۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۱-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۳۶۸۶
انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۱-۰۷-۱۳۹۰

پرواز تخم مرغ از سفره مشهدی ها

این شهروند خواستار توزیع گسترده تخم مرغ در بازار شد و ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ به این حد به هر بهانه ای که اتفاق افتاده باشد، غیر قابل قبول است.

مهر: در حالی قیمت تخم مرغ برای نخستین بار از گوشت مرغ فراتر رفته است که شهروندان خراسان رضوی معتقدند متولیان تنظیم بازار اقدام قابل قبولی برای شکستن قیمتها در بازار پر مصرف این استان نکرده اند.

در حال حاضر قیمت تخم مرغ در این شهربه مانند طلا ساعت می زند، به طوریکه هرکیلوگرم آن بسته به نوع و کیفیت آن از 37 تا 42 هزار ریال در نوسان است.

این در حالی است که عبور قیمت تخم مرغ از مرز 40 هزار ریال با انتقاد شدید شهروندان مشهدی مواجه شده است.

تخم مرغ های تعادلی کجاست؟

مردم معتقدند دلالان و واسطه ها بیشترین سهم را در بحرانی کردن بازارتخم مرغ  و قیمتهای کاذب در این شهردارند.

در این باره یکی از شهروندان مشهدی به خبرنگار مهر گفت : در حالی مسئولان از وعده توزیع تخم مرغ با قیمت تعادلی خبر داده اند که در فروشگاه ها و مغازه اثری از آن نیست.

محمد عباسی با گلایه از بی برنامگی در تنظیم بازار این محصول پر مصرف ادامه داد: بسیاری از مردم با گرانی بی رویه تخم مرغ از خرید آن صرف نظر می کنند.

این شهروند خواستار توزیع گسترده تخم مرغ در بازار شد و ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ به این حد به هر بهانه ای که اتفاق افتاده باشد، غیر قابل قبول است.

وی در عین حال از سود جویی برخی از فروشندگان در عرضه و تعیین قیمت تخم مرغ خبر داد و خاطر نشان کرد: وضعیت قیمت این محصول در شهر مشهد به نحوی است که انگار تخم مرغ طلا شده است و فروشندگان آن راهر روز به یک قیمت می فروشند.

 تخم مرغ بدون مشتری

یکی از فروشندگان تخم مرغ نیز با بیان این که تا امروز تخم مرغ با قیمت تعادلی در اختیاربسیاری از مغازه داران قرار نگرفته است، افزود: افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر علاوه بر نارضایتی مردم دردسرهای فروانی راهم برای فروشندگان ایجاد کرده است، بطوریکه بعضی از شهروندان تصور می کنند ما فروشندگان گران فروشی می کنیم.

گرانی ارمغان یک وعده

از سوی دیگر به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ، توزیع روزانه ۱۰تن تخم مرغ با قیمت  دو هزار و 850  تومان از پنجم مهر ماه در مشهد آغاز شده است، اما بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که در بیشتر فروشگاه ها اثری از این تخم مرغ ها نیست.

این اتفاق در حالی روی داده است که خراسان رضوی به گفته مسئولان سومین قطب تولید تخم مرغ در کشور است.

پیش تر معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت و تجارت از توزیع روزانه ۱۰تن تخم مرغ در واحدهای صنفی خواربار و عطاری ها و اتحادیه مواد پروتئینی مشهد خبر داده بود.

محمدرضا موحد اعلام  کرده بود: در دهه کرامت هم پنج تا۱۵ درصد کالاهای واحدهای صنفی با تخفیف ارائه می شود که یکی از این کالاها تخم مرغ خواهد بود.

اما بررسی ها نشان می دهد که نه تنها مردم مشهد در دهه کرامت که از همین هفته آغاز شده است، شاهد این تخفیف نبوده اند بلکه با گرانی تخم مرغ، نقره داغ نیز شده اند.

بازهم ردپای دلالان

در همین حال مدیر عامل اتحادیه مرغ داران مرغ تخم گذار استان نیز معتقد است: نرخ تخم مرغ در اتحادیه کیلویی ۲هزار و۸۰۰ تومان است که با محاسبه حمل و نقل، ریخت و ریز و سایر قیمت های جانبی و تا رسیدن به دست مصرف کننده ۴۰۰ تومان به این مبلغ اضافه می شود و قیمت واقعی آن ۳هزار و ۲۰۰ تومان می شود.

محمد منتظمی افزود: متاسفانه برخی از واسطه گران تخم مرغ را به نرخ اتحادیه خریداری کرده و در چند خیابان دورتر به قیمت دلخواه به مصرف کنندگان عرضه می کنند، مرغداران نیز جو روانی ایجاد شده، شیوع بیماری های نوپدید در سال گذشته، افزایش قیمت نهاده های دامی، خشکسالی های پیاپی، کاهش تولید جوجه یک روزه و افزایش قیمت آن و کاهش تولید را از جمله عوامل عمده افزایش قیمت تخم مرغ می دانند.

اما در حالی قیمت تخم مرغ در مشهد ساعت می زند که خراسان رضوی با سهم 12 درصدی از تولید تخم مرغ کشور تا چندی قبل بیشترین مشکل را در خصوص مازاد تولید داشته است.

گفتنی است، به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از واردات 15 هزار تنی تخم مرغ به منظور شکستن قیمتها خبر داده است.
ارسال به دوستان