۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۱-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۴۸۲۳
انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۱-۱۱-۱۳۸۹

انصراف یک کارگردان دیگر از حضور در جشنواره‌ فجر

سال گذشته بعد از اتفاقاتي كه براي نمايش «روز حسين» افتاد گفتند متن كاملي ارائه نشده است، اما امسال هم كه متن كامل را ارائه كرده‌ام، با نوك تيز چاقوي مميزي زير عبارات متن را خط كشيده‌اند.

محمد رحمانيان كه قرار بود نمايش «هامون‌بازها» را در جشنواره‌ تئاتر فجر اجرا كند، از شركت در اين جشنواره صرف‌نظر كرد.

اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ دلايل انصراف خود از شركت در جشنواره‌ تئاتر فجر گفت: «دو پنجم متن نمايش ما را سلاخي و يك شخصيت را كاملا حذف كرده‌اند و با اين شكل به هيچ وجه نمي‌توانم نمايشم را اجرا كنم.»

وي ياد‌آور شد: «مدتي پيش دبير جشنواره‌ تئاتر فجر از من دعوت كرد تا در اين جشنواره شركت كنم كه من هم متن «هامون‌بازها» را كه متن كاملي بود به آن‌ها ارائه كردم .چند روز بعد دبير جشنواره اعلام كرد متن مشكلي ندارد و تصويب شده و بر همين اساس بود كه ما تمرين‌هايمان را آغاز كرديم، اما كه حالا كه در آستانه‌ برگزاري نمايش هستيم به من گفته‌اند كه دو پنجم متنم را حذف كنم، اما من نمي‌توانم اين ميزان مميزي را كه اعمال شده انجام بدهم و متنم را اين‌چنين سلاخي كنم.»

او اظهار تاسف كرد: «اين‌گونه سلاخي‌كردن نمايشنامه، حذف كامل يك شخصيت و چندين صحنه و ... چيزي از متن باقي نمي‌گذارد و اين چنين بود كه كارم را از جشنواره‌ي تئاتر فجر بيرون كشيدم، اگر قرار بود به چنين مميزي‌هايي تن بدهم كه سال گذشته نمايش «روز حسين» را اجرا مي‌كردم.»

رحمانيان متذكر شد: «سال گذشته بعد از اتفاقاتي كه براي نمايش «روز حسين» افتاد گفتند متن كاملي ارائه نشده است، اما امسال هم كه متن كامل را ارائه كرده‌ام، با نوك تيز چاقوي مميزي زير عبارات متن را خط كشيده‌اند.»

او در پايان سخنانش با اظهار تاسف از شرايط فعلي تئاتر و سخت‌گيري‌هاي اعمال شده بر آثار نمايشي افزود: «من نمايشنامه‌نويس و كارگردان اين مملكتم، اين‌گونه رفتار درست نيست، همه مي‌دانند جمع‌كردن يك گروه آن هم از بهترين‌هاي تئاتر اين مملكت كار دشواري است، اما متاسفانه باز هم گرد‌همايي گروه ما با ناكامي روبه‌رو شد.»

قرار بود نمايش «هامون بازها» در دو روز آخر جشنواره تئاتر فجر اجرا شود و بعد از آن هم به مدت بيست شب در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود.

اين نمايش بر اساس فيلم «هامون‌بازها» به كارگرداني ماني حقيقي آماده اجرا شده بود.

در اين اثر نمايشي محسن شاه‌ابراهيمي طراحي صحنه و لباس را انجام مي‌داد، ونداد مساح‌زاده ساخت موسيقي را بر عهده داشت، تدوين و طراحي جلوه‌هاي تصويري بر عهده‌ي سياوش كردجان بود.

طراح اعلان و ديواركوب مجيد شفا وعكاس گروه حسام خلوصي بود. پديده جمال‌ها دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز اين اثر نمايشي بود. همچنين عليرضا فولاد شكن و مهران نصيرپور هم گروه كارگرداني را تشكيل مي‌دادند. نويسنده‌ي نمايشنامه محمد رحمانيان است كه همراه با حبيب رضايي به صورت مشترك كارگرداني اين اثر را برعهده داشتند.

پيش از اين قرار بود اين نمايش تيرماه سال گذشته همزمان با نخستين سالروز درگذشت خسرو شكيبايي به صحنه برود كه اجراي آن منتفي شد و بنا به گفته‌ي رحمانيان اين دومين ناكامي نمايش «هامون بازها» ست.
ارسال به دوستان
تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند شوک به پرسپولیس در آستانه دربی؛ اوستون ارونوف مصدوم شد