۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۹-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۲۰۱۷
انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۹-۰۶-۱۳۹۰

توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به وبا

وی یادآور شد: در مسافرتها،برنامه های تفریحی و هنگام گردش در خارج شهر آب آشامیدنی سالم و یا آب بطری شده دارای مجوز بهداشتی همراه داشته باشید و یا اینکه چای و میوه آبدار مانند هندوانه را جایگزین نمایید.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اطلاع رسانی در زمینه بیماری وبا مانع از گسترش آن شد.

به گزارش مهر، دکتر علی نیک فرجام تاکید کرد: وبا یک بیماری اسهالی خطرناک است که از طریق آب و غذای آلوده "سبزی و میوه آلوده به فاضلاب و کود انسانی" به انسان منتقل می شود و با علائم اسهال حجیم بدون تب و بدون درد شکم، کم شدن ادرار، گرفتگی عضلات پشت ساق پا نیز دیده می شود.

وی با اشاره به ضرورت انجام مراحل سالم سازی سبزی، میوه و صیفی جات به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری اظهار داشت: ابتدا میوه یا سبزی را پاک کرده و با آب سالم شستشو دهید، در داخل ظرفی آب سالم بریزید و به ازای هر لیتر آب 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید (برای 5 لیتر آب 15 تا 25 قطره) و قدری به هم بزنید تا کمی کفاب، سطح سبزی را بپوشاند، بعد از 5 دقیقه سبزیها را به آرامی از سطح آب جمع آوری کرده و با آب سالم شستشو دهید بدین ترتیب تخم انگلها جدا می شوند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مرحله گندزدایی کردن سبزیجات،مجددا در 5 لیتر آب،نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین ریخته و سبزی را به مدت 5 دقیقه در داخل آن قرار دهید.

نیک فرجام در خصوص توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری التور وبا خاطر نشان کرد: سبزیجات و میوه جات با آب سالم و تمیز به طور کامل شسته و پس از ضد عفونی مصرف کنید و در طول سفر نیز در صورتی که امکان شستشو،انگل زدایی و ضد عفونی وجود ندارد از مصرف سالاد و سبزی خام خودداری شود.

وی یادآور شد: در مسافرتها،برنامه های تفریحی و هنگام گردش در خارج شهر آب آشامیدنی سالم و یا آب بطری شده دارای مجوز بهداشتی همراه داشته باشید و یا اینکه چای و میوه آبدار مانند هندوانه را جایگزین نمایید.

نیک فرجام تصریح کرد: در صورت نداشتن آب سالم و آب معدنی، از آشامیدن آب نامطمئن نظیر آب رودخانه و... برای آشامیدن استفاده نشود و در صورت ضرورت استفاده از این منابع،آب پس از حداقل یک دقیقه جوشاندن مصرف شود.

وی تاکید کرد: از مصرف یخهایی که به صورت غیر بهداشتی تولید و یا عرضه می شود خودداری شود و در ضمن از خرید و مصرف غذاهای آماده و غیر بهداشتی از افراد دوره گرد و سایر فروشگاههایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند به خصوص آبمیوه، معجون، بستنی، انواع آب هویچ، شیرموز و شربت خودداری شود.
ارسال به دوستان
عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم!