۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۴۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۴-۰۹-۱۳۹۱
کد ۲۴۴۴۱۵
انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۴-۰۹-۱۳۹۱

آلايندگي هر خودروي فرسوده برابر با 50 خودروي استاندارد يورو4 است

با احتساب اين موضوع كه مطمئناً تعداد بيشماري از اين خودروها در جاده هاي كشور درحال تردد هستند بايد خودروهاي فرسوده را يكي از مهمترين عوامل آلودگي هواي شهرها دانست.

تهران تا آخر هفته تعطيل شد تا به گفته مسئولين مقداري از حجم آلودگي پايتخت كاهش يابد و ديشب مومني رئيس پليس راهور تهران نيز از پايتخت نشينان درخواست كرد از عبور و مرور غيرضروري در تهران خودداري كنند!

آيا آلودگي تهران صرفاً با خروج و عدم استفاده از خودروهاي كشور راه حلي مناسب براي كاهش معضل آلودگي كه سالانه بطور غيرمستقيم بسياري از مردم تهران را در معرض ابتلا به بيماري هاي تنفسي قرار مي دهد خواهد بود؟

به گزارش ميهن صنعت آلايندگي خودروها سهم بسيار بالائي در آلودگي هواي كلان شهرها بويژه تهران دارد و با هيچ توجيهي نمي توان اين مساله را ناديده گرفت و  سازمان محيط زيست نيز در اين خصوص اقدام به دستور ارتقاء استاندارد خودروهاي توليدي كشور از استاندارد يورو 2 به يورو 4 كرده است.

اقدامي كه به گفته كارشناسان كه در صورت اجرا، كمك شايان توجهي در كاهش آلودگي در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور خواهد كرد. كارشناسان پيش ازاين اعلام كرده بودند كه استاندارد يورو4 براي هر كيلومتر به ميزان 52/1 از آلودگي كاهش خواهد داد.

اما اين اقدام از طرفي نيز مخالفان بسياري دارد؛ مخالفان تاكيد دارند  در حال حاضر و با توجه به شرايط كنوني ، راه حل خروج خودروهاي فرسوده بسيار مفيد تر از ايجاد استاندارد يورو 4 خواهد بود و براي اظهار نظر خود دليل قانع كننده اي دارند.

اين كارشناسان مي گويند كه هر خودروي فرسوده در كشور به ازاي هر كيلومتر از پيمايش 59 كيلوگرم آلايندگي توليد مي كند و اين ميزان با احتساب 12000 كيلومتر در سال باعث ايجاد 708 كيلوگرم آلايندگي از هر خودرو خواهد شد و يك خودرو با استاندارد يورو2 درهمين ميزان با توجه به آلايندگي 2 گرمي در هركيلومتر نقش كمرنگ تري ايفا مي كند.

پس ميتوان نتيجه گرفت كه هر خودروي فرسوده به اندازه 50 خودروي يورو 4 ايجاد آلايندگي داشته و با احتساب اين موضوع كه مطمئناً تعداد بيشماري از اين خودروها در جاده هاي كشور درحال تردد هستند بايد خودروهاي فرسوده را يكي از مهمترين عوامل آلودگي هواي شهرها دانست.

 از اين گذشته خودروسازان نيز از هزينه هاي بالاي اجراي طرح استنادارد يورو 4 و همچنينمشكلات تحريم هاي غربي در تامين قطعات مورد نياز براي اين منظور خبر دادند و عدم تامين سوخت مورد نياز اين خودروها را به سود مشتريان و محصولات مورد استفاده آنها نمي دانند. و در كنار اين از نطر آنها اين اقدام  بصرفه نبوده و در روند توليد مشكلات فراواني را بوجود خواهد آورد.

در حال حاضر با توجه به نكات مطرح شده از سوي دو طرف اين موضوع به نظر مي رسد خروج خودروهاي فرسوده راه حل موثرتر و بهتري در كاهش آلايندگي هواي شهرهاي بزرگ ايران باشد و انتظار ميرود كه مسئولان جهت عدم تكرار تعطيلي هاي از اين دست كه موجب ضررهاي هنگفت به دستگاه ها و نهادهاي خواهد شد، سريعاًً طرح خروج خودروهاي فرسوده از جاده هاي كشور را آغاز كرده تا بتوان در مراحل بعدي از راهكارهاي نوين و موثر همانند يورو 4 استفاده كرد.
ارسال به دوستان
ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم