۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۶-۱۱-۱۳۹۱
کد ۲۵۵۸۷۰
انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۶-۱۱-۱۳۹۱

شکست بانک جهانی در تحقق اهداف جنگلداری

به گفته "گروه ارزیابی مستقل" (IEG) که متشکل از کارکنان بانک جهانی و مشاوران خارجی می شود، در شرایطی که سرمایه گذاری‌های این بانک - در مجموع به ارزش 4.1 میلیارد دلار - به حفاظت از 24 میلیون هکتار جنگل کمک کرده و 45 میلیون هکتار جنگل را نیز برای مردم بومی اختصاص داده، اما تا حد زیادی در تحقق اهداف اجتماعی و زیست محیطی خود شکست خورده است.
شکست بانک جهانی در تحقق اهداف جنگلداری

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، بنابر گزارشی که توسط هیات حسابرسی داخلی بانک جهانی تهیه شده، سرمایه گذاری این بانک در زمینه جنگلداری طی دهه گذشته در تحقق اهدافی کلیدی مانند کاهش فقر، حفظ جنگل‌ها، کند کردن آهنگ تغییرات آب و هوایی و یا فراهم کردن منافع برای جوامع محلی شکست خورده است.

در این گزارش از سرمایه گذاری‌های بانک جهانی در 345 پروژه جنگلداری بین ژوییه 2001 تا ژوییه 2011 به شدت انتقاد شده است. به گفته "گروه ارزیابی مستقل" (IEG) که متشکل از کارکنان بانک جهانی و مشاوران خارجی می شود، در شرایطی که سرمایه گذاری‌های این بانک - در مجموع به ارزش 4.1 میلیارد دلار - به حفاظت از 24 میلیون هکتار جنگل کمک کرده و 45 میلیون هکتار جنگل را نیز برای مردم بومی اختصاص داده، اما تا حد زیادی در تحقق اهداف اجتماعی و زیست محیطی خود شکست خورده است.

گزارش اخیر، از بانک جهانی به واسطه تداوم تامین مالی چوب‌بری صنعتی، عدم حضور جوامع محلی در تصمیم گیری‌ها و پشتیبانی از رویکردهایی که به سود ثروتمندان و ضرر فقرا بوده، انتقاد کرده است. به گفته گروه ارزیابی مستقل، بانک جهانی بخش غیر رسمی را تا حد زیادی نادیده گرفته، در شرایطی که منبع مهم درآمد برای بسیاری از افرادی که زندگی آنها به جنگل وابسته است، محسوب می شود. پروژه‌های حفاظت از جنگل‌ها نیز اغلب نقل مکان مردم محلی بر خلاف میل باطنی آنها را موجب شده است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که بانک جهانی در حال افزایش بودجه‌های برنامه‌های جنگلداری بوده که شامل اقدام‌هایی برای پشتیبانی از مکانیزم "کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل" (REDD+) می شود. این مکانیزم با هدف کمک به کشورهای در حال توسعه برای حفظ و مدیریت هرچه کارآمدتر جنگل‌هایشان شکل گرفته است.

ارسال به دوستان
ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم