌ونقل شهری

در شرایطی که اسپانیا و دیگر کشورهای مدیترانه‌ای به‌طور فزاینده‌ای تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، از جمله خشکسالی‌های طولانی‌مدت و رویدادهای شدید آب‌وهوایی مانند سیل‌های ویرانگر قرار می‌گیرند، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های نوآورانه‌ای مانند MetroCharge بیش از هر زمان دیگری ضروری به‌نظر می‌رسد.

این طرح همچنین نقشی کلیدی در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند. با توجه به اینکه متروی بارسلون روزانه به‌طور متوسط 2.3 میلیون مسافر را جابجا می‌کند، این پروژه تاثیر بسزایی در کاهش ردپای کربنی شهر خواهد داشت.

علاوه بر این، MetroCharge می‌تواند به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی کمک کند. این مسئله به‌ویژه برای کشوری مانند اسپانیا که هنوز از اهداف خود در زمینه تعداد ایستگاه‌های شارژ عقب است، بسیار اهمیت دارد. طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو و کامیون اسپانیا (ANFAC)، اسپانیا تاکنون تنها 37,000 نقطه شارژ نصب کرده است، در حالی که هدف تعیین‌شده برای سال 2021، 100,000 نقطه بود.

چالش‌های پیش رو: حرکت به سمت یک انتقال سبز جامع‌تر

اگرچه MetroCharge نمونه‌ای از نوآوری و مدیریت هوشمند انرژی است، اما چالش‌هایی در راه توسعه گسترده‌تر این سیستم وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، قیمت بالای خودروهای برقی و کمبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از آن‌هاست. به گفته شهروندانی مانند آنخل گارسیا، تاکسی‌ران هیبریدی بارسلون، این طرح‌ها هرچند امیدوارکننده هستند، اما همچنان نیازمند حمایت دولت و کاهش قیمت خودروهای برقی برای جذب خریداران بیشتر هستند.

علاوه بر این، توسعه این سیستم‌ها در مقیاس بزرگ‌تر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه و هماهنگی بهتر میان دولت و بخش خصوصی است. در حالی که پروژه‌هایی مانند MetroCharge توانسته‌اند بخشی از این مسیر را هموار کنند، رسیدن به یک تحول سبز جامع‌تر نیازمند تلاش‌های گسترده‌تر است.

به گزارش یورونیوز، پروژه MetroCharge نه تنها یک گام بزرگ برای سبزتر کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی در بارسلون است، بلکه الگویی نوین برای شهرهای دیگر در سراسر جهان محسوب می‌شود. این سیستم که با استفاده از فناوری ترمزهای احیاکننده و انرژی خورشیدی طراحی شده است، توانسته است بهره‌وری انرژی را افزایش دهد، هزینه‌ها را کاهش دهد و نقش مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی ایفا کند.

با این حال، برای دستیابی به یک تحول سبز کامل‌تر، نیاز است که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ، افزایش مشوق‌ها برای خرید خودروهای برقی، و توسعه فناوری‌های مشابه در مقیاس بزرگ‌تر در اولویت قرار گیرد. اگر این چالش‌ها برطرف شوند، شهر بارسلون می‌تواند به الگویی جهانی برای مدیریت هوشمند انرژی و حمل‌ونقل پایدار تبدیل شود.

برچسب ها: بارسلون ، ترمز ، برق
ارسال به دوستان
ژاپن به عنوان میانجی در روابط ایران و آمریکا؛ آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟ «سوزاندن چهره سربازان کشته‌شده کره‌شمالی» در جنگ؛ اوکراین:امروز تسلیم، فردا مقیم کره‌جنوبی‌ شوید غذای خیابانی در هند؛ پخت املت در دهلی نو (فیلم) احتیاط در تطبیق روایات آخرالزمانی با تحولات خاورمیانه / واقعه شریف ظهور در گرو تقدیر الهی است، نه تدابیر انسانی نوجوان دکل‌نورد، صخره‌نورد شد (فیلم) سفر تاریخی چائوشسکو به ایران؛ از دیدار با رفسنجانی تا سقوط در رومانی زمین؛ بی‌فروغ‌تر از همیشه اختلاف نتانیاهو و موساد درباره حمله به ایران و یمن سم آلتمن: ابرهوش‌ مصنوعی باعث افزایش 10 برابری پیشرفت‌های فناوری می‌شود موشک روسی هواپیمای آذربایجانی را سرنگون کرد؟ ادعای تکان‌دهنده منابع دولتی باکو وزیر نیرو: قول می‌دهم سال آینده مشکلات برقی را رفع کنیم (فیلم) حمله اسرائیل به فرودگاه صنعا؛ هدف قرار دادن بیماران و مسافران (فیلم) شاخه خراسانی تحریرالشام جولانی به رهبری «مولوی عبدالفتح» خلاصه بازی چادرملو اردکان ۰ - استقلال ۰ (فیلم) طلسم گل نزدن در لیگ برتر شکست؟ نه! چادرملو و استقلال هم صفر-صفر کردند