۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۲۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۷-۰۱-۱۳۹۳
کد ۳۲۷۹۳۸
انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۷-۰۱-۱۳۹۳

مصر: مخالفت اخوان المسلمین با کاندیداتوری وزیر دفاع برای ریاست جمهوری

ایرنا - جماعت اخوان المسملین مصر اعلام کرد که این کشور در دوران ریاست جمهوری ژنرال السیسی روی آرامش و امنیت را نمی بیند.

شبکه المیادین روز پنجشنبه اعلام کرد: اعلام آمادگی ژنرال عبد الفتاح السیسی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر با واکنش منفی اخوان المسلمین مواجه شد.

جماعت اخوان المسلمین با انتقاد از نامزدی ژنرال السیسی اعلام کرد که مصر روی امنیت و ثبات را در دوران ریاست جمهوری او نخواهد دید.

اخوان المسلمین تاکید کرد که نامزدی السیسی برای ریاست جمهوری، حلقه دیگری از زنجیره کودتای نظامی تابستان گذشته در این کشور است و نشان می دهد برنامه ریزی برای کودتای نظامی و ریاست جمهوری السیسی حساب شده، دقیق و درازمدت بوده و طمع به کرسی ریاست جمهوری و بی اعتنایی به خواسته ملت مصر کاملا هدفمند بوده است.

ژنرال السیسی شب گذشته ضمن اعلام استعفای خود از ارتش و وزارت دفاع مصر، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.

وی ضمن درخواست برای بازسازی نهادهای دولتی، درباره هر گونه خدشه به امنیت مصر هشدار داد.

ژنرال السیسی که همراه با جمعی از نظامیان مصر تابستان گذشته اولین رئیس جمهوری منتخب مردم مصر را برکنار کردند، گفت که هیچ کس بدون خواست ملت مصر نمی تواند رئیس جمهوری کشور شود.

اعلام نامزدی السیسی برای انتخابات با تظاهرات دانشجویان طرفدار اخوان المسلمین که یک کشته و ده ها مجروح به جا گذاشت، همزمان بود.

استان های مختلف مصر شب گذشته نیز صحنه برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز به اعلام نامزدی ژنرال السیسی بود و تظاهر کنندگان تاکید کردند که به تحرکات مسالمت آمیز خود علیه کودتای نظامی ادامه می دهند تا دولت و نهادهای قانونی بار دیگر در کشور مستقر شوند.

اما هواداران ژنرال السیسی بلافاصله پس از اعلام نامزدی او به جشن و شادی پرداختند.

شبکه الجزیره هم اعلام کرد که اخیرا نوارهای ضبط شده ای از صدای ژنرال السیسی منتشر شده که در یکی از آنها از آرزوی دیرینه خود برای تصدی کرسی ریاست جمهوری مصر سخن می گوید. وی از تابستان گذشته و پس از برکنار کردن محمد مرسی از ریاست جمهوری بارها اعلام کرده بود تمایلی به کسب قدرت ندارد.

از سوی دیگر، نخست وزیر موقت مصر اعلام کرد که در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت بی طرفی کامل را در پیش می گیرد و تنها برای حفظ منافع ملت مصر و اجرای قانون اساسی و ایجاد فضای شفاف و بی طرفانه برای برگزاری انتخابات تلاش می کند.

سخنگوی جنبش ششم آوریل هم اعلام کرد که ژنرال السیسی از رسانه های دولتی برای تبلیغ انتخاباتی به نفع خود بهره برداری کرد. وی افزود نباید السیسی با لباس نظامی در صفحه تلویزیون ظاهر می شد و نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کرد.

مدیر برنامه های انتخاباتی ˈحمدین صباحیˈ رهبر حزب مصر قدرتمند هم ظاهر شدن السیسی را با لباس نظامی برای اعلام نامزدی اش، اقدامی غیر قابل قبول و مغایر اصول برابری فرصت های انتخاباتی و بی طرفی دولت دانست.
ارسال به دوستان
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)