۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد ۲۱۵۸۴۸

رژیمهای تک غذایی و طب مکمل خطرناک در کودکان

در طی سالهای اخیر، شیوه های دیگری از درمان بیماریها بوجود آمده که با روش هایی متفاوت از علم پزشکی مدرن (مانند آب درمانی، روغن درمانی ، طب سوزنی و غیره) سعی در بازگرداندن سلامت به بیماران و پیشگیری از بیماری دارند.

کلینیک رژیم درمانی نوین(www.novindiet.com)

در طی سالهای اخیر، شیوه های دیگری از درمان بیماریها بوجود آمده که با روش هایی متفاوت از علم پزشکی مدرن (مانند آب درمانی، روغن درمانی ، طب سوزنی و غیره)  سعی در بازگرداندن سلامت به بیماران و پیشگیری از بیماری دارند.  به  این دسته از روش های درمانی"طب مکمل" (Complementary Medicine) می گویند .

یکی از روش های درمانی که در طب مکمل دیده می شود رژیم های محدود غذایی هستند که مثلا ممکن است گفته شود مصرف انحصاری فلان ماده غذایی سبب بهبود فلان بیماری می شود.  برخی از والدین  به اشتباه فکر می کنند که طب مکمل برای کودکانشان بهتراست چراکه طبیعی است و عوارض جانبی کمتری دارند .

گزارشات انجمن سلامت کودکان استرالیا حاکی از  نتایج مضر درمان های مکمل در سال های 2001 تا 2003 می باشد که در طول این مدت 46 نمونه از تاثیرات منفی مرتبط با درمان های مکمل –از جمله 4مورد مرگ- گزارش شد . متخصصین اطفال بیان داشتند که در بیش از سه چهارم موارد (77%)، تاثیرات منفی به درمان مکمل بر می گشت و در بیشتر موارد (44 %)  نیز آسیب رسیده به کودک از نبود درمان معمول و متعارف ناشی می شد. عوارض و تاثیرات منفی مشاهده شده عبارتند از یبوست ، خون ریزی ، درد ، واکنش های آلرژیک ، زخم های دهانی ، تشنج ، تهوع ، عقب ماندگی رشد ، عفونت ، سوء تغذیه و مرگ .

 لازم به ذکر است که همه موارد مرگ به دلیل جایگزینی درمان معمول و متعارف با طب مکمل صورت گرفتند . یکی از این موارد کودک 8 ماهه ای بود که به دلیل عفونت و سوء تغذیه در بیمارستان بستری شده بود، این کودک از 3ماهگی در پی یبوست تحت رژیم شیربرنج قرار گرفته بود.  مورد دیگر مربوط به کودک 10 ساله ای بود که به دنبال محدودیت شدید غذایی برای اگزما دچار شوک عفونی شده بود. دونمونه دیگر از موارد مرگ نیز به مسمویت ناشی از درمان های مکمل مربوط می شدند .  

نکته عملی: شواهد حاکی از آنند که روش های طب مکمل برای درمان به ویژه برای درمان اطفال روش غلط و خطرناکی است و نباید برای درمان از روشهای طب مکمل از جمله روشهای مرتبط با محدودیت رژیم غذایی استفاده نمود. افراد باید حتما در مورد روش درمانی با پزشک معالج  مشاوره  نمایند .

ارسال به دوستان