ارتباط زومیت با مخاطبان وفادارش پس از ۱۴ سال که از شکل آنلاین خارج شد و بالاخره این رسانه و مخاطبان همیشگیاش فرصتی برای کنار هم بودن پیدا کردند. اولین دورهمی حضوری زومیت در تاریخ 3 بهمن 1403، با حضور 1070 نفر از علاقهمندان فناوری برگزار شد. این رویداد با پوشش زنده مراسم آنپکد 2025 سامسونگ همراه بود و فرصتی برای تعامل نزدیک با تیم زومیت و مخاطبان فراهم کرد.
به جز ۱۰۷۰ شرکتکننده حضوری این رویداد و همچنین، جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی، بیش از 7 هزار نفر در یوتیوب، آپارات و اینستاگرام رویداد را بهصورت زنده تماشا کردند. این امکان باعث شد علاقهمندان فناوری از هر نقطه دنیا با این مراسم همراه شوند.
آمارهای زومیت از بلیتفروشی برای این مراسم نشان میدهد 84 درصد شرکتکنندگان مرد و 16 درصد زن بودند. میانگین سنی حاضران در این رویداد ۲۶.۱ سال بود. بازه سنی 18 تا 34 سال بیشترین سهم را داشت، اما حضور نوجوانان و افراد بالای 45 سال نیز در این مراسم چشمگیر بود.
۸۲ درصد از شرکتکنندگان مایل به شرکت در رویدادهای بعدی زومیت هستند
آمارهای نظرسنجی پلتفرم «ایوند»، که بلیتفروشی رویداد در بستر آن انجام شده بود، نشان میدهد که کاربران پس از رویداد از حضورشان در این دورهمی و عملکرد زومیت در برگزاری این مراسم رضایت قابل توجهی داشتهاند. براساس این آمار، ۸۲ درصد از شرکتکنندگان گفتهاند که نسبت به هزینه و زمانی که برای این دورهمی صرف کردهاند حضور در این مراسم برایشان ارزش داشته است.
۸۲ درصد از آنها هم گفتهاند که در رویدادهای بعدی زومیت هم شرکت خواهند کرد و ۸۴ درصد هم اعلام کردهاند که شرکت در این رویداد را به دوستان و آشنایانشان توصیه میکنند.
آمارهای نظرسنجی سایت ایوند از شرکتکنندگان در اولین دورهمی زومیت
زومیت؛ از وبلاگ کوچک تا ۱۹ میلیون بازدیدکننده ماهیانه
مسعود یوسفنژاد، مدیرعامل زومیت، در این رویداد تاریخچه 14 ساله این رسانه را بهصورت مختصر برای حاضران بازگو کرد. او توضیح داد که همراه با مهدی یوسفنژاد در سال ۱۳۸۹ زومیت را از یک بلاگ کوچک آغاز کردند و حالا با کمک سرمایه انسانی که در این سالها داشته این رسانه به مرجعی برای اخبار حوزه فناوری و علم تبدیل شده که ۱۵۰ هزار مقاله و 19 میلیون بازدید ماهانه دارد؛ یعنی حدود یکچهارم جمعیت کشور در یک ماه دستکم یک بار از سایت زومیت بازدید میکنند.
زومیت ۱۱ هزار سال مطالعه ایجاد کرده است
خواندن همهی مقالات منتشرشده در زومیت به ۸ هزار ساعت زمان نیاز دارد. مجموع زمان مطالعهی کاربران در زومیت به ۹۷ میلیون ساعت معادل ۱۱ هزار سال میرسد و به این ترتیب زومیت بدون شک به رشد زمان مطالعه در کشور کمک کرده است.
زومیت تا امروز نزدیک به هزار محصول را در وبسایت خود بررسی کرده و در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کالای الکترونیک در بیش از ۸۰ دسته محصول در بخش محصولات زومیت قرار دارد که کاربران میتوانند در خریدهایشان از این صفحه کمک بگیرند.
با تلاش تحریریه و تیم ویدیوی زومیت، این رسانه جزو نخستین رسانههای داخل کشور است که تعداد دنبالکنندههایش در یوتیوب از ۱۰۰ هزار کاربر عبور کرده است. بهجز یوتیوب، صفحهی زومیت در اینستاگرام هم ۷۷۸ هزار کاربر دارد و در مجموع، بیش از ۱٫۲ میلیون کاربر، تعداد دنبالکنندههایی است که زومیت در همهی شبکههای اجتماعیاش دارد.
رسانههای همخانواده زومیت
البته زومیت خانوادهای بزرگتر از یک سایت علمی و فناوری است. مسعود یوسفنژاد در مرور تاریخچهی زومیت به همهی رسانههای دیگری که در کنار زومیت تشکیل داده و هریک در حوزهای فعال هستند هم اشاره میکند. به گفته همبنیانگذار زومیت، «زومجی» بهعنوان رسانه حوزه بازی، سینما و سختافزار است از سال ۱۳۹۳ کارش را آغاز کرده است.
«کجارو» سایت تخصصی حوزه گردشگری، از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون بهعنوان یکی از رسانههای مرجع این حوزه شناخته میشود. سایت «پدال» هم که جزو اولین رسانههای تخصصی در حوزه خودرو است که فعالیتش را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.
مسابقه فناوری و هیجان جوایز
شرکتکنندگان در رویداد زومیت با حضور در مسابقه فناوری و پاسخ به سوالات، شانس دریافت جوایزی مانند گلکسی واچ، گلکسی بادز و شمشهای طلا را داشتند. برنده خوششانس، مهرشاد حسینی، گوشی گلکسی S25 Ultra را دریافت کرد.
زرپاد، جیاسام پی، اسنپفود و اسنپشاپ از همراهان و حامیان زومیت در این رویداد بودند. علاوه بر شرکتکنندههای حاضر در این رویداد، کاربرانی که بهصورت آنلاین مراسم را میدیدند هم این امکان را داشتند که شمش طلای یک گرمی جایزه ببرند. قرعهکشی جوایز این رویداد در همین مراسم انجام شد و برندگان خوششانس این قرعهکشیها و بازیهای انجامشده در رویداد جوایز خود را دریافت کردند.
با پایان دورهمی زومیت، این رسانه مشتاق برگزاری رویدادهای بیشتر با کیفیتی بالاتر است تا باز هم امکان دیدار با مخاطبان بیشتر در سرتاسر کشور را داشته باشد.