۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۴-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۰۹۳۳۵
انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۴-۰۹-۱۳۹۲

واکنش جان کری به اعدام شوهر عمه

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد اعدام شوهر عمه رهبرکره شمالی نشانه بی ثباتی رژیم کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی است و لزوم خلع سلاح شبه جزیره کره را ضروری تر می کند.

کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت : «این اقدام حاکی از ماهیت این دیکتاتور بی رحم و ستمکار است و عدم اعتماد به نفس وی را نشان می دهد.» وی افزود:«‌ این اقدام از بی ثباتی و خطر حکایت دارد.»

جانگ سونگ تاک 67 ساله به طور ناگهانی هفته گذشته دستگیر شد. دادگاه نظامی ویژه کره شمالی سپس وی را محاکمه کرد و دستور اعدام او را داد. وی فرد شماره دو حکومت کره شمالی به شمار می آمد.

کری گفت: « این نخستین اعدام نیست. ما در ماه های اخیر مطلع شده ایم شمار بسیاری اعدام صورت گرفته است. »

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی گفت : « این موضوع برای من یادآور ویدیویی است که ما در آن دیدیم صدام حسین همین کار را می کند، کسی را در برابر همه دستگیر می کند و همه بدون آنکه جرأت حرف زدن و تکان خوردن را داشته باشند نگاه می کنند. »

بنابراعلام این دیپلمات، این اعدام تأکیدی برضرورت خلع سلاح شبه جزیره کره و از سرگیری مذاکرات شش جانبه ( مذاکرات بین دو کره، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن) است تا پیونگ یانگ متقاعد شود در ازای دریافت کمک به ویژه در زمینه انرژی از برنامه هسته ای خود صرفنظر کند.

کری افزود:«‌ با چنین اقدامی، اینکه کسی مانند کیم جونگ اون توان بالقوه سلاح هسته ای داشته باشد غیر قابل قبول تر خواهد بود.»

وی در عین حال اذعان کرد اوضاع کره در « هاله ای از ابهام قرار دارد » و آمریکا کیم جونگ اون را رهبری «‌ تحریک کننده و غیر قابل پیش بینی می داند که از جایگاه خود در ساختار قدرت نگران است و مدام برای حذف هر رقیب یا دشمن بالقوه تلاش می کند.»

کری گفت حوادث روز پنجشنبه باید « چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و همه ما را برآن دارد تا متحد بمانیم و تلاش های خود را برای خلع سلاح کاهش ندهیم.»
برچسب ها: کری ، شوهر عمه ، کره شمالی
ارسال به دوستان
عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید