۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۳۰-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۸۹۱۵
انتشار: ۱۶:۲۹ - ۳۰-۰۶-۱۴۰۳

سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت

سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت
سید حسن خمینی : ممکن است یک کسی بگوید این نکته را همه می‌دانیم، چرا عمل نمی‌کنیم؟ چرا در طول تاریخ مسلمانان عمل نکردند؟ چه شد که تمدن‌هایی فرو ریخت؟ چون بدون توجه به اینکه اصل چیست، به سراغ فرع رفتند.
یادگار امام با تأکید بر اینکه بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم، دعوا برای خودمان‌ است، گفت: امروز اگر می‌خواهیم به تضییع اصول و تمسک به فروع دچار نشویم، باید نگاه ما به بحث فلسطین باشد. یک ملتی که برادران ما هستند، چطور باید فریاد «یا للمسلمین» بلند کنند؟! همه نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم و تصور می‌کنیم کار دیگری از ما بر نمی‌آید؛ بلکه برمی‌آید، فقط باید حرکت‌ ایجاد کنید.
 
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مهمانان سی و هشتمین اجلاس وحدت اسلامی با آرمان‌های امام خمینی(س)، گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید اگر خواستید ببینید حکومت‌ها یا ملت‌ها چه زمانی فرو می‌پاشند، ببینید این چهار چیز در آنها هست یا نیست. تضییع اصول، تمسک به فروع، تقدیم اراذل و تأخیر افاضل. هر وقت دیدید اراذل یک جامعه ارج گرفته‌اند و افاضل آن پایین نشسته‌اند، اصل کاری‌ها را رها و ضایع کرده‌اند و سراغ فروعات رفته‌اند، بدانید این دولت، ملت، تمدن، فرهنگ یا جامعه در آستانه فروپاشی است.
 
یادگار امام تصریح کرد: تضییع اصول یعنی کارهای اصلی را رها کنید و به مسائل فرعی توجه کنید. یکسری در ایران گروه‌های بهایی راه افتاده بود و یکسری افراد داد و بیداد می‌کردند. امام فرمود شما اصل فساد را رها کرده‌اید که سلطنت پهلوی است و سراغ چهار تا فرع رفته‌اید؟! معمولا ما دینداران اینگونه عمل می‌کنیم؛ یعنی کسانی که دین ندارند معمولا تضییع اصول و تمسک به فروع نمی‌کنند. معمولا دل خودمان‌ را با امور فرعی خوش می‌کنیم. این ما نیستیم که از بین می‌رویم، تمدن اسلامی دچار فروپاشی می‌شود.
 
وی ادامه داد: معروف است که می‌گویند سلطان محمد فاتح روزی که می‌خواست به قسطنطنیه حمله کند، یک نفر جاسوس فرستاد و گفت همه روحانیون مسیحیان جمع شده‌اند و در کلیسای جامع دارند بحث می‌کنند و این خیلی خطرناک است. جاسوس رفت و برگشت و گفت داشتند بحث می‌کردند، تیر که رها شد، به جنبه ناسوتی مسیر خورد یا به جنبه لاهوتی مسیر. گفت توپ‌ها را بیاورید تا ناسوت و لاهوت‌شان را یکی کنیم! به کسی‌ که دشمن پشت دروازه‌های خانه‌اش هست و سر ناسوت و لاهوت دعوا می‌کند، باید گفت دشمنت را بشناس!
 
سیدحسن خمینی تأکید کرد: ممکن است یک کسی بگوید این نکته را همه می‌دانیم، چرا عمل نمی‌کنیم؟ چرا در طول تاریخ مسلمانان عمل نکردند؟ چه شد که تمدن‌هایی فرو ریخت؟ چون بدون توجه به اینکه اصل چیست، به سراغ فرع رفتند. یکی از مهم‌ترین علل‌ گم کردن اصل و فرع، «منیّت» است. بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! دعوا سر این است که من باشم یا شما باشید! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت. ابتدا باید این داستان را حل کنیم؛ یک گام بردار و یک حرکتی کن.
 
وی اظهار کرد: چیزی که ما در دوره انقلاب شاهد بودیم، چه انقلابی در روح و جان مردم شد که فرد از خودش می‌گذشت؟ اگر این بشود، آن وقت شرط دوم‌ «عقل» است. به قوه عاقله توسل کنیم. با هم حرف بزنیم و مشورت‌ کنیم. اگر قریب دو میلیارد مسلمان زانوی غم‌ بغل کرده‌اند و روی‌شان نمی‌شود در روی پیامبر(ص) نگاه کنند که یک عده در فلسطین جنایت می‌کنند، به خاطر این است که «تنصروا الله» ندارند.
 
یادگار امام با تأکید بر اینکه اگر امام توانست این انقلاب را بیاورد به خاطر این بود که اول از خودش گذشت، گفت: «من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم؟» البته به این معنا نیست که بنشینیم و کاری نکنیم؛ چون همان که گفته من کسی نیستم، گفته باید دائما تلاش کنیم. بخش‌هایی که از اختیارت خارج است را به خدا واگذار کن.
 
وی اظهار کرد: امروز واقعیت این است که هیچ موضوعی در اسلام مهم تر از مسأله غده چرکین رژیم صهیونیستی نیست. وحدت به این معنا نیست که شیعیان سنّی شوند و سنّی‌ها شیعه شوند یا اینکه من و شما عقاید خودمان را کنار بگذاریم. وحدت به این است که من و شما توجه کنیم که یک پیامبری هست و همه کسانی که ما به آنها احترام می‌گذاریم، سایه شخصیت او هستند. او امروز از همه ما توقع دارد که دل‌ها را به هم محکم و عزم‌ها را کنیم.
 
سید حسن خمینی افزود: امروز اگر می‌خواهیم به تضییع اصول و تمسک به فروع دچار نشویم، باید نگاه ما به بحث فلسطین باشد. یک ملتی که برادران ما هستند، چطور باید فریاد «یا للمسلمین» بلند کنند؟ همه نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم و تصور می‌کنیم کار دیگری از ما بر نمی‌آید؛ بلکه برمی‌آید، فقط باید حرکت‌ ایجاد کنید. وحدت بالاتر از این که امروز در جنوب لبنان‌ شیعیان به خاطر اهل سنت‌ فلسطین به شهادت می‌رسند؟! این بزرگترین پیام وحدت است. ولی ما درگیر بعضی دعواهای خودمان‌ می‌شویم که نباید باشیم.
برچسب ها: سید حسن خمینی ، دین
ارسال به دوستان
عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید