۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۹-۱۰-۱۳۹۰
کد ۱۹۶۴۰۰
انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۹-۱۰-۱۳۹۰

2 هزار راننده تاکسی در تهران، بيش از 70 سال سن دارند

او با انتقاد از پوشش ندادن بیمه برای رانندگان تاکسی اظهار داشت: «خیلی از رانندگان تاکسی بیمه ندارند و در تهران راننده‌ای داریم که با 80 سال سن در حال کار است در حالی که نه بیمه درمانی دارد و نه بیمه بازنشستگی.»
ایلنا: متوسط سن رانندگان تاکسی در تهران 49 سال است و این به معنی این است که سلامتی این افراد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: «متوسط سن رانندگان تاکسی در تهران 49 سال و به اين معنی‌ست که سلامتی این افراد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.»

"محمد احمدی‌بافنده"، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه حدود 30 هزار نفر از افرادی که به شغل رانندگی تاکسی در تهران مشغولند بيش از 50 سال سن دارند، اظهار داشت: « متاسفانه تامین اجتماعی برای این افراد بیمه‌ای در نظر نمی‌گیرد و این افراد عموما بیمه نیستند.»

او ادامه داد: « در جلسات با سازمان‌ها و مسئولان مربوطه، برنامه‌ریزی‌های میان مدت و کوتاه مدتی انجام شد تا بدین وسیله بتوان برای بهبود وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی اقداماتي موثری انجام داد.»

احمدی بافنده، تصریح کرد: «‌ متاسفانه دید شهروندان نسبت به تاکسی درست نيست و همگان تاکسی را به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی مثل مینی بوس نگاه می‌کنند؛ این در حالی‌ست که تاکسی در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک وسیله حمل و نقل خصوصی دیده می‌شود.»

او با بیان اینکه در حال انجام اقداماتی برای افزایش سرعت انتقال مسافران در بخش حمل و نقل و تاکسی هستیم، افزود:« استفاده از خطوط پرسرعت می‌تواند در افزایش سرعت انتقال مسافران و بهبود سرویس دهی تاکسی در تهران کمک کند.»

او در مورد تاکسی‌متر گفت: « هیچ گاه استفاده از تاکسی متر مورد توجه و خوشايند شهروندان و رانندگان تاکسی نبوده است و هیچ گاه نتوانستیم در زمینه استفاده از تاکسی‌متر آن طور که باید و شاید موثر اقدام کنیم و پس از مدتی بحث‌های مربوط به تاکسی متر به دست فراموشی سپرده شده است.»

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی با بیان اینکه با استفاده از سیستم کارت بلیت می‌توان بحث استفاده از تاکسی را نظام‌مند کرد، افزود:« استفاده از کارت بلیت هم می‌تواند نیازهای شخصی راننده را برطرف کند و حقوق مسافران ضایع نمی‌شود. چون سیستم آن بر مبنای سیستم gps و برحسب مسافتی است که این وسایل طی می‌کنند.»

بافنده با بیان اینکه راه‌اندازي تاکسی‌های محله می‌تواند به ساماندهی استفاده از تاکسی کمک کند، اظهار داشت: « طبق استانداردها بایستی هر فردی که احتیاج به تاکسی داشت بتواند با طی مسافتی کمتر از 300 متر به تاکسی دسترسی پیدا کند. که این هم‌اكنون در شهر تهران با استانداردها فاصله زیادی دارد.»

او اظهار داشت: « به دنبال استقرار سیستمی هستیم که به وسیله آن در ساعت غیر پیک، رانندگان تاکسی بتوانند از اماکنی همچون فروشگاه‌های شهروند و میدان‌هاي میوه و تره بار و حتی بیمارستان‌ها هم تا خانه‌ شهروندان خدمت رسانی کنند.»

او در مورد امکانات پایانه‌های تاکسیرانی نیز اظهار داشت: « متاسفانه پایانه‌های تاکسی‌رانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و امکانات مناسبی را به رانندگان ارائه نمی دهد و هم‌اكنون اولویت نخست شهرداری تهران سامان بخشی این پایانه هاست.»

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در مورد معضل مسافربران شخصی نیز گفت: « باید کاری کنیم که مردم خودشان تمایلی به استفاده از مسافربران شخصی نداشته باشند چون سیستم تاکسیرانی می‌تواند خدمات را به صورت مطلوب به شهروندان ارائه کند.»

او با بیان اینکه کیت‌های گاز سوزی که برای گاز سوز کردن تاکسی‌ها به رانندگان تاکسی تحمیل شد، باید تست شود، اظهار داشت: « متاسفانه هم‌اكنون 50 هزار تاکسی گاز سوز داریم که باید تست کیت انجام دهند و چون هزینه تست هر کیت بدون تعویض آن 40 هزار تومان هزینه بر می‌دارد دولت باید در این زمینه به رانندگان تاکسی کمک کند.»

او در مورد بحث معیشتی رانندگان تاکسی نیز گفت: « قیمت سوخت بسیار افزایش یافته و قیمت اتومبیل نیز كه زمانی به طور متوسط برای تاکسی 10 میلیون تومان بود اکنون به 14 میلیون تومان رسیده همچنین بهره بانکی نیز که زمانی 7 درصد بود اکنون 14 درصد شده و سایر هزینه‌های معیشتی نیز همچون هزینه مسکن به طور سرسام آوری بالا رفته اما کرایه‌های تاکسی به این نسبت تغییر نکرده و افزایش نداشته و همین موجب مشکلات معیشتی برای رانندگان تاکسی شده است.»

به گفته وی، رانندگان تاکسی با وجود شغل طاقت فرسایشان عموما فاقد مسکن هستند و سازمان تاکسیرانی تاکنون نتوانسته مشکل آنها را رفع کند.

او با بیان اینکه برای رفع مشکل مسکن رانندگان تاکسی شهرک پرند درنظر گرفته‌شده‌است، افزود:« قرار است برای 15 هزار نفر از رانندگان در قالب یک تعاونی برای تامین مسکن اقدام کنیم اما متاسفانه برخی از رانندگان تاکسی حتی آن هزینه اندک پیش پرداخت را برای یک آپارتمان یک خوابه ندارند.»

او با انتقاد از پوشش ندادن بیمه برای رانندگان تاکسی اظهار داشت: «خیلی از رانندگان تاکسی بیمه ندارند و در تهران راننده‌ای داریم که با 80 سال سن در حال کار است در حالی که نه بیمه درمانی دارد و نه بیمه بازنشستگی.»

به گفته وی طبق آمار بین 8 تا 10 هزار نفر راننده بالای 50 سال در سیستم تاکسیرانی تهران وجود دارد که تامین اجتماعی مسئولیت بیمه آنها را تقبل نمی کند.

او ادامه داد:« با این وجود شورای شهر اعلام کرده که اگر تامین اجتماعی بپذیرد مابه‌التفاوت بیمه افراد بالای 50 سال را از محل اعتبارات شهرداری پرداخت کند تا این موضوع به شکل اساسی حل شود.»

احمدی بافنده با انتقاد از تولید خودروهای غیر استاندارد در کشور گفت: « متاسفانه هیچ یک از خوردوهای ساخت داخل استاندارد لازم را به عنوان تاکسی ندارند زیرا ماشینی که باید چندین هزار بار درش باز و بسته شود نمی‌تواند با ماشین یک خانواده شرایطي یکسان داشته باشد.

به گفته وی برخی از خودروهایی که هم‌اكنون در سیستم ناوگان تاکسیرانی به کار مشغولند حتی استانداردهای یک خودروی معمولی را نیز ندارند.

او ادامه داد: « متوسط سوخت تاکسی‌های ما در کشور دو برابر متوسط جهانی و نشان‌دهنده این است که وزارت صنایع برای این کار بايد برای تولید خودرویی که هم با شرایط اقلیمی کشورمان سازگار باشد و هم مصرف سوخت مناسبی داشته باشد، اقدام کند.»

به گزارش ایلنا، او همچنین از تلاش برای خرید یک بیمارستان ویژه برای رانندگان تاکسی خبر داد و بیان داشت: « برای حفظ شان و منزلت رانندگان تاکسی قرار است یک بیمارستان مستقل برای این قشر زحمتکش خریداری کنیم و یا با سایر بیمارستان‌ها به صورت مشارکتی برای خدمت رسانی به رانندگان تاکسی اقدام کنیم.»
ارسال به دوستان