۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۷-۱۲-۱۳۹۰
کد ۲۰۲۹۳۰
انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۷-۱۲-۱۳۹۰

افزایش واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه

در حال حاضر به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش نزدیک به صد مدرسه در کشور به حوزه‌های علمیه واگذار شده است و به نظر می‌رسد با تاسیس سازمانی مستقل این رقم طی سال‌های آینده با افزایش بیشتری مواجه شود.
شرق نوشت:

تعداد مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه به صد مدرسه در کشور رسیده و سهم حوزه‌های علمیه در مدیریت مدارس کشور رو به افزایش است.


از وزارت آموزش و پرورش خبر می‌رسد، این وزارتخانه در فاز جدید همکاری‌های مشترک با حوزه‌های علمیه قصد دارد سازمان مستقلی تحت عنوان «سازمان مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه در آموزش و پرورش» را تاسیس کند. افزایش مشارکت و نقش حوزه‌های علمیه در آموزش ابتدایی و متوسطه کشور در شرایطی است که پیش از این و در دولت نهم مسوولان وزارت آموزش و پرورش امضا تفاهم‌نامه‌ای برای واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه را به شدت تکذیب کردند اما با آغاز دولت دهم و ورود حاجی‌بابایی به وزارت آموزش و پرورش این مساله رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفت.

در حال حاضر به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش نزدیک به صد مدرسه در کشور به حوزه‌های علمیه واگذار شده است و به نظر می‌رسد با تاسیس سازمانی مستقل این رقم طی سال‌های آینده با افزایش بیشتری مواجه شود.

پیش از این تفاهم‌نامه همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه درحالی به امضای آیت‌الله مقتدایی، رییس حوزه علمیه قم و حمیدرضا حاجی‌بابایی رسیده بود که در ذیل این تفاهم‌نامه 22 عنوان همکاری مشخص شده است و مهم‌ترین خروجی آن تاسیس مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه، مشارکت حوزه‌ها در تدوین کتب درسی، آموزش نیروهای انسانی مدارس و حضور دایمی روحانیون در مدارس است.

در همین رابطه حجت‌الاسلام علی ذوالعلم، رییس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ضمن اشاره به فاز جدید همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش می‌گوید: از جمله طرح‌های جدید ما برای گسترش و توسعه همکاری‌های فی مابین که عمیق‌تر از طرح‌های اولیه ما در ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است، تاسیس سازمان مدارس اسلامی وابسته به حوزه‌‌های علمیه است؛ یعنی حوزه علمیه با پتانسیل پژوهشی و فکری که دارد، باید مدل تربیت دینی مطلوب و متناسب با زمان معاصر را در چارچوب ضوابط و قواعد کنونی آموزش و پرورش طراحی و تدوین کند و مدارس وابسته به حوزه تحت این برنامه قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه این طرح ورود حوزه‌های علمیه را در متن فرآیند تربیت تامین می‌کند، می‌افزاید: در حقیقت بنای این طرح بر این است که در جایی که ائمه جمعه یا بخش‌‌های مختلف رسمی حوزه‌‌ها توانمند و علاقه‌مند به مشارکت‌ مردم هستند و می‌توانند مدارس را مستقیما هدایت کنند، در چارچوب قوانین مصوبی که وجود دارد، مشارکت واقعی و عمیقی در تعلیم و تربیت داشته باشند.

رییس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه نزدیک به صد مدرسه در کشور است، ادامه می‌دهد: این طرح، یک طرح درازمدت است و اگر اجرایی شود، موجب خواهد شد تا مدارسی که با حمایت حوزه‌‌های علمیه تاسیس می‌ شوند، یک نوع الگوسازی برای سایر مدارس باشند تا بتوانند به بنیه برنامه‌ریزی و تولید محتوای آموزش و پرورش کمک کنند، بدون اینکه مسوولیت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت مخدوش شود و ساختارهای قانونی لزوما تغییر پیدا کند.

ارسال به دوستان
آمریکا : اسرائیل عملیات امروز در بیروت را به ما اطلاع نداده بود عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد 9 شهید و 59 زخمی؛ آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت