۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۲-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۶۵۵
انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۲-۰۴-۱۳۹۳

کمبود خواب سلول‌های عصبی را از بین می‌برد

آنها نیمی از موش‌ها را بیدار نگه داشتند و در این آزمایشات مشخص شد موش‌هایی که بیدار ماندند 25 درصد از سلول‌های عصبی را با وجود دوره کوتاه مطالعات از دست داده‌اند.
یکی از مهم‌ترین اثرات بی‌خوابی یا کم‌خوابی، از دست دادن سلول‌های عصبی برای هوشیاری و عملکرد شناختی است.

به گزارش فارس، به خوبی می‌دانیم کمبود خواب باعث از دست رفتن حافظه و خستگی عمومی می‌شود؛ محرومیت از خواب تأثیرات زیادی بر انسان می‌گذارد و باعث آسیب‌های غیر قابل برگشت مانند از دست دادن سلول‌های عصبی می‌شود.

محققان آمریکایی مطالعاتی درباره اثرات کمبود خواب بر روی مغز داشتند و برای نتیجه‌گیری بهتر آزمایشاتی بر روی موش‌ها انجام دادند؛ آنها نیمی از موش‌ها را بیدار نگه داشتند و در این آزمایشات مشخص شد موش‌هایی که بیدار ماندند 25 درصد از سلول‌های عصبی را با وجود دوره کوتاه مطالعات از دست داده‌اند و این یکی از عادات بد انسان است که موجب بیماری او می‌شود.

به گفته محققان مثلاً یک کارگر شب کار در اثر بی‌خوابی دچار آسیب‌های فراوان می‌شود؛ این نتایج نشان می‌دهد بیدار ماندن آسیب‌های قابل توجهی به انسان وارد می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها از دست دادن سلول‌های عصبی برای هوشیاری و عملکرد شناختی است.

با این حال این محققان می‌گویند باید مطالعات بیشتری انجام داد تا به مضرات بیشتر بی‌خوابی پی برد.

منبع: مجله علوم اعصاب - انگلستان le journal Neuroscience
ارسال به دوستان
عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود مرعشی : فائزه هاشمی موضوع نامه را خاتمه یافته می‌داند درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان