۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۰
کد ۲۰۴۴۹۶
انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۶-۱۲-۱۳۹۰

نیکزاد: ملک کلنگی گران نشده است/ بنگاه‌داران: قیمت زمین ۴۰ درصد افزایش یافت

به گفته بنگاهداران، در این محدوده با 400 میلیون تومان تنها می‌توان یک خانه کلنگی 100 متری خریداری کرد و اگر بساز و بفروش رقم پایین‌‌تری در جیب خود داشته باشد، باید رویای ساخت‌وساز در این منطقه را از ذهن خود دور کند.

در حالی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که قیمت ملک کلنگی گران نشده است، گزارش‌های میدانی حکایت از رشد 40 درصد قیمت زمین در دو ماه اخیر دارد.

به گزارش پانا، زمزمه‌ آغاز خرید و فروش زمین و ملک کلنگی در روزهای پایانی نخستین سال از دهه 90 به گوش می‌رسد؛ آن هم در شرایطی که به گفته مشاوران املاک، قیمت زمین در دو ماه گذشته و در پی تلاطم بازار ارز با افزایش 40 درصدی و نسبت به سال گذشته با رشد 50 درصدی همراه بوده است.

گرچه وزیر راه و شهرسازی در واکنش به رشد 40 درصدی قیمت ملک کلنگی به پانا می‌گوید: شما می‌گویید 40 درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم، اما من می‌گویم مسکن گران نشده است.

علی نیکزاد با بیان این‌که مگر افزایش قیمت مسکن هم داشته‌ایم؟ افزود: زمانی که بحث نوسان شدید ارز و سکه در بازار پیش آمد، در زمینه زمین و مسکن مسایلی مطرح شد، اما رصد بازار حاکی از آن است که خرید و فروش مسکن در حداقل قیمت قرار دارد.

با این حال، بازار ملک کلنگی که هر ساله در ماه‌های پایانی سال با رشد معاملات و افزایش قیمت به‌دلیل ساخت‌وسازهای جدید روبه‌رو می‌شود.

مشاوران معاملات املاک معتقدند که به‌طور معمول نوسان قیمت املاک کلنگی در بهمن‌ماه تا حداکثر 8 درصد افزایش می‌یابد، اما در سال‌جاری شاهد بودیم که رشد قیمت‌ها از دی‌ماه آغاز شد و بسیاری از فروشندگان تاکید دارند که قیمت‌ها باید با نرخ بازار ارز هماهنگ باشد.

این در حالی است که به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان، در گذشته خرید و فروش زمین و ملک در فصل چهارم سال از ثبات خاصی برخوردار بود و با توجه به شرایط فعلی، اگر تولیدکننده‌ای تصمیم برای خرید داشته باشد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از رشد قیمت‌ها در سال آینده وجود دارد، در این زمان باید اقدام کند.

زبان بازار املاک

گزارش میدانی از خرید و فروش خانه‌های کلنگی در تهران حاکی از آن است که بیشترین افزایش قیمت‌ها در یک‌سال گذشته در مناطق شمالی بوده است. در شرق و جنوب تهران تفاوت قیمتی ناچیز و در غرب نیز تا حدودی تغییر قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

در حال حاضر ملک کلنگی در کوچه پس کوچه‌های اندیشه هر مترمربع 3 تا 3 میلیون و 800 هزار تومان است و همین ملک در منطقه عباس‌آباد مترمربعی 6 تا 9 میلیون تومان و کمی بالاتر یعنی سیدخندان تا 4 میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته بنگاهداران، در این محدوده با 400 میلیون تومان تنها می‌توان یک خانه کلنگی 100 متری خریداری کرد و اگر بساز و بفروش رقم پایین‌‌تری در جیب خود داشته باشد، باید رویای ساخت‌وساز در این منطقه را از ذهن خود دور کند.

نگاهی به اعداد و ارقام مشاوران املاک در مناطق شمالی نیز قابل توجه است. در محدوده ولیعصر هر مترمربع خانه کلنگی بین 9 تا 11 میلیون تومان به فروش می‌رود و در فرمانیه قیمت‌ها از 6 میلیون تومان آغاز می‌شود و حتی به 10 میلیون تومان نیز می‌رسد.

شاید همین ارقام بالا در مناطق شمالی، باعث شود بسیاری از بساز و بفروش‌ها به مناطق دیگر سوق پیدا کنند. در محدوده دبستان تا میدان سبلان شمالی ملک کلنگی 2 میلیون و 900 تا 3 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و در نظام‌آباد نیز قیمت‌ها از 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 900 هزار تومان در نوسان است.

اما در محدوده خیابان گرگان و امام‌حسین قیمت‌ها کمی معقول‌تر است. در خیابان گرگان هر مترمربع ملک کلنگی به‌طور متوسط دو میلیون تومان قیمت دارد و در امام‌حسین از مترمربعی یک میلیون و 400 تا دو میلیون و 200 هزار تومان پیدا می‌شود. در خیابان بهبودی نیز هر مترمربع خانه کلنگی 4 میلیون تومان و ستارخان 4 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود.

در واقع به نظر می رسد، امسال ساخت و ساز متاثر از نرخ ارز با شرایط متفاوتی روبرو است و همگام و همراه نوسانات قیمت ارز در بازار حرکت می کند به طوری که پیش‌بینی فعالان بازار مسکن، افزایش 25 درصدی قیمت زمین و ملک کلنگی در سال آینده است.

ارسال به دوستان
مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند