۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۰-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۰۶۶۲۷
انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۰-۰۹-۱۳۹۲

درخواست یک مستندساز برای تشکیل کارگروه مستند در سازمان سینمایی

 محسن خان‌جهانی از رییس سازمان سینمایی خواست تا کارگروهی برای سینمای مستند تشکیل شود.

 
این فیلم‌ساز در نوشتاری که در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری ایسنا، گذاشته آورده است:« صد روز از عمر دولت آقای روحانی سپری شد و در بخش فرهنگ وهنر آنچه خودشان در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی‌شان بر آن تاکید کردند این بود که قصد دارند، «فضای امنیتی را قدم به قدم از حوزه فرهنگ کنار بزنند.» خوشحالیم که دولت تدبیر و امید یکی از محوری‌ترین اولویت‌هایش را این بحث قرار داده است،بحثی که قطعا پیگیری و عملی شدن آن بر تمام ارکان فیلم‌سازی تاثیر می‌گذارد.
 
اما در این میان، نکته‌ی دیگری که به همین اندازه مهم است و در گزارش عملکرد و برنامه‌های پیش‌روی سازمان سینمایی کمتر به آن پرداخت شده است، بحث امنیت شغلی و حرفه‌ای است. به نظرم باید درخواست مستقیم‌ترمان را دراین زمینه از آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی داشته باشیم و از ایشان بخواهیم هر چه سریعتر در یک اقدام ضرب‌الاجلی بحث امنیت شغلی و حرفه‌ای را راه بی‌اندازند و راهکاریش را از سینماگران باسابقه جویا شوند.
 
قطعا اگر این بحث هم پیگری شود و برای حل آن، راه‌حلی پیدا شود، خیلی از مباحث و حاشیه‌های سینما کم خواهد شد. تا آنجا که به یاد داریم هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما تا پیش از تعطیلی خانه‌ی سینما این بحث را از لحاظ اجرایی به خوبی پیش بردند اما به دلیل عدم همکاری وزارت ارشاد وقت، به سرانجام نرسید، بنابراین یکی از جاهایی که می‌تواند در پیشبرد بحث امنیت شغلی به سازمان سینمایی کمک بکند، خانه سینماست.
 
هیچ‌کس نمی‌تواند کتمان بکند، بحران بیکاری در جامعه‌ی سینمایی خصوصا بخش مستند وجود ندارد چون خیلی از فعالان عرصه‌ی مستند در سال‌های اخیر بیکار بودند و اگر هم کاری کردند کمتر پیش آمده که به دلخواهشان باشد، البته بیکاری دست‌اندرکاران سینمای مستند باید بررسی و کارشناسی شود و درباره‌ی آن بحث شود.»
 
کارگردان مستند «صندلی 257» در بخش دیگری از این نوشتار آورده است:« از نظر نگارنده سینمای مستند در 100 روز اخیر، خیلی مورد بحث سازمان سینمایی نبوده است، اگر می‌بود، قطعا در میان تمام کارگروههایی که تشکیل شده است،ما نامی از سینمای مستند می‌شنیدیم.
 
به عنوان یکی از دست‌اندرکاران سینمای مستند از ریاست سازمان سینمایی می‌خواهم با توجه به اینکه در ابتدای حضورشان بر این موضوع تاکید داشتند که سراپا گوش هستند، تشکیل کارگروه سینمای مستند را با حضور صاحب‌نظران و پیشکسوتان این عرصه جدی بگیرند تا مستقیم‌تر وارد مباحث سینمای مستند شویم.
 
ضرورت تشکیل کارگروه سینمای مستند را می‌توان برای بررسی موارد ذیل برشمرد:
 
1 پیگیری بحران بیکاری و عدم امنیت شغلی فعال عرصه‌ی مستند
 
2 فعال کردن بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری سینمای مستند
 
3 پیگیری ضرورت حضور تهیه‌کننده حرفه‌ای در سینمای مستند
 
4 ضرورت وجود پخش‌ حرفه‌ای در عرصه‌ی داخلی و خارجی برای فیلم مستند
 
5 نمایش در فضای مناسب و با امکانات کافی در عرصه‌ی مستند
 
6 اعتماد به اهالی سینمای مستند برای طرح مباحث اجتماعی،سیاسی
 
7 با توجه به اینکه بودجه‌ی مرکز گسترش را امثال پروژه‌های لاله و... بلعیده‌اند،ضروری است راه چاری اندیشیده شود تا حداقل بودجه‌ی محدودی به مرکز گسترش تزریق شود تا پایان سال موتور تولید فیلم مستند روشن شود.
 
8 عملکرد مرکز گسترش را به وظایف اصلی‌اش که ساخت و تولید مستند است،برگردانیم.
 
9 مذاکرات جدی با شبکه‌ی مستند داشته باشید تا سرانجام آرزوی ما هم محقق شود و شبکه‌ی مستند پاتوق نمایش فیلم‌های مستند روز هم بشود.
 
البته موارد و مباحث دیگری را هم می‌توان برشمرد که در این مجال نمی‌گنجد و قطعا در جلسات تخصصی‌تر مجال بحث و گفت‌وگو فراهم‌تر است.»
 
خان‌جهانی که آخرین ساخته‌ای «انتهای خیابان پاستور» درباره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر است، در پایان نوشته است: «صد روز از عمر دولت آقای روحانی گذشت و باید از اتفاقات خوب آن هم یاد کنیم. بازگشایی خانه سینما یکی از وعده‌هایی بود که کمتر از 100 روز به واقعیت پیوست و قطعا یکی از دلایل آرام شدن فضای سینما همین است و در بخش سینمای مستند، انتخاب کاملا شایسته طباطبایی‌نژاد به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به نظر می‌رسد یکی از معدود مدیرانی است که همه از انتخابش در مدیریت آقای ایوبی راضی هستند، اتفاق خوشایند دیگری است.
 
در پایان باید اشاره‌ای داشته باشم به نقل قولی از حجت‌الله ایوبی که اخیرا در گفت‌وگویی گفته‌اند که باید مدت حضور در سینما را ثانیه‌ای حساب کرد نه روزانه» آقای ایوبی؛ ثانیه‌ها در حال سپری شدن هستند،سینمای مستند را هم دریابید.»


ارسال به دوستان
عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت