۰۸ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۴-۰۲-۱۳۹۰
کد ۱۶۳۴۶۰
انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۴-۰۲-۱۳۹۰

تغيير رفتار خريد مشتريان خودرو در ايران

در صورت عدم ارائه محصولي جديد در دسته قيمتي زير 10 ميليون تومان با شرايط روز، باید انتظار کاهش مطلوبيت خريد و به تبع آن افت رضايت مشتريان خودروهاي فعلی اين دسته را داشته باشیم.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیرو تهیه گزارش‌های آماری خود از میزان رضايت مشتريان خودروهای داخلی و وارداتی، سهم بازار خودروها را در دسته‌هاي قيمتي مختلف تقسیم بندی کرده است.

در اين گزارش‌ خودروها در شش دسته قيمتی دسته‌بندي شده‌اند به شكلي كه خودروهاي زير 10 ميليون تومان در دسته A ، بين 10 تا 20 ميليون تومان در گروه B و به همين ترتيب 4 دسته قيمتي ديگر نيز شكل گرفته است.

در نيمه اول سال 1387 كه براي اولين بار سهم بازار شركت‌ها و خودروها ارائه شد، 2/60درصد سهم بازار خودروهاي عرضه شده در سطح كشور مرتبط با خودروهاي زير 10 ميليون تومان و 9/33 درصد از سهم بازار، مرتبط به خودروهاي بين10 تا 20 ميليون تومان بود.

اين آمار در عرض دو سال به نحو قابل توجهی تغيير كرده به طوری که در سال 1389 با توجه به ارتقاي سطح انتظارات جامعه، رشد سطح درآمد مشتریان و همچنين تکمیل سبد خودروهاي با قيمت بين 10 تا 20 ميليون تومان مانند چري، ليفان، ام وی ام 530، پژو 207، پژو 206 صندوقدار و... مطلوبيت خريد خودروهاي اين دسته قيمتي ارتقا یافته است، به شكلي كه در آخرين نتايج اعلام شده، سهم بازار خودروهاي گروه قيمتي زير 10 ميليون تومان از 2/60درصد در سال 87 به 46/7درصد در سال 89 كاهش و در نقطه مقابل، سهم بازار خودروهاي بين 10 تا 20 ميليون تومان از 9/33 درصد به 7/48 درصد ارتقا يافت.

اين نكته از دو منظر در صنعت خودروسازي ايران حائز اهميت است. اول بيانگر آن است كه با تغيير رفتار خريد مشتريان ايراني، شركت‌هاي توليدكننده خودرو سرمايه‌گذاري‌های آتي خود را بر روي محصولات با قيمت بين 10 تا 20 ميليون تومان معطوف خواهند کرد و دوم آنكه در صورت عدم ارائه محصولي جديد در دسته قيمتي زير 10 ميليون تومان با شرايط روز، باید انتظار کاهش مطلوبيت خريد و به تبع آن افت رضايت مشتريان خودروهاي فعلی اين دسته را داشته باشیم.

نکته حائز اهميت ديگر آن‌ است که در صورت رشد سطح توقعات مردم، صنعت خودروسازی ايران در دسته قيمتی 20 تا 30 ميليون تومان با مشكل مواجه خواهد شد. در سال‌های گذشته محصولات محدودی در اين بازه قيمتي به بازار عرضه شده به طوری که در حال حاضر با خروج زانتيا از خط توليد سايپا، محصولات اين دسته به مگان 1600 سی‌سی و هيوندای آوانته محدود شده است. حال اين سوال مطرح است كه آيا حضور فقط دو خودرو مي‌تواند در صورت افزايش تقاضا جوابگوی نياز مشتريان باشد؟
ارسال به دوستان